Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
Ilmansaasteet kaksinkertaistavat autismiriskin | Terve.fi

Ilmansaasteet saattavat aikaistaa synnytyksiä | Terve.fi

Ilmansaasteet saattavat hidastaa sikiön kasvua

Tutkimus: Liikenteen päästöillä yhteys ADHD-oireiden riskiin - Ilmansaasteet - Tiede - Helsingin Sanomat

Siitä verrokiksi. Jos mun kuutisenkymmentä savukettani per raskaus on vaaraksi, niin taitaa olla vaarallisempaa asua kaupungissa kun on raskaana.

Valintoja, valintoja. Jokainen arvio riskit ja sit miettii mikä itselle on tärkeää ja mikä ei. Joku syö itsensä ylipainoiseksi ja aiheuttaa riskin. Toinen laihduttaa liikaa ja aiheuttaa riskin. Kolmas syö yksipuolisesti ja aiheuttaa riskin. Ja muut tekevät jotain muuta...

Syyllistää osaa itse kukin mut silloin kannattaa muistaa ettei ehkä ole itsekään täysin nuhteeton.

(miä en oo, tunnustan!)
Olen miettinyt tätä samaa.
Ilmansaasteet, myrkyt kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa. Elohopea. Säilöntäaineet. Lisäaineet. Väriaineet.

Itse poltin, kun en tiennyt olevani raskaana. Lopetin siitä sitten, kun asia selvisi minulle. En mä silti koe tarpeelliseksi lynkata ketään siksi, että se on satunnaisesti polttanut pöllin raskaana ollessaan. Tä nyt taitaa olla taas tällasta ylihysterisointia ja varsin naurettavaa eritoten, kun nä pahimmat keuhkoajat asuu varmaan Helsingin ydinkeskustassa ja käy ottamassa niitä raikkaita ja ihanan terveellisiä pitkiä kärryttelylenkkejä vauvan kanssa ulkona.

"Hömelö"
Siitä verrokiksi. Jos mun kuutisenkymmentä savukettani per raskaus on vaaraksi, niin taitaa olla vaarallisempaa asua kaupungissa kun on raskaana.

Valintoja, valintoja. Jokainen arvio riskit ja sit miettii mikä itselle on tärkeää ja mikä ei. Joku syö itsensä ylipainoiseksi ja aiheuttaa riskin. Toinen laihduttaa liikaa ja aiheuttaa riskin. Kolmas syö yksipuolisesti ja aiheuttaa riskin. Ja muut tekevät jotain muuta...

Syyllistää osaa itse kukin mut silloin kannattaa muistaa ettei ehkä ole itsekään täysin nuhteeton.

(miä en oo, tunnustan!)
Periaatteessa totta. Mutta kun nyt tässä maassa on kylmyyden takia asuttava lämmitetyssä asunnossa ja syödä kaupasta ostettua ruokaa niin jollain sekin on maksettava. Sillon on pakko asua senmosessa paikassa missä on töitä. Tupakan imeminen on ihan vapaaehtosta ja sen voi periaatteessa lopettaa millon vaan. En ymmärrä miksi tahallisesti ykskään äiti haluaa myrkyttää lastaan kun vaihtoehto on olla tekemättä niin.

Mutta siis hyvä että edes reilusti vähensit tupakan polttamista. Haittaa niistä jokaisesta on ollu, mutta parempi se vähentäminenkin on kuin sauhutella ihan niinku ennenkin.

"Hömelö"
[QUOTE="Hömelö";30741496]Periaatteessa totta. Mutta kun nyt tässä maassa on kylmyyden takia asuttava lämmitetyssä asunnossa ja syödä kaupasta ostettua ruokaa niin jollain sekin on maksettava. Sillon on pakko asua senmosessa paikassa missä on töitä. Tupakan imeminen on ihan vapaaehtosta ja sen voi periaatteessa lopettaa millon vaan. En ymmärrä miksi tahallisesti ykskään äiti haluaa myrkyttää lastaan kun vaihtoehto on olla tekemättä niin.

