Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
"Hömelö"
Niin, siis mä puhuin siitä, että nykyiset 35- 55 vuotiaat on loistavia tutkittavia tutkittaessa sitä, miten lapsuuden aikainen tupakalle altistuminen on vaikuttanut heidän terveyteensä. Esim. passiiviselle tupakoinnille altistuivat kaikki ja kaikkialla, myös ne raskaana olevat äidit. Olen ymmärtänyt, että jatkuva altistuminen tupakan savulle on vielä pahempi, kuin itse polttaminen. Siksi suuresti ihmettelen, miksi tällainen otanta tupakoinnille altistuneita on jätetty kokonaan pois tutkimuksista.

Minä puhuin nykyisistä aikuisista ja sinä näemmä 36- vuotiaasta lääkäristä, jolla on kokemusta sekä sikiöistä, lapsista ja aikuisista.

Mä en tarkalleen ottaen tiedä, mikä sun ongelma on. Edelleenkään en ole väittänyt, että tupakoinnista ei olisi haittaa kenellekkään. Enkä ole väittänyt, etteikö äidin tupakointi vaikuta sikiöön. Minä vain epäilen, että vaikutuksia ehkä liioitellaan suuresti (mikä ei ole huono asia) verrattaen juuri siihen, millaisen altistuksen alla nykyiset 35- 55 vuotiaat ovat kasvaneet.

Minusta on turhauttavaa seurata sivusta, miten heppoisin perusteluin kyseisestä aiheesta tehdään "tutkimuksia". Niistä on tiede kaukana ja tutkimusmenetelmät sekä johtopäätökset aika heppoisin perustein vedettyjä. Joskus tuntuu, että tällä hetkellä kyseinen aihe on liian monelle liian helppo aihe tehdä tutkimus. Oli se miten huonosti tahansa tehty, se saa yleisen hyväksynnän siksi, että tupakointi on yleisesti pannassa.

Eli siis, minustakin tupakointi on tyhmää. Ei ole fiksua polttaa raskausaikana. Kritisoin lähinnä sitä, että täällä teilataan joku äiti, joka on polttanut yhden kessun raskauden aikana ja sen jälkeen se leimataan huonoksi ja epäpäteväksi äidiksi, jonka lapsista tulee epäilemättä vammaisia. Lisäksi vedotaan tutkimuksiin, joiden tutkimusarvolla ei oikeastaan ole minkäälaista pohjaa.

Ja ei, minä en polta, enkä ole polttanut raskauteni aikana.
Jos olikos se nyt joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain vaiheessa elämäänsä niin en jo sen perusteella ole sitä mieltä että meillä ollaan kovin terveitä. Eikä syöpä ole edes yleisin sairaus. Kyllähän ihmiset elää nykyään pidempään, kiitos mm. nykyisen terveydenhuollon ja sen ettei ravinnosta ole puutetta eikä sota vie miehiä.

Mielenkiinnosta kysyisin, miks tupakointi ei sun mielestä ole kannattavaa, etenkään raskausaikana jos lukuisat tutkimukset on sun mielestä huuhaata?

Kinusk!
Niin, siis mä puhuin siitä, että nykyiset 35- 55 vuotiaat on loistavia tutkittavia tutkittaessa sitä, miten lapsuuden aikainen tupakalle altistuminen on vaikuttanut heidän terveyteensä. Esim. passiiviselle tupakoinnille altistuivat kaikki ja kaikkialla, myös ne raskaana olevat äidit. Olen ymmärtänyt, että jatkuva altistuminen tupakan savulle on vielä pahempi, kuin itse polttaminen. Siksi suuresti ihmettelen, miksi tällainen otanta tupakoinnille altistuneita on jätetty kokonaan pois tutkimuksista.

Minä puhuin nykyisistä aikuisista ja sinä näemmä 36- vuotiaasta lääkäristä, jolla on kokemusta sekä sikiöistä, lapsista ja aikuisista.

Mä en tarkalleen ottaen tiedä, mikä sun ongelma on. Edelleenkään en ole väittänyt, että tupakoinnista ei olisi haittaa kenellekkään. Enkä ole väittänyt, etteikö äidin tupakointi vaikuta sikiöön. Minä vain epäilen, että vaikutuksia ehkä liioitellaan suuresti (mikä ei ole huono asia) verrattaen juuri siihen, millaisen altistuksen alla nykyiset 35- 55 vuotiaat ovat kasvaneet.

