Miksi poltit tupakkaa raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja "tiltti"
  • Ensimmäinen viesti
"tiltti"
En ymmärrä miksi kukaan polttaa tupakkaa raskausaikana. Haluaisin kuulla miksi joku on polttanut raskausaikana. Millä tupakointia raskausaikana voi perustella? Kysyn täällä koska kukaan tuttavapiirissä ei ole polttanut enkä siksi voi muualla kysellä.

On varmasti vaikea ymmärtää, jos ei ole itse koskaan polttanut. Et voi tietää kuinka vaikea riippuvuus nikotiiniriippuvuus on.
mutta kyse on tässä tapauksessa myös itsekkyydestä tai siitä, ettei tajua täysin tilannetta. Sitä, että jokainen henkonen vahingoittaa vauvaa. Asia on helpompi käsittää jos ajattelee niin, että jokaisella tupakalla sinun OLISI PAKKO nipistellä jo syntynyt vauvasi mustelmille tai peittää kädelläsi tämän nenä ja suu niin ettei vauva saa hengitettyä. Olisi huomattavasti helpompaa jättää se rööki polttamatta, eikö? Mutta kun vauva on vatsassa ja aiheutat sille vahinkoa niin, ettet itse joudu sitä näkemään, sitä ei välttämättä ymmärrä yhtä kirjaimellisesti.

Ja tiedän vallan mainiosti millaista on olla nikotiiniriippuvainen.

entinen polttaja
Olen polttanut 10v ja sitten lopetin. Satunaisia sauhutteluja ei lasketa =) Mutta raskaana en ole koskaan polttanut.
Joten "viras" en todellakaan ymmärrä kommenttiasi.

• Tykkää
Reactions: StaRR
"joku"
En keksi muita kuin tekosyitä asiaan. Osa tuttavistani on polttanut ja selityksiä kyllä löytyi. En vaan ymmärrä. Sama miten itteään rääkkää ja vahingoittaa, mut ei avutonta vauvaa, joka ei itse voi asiaan vaikuttaa. Ja kyllä. Olen lopettanut ennen kumpaakaan raskautta vuosien polttamisen jälkeen. Helppoa se ei ollut, mut kyllä mulla vauvan tarpeet menee aina minun itsekkyyden edelle. Ja nyt viimeisimmän jälkeen en oo onneks uudestaan sortunutkaan.

Mä lopetin parissa viikossa kuin tiesin olevani raskaana. Stressi, joka kertaheitolla lopettamisesta olisi syntynyt, oli turhan kova. Ja muuna raskausaikana sallin itselleni noin viisi tupakkaa. Erikoistapauksissa. Esimerkiksi silloin, kun ajoin hirvikolarin. Se tuli sillä hetkellä tarpeeseen.

Korkeintaan kolme askia raskausaikana ei minusta tuntunut niin vaaralliselta, että ois kannattanut jättää ne väliin suhteessa stressiin mikä ois aiheutunut jos olisin ollut ilman niitä.

Meetwursti
Mä lopetin parissa viikossa kuin tiesin olevani raskaana. Stressi, joka kertaheitolla lopettamisesta olisi syntynyt, oli turhan kova. Ja muuna raskausaikana sallin itselleni noin viisi tupakkaa. Erikoistapauksissa. Esimerkiksi silloin, kun ajoin hirvikolarin. Se tuli sillä hetkellä tarpeeseen.

Korkeintaan kolme askia raskausaikana ei minusta tuntunut niin vaaralliselta, että ois kannattanut jättää ne väliin suhteessa stressiin mikä ois aiheutunut jos olisin ollut ilman niitä.
Ei tuo ole yhtään sen hyväksyttävämpää vaikka polttaisit päivittäin raskausaikana. Tekosyitähän nuokin ovat.. En voi ymmärtää :/

Eivoikäsittää..

Että siinä hirvikolarissa ei ollut lapsen menetys ilmeisesti tarpeeksi lähellä? Piti pistää vielä tupakaksikin.. Kyllä siinä tuli lapselle siinä päivänä stressiä kerrakseen. Mutta hei, parempi kuin sinä saat mahdollisimman vähän stressata! Että pistää vihaksi sun kaltaiset ihmiset...