Mutta siis hyvä että edes reilusti vähensit tupakan polttamista. Haittaa niistä jokaisesta on ollu, mutta parempi se vähentäminenkin on kuin sauhutella ihan niinku ennenkin.[/QUOTE]
Enkä itse asu Helsingin keskustassa, jos joku näkee asiakseen näin epäillä.

Olen miettinyt tätä samaa.
Ilmansaasteet, myrkyt kasviksissa, hedelmissä ja marjoissa. Elohopea. Säilöntäaineet. Lisäaineet. Väriaineet.

Itse poltin, kun en tiennyt olevani raskaana. Lopetin siitä sitten, kun asia selvisi minulle. En mä silti koe tarpeelliseksi lynkata ketään siksi, että se on satunnaisesti polttanut pöllin raskaana ollessaan. Tä nyt taitaa olla taas tällasta ylihysterisointia ja varsin naurettavaa eritoten, kun nä pahimmat keuhkoajat asuu varmaan Helsingin ydinkeskustassa ja käy ottamassa niitä raikkaita ja ihanan terveellisiä pitkiä kärryttelylenkkejä vauvan kanssa ulkona.
Itseasiassa siitäkin olis jossain tutkimus, että pahimpaan ruuhka-aikaan keskustoissa ois fiksumpi poltella röökiä koska silloin filtterin läpi vedetty ilma on terveellisempää kuin ilman hengitetty. Ei toki Suomen pikkukaupunkien oloissa vaan maailman suurkaupungeissa.

[QUOTE="Hömelö";30741496]Periaatteessa totta. Mutta kun nyt tässä maassa on kylmyyden takia asuttava lämmitetyssä asunnossa ja syödä kaupasta ostettua ruokaa niin jollain sekin on maksettava. Sillon on pakko asua senmosessa paikassa missä on töitä. Tupakan imeminen on ihan vapaaehtosta ja sen voi periaatteessa lopettaa millon vaan. En ymmärrä miksi tahallisesti ykskään äiti haluaa myrkyttää lastaan kun vaihtoehto on olla tekemättä niin.

Mutta siis hyvä että edes reilusti vähensit tupakan polttamista. Haittaa niistä jokaisesta on ollu, mutta parempi se vähentäminenkin on kuin sauhutella ihan niinku ennenkin.[/QUOTE]

Siis minähän lopetin tupakanpolton ensimmäisen parin raskausviikon aikana. Siitä noi kolme askia kun hiljalleen lopetin. Niinjuu, ja se stressirööki sen hirvikolarin päälle.

Tupakanpolton voi todella lopettaa milloin tahansa mutta voi miten vittumainen olo siitä tulee kun on jo ehtinyt savutella yli kymmenen vuotta päivittäin. Hiljaa hyvä tulee pätee mun mielestä oivallisesti tässä asiassa. Ja on pare kuin se ettei ois saanut lainkaan lopetettua.

Paras ois tietty olla alkamatta polttamaankaan mutta se on hieman myöhäistä nyt. :xmas: Siihen maailman aikaan kun röökiä sai kuusitoistakesäisenä ihan laillisesti kaupasta ja vanhemmatkin polttivat sisällä. Ja busseissa, baareissa, ruokaravintoloissa, lentokentällä, melkein missä vain sai polttaa. Ei sitä tajunnut niin vaaralliseksi. :|

Oon polttanut reilut 9 vuotta noin askin päivässä mutta lopetin positiiviseen raskaustestiin reilut 5kk sitten. Tekosyitä on monia mutta en itse vois kuvitellakaan rääkkääväni tulevaa lastani joka elää kohdussa avuttomana ja täysin mun armoilla. Tupakointi raskausaikana on kuin painaisi tyynyä vauvan naamalle ja katsois sen räpiköintiä. Puhdas kohtu, paras kohtu. Tuomitsen jyrkästi raskaana polttavat mut loppupeleissä jokaisen oma tyhmyys jos tupakointi tärkeempää kuin vauva.
Neuvoloissa pitäis enemmän puuttua tuohon äitien tupakointiin raskausaikana koska vieläkin on kuulemani mukaan niin anteeks vaan, tyhmiä ihmisiä etteivät tajua mitä tekevät vauvalleen sauhuttelemalla. Odottavien naisten alkoholismiin ja huumeidenkäyttöön puututaan rankalla kädellä, miksei tupakoivien?
En mä ala ketään silti lynkkaamaan mutta hyväksy en.

