Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="...";30743431]Niin voisiko nämä tupakoivat äidit tulla nyt jo puolustelemaan tekojaan? Vai iskikö nyt se stressi??[/QUOTE]

Mun on nyt pakko kysyä, että miksi?
Miksi heidän pitäisi tulla tänne puolustelemaan tekojaan?

En oikein ymmärrä sunkaan järjen juoksua.

Tuskin kukaan raskaana oleva polttaa kuvitellen että siitä on jotain hyötyä itselle saatika sikiölle. Tekosyitä kyllä löytyy.
Esim. stressinlievitys on tekohuono syy, koska se stressintunne ja pakottava tarve polttaa siihen tulee siitä riippuvuudesta.

Niin, tupakoitsijat ovat riippuvaisia tupakasta.
Se on se syy polttaa, sanoi kuka mitä tahansa.
Se perimmäinen syy on AINA riippuvuus.

Jos narkilta kysyy miksi vedät kamaa päivästä toiseen,
ja se vastaa kun siitä saa hyvän olon niin uskotko?
Höpö höpö. Riippuvuuden takia sitä kiskotaan vaikka kuinka tietää ja tiedostaa tuhoavansa itsensä ja elämänsä.

Tuskin kukaan raskaana oleva polttaa kuvitellen että siitä on jotain hyötyä itselle saatika sikiölle. Tekosyitä kyllä löytyy.
Esim. stressinlievitys on tekohuono syy, koska se stressintunne ja pakottava tarve polttaa siihen tulee siitä riippuvuudesta.

Höpö höpö. Riippuvuuden takia sitä kiskotaan vaikka kuinka tietää ja tiedostaa tuhoavansa itsensä ja elämänsä.
Yleensä varmaan joo, mutta on niitäkin, jotka huvin vuoksi polttavat esim. muutaman tupakan raskausaikana tai juovat alkoholia vaikka eivät olisi mitenkään riippuvaisia. Kyllä se tiedon puutekin vaikuttaa ja se, ettei lapsi tunnu konkreettiselta. Siinä varmaan selitys, miksi osa koittaa tosissaan taistella sitä riippuvuuttaan vastaan ja osa ei tunne tekevänsä lainkaan väärin.

Siis vertaatko sä todellakin joitain ilmansaasteita tupakoivaan äitiin?? Oletko tyhmä? Jokainen hengenveto tupakkaa on se sun oma valintasi. Oma valintasi, että laitat sen tupakan (ja stressittömyyden) sun syntymättömän lapsesi edelle. Tänä päivänä on kiistaton tietämys siitä miten tupakka vaikuttaa sikiöön. Eiköhän sen pitäisi olla jokaisen äidin siinä vaiheessa tehdä helppo valinta..

No ei näköjään ole. Sori vaan, mutta ainakaan minulta ei tule minkäänlaista ymmärrystä tipu. En olisi ikinä voinut riskeerata vauvan hyvinvointia, en yhdenkään tupakan verran. Sitten vielä julistat että jokainen tekee valintansa, ja miettii mikä on tärkeää. Onko se tupakka todellakin noin tärkeää??!! Kuvottavaa.
Vertaan! Tai en saasteita, vaan sitä että asuu kaupungissa ja kulkee siellä vaikka on raskaana. Se, asuuko kaupungissa vai maalla, on yhtälailla valinta.

Ja mä lopetin tupakoinnin raskauden alussa. Moniko muutti raskausajaksi pois kaupungista?

Yleensä varmaan joo, mutta on niitäkin, jotka huvin vuoksi polttavat esim. muutaman tupakan raskausaikana tai juovat alkoholia vaikka eivät olisi mitenkään riippuvaisia. Kyllä se tiedon puutekin vaikuttaa ja se, ettei lapsi tunnu konkreettiselta. Siinä varmaan selitys, miksi osa koittaa tosissaan taistella sitä riippuvuuttaan vastaan ja osa ei tunne tekevänsä lainkaan väärin.
Ei kukaan polta huvin vuoksi raskausaikana muutamaa. Eikä kukaan aloita ilokseen tai siksi että se ois jotenkin hienoa, raskauden ja imetyksen jälkeen tupakointia uudelleen.

Vaan siksi kun sitä tekee mieli. Se mieliteko kiertää ja kalvaa ja tuoksuu nenässä ja saa hikoamaan ja tärisemään. Heräämään keskellä yötä jumalattomiin nikkiksen oireisiin koska sattui näkemään savukkeesta unta. Se on jotain, mikä ei jätä rauhaan. Sopiva tilanne, paikka, aika, tietty ihminen, mikä milloinkin saa aina uudelleen ajattelemaan ja himoamaan. Sitä ei voi unohtaa!