Minusta on turhauttavaa seurata sivusta, miten heppoisin perusteluin kyseisestä aiheesta tehdään "tutkimuksia". Niistä on tiede kaukana ja tutkimusmenetelmät sekä johtopäätökset aika heppoisin perustein vedettyjä. Joskus tuntuu, että tällä hetkellä kyseinen aihe on liian monelle liian helppo aihe tehdä tutkimus. Oli se miten huonosti tahansa tehty, se saa yleisen hyväksynnän siksi, että tupakointi on yleisesti pannassa.

Eli siis, minustakin tupakointi on tyhmää. Ei ole fiksua polttaa raskausaikana. Kritisoin lähinnä sitä, että täällä teilataan joku äiti, joka on polttanut yhden kessun raskauden aikana ja sen jälkeen se leimataan huonoksi ja epäpäteväksi äidiksi, jonka lapsista tulee epäilemättä vammaisia. Lisäksi vedotaan tutkimuksiin, joiden tutkimusarvolla ei oikeastaan ole minkäälaista pohjaa.

Ja ei, minä en polta, enkä ole polttanut raskauteni aikana.
No sehän ei ole meidän ongelmamme, jos kiellät tutkimukset ja tosiasiat. Ainakin itse luin muutamankin kiinnostavan tutkimuksen aiheesta opiskeluaikanani.

Minua kiinnostaisi kovasti, miksi sinä pidät itseäsi pätevänä leimaamaan tutkimuksia "huuhaaksi"? Koetko sinulla olevat enemmän asiantuntijuutta aiheesta? Miksi ajattelet, että ne ovat hepposin perustein tehtyjä?

Vai etkö vain halua uskoa tutkittua tietoa? Vai koetko vain että on kiva olla toista mieltä asioista, vaikka olisikin heikoilla? ;)

[QUOTE="Hömelö";30750680]Jos olikos se nyt joka kolmas suomalainen sairastuu syöpään jossain vaiheessa elämäänsä niin en jo sen perusteella ole sitä mieltä että meillä ollaan kovin terveitä. Eikä syöpä ole edes yleisin sairaus. Kyllähän ihmiset elää nykyään pidempään, kiitos mm. nykyisen terveydenhuollon ja sen ettei ravinnosta ole puutetta eikä sota vie miehiä.

Mielenkiinnosta kysyisin, miks tupakointi ei sun mielestä ole kannattavaa, etenkään raskausaikana jos lukuisat tutkimukset on sun mielestä huuhaata?[/QUOTE]

Joka kolmas?
Anyway, eliniän kasvaessa myös todennäköisyys sairastua syöpään kasvaa. Siinä yksi syy syövän "yleistymiselle".

No sehän ei ole meidän ongelmamme, jos kiellät tutkimukset ja tosiasiat. Ainakin itse luin muutamankin kiinnostavan tutkimuksen aiheesta opiskeluaikanani.

Minua kiinnostaisi kovasti, miksi sinä pidät itseäsi pätevänä leimaamaan tutkimuksia "huuhaaksi"? Koetko sinulla olevat enemmän asiantuntijuutta aiheesta? Miksi ajattelet, että ne ovat hepposin perustein tehtyjä?

Vai etkö vain halua uskoa tutkittua tietoa? Vai koetko vain että on kiva olla toista mieltä asioista, vaikka olisikin heikoilla? ;)
Minä en kiellä tutkimuksia, koska yhtään pätevää sellaista en ole käsiini saanut. Minä kritisoin kyseisten tutkimusten laatua. Minäkin olen lukenut monta mielenkiintoista artikkelia koskien aihetta, mutta yhtään laadukasta tutkimusta en ole käsiini saanut. Mieluusti sellaisen lukisin, kun vain jostain löytäisin. Sinä luulet minun kieltävän tosiasiat vaikka tosiasiassa sinä vain toistelet "huhupuheita" absoluuttisina totuuksina.

Teen tutkimustyötä työkseni, joten arvelen omaavani jonkinlaista pätevyyttä arvioidessani, onko tutkimuksen johtopäätelmät tehty miten hepposin perustein. On ongelmallista tehdä tutkimustyötä, kun jo oletusarvoisesti toivotaan tietynlaista lopputulosta. Kun lopputulos ja päätelmät ovat yleisesti hyväksyttäviä ja mieluusti lääkärin tekemiä, ollaan valmiita päästämään kaikenlaista paskaa seulasta läpi. Mikä on tutkimustyön kannalta sääli. Se menettää arvoaan.

