Ajattelin hiukan ilostuttaa teitä

öriöriöri
Ostaa kyllä. Toi juuri Ruotsista kun oli teologiristeilyllä yhdet kengät. Mutta olen löytänyt niin kivoja kenkiä kierrätyksestäkin, että ei ole ollut väliä vaikken saa uusia ostaa...
Eli tuon "vuosi ilman uusia vaatteita haaste" voi kivasti kiertää sillä että joku toinen perheestä ostaa niitä vaatteita sun puolesta? Aika kätevää...

AV-mamma
Tämä onkin mulle ongelma kun hankin joka kk uudet alusvaatesetit ja sukat. Mutta joo, alushousuja voi tehdä itse toki myös rintaliivejä mutta se ei ole ihan mun juttu. Mutta nyt opin käyttämään rintsikoitakin pidempään kuin vain kuukauden :)
WOOT? Siis ihan tottako sä teet noin? Anteeksi nyt, mutta tuo kuulostaa mun korvaan aivan järjettömältä...

Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30609441:
Eli tuon "vuosi ilman uusia vaatteita haaste" voi kivasti kiertää sillä että joku toinen perheestä ostaa niitä vaatteita sun puolesta? Aika kätevää...
Saan vain kenkiä tuliaisiksi jos mies käy jossakin ulkomailla. Ei muutoin.

Ehkä sun kannattaa vaihtaa sukka- ja rintaliivimerkkiä, jos ne ei kestä kuin kuukauden! Mä käytän ihan halpismerkkejä, ja mulla sukat ja rintsikatkin kestää parhaimmillaan vuosia.
Ööö...sukat kuluu kaikilla merkeillä. hiki yms. tuhoaa kuitua. En todellakaan laita jalkaani enää kuukauden vanhoja sukkia vaikka merkki olisi mikä. Rintaliivit muokkaan yleensä samba-asuiksi joita käytetään vuosikymmenniä...

AV-mamma
Ööö...sukat kuluu kaikilla merkeillä. hiki yms. tuhoaa kuitua. En todellakaan laita jalkaani enää kuukauden vanhoja sukkia vaikka merkki olisi mikä. Rintaliivit muokkaan yleensä samba-asuiksi joita käytetään vuosikymmenniä...
Ehkä sä oot sitten jollain tavalla erikoislaatuinen ihminen. En oo ikinä kuullut, että sukat menisi kellään kuukaudessa käyttökelvottomiksi… Ei edes mun miehellä, joka hikoaa tosi paljon. Sulla on varmasti paljon samba-asuja, kun tuotat vuodessa kymmeniä rintsikoita!

öriöriöri
Kyllä. Ihan siksi, että sukat kuluu loppuun, rintaliivit muuttaa täysin muotoaan
Miten onnistut ne sukat kuluttamaan rikki yhdessä kuukaudessa?! :O
Itte huomasin et nyt alkoi alushousut menemään rikki jotka oon ostanut ehkä about 7 vuotta sitten, rintsikoita en ole vielä koskaan joutunut heittämään pois. Sukat nyt toki kuluu, mutta kestävät kuitenkin useita vuosia.

Joka kuukausi uudet alusvaatteet, Apuva!

booty harmaana
En sanonut, että ovat rikki vaan, että lika tuhoaa kuidun. En todellakaan laita enää kuukauden käytössä olleita sukkia jalkaan. Jokainen käyttäkööt ällöalusvaatteita ja sukkia jos tahtoo.

AV-mamma
En sanonut, että ovat rikki vaan, että lika tuhoaa kuidun. En todellakaan laita enää kuukauden käytössä olleita sukkia jalkaan. Jokainen käyttäkööt ällöalusvaatteita ja sukkia jos tahtoo.
Siis käytätkö sä kuukauden pesemättä niitä sukkia vai miten? Koska jos sukat pesee käytön jälkeen normaalisti, niin ei se lika todellakaan sitä kuitua tuhoa.

öriöriöri
:D Onko jossain lisätietoa tästä miten "lika tuhoaa kuidun" rikkomatta vaatetta? Kuulostaa aika erikoiselta.
Rikkooko lika pelkästään sukkien ja rintsikoiden kuituja, vai myös muiden vaatteitten?

Ohhoh
Kyllä. Ihan siksi, että sukat kuluu loppuun, rintaliivit muuttaa täysin muotoaan
Käsittämätöntä :O onko sulla joku bakteerikammo tms? Minkä merkkisiä liivejä sä sitten ostat jos ne menee kuukaudessa pilalle? Pidätkö niitä samoja koko kuukauden ja sitten ostat uudet? Mulla on alusvaateliikkeestä ostetut useammat PrimaDonnan liivit eivätkä ne ole menneet miksikään ja ovat olleet ainakin kolme vuotta jo käytössä. Mulla G70 kuppi, että ei mistään kevyimmästä päästä tämä povi ja silti on liivit ihan kuosissaan.