Se on jotain, mitä sä et ikinä voi tulla ymmärtämään, ellet ole polttanut kymmeniä vuosia.

Ei kukaan polta huvin vuoksi raskausaikana muutamaa. Eikä kukaan aloita ilokseen tai siksi että se ois jotenkin hienoa, raskauden ja imetyksen jälkeen tupakointia uudelleen.

Vaan siksi kun sitä tekee mieli. Se mieliteko kiertää ja kalvaa ja tuoksuu nenässä ja saa hikoamaan ja tärisemään. Heräämään keskellä yötä jumalattomiin nikkiksen oireisiin koska sattui näkemään savukkeesta unta. Se on jotain, mikä ei jätä rauhaan. Sopiva tilanne, paikka, aika, tietty ihminen, mikä milloinkin saa aina uudelleen ajattelemaan ja himoamaan. Sitä ei voi unohtaa!

Se on jotain, mitä sä et ikinä voi tulla ymmärtämään, ellet ole polttanut kymmeniä vuosia.
Ai ei KUKAAN? :D Voi kyllä jotkut saattavat tupakoida tai ottaa esim. useamman alkoholiannoksen peräkkäin raskausaikana ihan välinpitämättömyyttäänkin tai ymmärtämättömyyttään. Etenkin todella nuoret raskaana olevat. Sellaisetkin, jotka eivät koskaan ole olleet riippuvaisia kummastakaan. Jollekin riittää ihan vaan se, että tupakoiminen on nautinto, vaikkei olisi siihen koukussa. On edelleen ihmisiä, jotka ajattelevat, ettei muka se yksi rööki mitään vaikuta. Tiedän etenkin raskaana muutaman juoman ottaneita, jotka eivät ole minkään sortin alkoholisteja. Siis ovat juoneet monta juomaa putkeen raskaudesta huolimatta. Osa äideistä ei oikeasti näe mitään väärää siinä raskaana polttamisessa. Mikään muu ei selitä sitä, että jotkut eivät yritäkään lopettaa ja hankkivat useita lapsia, joiden kaikkien raskausaikana polttavat jopa askin päivässä.

Väitän kyllä, että se riippuvuus ei edes riippuvaisten kohdalla ole se ainoa syy. En nimittäin usko, että se riippuvainenkaan polttaisi, jos joutuisi samalla katsomaan sitä kohdussa kärsivää lastaan ja näkisi sen reagoimisen. Samoin kuin kukaan terve ihminen ei pystyisi jo syntyneelläkään vauvalle tupakkaa tuikkaamaan suuhun.

Viimeksi muokattu:
Voihan olla joku prosentti jotka polttaa ja ajattelee tupakan/alkoholin haittojen raskausaikana olevan neuvolan ja median propagandaa.
Mutta veikkaan että näin tyhmiä ihmisiä ei kovin montaa ole.

Riippuvuus tupakkaan on jännä juttu.
Isäni lopetti kerrasta yli 15 vuotta sitten, ja yksi huvillaan poltettu pikkusikari lapsen syntymän kunniaksi toi riippuvuuden takaisin. Ei mennyt kauaa kun 15 vuotta tupakattomuutta oli haihtunut tuhkana tuuleen ja poltti taas askin päivässä.

Itse voin olla vuodenkin polttamatta, ja siinä vaiheessa tiedän, että ensimmäinen tupakka niin pitkän tauon jälkeen tekee huonon olon, pyörryttää, oksettaa ja maistuu hirveälle. Silti, jos mä sen yhden poltan, on riippuvuus taas saanut vallan ja väitän vielä kirkkain silmin että tekipä se hyvää! Ja viimeistään seuraavana päivänä poltan toisen ja kärsin taas oksetuksen, mutta poltan silti.

Polttaa sitten askin päivässä tai puolikkaan viikonloppuisin, sen polttaa riippuvuuden ja siitä tulevan kuvitellun mielihyvän seurauksena.
Kuka muuta väittää sortuu näihin tekosyihin.

