Jos syntymätön lapsi kuolee, haudataanko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "utuinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"utuinen"

Vieras
Haluan kysyä tätä, koska en tiedä faktoja. Jos tulee keskenmeno tai kohtukuolema, niin haudataanko lapsi? Tehdäänkö hätäkaste vain synnytettävälle lapselle?

Mielestäni vanhemmat saavat päättää hautaavatko. Muutaman kohtukuolleen tiedän, jotka tuhkattu ja tuhkat vaan siroteltu hautausmaalle siihen tarkoitukseen varatulle paikalle. Hautapaikka ja hautaus maksaa extraa. Kovin aikaisilla viikoilla syntyneet voi antaa poltettavaksi eikä niitä välttämättä haudata siis.

Mnjaa, taitaa kaste luterilaisten sääntöjen mukaan toimia vain oikeassa ihokontaktissa. Aikoinanhaan saatettiin tunkea tietynlaisia kannuja kohdunsuulle, että saatiin se vielä kohdussa oleva lapsi kastettua, mutta tapa kiellettiin. Kuolleelle ei samaisten sääntöjen mukaan voi tehdä hätäkastetta, sielu on jo menetetty helvettiin.

Keskiajalla vanhemmat toisinaan kantoivat kuolleena syntyneet tai ennen kastetta kuolleet lapsensa sellaisen pyhimyslippaan äärelle, jonka uskottiin joskus elvyttäneen kuolleita lapsia ja sitten leikittiin että lapsi on elossa, kunnes saatiin kaste kiireellisesti annettua ja lapsi voi kuolla uudestaan kastettuna. Kirkko ei kauheasti arvostanut ja sen kanta oli (kuten käytännössä nykyäänkin) että lapsen sielu on menetetty. Lapsikaan ei ole kaikissa ihmisissä muhivan perisynnin takia pelastettu ennen kastetta.

Ja hautauksesta, voidaan haudata jos vanhemmat haluavat mutta varsinkin kovin aikaisin keskenmenoon menehtyneet sikiöt hävitetään yleensä kuten abortoidutkin (ja amputoidut jäsenet) tuhkaamalla.

Viimeksi muokattu:
Jaa-a, kyllä useimpien kristillisten "lahkojen" mukaan vauvana kuolleet menevät suoraan taivaaseen, eivät helvettiin.

Vanhemmista riippuu, miten lastaan haluavat muistaa eli hautaavatko. Olisi mielestäni aika tylyä heivata kauan odotettu vauva sairaalajätteisiin.

Jaa-a, kyllä useimpien kristillisten "lahkojen" mukaan vauvana kuolleet menevät suoraan taivaaseen, eivät helvettiin.

Vanhemmista riippuu, miten lastaan haluavat muistaa eli hautaavatko. Olisi mielestäni aika tylyä heivata kauan odotettu vauva sairaalajätteisiin.

varmasti löytyy lahkoissa valinnanvaraa vaikka mihin, mutta jos uskoo hätäkasteeseen, niin sen ainoa tarkoitus on kyllä vain pelastaa kuolevan sielu.

eri asia sitten jos uskoo lasten pääsevän sinne automaattisesti, silloin sitä hätäkastetta ei tarvita.

Luulin, että hätäkaste olisi nimeämistä ja hautakiveä varten. Uskon että kaikki lapset menevät Taivaaseen, on sitten kastettu tai ei. Ja kaikki nekin, jotka eivät ole edes kuulleet Jumalasta. En ole kovin uskovainen, mutta tätä mieltä olen. Voisin kuvitella, että varhainen keskenmeno tuhkattaisiin ja kohtukuoleman kokenut lapsi haudataan, koska hänet synnytetäänkin. Nämä asiat ovat mulle vieraita, koska ainakaan kohtukuolemaa ei ole tapahtunut sukulais- eikä tuttavapiirissä. Varhaisista keskenmenoista eivät kaikki välttämättä edes puhu.

[QUOTE="utuinen";30742605]Luulin, että hätäkaste olisi nimeämistä ja hautakiveä varten. Uskon että kaikki lapset menevät Taivaaseen, on sitten kastettu tai ei. Ja kaikki nekin, jotka eivät ole edes kuulleet Jumalasta. En ole kovin uskovainen, mutta tätä mieltä olen. Voisin kuvitella, että varhainen keskenmeno tuhkattaisiin ja kohtukuoleman kokenut lapsi haudataan, koska hänet synnytetäänkin. Nämä asiat ovat mulle vieraita, koska ainakaan kohtukuolemaa ei ole tapahtunut sukulais- eikä tuttavapiirissä. Varhaisista keskenmenoista eivät kaikki välttämättä edes puhu.[/QUOTE]

kuolleena syntyneen lapsensa hautakiveen saa nimen jos haluaa vaikkei ole kastettu.

minulle elämänkatsomuksellisesti kasteilla, hätäkasteilla ja muilla ei ole väliä koska en ole uskovainen, mutta suren suuresti ihmisiä jotka uskovat tai pelkäävät lapsensa joutuneen helvettiin koska kastetta ei keretty tehdä. heidän itsensä vuoksi. monet toki kieltäytyvät uskomasta perisyntiin lapsissa vaikka se luterilaiseen uskoon kuuluukin, mutta sepä uskonnoissa nykyään onkin vapauttavaa että saa aikalailla itse valita mihin osiin uskoo ja mihin ei.

22 raskausviikkoa on se raja, jolloin sikiöstä tulee ihminen, yksilö, virallisesti. Sen jälkeen äidillä on oikeus äitiyslomaan, vaikka lapsi kuolisi jne.

Siihen saakka vanhemmat saavat päättää haluavatko yhteistuhkauksen vai hautaavatko itse vauvan. Sen jälkeen syntynyt/kuollut lapsi täytyy haudata tai tuhkata yksilönä, niinkuin kuka tahansa ihminen.

Näin oli ainakin vielä joitakin vuosia sitten.

Yhteistyössä