Viimeksi muokattu:
viera.s
Itseasiassa siitäkin olis jossain tutkimus, että pahimpaan ruuhka-aikaan keskustoissa ois fiksumpi poltella röökiä koska silloin filtterin läpi vedetty ilma on terveellisempää kuin ilman hengitetty. Ei toki Suomen pikkukaupunkien oloissa vaan maailman suurkaupungeissa.
Tässä kyllä menee jo puolustelu överiksi. Tuollaisten ilmansaasteiden aikana raskaana olevan ei tietenkään pidä edes ulkona liikkua tai jos on pakko, hengityssuojaimen kanssa. Ja filtterin läpi voi hengittää ilman tupakan polttamista, jos nyt ei satu olemaan hengityssuojainta käytettävissä mutta tupakka löytyisi, irrottaa siitä vaan sen filtterin. Palavaa tupakkaa ei kukaan pysty joka henkäyksellä vetämään pitkää aikaa, eiköhän siitä menisi taju ja alkaisi oksettamaan jopa ketjupolttajaa (joka taas kertoo siitä, että ei se tupakansavu voi kyllä olla "terveellisempää" kuin pahatkaan ilmansaasteet).

Puuh
Tää on jo aika paksua! Oisko missään linkkiä tuohon tutkimukseen, kuulostaa nimittäin todella ufojutulta.

Tässä kyllä menee jo puolustelu överiksi. Tuollaisten ilmansaasteiden aikana raskaana olevan ei tietenkään pidä edes ulkona liikkua tai jos on pakko, hengityssuojaimen kanssa. Ja filtterin läpi voi hengittää ilman tupakan polttamista, jos nyt ei satu olemaan hengityssuojainta käytettävissä mutta tupakka löytyisi, irrottaa siitä vaan sen filtterin. Palavaa tupakkaa ei kukaan pysty joka henkäyksellä vetämään pitkää aikaa, eiköhän siitä menisi taju ja alkaisi oksettamaan jopa ketjupolttajaa (joka taas kertoo siitä, että ei se tupakansavu voi kyllä olla "terveellisempää" kuin pahatkaan ilmansaasteet).
Älä nyt väärin ymmärrä, en mä tolla tarkoittanut että ois fiksua polttaa röökiä. Vaan sitä että kaupunki-ilma ei oo terveellistä.

Noita filttereitäkin ehdin pohtia, ois somaa kun kävelisi kaupungilla yksi kummassakin sieraimessa ja huulten välissä rivistö. :p

• Tykkää
Reactions: AivanSama
viera.s
Oon polttanut reilut 9 vuotta noin askin päivässä mutta lopetin positiiviseen raskaustestiin reilut 5kk sitten. Tekosyitä on monia mutta en itse vois kuvitellakaan rääkkääväni tulevaa lastani joka elää kohdussa avuttomana ja täysin mun armoilla. Tupakointi raskausaikana on kuin painaisi tyynyä vauvan naamalle ja katsois sen räpiköintiä. Puhdas kohtu, paras kohtu. Tuomitsen jyrkästi raskaana polttavat mut loppupeleissä jokaisen oma tyhmyys jos tupakointi tärkeempää kuin vauva.
Tää on kyllä aikast tekopyhää. Kuvitteletko että kohtusi ja kehosi puhdistui välittömästi, kun viimeisen röökin olit vetänyt? Kyllä sulla tuon 9 vuoden runsaan polttelun jäljiltä on keho aikast täynnä myrkkyjä, eikä ne poistu välittömästi vaan pidemmän ajan kuluessa. Ei sillä, hyvä että kuitenkin lopetit, mutta voisi huomioida ne omatkin virheensä ennen kuin ottaa asiakseen julistaa tuomioita muille.