Meeteursti
Minä en kiellä tutkimuksia, koska yhtään pätevää sellaista en ole käsiini saanut. Minä kritisoin kyseisten tutkimusten laatua. Minäkin olen lukenut monta mielenkiintoista artikkelia koskien aihetta, mutta yhtään laadukasta tutkimusta en ole käsiini saanut. Mieluusti sellaisen lukisin, kun vain jostain löytäisin. Sinä luulet minun kieltävän tosiasiat vaikka tosiasiassa sinä vain toistelet "huhupuheita" absoluuttisina totuuksina.

Teen tutkimustyötä työkseni, joten arvelen omaavani jonkinlaista pätevyyttä arvioidessani, onko tutkimuksen johtopäätelmät tehty miten hepposin perustein. On ongelmallista tehdä tutkimustyötä, kun jo oletusarvoisesti toivotaan tietynlaista lopputulosta. Kun lopputulos ja päätelmät ovat yleisesti hyväksyttäviä ja mieluusti lääkärin tekemiä, ollaan valmiita päästämään kaikenlaista paskaa seulasta läpi. Mikä on tutkimustyön kannalta sääli. Se menettää arvoaan.
Ai no jos sinä et ole sellaista saanut käsiisi, eihän sellaista sitten ole! ;) no minun on vaikeaa päätellä mikä on sinusta sitten pätevä tutkimus. Mitä siihen vaaditaan. Ehkä sun itsesi olisi se tutkimus pitänyt sitten tehdä, että se olisi sinulle pätevä. Mene ja tiedä.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni sitten käyttää esimerkiksi jotakin lääkeaineita jotka ovat kielletty/ei suositella raskauden/imetyksen aikana, raskaana ollessaan? Kuinka moni on valmis ottamaan näissä tapauksissa riskin?

Esim. näistä lääkeaineista on todella hankalaa löytää tutkittua tietoa, miten vaikuttaa sikiöön, syntyneeseen lapseen jne. Silti varmasti suurin osa jättäisi käyttämättä.

Ai no jos sinä et ole sellaista saanut käsiisi, eihän sellaista sitten ole! ;) no minun on vaikeaa päätellä mikä on sinusta sitten pätevä tutkimus. Mitä siihen vaaditaan. Ehkä sun itsesi olisi se tutkimus pitänyt sitten tehdä, että se olisi sinulle pätevä. Mene ja tiedä.

Ihan mielenkiinnosta, kuinka moni sitten käyttää esimerkiksi jotakin lääkeaineita jotka ovat kielletty/ei suositella raskauden/imetyksen aikana, raskaana ollessaan? Kuinka moni on valmis ottamaan näissä tapauksissa riskin?

Esim. näistä lääkeaineista on todella hankalaa löytää tutkittua tietoa, miten vaikuttaa sikiöön, syntyneeseen lapseen jne. Silti varmasti suurin osa jättäisi käyttämättä.
????
Mitä ihmettä?
Niinhän minä juuri sanoin, että kun en ole pätevää tutkimusta aiheesta saanut käsiini, niin en voi oikein muodostaa mielipidettä minkään mutu- tuntuman perusteella. Käsittääkseni myös ilmaisin toiveeni saada hyvin tehty tutkimus käsiini.

Kieltämättä kyseinen tutkimus aiheena saattaisi olla mielenkiintoinen. Kysymys ei ole siitä, mikä on minulle pätevä. Kysymys on siitä, että tämänhetkiset tutkimukset, jotka minä olen saanut käsiini, eivät ole päteviä. Syitä ja seurauksia ei ole tarkasteltu riittävän monelta kantilta eikä riittävän monipuolisesti. On vain tyydytty vetämään pikaisia johtopäätöksiä asiasta, koska siitä saadaan joka tapauksessa toivottava lopputulos ja helppo julkaisu.

Niin, edelleenkään minusta ei kannata ottaa riskiä tupakoiden raskausaikana, kuten ei myöskään kannata syödä sellaisia lääkkeitä, joita ei ole testattu, raskausaikana. Minusta ei ole järkevää ottaa riskiä. En ole tästä asiasta lainkaan eri mieltä kanssasi.

"Hömelö"
????
Mitä ihmettä?
Niinhän minä juuri sanoin, että kun en ole pätevää tutkimusta aiheesta saanut käsiini, niin en voi oikein muodostaa mielipidettä minkään mutu- tuntuman perusteella. Käsittääkseni myös ilmaisin toiveeni saada hyvin tehty tutkimus käsiini.