• Tykkää
Reactions: TiiBii
Mä ihmettelen välillä, että miksi tosiaan osa ei lopeta tai edes vähennä missään vaiheessa polttamista vaikka olisi montakin lasta? Tarkoitan niitä, jotka eivät edes yritä. Kuvittelevatko nämä äidit olevansa niin riippuvaisia, että eivät kuitenkaan selviäisi riippuvuudestaan ja näin olleen eivät tahdo edes yrittää? No tietysti joku osa varmaan vähättelee tupakoinnin vaikutuksia ja uskoo itsekin ajatuksiinsa.

Mä ihmettelen välillä, että miksi tosiaan osa ei lopeta tai edes vähennä missään vaiheessa polttamista vaikka olisi montakin lasta? Tarkoitan niitä, jotka eivät edes yritä. Kuvittelevatko nämä äidit olevansa niin riippuvaisia, että eivät kuitenkaan selviäisi riippuvuudestaan ja näin olleen eivät tahdo edes yrittää? No tietysti joku osa varmaan vähättelee tupakoinnin vaikutuksia ja uskoo itsekin ajatuksiinsa.
Tuohon mä en osaa vastata. Ehkä ovat vielä addiktoituneempia kuin minä. Ehkä lopettaminen todella tuntuu vielä pahemmalta. Tai ehkä ovat joskus lopettaneet ja lihonneet sen seurauksena kilotolkulla ja uskovat ylipainon tupakointia vaarallisemmaksi. Tai ehkä eivät ole edes tarkoituksella tehneet niitä lapsia vaan tulleet raskaiksi sattuman oikusta ja eivät halua luopua nautinnostaan.

Tupakointihan ei oikeasti ole vaarallisinta mitä odottaja voi tehdä, kai tuota voi oikeuttaa tai liennytellä monin eri syin.

Voihan olla joku prosentti jotka polttaa ja ajattelee tupakan/alkoholin haittojen raskausaikana olevan neuvolan ja median propagandaa.
Mutta veikkaan että näin tyhmiä ihmisiä ei kovin montaa ole.

Riippuvuus tupakkaan on jännä juttu.
Isäni lopetti kerrasta yli 15 vuotta sitten, ja yksi huvillaan poltettu pikkusikari lapsen syntymän kunniaksi toi riippuvuuden takaisin. Ei mennyt kauaa kun 15 vuotta tupakattomuutta oli haihtunut tuhkana tuuleen ja poltti taas askin päivässä.

Itse voin olla vuodenkin polttamatta, ja siinä vaiheessa tiedän, että ensimmäinen tupakka niin pitkän tauon jälkeen tekee huonon olon, pyörryttää, oksettaa ja maistuu hirveälle. Silti, jos mä sen yhden poltan, on riippuvuus taas saanut vallan ja väitän vielä kirkkain silmin että tekipä se hyvää! Ja viimeistään seuraavana päivänä poltan toisen ja kärsin taas oksetuksen, mutta poltan silti.

Polttaa sitten askin päivässä tai puolikkaan viikonloppuisin, sen polttaa riippuvuuden ja siitä tulevan kuvitellun mielihyvän seurauksena.
Kuka muuta väittää sortuu näihin tekosyihin.
Niin, siis se riippuvuushan ei koskaan häviä mihinkään. Se on ja pysyy.

Niin no, siihen en osaa vastata miksei jotkut edes yritä.

Edellinen pomoni poltti raskausajan kuulemma koska neuvolassa oli sanottu että tupakointi pitäisi lopettaa 2 vuotta ennen kun tulee raskaaksi jotta välttäisi kaikki tupakoinnin aiheuttamat haitat sikiölle.
Joten hän meni "löysät on jo housussa niin mitä sitä enää rutista"-tekosyyn voimin.
Typerintä mitä olen ikinä kuullut!
Hänen mielestään oli siis ihan ok polttaa koska jotain haittaa aikasemmasta tupakasta olisi voinut kumminkin tulla.

Mutta siinä vaiheessa kun puhu tätä lapsensa oli jo 3vuotias ja mitäpä mä olisin keuhkoomisellani enää saavuttanut.

Siskoni poltti raskausajan "stressi lopettamisesta on kovempi haitta kun tupakka"-tekosyyn voimin. Näillä "syillä" sitä riippuvuuttaan puolustelee, vähättelee ja selittelee muille.

Nuoret äidit jotka vetäsee pari drinksua terassilla raskausaikana "koska eihän täst tuu ees känniin" tai "mun kroppa teen mitä haluun" asenteella, on typeriä, naiveja, tietämättömiä ja luultavasti myös välinpitämättömiä.
Suoraan sanottuna idiootteja nämä tapaukset...
Mutta maailmassa tapahtuu hullumpaa ja hirveämpääkin.