Ja läpä läpä. Tupakan savun henkoset vaikuttaa vauvaan aina suoraan ja sillä hetkellä, ei siitä totuudesta mihinkään pääse. Toki voi aina koittaa sitä oikeuttaa itselleen sillä että joku muu on lihava ja se saattaa aiheuttaa lapselle jonkinlaista riskiä, tosin välttämättä ei aiheuta lapselle mitään. Tupakan savu aiheuttaa ja aina. Joka ikinen kerta kun ne henkoset vetää. Oli se sitten 10 kertaa raskausaikana tai 100 kertaa.
Eikö hengitetty saaste vaikuta suoraan lapseen? Käsittääkseni se kulkeutuu ihan samaa reittiä lapsen elimistöön?
Oletko tosiaan sitä mieltä, että lihavuudella saattaa aiheuttaa lapselle jonkinlaista riskiä?
Etkö tiennyt, että äidin lihavuus on sikiölle hyvin vaarallista. Myös synnytyksessä olevat riskit ovat huikean korkeat? Äidin lihavuus on ihan älyttömän vaarallista.
Minusta sinun tulisi tuomita siis lihavat äidit vähintäänkin yhtä rankasti.

Koska aikomus oli keskeyttää raskaus ja olin muutenkin poissa tolaltaan, täysin epälooginen, romahtanut ihmisraunio.

Lopetin kyllä sitten kun tajusin, että raskaus tulee jatkumaan ja muutenkin ajatukset vähän kirkastui (noin rv12).
Ei muuten tehnyt yhtään tiukkaa tuo lopetus. Tupakka ei vaan maistunut enää yhtään hyvältä kun tiesi, että joku kärsii siitä ja se joku sattuu olemaan mun omaa lihaa ja verta.
Mulle tupakka on aina ollut puhdas nautinto, enkä kai koskaan ole jostain syystä tullut siitä fyysisesti riippuvaiseksi, vaikka poltan ajoittain paljonkin ja joissain elämäntilanteissa suorastaan ketjussa, mutta silti voin helposti olla vaikka viikon polttamatta ilman, että edes muistan koko tupakkaa.
Raskaana huomasin, ettei se ole enää nautinto vaan lähinnä kärsimys etenkin sikiölle ja se vaan sitten jäi.

"Hömelö"
Ei kai kukaan polta raskausaikana mistään muusta syystä kun riippuvuuden takia.
Ekalla sivulla ainaki joku jo julisti polttaneensa raskaana ollessaan ihan vaan siks että nauttii tupakoinnista. Ymmärsin siitä, että lopettaminen ei ollu millään lailla edes vaihtoehto, koska oma nautinto meni edelle. Kyllä mä ymmärrän sen ettei tupakoinnin lopettaminen ole läheskään kaikille helppoo, mutta ihmettelen eniten niitä äitejä jotka ei välitä edes yrittää ihan tosissaan lopettaa.

non-smoking mom
Hmm.

Mä käryttelin ihan huoletta sen kymmenisen vuotta mutta kertaheitolla lopetin kun alettiin edes yrittämään lasta. Eikä kertaakaan tehnyt edes mieli. Se on helppoa kun on se syy, ja mun syy oli se että mä voin aina valita mutta vauva ei voi, ja mä en voi omilla teoillani aiheuttaa vauvalle kärsimystä.