Kieltämättä kyseinen tutkimus aiheena saattaisi olla mielenkiintoinen. Kysymys ei ole siitä, mikä on minulle pätevä. Kysymys on siitä, että tämänhetkiset tutkimukset, jotka minä olen saanut käsiini, eivät ole päteviä. Syitä ja seurauksia ei ole tarkasteltu riittävän monelta kantilta eikä riittävän monipuolisesti. On vain tyydytty vetämään pikaisia johtopäätöksiä asiasta, koska siitä saadaan joka tapauksessa toivottava lopputulos ja helppo julkaisu.

Niin, edelleenkään minusta ei kannata ottaa riskiä tupakoiden raskausaikana, kuten ei myöskään kannata syödä sellaisia lääkkeitä, joita ei ole testattu, raskausaikana. Minusta ei ole järkevää ottaa riskiä. En ole tästä asiasta lainkaan eri mieltä kanssasi.
Mua edelleen kiinnostais tietää, minkä vuoksi sun mielestä ei sitten ole fiksua tupakoida jos et usko tutkimustuloksiin? Mua myös ihmetyttää, miksi tupakkayhtiöt isoine rahoineen ei ole äänekkäästi hyökänny noita tutkimuksia vastaan jos ne on kerran epäreilusti tehtyjä. Miksi vaaralliseksi tiedetyt aineet ei kulkeutuis tupakoimalla vauvaan siinä missä muutkin aineet ja alkoholi? Jos nikotiini, häkä ja ne lukuisat myrkyt on hengenvaarallisia polttajalle ja käryjä vieressä hengittävälle, niin mikä sitä vauvaa suojaa?

[QUOTE="Hömelö";30751010]Mua edelleen kiinnostais tietää, minkä vuoksi sun mielestä ei sitten ole fiksua tupakoida jos et usko tutkimustuloksiin? Mua myös ihmetyttää, miksi tupakkayhtiöt isoine rahoineen ei ole äänekkäästi hyökänny noita tutkimuksia vastaan jos ne on kerran epäreilusti tehtyjä. Miksi vaaralliseksi tiedetyt aineet ei kulkeutuis tupakoimalla vauvaan siinä missä muutkin aineet ja alkoholi? Jos nikotiini, häkä ja ne lukuisat myrkyt on hengenvaarallisia polttajalle ja käryjä vieressä hengittävälle, niin mikä sitä vauvaa suojaa?[/QUOTE]

Niin, siis minähän en epäile tupakan terveydelle haitallisia vaikutuksia. Ne kai on todistettu ja niissä ei ole epäselvyyttä. Enimmäkseen tupakointi vaikuttaa tupakoivan henkilön keuhkojen terveyteen. Toki muitakin vaikutuksia on, mutta pääasiassa kärsijänä toimii keuhkot.
Tupakoimisessa elimistöön kulkeutuvat aineet kukeutuvat myös aivan varmasti sikiöön. Minä epäilen silti sitä, että onko haittavaikutukset kuitenkaan sitä luokkaa, mitä väitetään? Kun täällä palstalla ollaan valmiita lynkkaamaan äiti, joka on polttanut yhden kessun raskautensa aikana, ollaan hänet valmiita tuomitsemaan ties miksi. Oikeasti, epäilen, ettäkö hän olisi aiheuttanut sikiölleen minkäänlaista vaaraa.

Mikäli äidin raskaanaoloajan tupakointi ja altistuminen tupakan savulle aiheuttaisivat niin paljon sairauksia ja vaivoja, mitä sen väitetään tekevän, tulisi 35- 55 vuotiaitten olla todella, todella, todella sairaita. Meillä kaikilla pitäisi olla aivovamma, masennus, oppimishäiriöitä. Meidän pitäisi olla erityisen pienikokoisia, heikkoja ja sairaita. Mielestäni näin ei kuitenkaan ole.
Minun lapsuuteni aikaan röökiä vedettiin kaikkialla. Ihan kaikkialla. Kirjastossa, kaupassa, lääkärissä, lentokoneessa, työpaikoilla, useimpien asunnoissa vähintään isät poltti sisällä ja autossa. Siltikään en pidää omaani tai hieman vanhempaa sukupolvea erityisen sairaana, heikkona tai pienikokoisena.

lopetin vauvani takia!
http://www.vau.fi/raskaus/Terveys/Elamantavat/Jos-tupakoit-sikiokin-tupakoi/

"Mitä sikiö tekee kun äiti tupakoi? Kun äiti vetää henkoset, ultraäänikuvissa näkyy selvästi, kuinka sikiö alkaa vääntelehtiä ja sen sydän alkaa lyödä nopeammin. Sitten liikkeet vähenevät ja hengitys muuttuu.