"..."
Vertaan! Tai en saasteita, vaan sitä että asuu kaupungissa ja kulkee siellä vaikka on raskaana. Se, asuuko kaupungissa vai maalla, on yhtälailla valinta.

Ja mä lopetin tupakoinnin raskauden alussa. Moniko muutti raskausajaksi pois kaupungista?
Aika uskomaton vertaus :D mutta jos sun järjenjuoksu on moista.. Ehkä tuo on sitten jotain oman toimintansa puolustelua, yrität etsiä oikeutta teoillesi.

Sitten kun neuvoloissa aletaan suosittelemaan kaupungista poismuuttoa raskauden aikana, tai käyttämään happinaamaria, niin lupaan toimia niin! Tai kun näen ultraäänikuvaa vauvasta, joka ei meinaa saada happea kun kun ulkoilen ja hengitän "kaupungin saasteilmaa". Sitten voin verrata saasteita ja tupakkaa keskenään.

Nyt jo kommentoit, että lopetit tupakoinnin raskauden alussa. Alkukeskustelussa kuitenkin mainitsit tupakoineesi myös raskauden aikana. Miten se asia olikaan..?

"..."

No ihan siksi, että näethän sä näitä koomisia puolustelu yrityksiä.. Ilmansaasteet ja tupakointi. Lähinnä saa mut ajattelemaan, että onko nämä ihmiset tosissaan!

[QUOTE="...";30743675]Aika uskomaton vertaus :D mutta jos sun järjenjuoksu on moista.. Ehkä tuo on sitten jotain oman toimintansa puolustelua, yrität etsiä oikeutta teoillesi.

Sitten kun neuvoloissa aletaan suosittelemaan kaupungista poismuuttoa raskauden aikana, tai käyttämään happinaamaria, niin lupaan toimia niin! Tai kun näen ultraäänikuvaa vauvasta, joka ei meinaa saada happea kun kun ulkoilen ja hengitän "kaupungin saasteilmaa". Sitten voin verrata saasteita ja tupakkaa keskenään.

Nyt jo kommentoit, että lopetit tupakoinnin raskauden alussa. Alkukeskustelussa kuitenkin mainitsit tupakoineesi myös raskauden aikana. Miten se asia olikaan..?[/QUOTE]

Juu. Sen yhden savukkeen hirvikolarin jälkeen. Ja toisessa raskaudessa poltin yhden savukkeen hautajaisissa. Kolmannessa ei tainnut mennä alun lopun jälkeen yhtäainutta. Neljännestä en muista että olisin polttanut.

Ehkä noi kaksi röökiä puolessatoista vuodessa sit tekivät musta raskauden ajan tupakoineen.

Neea nella
Tuohon mä en osaa vastata. Ehkä ovat vielä addiktoituneempia kuin minä. Ehkä lopettaminen todella tuntuu vielä pahemmalta. Tai ehkä ovat joskus lopettaneet ja lihonneet sen seurauksena kilotolkulla ja uskovat ylipainon tupakointia vaarallisemmaksi. Tai ehkä eivät ole edes tarkoituksella tehneet niitä lapsia vaan tulleet raskaiksi sattuman oikusta ja eivät halua luopua nautinnostaan.

Tupakointihan ei oikeasti ole vaarallisinta mitä odottaja voi tehdä, kai tuota voi oikeuttaa tai liennytellä monin eri syin.
Itseasiassa jos vaikka ihan netistä katsot, niin se on yksi vaarallisimmista asioista joita voi raskauden aikana tehdä. Näitä lähteitä on monia. Lisäksi se on silkkaa pahoinpitelyä sikiötä kohtaan.

Itse olin polttanut kymmenisen vuotta kun tulin raskaaksi 27 vuotiaana. Eipä minun tarvinut hetkeäkään miettiä lopetanko tupakoinnin vai jatkanko. Ei ollut vaikea päätös. Siksi myös minä todella ihmettelen tupakoivia äitejä, ei varmasti ole perustelua jonka johdosta ymmärtäisin heitä paremmin..

[QUOTE="...";30743675]Aika uskomaton vertaus :D mutta jos sun järjenjuoksu on moista.. Ehkä tuo on sitten jotain oman toimintansa puolustelua, yrität etsiä oikeutta teoillesi.