öriöriöri
Ja miten voi muokata vanhoista vaatteista jotain uutta, jos niiden kuidut on jo tuhottu? Entä onko ne kierrätyskeskusten kenkien kuidut jotenkin maagisesti uusiutuneet jossain vaiheessa, vai miten tuo oikein toimii?
Yritin googlailla tuota kuitujen tuhoutumista, mutta ei oikein mitään löytynyt. Olisi mielenkiintoista kuulla siitä lisää =)

Eli nyt kun minä en laita kuukauden vanhoja sukkia jalkaan, on se sama asia kuin vaatteiden muokkaus. Valitettavasti olen siellä labrassa nähnyt miltä sukka kuukauden jälkeen näyttää vaikka pestäisiin päivittäin.

Käsittämätöntä :O onko sulla joku bakteerikammo tms? Minkä merkkisiä liivejä sä sitten ostat jos ne menee kuukaudessa pilalle? Pidätkö niitä samoja koko kuukauden ja sitten ostat uudet? Mulla on alusvaateliikkeestä ostetut useammat PrimaDonnan liivit eivätkä ne ole menneet miksikään ja ovat olleet ainakin kolme vuotta jo käytössä. Mulla G70 kuppi, että ei mistään kevyimmästä päästä tämä povi ja silti on liivit ihan kuosissaan.
En ole missään sanonut, että ne menee piloille, sanoin, että teen niistä samba-asuja :)

öriöriöri
Valitettavasti olen siellä labrassa nähnyt miltä sukka kuukauden jälkeen näyttää vaikka pestäisiin päivittäin.
Miltä ne näyttää? Näyttääkö kenkien sisävuori jotenkin erilaiselta? Samaa likaahan sinne kai tulee?
Onko sukkien lika jotenkin erilaista kuin muiden vaatekappaleiden lika? Esimerkiksi päästähän irtoaa kai ihan hirveästi kaikkea likaa, niin kauanko esimerkiksi tuota pipoa voi käyttää ennen kuin sen kuidut on tuhottu?

Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30609901:
Miltä ne näyttää? Näyttääkö kenkien sisävuori jotenkin erilaiselta? Samaa likaahan sinne kai tulee?
Onko sukkien lika jotenkin erilaista kuin muiden vaatekappaleiden lika? Esimerkiksi päästähän irtoaa kai ihan hirveästi kaikkea likaa, niin kauanko esimerkiksi tuota pipoa voi käyttää ennen kuin sen kuidut on tuhottu?
Sä voit vääntää tätä ihan niin paljon kuin tahdot. En siitä huolimatta laita jalkaani niitä sukkia :)

öriöriöri
Sä voit vääntää tätä ihan niin paljon kuin tahdot. En siitä huolimatta laita jalkaani niitä sukkia :)
En minä väännä, ihan uteliaisuuttani kyselen. Koska minusta tuo kuulostaa oudolta että juuri sukissa olisi jotain erikoiskuituja jotka on suunniteltu tuhoutumaan nopeammin kuin muiden kankaiden kuidut. Villasukissa ei varmaan näitä kuituja ole, vai onko? Kuulostaa hirveältä haaskaukselta jos niitäkin pitää kuukauden välein heittää roskiin ja ostaa/tehdä uudet...

Mutta ihan miten vain.

Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30609923:
En minä väännä, ihan uteliaisuuttani kyselen. Koska minusta tuo kuulostaa oudolta että juuri sukissa olisi jotain erikoiskuituja jotka on suunniteltu tuhoutumaan nopeammin kuin muiden kankaiden kuidut. Villasukissa ei varmaan näitä kuituja ole, vai onko? Kuulostaa hirveältä haaskaukselta jos niitäkin pitää kuukauden välein heittää roskiin ja ostaa/tehdä uudet...

Mutta ihan miten vain.
Niin, nykyäänhän kovasti opetetaan, että lika suojaa ihoa ja kangasta. Niin että miten vain.

Gabiella
Tämä onkin mulle ongelma kun hankin joka kk uudet alusvaatesetit ja sukat. Mutta joo, alushousuja voi tehdä itse toki myös rintaliivejä mutta se ei ole ihan mun juttu. Mutta nyt opin käyttämään rintsikoitakin pidempään kuin vain kuukauden :)
Ongelma on se, että pitää joka kuukausi hankkia uudet alusvaatesetit ja sukat. Aivan järjetöntä. Kyllähän ne nyt kauemman kestää kulutusta! Muutenkin vaikuttaa melko järjettömältä tuo sun vaatteiden ja kenkien hamstraus. Mihin hemmettiin ihminen tarvitsee niin paljon vaatteita ja kenkiä kuin sulla on? Kyllä mäkin rakastan kenkiä, mutta jotakin järkeä pitää touhussa olla.

Mä tekisin konkurssin jos käyttäisin rintaliivejä vain kuukauden kun on niin iso kuppikoko, että pakko ostaa kunnollisia liivejä jotka maksaa vähintään 50 euroa. Hyvät liivit oikein pestynä kestää useamman vuoden.

Yhteistyössä