"sivullinen"
Itse en ole polttanut koskaan vakituisesti (ainoat röökini olen polttanut humalassa nuorena , kokeilumielessä). Selvää siis on , etten polttanut kolmen lapseni raskausaikoinakaan. Minua ei siis ehkä tähän ketjuun kaivattaisi, mutta pakko tulla kommentoimaan, että tässä ketjussa pisteet fiksuudesta menee Tiibiille , huolimatta hänen polttamistaan röökeistä raskausaikana.
TIETENKIN olisi ollut parempi, jos ei olisi polttanut yhtään, se on selvää, mutta nuo tilanteet olivat kuitenkin ymmärrettäviä.....Eli onnittelut Tiibiille, että pääsi eroon tupakasta raskausaikana!!

eräs tietoinen myös
Tää on kyllä aikast tekopyhää. Kuvitteletko että kohtusi ja kehosi puhdistui välittömästi, kun viimeisen röökin olit vetänyt? Kyllä sulla tuon 9 vuoden runsaan polttelun jäljiltä on keho aikast täynnä myrkkyjä, eikä ne poistu välittömästi vaan pidemmän ajan kuluessa. Ei sillä, hyvä että kuitenkin lopetit, mutta voisi huomioida ne omatkin virheensä ennen kuin ottaa asiakseen julistaa tuomioita muille.
Ja lisäisin tähän myös kysymyksen staRR:lle: Väitätkö staRR, ettet vetänyt YHTÄÄN tupakkaa positiivisen testin jälkeen? Vedit röökiä koko päivän, illalla teit positiivisen testin, riemastuit/hämmästyit/järkytyit? Tupakoitsija menee aina tupakalle jonkun mieltä liikuttavan/järisyttävän asian jälkeen.

staRR, sinäkö et mennyt?

Ja jos menit, tupakka hirvikolarin jälkeen..hmmm..kuinka se eroaa tuosta?

Ohimennen
Alkuperäinen kirjoittaja eräs tietoinen myös;30741995:
Ja lisäisin tähän myös kysymyksen staRR:lle: Väitätkö staRR, ettet vetänyt YHTÄÄN tupakkaa positiivisen testin jälkeen? Vedit röökiä koko päivän, illalla teit positiivisen testin, riemastuit/hämmästyit/järkytyit? Tupakoitsija menee aina tupakalle jonkun mieltä liikuttavan/järisyttävän asian jälkeen.

staRR, sinäkö et mennyt?

Ja jos menit, tupakka hirvikolarin jälkeen..hmmm..kuinka se eroaa tuosta?
Minä en ainakaan testin jälkeen polttanut Ainuttakaan tupakkaa.

Esikoisen aikaan: Olin 17v, polttanut 5v askin päivässä punaista.
Toisen kohdalla: Olin 24v, polttanut jälleen 2v askin päivässä.

Riippuvuus oli suuri,varsinkin henkinen. Lapsi oli kuitenkin tärkeämpi.

Huhhuh..
Ilmansaasteet kaksinkertaistavat autismiriskin | Terve.fi

Ilmansaasteet saattavat aikaistaa synnytyksiä | Terve.fi

.
.
.

(miä en oo, tunnustan!)
Siis vertaatko sä todellakin joitain ilmansaasteita tupakoivaan äitiin?? Oletko tyhmä? Jokainen hengenveto tupakkaa on se sun oma valintasi. Oma valintasi, että laitat sen tupakan (ja stressittömyyden) sun syntymättömän lapsesi edelle. Tänä päivänä on kiistaton tietämys siitä miten tupakka vaikuttaa sikiöön. Eiköhän sen pitäisi olla jokaisen äidin siinä vaiheessa tehdä helppo valinta..

No ei näköjään ole. Sori vaan, mutta ainakaan minulta ei tule minkäänlaista ymmärrystä tipu. En olisi ikinä voinut riskeerata vauvan hyvinvointia, en yhdenkään tupakan verran. Sitten vielä julistat että jokainen tekee valintansa, ja miettii mikä on tärkeää. Onko se tupakka todellakin noin tärkeää??!! Kuvottavaa.

"Meewi"
Kyllä minulle oli itsestään selvyys pitää sekä lapsesta, että myös itsestäni huolta raskauden aikana. Ihan ykkösasia oli, että eipä olisi tullut mieleenikään vetää tupakkaa tai alkoholia missään vaiheessa raskautta. Alkon jätin kokonaan pois jo hyvissä ajoin ennen kun yritettiinkään lasta. Söin yhtä terveellisesti ja säännöllisestinkuin ennen raskautta, vitamiinilisät lisänä. Liikuin säännöllisesti. Enkä todellakaan lähtenyt kerryyttämään turhia lisäkiloja.