"riiviöiden äiti"
se etten lopettanut kokonaan 2:ssa ekassa raskaudessa, johtui tietämättömydestä. En kyennyt, mutta en myöskään ymmrtänyt sen totaalista haitallisuutta vauvalle (19 ja 16v sitten), Kahden nuorimman odotusaikana olin ilman tupakkaa, enkä kuopuksen jälkeen ole koskaan uskaltanut edes maistaa, olen ollut siis yli 8 vuotta ilman. poltin siis 30 punaista LM:ää vuorokaudessa....
Nyt en voi sietää ihmisiä jotka (nykytietämyksen valossa) polttaa, varsinkaan vanhempia joiden lapsilla on todettu syöpä.

"hmm"
Tiibii kuulostat kyllä todella itsekkäältä :( Et ymmärtänyt, kuinka stressaavaa [vauva aistii äidin stressin ja stressaa] hirvikolari vauvallekin oli ilman sitä tupakointiakin, joka meni myös vauvaan.

......

Järkyttävää. Ensin autolla päin hirveä ja kunnon jysäys mahaan, sitten vielä sauhut päälle. Kaikkea sitä....

No onneksi sua ei ressannut sitten. <3 Jos ihan tosi pahasti ressaa, kannattaa ehkä ensi kerralla kysyä lääkäriltä jos se voisi antaa jotain pilleriä. Eihän nekään yleensä hyväksi ole raskausaikana, mutta ehkä sieltäkin löytyisi parempi vaihtoehto kuin vauvan jatkuva kuristaminen ja hapenpuutteessa pitäminen äidin ressin vuoksi.

Mrs Bean harmaana
Kun täällä nyt tällanen kunnon syyllistämis ketju on, niin pistetään samaan syssyyn ihmettely siitäkin, että miksi ette viitsi panostaa siihen lasten kasvatukseen? Vahingollista lapsen kehitykselle.. Tai miksi viette lapsia päiväkotiin ollessanne kotona? Itsekästä... Tai miksi ette tee lapsen ruokia alusta asti itse? Laiskaa.. Miksi ette elä ydinperheenä? Jokainen löytäköön siitä oman akilleen kantapäänsä ja ylenkatsokoon muita vielä tuimemmin...

"huh"
Kun täällä nyt tällanen kunnon syyllistämis ketju on, niin pistetään samaan syssyyn ihmettely siitäkin, että miksi ette viitsi panostaa siihen lasten kasvatukseen? Vahingollista lapsen kehitykselle.. Tai miksi viette lapsia päiväkotiin ollessanne kotona? Itsekästä... Tai miksi ette tee lapsen ruokia alusta asti itse? Laiskaa.. Miksi ette elä ydinperheenä? Jokainen löytäköön siitä oman akilleen kantapäänsä ja ylenkatsokoon muita vielä tuimemmin...
Jaa, miten lapsen kuristaminen liittyy mitenkään noihin muihin asioihin? Että ihan sama vaikka joku tukehduttaisi mukulansa tyynyllä, ei puututa siihen koska itsekkin ostin eilen saarioisen maksalaatikkoa.

"Hömelö"
koska olen elämän koulun kasvatti ja vittuako se sulle kuuluu???
Eipä se periaatteessa muille kuulukaan, mutta sun lapselle kuuluu. Kyllä ihmettelen minäkin että miten raskaana polttavat voi elää ittensä kanssa. Vai uskotteko te ihan oikeesti että ei se haittaa vauvaa? Ootteko ihan oikeesti niin hölmöjä? Työntäsittekö sen röökin vastasyntyneen suuhun?

viera.s
Ei kai tällaiseen lynkkausketjuun kukaan tule tunnustamaan syntejään. Vaikka kuitenkin 15 % naisista tupakoi raskausaikana, 10 % koko raskauden ajan, eli oikeasti ei ole nykyäänkään kovin harvinaista. En tiedä, lasketaanko raskauden aikana tupakoineisiin ne, jotka on lopettaneet heti plussan saatuaan, periaatteessa silloinkin on vähintään 2 viikkoa polttanut raskauden alettua. Yleensä heti plussauksesta lopettaminen on kyllä ollut hehkutuksen ja jeesustelun aihe, ei tunnustettava moka.