Sikiö voi vääntelehtiä jonkin aikaa, mutta pysähtyy sitten kokonaan. Tämä saattaa jatkua jopa puoli tuntia äidin tupakoinnin jälkeen." :(

"..."
Niin, siis minähän en epäile tupakan terveydelle haitallisia vaikutuksia. Ne kai on todistettu ja niissä ei ole epäselvyyttä. Enimmäkseen tupakointi vaikuttaa tupakoivan henkilön keuhkojen terveyteen. Toki muitakin vaikutuksia on, mutta pääasiassa kärsijänä toimii keuhkot.
Tupakoimisessa elimistöön kulkeutuvat aineet kukeutuvat myös aivan varmasti sikiöön. Minä epäilen silti sitä, että onko haittavaikutukset kuitenkaan sitä luokkaa, mitä väitetään? Kun täällä palstalla ollaan valmiita lynkkaamaan äiti, joka on polttanut yhden kessun raskautensa aikana, ollaan hänet valmiita tuomitsemaan ties miksi. Oikeasti, epäilen, ettäkö hän olisi aiheuttanut sikiölleen minkäänlaista vaaraa.

Mikäli äidin raskaanaoloajan tupakointi ja altistuminen tupakan savulle aiheuttaisivat niin paljon sairauksia ja vaivoja, mitä sen väitetään tekevän, tulisi 35- 55 vuotiaitten olla todella, todella, todella sairaita. Meillä kaikilla pitäisi olla aivovamma, masennus, oppimishäiriöitä. Meidän pitäisi olla erityisen pienikokoisia, heikkoja ja sairaita. Mielestäni näin ei kuitenkaan ole.
Minun lapsuuteni aikaan röökiä vedettiin kaikkialla. Ihan kaikkialla. Kirjastossa, kaupassa, lääkärissä, lentokoneessa, työpaikoilla, useimpien asunnoissa vähintään isät poltti sisällä ja autossa. Siltikään en pidää omaani tai hieman vanhempaa sukupolvea erityisen sairaana, heikkona tai pienikokoisena.
Mulla varmaan on mennyt joku kommentti ohi, kun en ole huomannut keskustelussa vain yhtä tupakkaa raskauden aikana polttanutta. En nyt jaksa käydä koko keskustelua läpi..

No jos eivät ole sinun mielestäsi haitallista luokkaa sikiölle, niin miksi et pidä järkevänä tupakoida raskaana? Voisi luulla, että suhtautumisesi olisi silloin melko neutraalia. Siis kun minä en oikein ymmärrä, kun kerrot ettei sinua tyydyttäviä tutkimustuloksia ole, mutta et silti pidä tupakointia raskausaikana järkevänä. Sinä et ole myöskään tupakoinut. Varmaan sitten kuitenkin pidät tutkittua tietoa edes jonkun väärtinä.

Ja en nyt oikein tavoita sitä mihin vertaat nykyisten 35-55 vuotiaiden terveyttä? Mikä on "todella todella sairas"? Kyllä siitä ikäluokasta löytyy paljon syöpää, sydän- ja verisuonisairauksia. Kuten myös mielenterveysongelmia. Vertaat, että kaikilla pitäisi olla luettelemiasi sairauksia, vaikka varmasti sinunkaan nuoruudessasi kuitenkaan kaikki eivät polttaneet, tai altistuneet tupakoinnille. Voisin kuvitella olevani samaa ikäluokkaa kuin sinä, mutta esimerkiksi minä en ole altistunut juurikaan tupakansavulle. Olen täysin perusterve ihminen.

Kinusk!
[QUOTE="...";30751150]Mulla varmaan on mennyt joku kommentti ohi, kun en ole huomannut keskustelussa vain yhtä tupakkaa raskauden aikana polttanutta. En nyt jaksa käydä koko keskustelua läpi..

No jos eivät ole sinun mielestäsi haitallista luokkaa sikiölle, niin miksi et pidä järkevänä tupakoida raskaana? Voisi luulla, että suhtautumisesi olisi silloin melko neutraalia. Siis kun minä en oikein ymmärrä, kun kerrot ettei sinua tyydyttäviä tutkimustuloksia ole, mutta et silti pidä tupakointia raskausaikana järkevänä. Sinä et ole myöskään tupakoinut. Varmaan sitten kuitenkin pidät tutkittua tietoa edes jonkun väärtinä.