Tietenkään kaikkea ihmkselle vaarallista/epäterveellistä ei voi edes raskauden aikana blokata pois. Musta tässä oli nyt surkea se esimerkki ilmansaasteista, mutta käytetään nyt sitä esimerkkinä. Mutta kyllä sillä on aikamoinen ero siihen, että tietoisesti tekee niitä valintoja, että pitää itsestään ja lapsestaan huolta. Parasta mahdollista huolta. Tupakointi ei mene mun ymmärrykseen.

Suoraansanoen äiti joka polttaa raskausaikan, saa mulle mielikuvan "white trash". Vaikea ajatella kenenkään fiksun, itsestään huolta pitävän, koulutetun naisen toimivan niin.

sellaista vaan..
Te jotka tupakoitte raskausaikana, teitä ei tuomittaisi keskusteluissa, mutta heti kun olette vauvan synnyttäneet, alkaisi se silmä silmästä toiminta. Jokainen rööki minkä oot vetäny raskauden aikana olisi yksi samalta vaikuttava elämys sinulle. Vaikka heti vauvan synnytyksen jälkeen siinä synnytyspedillä kätilö kiertäis sun kurkun ympärille leveän nauhan/köyden ja alkaisi kiristää sitä sanotaan vaikka kolmeen minuuttiin asti. Sitten kun sun veren happiarvot olis tuolla vaikka 78 niin sit löysennettäis. Tätä jatkuis niin monta kertaa kun röökiä oot polttanu.Mun mielestä kuulostais ihan reilulta. Ja ps. Olin polttanu 15v ennen raskautta ja pystyin lopettamaan kun seinään oman lapseni takia, että turha tulla jeesustelemaan mulle että byhyy kun se on vaikeeta..

Mä en voi vieläkään käsittää ihmisiä, jotka puhuvat vain tupakan riskeistä vaikka tiedetään, että _jokainen_ tupakka vahingoittaa sitä sikiötä. Ei ne tulevat riskit ole se ainoa syy olla polttamatta vaan myös se, että jokainen tupakka aiheuttaa sille sikiölle happivajetta, todella huonoa oloa ja on näin ollen sikiön tietoista pahoinpitelyä. Eihän kukaan pystyisi tekemään vastaavaa jo syntyneellekään vauvalle. Mikäli kokee tarvetta kaunistella raskaana tupakointia, on joko todella tietämätön, syyllisyyden sokaisema tai ei kykene myöntämään tekoaan itselleen. En koe tarvetta syyllistää heitä, jotka ovat joskus polttaneet raskaana, myöntävät sen, katuvat eivätkä toista enää samaa virhettä, mutta on ääliömäistä puolustella ja selitellä polttamistaan ja näin kannustaa tälläkin hetkellä sikiötään savuttavia jatkamaan hyvällä omallatunnolla.

Lopetin ennen raskautta
Siellä mahassa vauva on näkymättömissä. Kuinka moni raskausaikana polttanut voisi laittaa tupakan vastasyntyneen vauvan huulille? Sehän on täysin sama asia.

Aika kauhuissaan oltaisi jos nähtäisi 1v sauhuttelemassa. Raskaana polttavat pakottavat sikiön polttamaan tupakkaa.

Kuvottavaa. Oli niitä tupakoita sitten yksi tai kolmekymmentä.

Hyi
[QUOTE="Meewi";30742421]

Suoraansanoen äiti joka polttaa raskausaikan, saa mulle mielikuvan "white trash". Vaikea ajatella kenenkään fiksun, itsestään huolta pitävän, koulutetun naisen toimivan niin.[/QUOTE]

Kieltämättä mulle tulee sama fiilis. Vaatii tiettyä yksinkertaisuutta ihmiseltä jos ei osaa ajatella omaa nokkaansa pidenmälle..

Yhteistyössä