Minä lopetin kyllä tupakanpolton jo ennen ehkäisyn poisjättämistä, eli voisin tulla jeesustelemaan ja syyttelemään jopa niitä, jotka on lopettaneet vasta plussattuaan. Suositusten mukaan kun tupakointi pitäisi lopettaa vähintään 3 kuukautta ennen raskaaksi tuloa. Mutta en kyllä jaksa, menee muutenkin minusta jo vähän överiksi nämä jutut. Siis varsinkin siltä kannalta, että joku joka on lopettanut 2 viikkoa plussan jälkeen olisi jotenkin merkittävästi huonompi ja itsekkäämpi ihminen kuin se, joka on lopettanut heti plussan testiin saatuaan. Mitään merkittävää eroa kun tässä ei ole, paras tosiaan olisi lopettaa tupakointi jo raskauden suunnitteluvaiheessa ennen ehkäisyn poisjättämistä, ei se plussaushetki ole mikään sellainen tarkka käännekohta asiassa. Sehän riippuu siitäkin, koska testin tekee, joku jo ennen kuukautisten alkua ja toinen vasta pari viikkoa sen jälkeen.

Hirveä syyllistäminen siitä, jos lopettamisessa menee jokunen päivä tai viikko, tai jos sortuu muutaman kerran raskauden aikana voi johtaa vaan siihen, että ne jotka ei onnistu 100 % lopettamaan seinään ajattelee, että sama se sitten on polttaa koko raskausaika jos kerran yksi tupakka hirvikolarin jälkeen on jo vauvan jatkuvaa kuristamista ja saa ihan samanlaiset haukut kuin se, joka huoletta polttaa koko raskaus- ja imetysajan.

Ja siis ehdottomasti minusta kannattaa lopettaa jo ennen kuin ehkäisyn jättää pois, silloin se lopettaminenkin on paljon mukavampaa ja stressittömämpää, kun voi rauhassa tarvittaessa käyttää nikotiinikorvaustuotteita eikä tarvitse potea syyllisyyttä siitä, että ehti polttaa hedelmöittymisen jälkeen ja vanhoja myrkkyjä on vielä kehossa hyvän aikaa lopettamisen jälkeen. Mutta ei ole mitään hyötyä ja järkeä menneistä niin voimakkaasti tuomita, varsinkaan jos on sentään äidillä ollut vauvan etu mielessä eikä ole vaan huoletta tupakointia koko raskausaikaa jatkanut.

"Hömelö"
Erittäin hyviä huomioita, enkä kyllä ymmärrä noinkaan toimivia vanhempia. Vaikka esimerkiks ero saattaa tietyissä tapauksissa olla lapsillekin hyväksi. Silti mä olen näkemäni perusteella varsin varma siitä ettæ ihmiset eroaakin liian helposti. Ei kyetä ajattelemaan kuin omaa tahtoa ja etua ja että kun nyt ei sittenkään enää vaan huvita ja elämä on tylsää.

Ilmansaasteet kaksinkertaistavat autismiriskin | Terve.fi

Ilmansaasteet saattavat aikaistaa synnytyksiä | Terve.fi

Ilmansaasteet saattavat hidastaa sikiön kasvua

Tutkimus: Liikenteen päästöillä yhteys ADHD-oireiden riskiin - Ilmansaasteet - Tiede - Helsingin Sanomat

Siitä verrokiksi. Jos mun kuutisenkymmentä savukettani per raskaus on vaaraksi, niin taitaa olla vaarallisempaa asua kaupungissa kun on raskaana.

Valintoja, valintoja. Jokainen arvio riskit ja sit miettii mikä itselle on tärkeää ja mikä ei. Joku syö itsensä ylipainoiseksi ja aiheuttaa riskin. Toinen laihduttaa liikaa ja aiheuttaa riskin. Kolmas syö yksipuolisesti ja aiheuttaa riskin. Ja muut tekevät jotain muuta...

Syyllistää osaa itse kukin mut silloin kannattaa muistaa ettei ehkä ole itsekään täysin nuhteeton.

(miä en oo, tunnustan!)

.....
Ja läpä läpä. Tupakan savun henkoset vaikuttaa vauvaan aina suoraan ja sillä hetkellä, ei siitä totuudesta mihinkään pääse. Toki voi aina koittaa sitä oikeuttaa itselleen sillä että joku muu on lihava ja se saattaa aiheuttaa lapselle jonkinlaista riskiä, tosin välttämättä ei aiheuta lapselle mitään. Tupakan savu aiheuttaa ja aina. Joka ikinen kerta kun ne henkoset vetää. Oli se sitten 10 kertaa raskausaikana tai 100 kertaa.

Yhteistyössä