Nyt jo kommentoit, että lopetit tupakoinnin raskauden alussa. Alkukeskustelussa kuitenkin mainitsit tupakoineesi myös raskauden aikana. Miten se asia olikaan..?[/QUOTE]

Ja mietippä!

Mä poltin ekat pari-kolme raskausviikkoa ja sit sen yhden savukkeen. Eli neljästäkymmenestä viikosta korkeintaan neljänä altistin vauvani savukkeen haitoille.

Sä sen sijaan joka ikinen päivä, kun kävelet kaupungin kadulla. Osin ihan samoja myrkkyjä mitä tulee tupakasta leijailee ilmassa ja sä hengität ne ja ne kulkeutuvat sikiöön tai välillisesti hankaloittavat eloaan. Mietihän, kun seuraavaksi vedät ulkona syvään henkeä.

Puuh
Ja mietippä!

Mä poltin ekat pari-kolme raskausviikkoa ja sit sen yhden savukkeen. Eli neljästäkymmenestä viikosta korkeintaan neljänä altistin vauvani savukkeen haitoille.

Sä sen sijaan joka ikinen päivä, kun kävelet kaupungin kadulla. Osin ihan samoja myrkkyjä mitä tulee tupakasta leijailee ilmassa ja sä hengität ne ja ne kulkeutuvat sikiöön tai välillisesti hankaloittavat eloaan. Mietihän, kun seuraavaksi vedät ulkona syvään henkeä.
Tää alkaa kyllä mennä jo ihan älyttömäksi... Mä voin vetää ulkona syvään henkeä vaikka keskellä Mannerheimintietä tai jonkun tehtaan lähellä ja olen aivan varma siitä, että niitä myrkkyjä saan kehooni taatusti minimaalisen vähän verrattuna siihen, jos polttaisin tupakan. Joku Tokion keskusta vois sitten olla jo eri juttu.

Ja mietippä!

No höh... mut siis eihän niitä voi verrata ja se on ihan eri asia, vaikka vaikutus onkin sama. Sen yhden pöllin vetäminen raskauden alussa on kertakaikkiaan oltava paljon pahempi, kuin kaupunki- ilman vetäminen keuhkoihin 24 h vuorokaudessa koko raskaanaolo ajan. Ja siis kai sä nyt ymmärrät, että jos sä olet vetänyt yhden röökin raskaanaollessasi sun on oltava ihan kamalan paha ihminen ja huono äiti.

:)

• Tykkää
Reactions: TiiBii
Tää alkaa kyllä mennä jo ihan älyttömäksi... Mä voin vetää ulkona syvään henkeä vaikka keskellä Mannerheimintietä tai jonkun tehtaan lähellä ja olen aivan varma siitä, että niitä myrkkyjä saan kehooni taatusti minimaalisen vähän verrattuna siihen, jos polttaisin tupakan. Joku Tokion keskusta vois sitten olla jo eri juttu.
Tiedäkö sä, mitä pakokaasuissa on ja mikä on todellisuudessa kaupungissa ilmanlaatu?

"..."
Mä lopetin parissa viikossa kuin tiesin olevani raskaana. Stressi, joka kertaheitolla lopettamisesta olisi syntynyt, oli turhan kova. Ja muuna raskausaikana sallin itselleni noin viisi tupakkaa. Erikoistapauksissa. Esimerkiksi silloin, kun ajoin hirvikolarin. Se tuli sillä hetkellä tarpeeseen.

Korkeintaan kolme askia raskausaikana ei minusta tuntunut niin vaaralliselta, että ois kannattanut jättää ne väliin suhteessa stressiin mikä ois aiheutunut jos olisin ollut ilman niitä.
Kyllä, tämä tekee sinusta raskausaikana tupakoineen äidin.

"..."
Ja mietippä!

Pauhaat täällä muiden ihmisten asuinympäristöstä ja saasteiden vaikutuksesta. Miten on, sinäkö pidät happinaamaria ulkoilessasi? Mihin tällä pyrit?

Jos hengität (ja varmaan hengität) ja olet tupakoinut raskausaikanasi, se tekee siis omankin teoriasi mukaan kaksinkertaista pahaa syntymättömälle lapselle. Joten lopeta nyt jo tuo meuhkaaminen, olet tekopyhä! Nolaat itsesi.

"..."
Hei muuten, tuolla aikaisemmassa keskustelussa oli vedetty jo käsite "white trash" näihin tupakoiviin äiteihin. Kertokaahan tupakoivat ihan mielenkiinnosta, mikä on koulutustasonne?

Yhteistyössä