Ja en nyt oikein tavoita sitä mihin vertaat nykyisten 35-55 vuotiaiden terveyttä? Mikä on "todella todella sairas"? Kyllä siitä ikäluokasta löytyy paljon syöpää, sydän- ja verisuonisairauksia. Kuten myös mielenterveysongelmia. Vertaat, että kaikilla pitäisi olla luettelemiasi sairauksia, vaikka varmasti sinunkaan nuoruudessasi kuitenkaan kaikki eivät polttaneet, tai altistuneet tupakoinnille. Voisin kuvitella olevani samaa ikäluokkaa kuin sinä, mutta esimerkiksi minä en ole altistunut juurikaan tupakansavulle. Olen täysin perusterve ihminen.[/QUOTE]

No varmaan tässäkin on se pointti, että vaikka nyt ei täysin absoluuttisia tutkimustuloksia olisikaan, niin suurin osa odottavista äideistä kuitenkin pitää tietoa tupakoinnin vaaroista sikiöille, täysin riittävänä syynä lopettamiseen. Ei kaikki, mutta toivottavasti suurin osa.

1985
Minä poltin neljässä raskaudessani. Yritin kyllä joka kerta lopettaa useaan otteeseen, ja parhaimmillaan olin parikin kuukautta polttamatta yhtä soittoa. Halusin kyllä lopettaa, mutta en kyennyt vastustamaan riippuvuutta. Koin luopuvani jostain ruokaan verrattavasta elintärkeästä osasta elämää.
Olin siis yksinkertaisesti tyhmä. Olin altis lapsuudenkodin vähättelylle tupakoinnin vaaroista, enkä todella ymmärtänyt, mitä myrkkyä tupakka todella on.

Kun sain napanuoran katkaistua, toivuin masennuksesta ja aloin vihdoin ajatella omilla aivoillani, ymmärsin kuinka kauheaa myrkkyä tupakka on. Enkä halunnut lasteni ottavan mallia äidistään, ja alkavan tupakoimaan ja sairastuvan sen seuraksena keuhkoahtaumatautiin, tai johonkin muuhun kamalaan.
Lopetin kuin seinään ja se oli lopulta helppoa. Tiesin vierotusoireiden helpottavan ja saavani sen jälkeen ihanan savuttoman elämän, ja antavani lapsillekin sen mallin.

Näin jälkikäteen ajateltuna, en olisi ollut vielä valmis äidiksi kun vielä tupakoin. Mutta tehty mikä, sitä ei voi enää muuttaa, vaikka ikuista syyllisyyttä kannankin.

muuuuum
Mä lopetin parissa viikossa kuin tiesin olevani raskaana. Stressi, joka kertaheitolla lopettamisesta olisi syntynyt, oli turhan kova. Ja muuna raskausaikana sallin itselleni noin viisi tupakkaa. Erikoistapauksissa. Esimerkiksi silloin, kun ajoin hirvikolarin. Se tuli sillä hetkellä tarpeeseen.

Korkeintaan kolme askia raskausaikana ei minusta tuntunut niin vaaralliselta, että ois kannattanut jättää ne väliin suhteessa stressiin mikä ois aiheutunut jos olisin ollut ilman niitä.
Wow, vuoden äiti! Ensin hirvikolarissa vähän ravistelua, jonka jälkeen vauvasi varmaan sai stressihormoneja ja ties mitä kauhuhormoneja, ja sitten vielä vähän häkämyrkytystä siihen päälle. Go girl!

Höppölöppö

Meinaatko että keuhkot ovat umpipussissa eikä tupakan myrkyt kulkeudu kuin keuhkohin. Niihinkin hyppää ohi verenkierron.

Olet hauska. :D

Höppölöppö
Kyllä niitä tutkimuksia on tehty pilvin pimein joista selviää raskaudenaikaisen tupakoinnin haitat. Kaikkeen vaikuttaa myös geeniperimä, elintavat ja elinympäristö. Ihan yksi yhteen tulosta ei siis voi saada. Mutta kyllä rotilla tehdyistä tutkimuksista ilman elinympäristön tai elintpojen erojakaan on selvät tulokset nähtävissä.

Tutkiva hoitotyö ja Hoitotiede lehdistä löytää kyllä tutkimuksia ja tuloksia jos vaan haluaa löytää. Mutta voihan sitä päätään pensaassakin pitää.

Yhteistyössä