Ajattelin hiukan ilostuttaa teitä

Gabiella
Ööö...sukat kuluu kaikilla merkeillä. hiki yms. tuhoaa kuitua. En todellakaan laita jalkaani enää kuukauden vanhoja sukkia vaikka merkki olisi mikä. Rintaliivit muokkaan yleensä samba-asuiksi joita käytetään vuosikymmenniä...
Ongelma on nyt kyllä korvien välissä. Kyllä sukat kestää kauemman kuin kuukauden. Järjetöntä tuhlaamista tuo sun tyyli. Ei yksi vuosi ilman uusia vaateostoksia paljon pieraise sun kulutushysteriassa.

Gabiella
En sanonut, että ovat rikki vaan, että lika tuhoaa kuidun. En todellakaan laita enää kuukauden käytössä olleita sukkia jalkaan. Jokainen käyttäkööt ällöalusvaatteita ja sukkia jos tahtoo.
No pese ne hyvä ihminen!!! Alushousut ja sukat 60 asteen pesuun niin puhdasta on. Vaikutat kyllä jälleen kerran aika yksinkertaiselta kuten olen monessa keskustelussa huomannut. Ongelma on tasan sun korvien välissä eikä niissä sukissa tai alusvaatteissa.

öriöriöri
No johan, mitäs se nyt muitten korvienväliä kiristää vaiika Booty ostais joka päivä uudet sukat?
Eihän se haittaa. Jotenkin vain hassua että sitten kuitenkin voi kierrätyskeskuksista hakea sellaisia vaatteita ja kenkiä joihin joku tuntematon on voinut hikoilla ja tehdä vaikka mitä sottaisuuksia, ja se taas ei haittaa mitään. Silloin ne kuidut ei tuhoudu, vaan ainoastaan ne sukkakuidut on niitä jotka tuhoutuvat.

Itse haluaisin vain jotain faktatietoa tästä sukkien tuhoutumisesta, mutta ei kai sitä sitten ole?

Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30610002:
Eihän se haittaa. Jotenkin vain hassua että sitten kuitenkin voi kierrätyskeskuksista hakea sellaisia vaatteita ja kenkiä joihin joku tuntematon on voinut hikoilla ja tehdä vaikka mitä sottaisuuksia, ja se taas ei haittaa mitään. Silloin ne kuidut ei tuhoudu, vaan ainoastaan ne sukkakuidut on niitä jotka tuhoutuvat.

Itse haluaisin vain jotain faktatietoa tästä sukkien tuhoutumisesta, mutta ei kai sitä sitten ole?
Ei tietenkään ole kun halutaan opettaa, että lika suojaa vaatetta. Eli ei siis pidä joka päivä pestä niitä alusvaatteitakaan :D Silloin ne säilyvät vuosia.

öriöriöri
Ei tietenkään ole kun halutaan opettaa, että lika suojaa vaatetta. Eli ei siis pidä joka päivä pestä niitä alusvaatteitakaan :D Silloin ne säilyvät vuosia.
Minä en tiedä mitä sinä tällä tarkoitat? Sinä siis et pese niitä sukkia? Silloin on ehkä ihan ymmärrettävää että ne on kuukauden jälkeen kutakuinkin roskiskamaa. Normaalisti kai sekä sukkia että niitä muitakin vaatteita kuitenkin pestään suht usein.

Alkuperäinen kirjoittaja öriöriöri;30610016:
Minä en tiedä mitä sinä tällä tarkoitat? Sinä siis et pese niitä sukkia? Silloin on ehkä ihan ymmärrettävää että ne on kuukauden jälkeen kutakuinkin roskiskamaa. Normaalisti kai sekä sukkia että niitä muitakin vaatteita kuitenkin pestään suht usein.
Mä kerään jalkahikeä purkkiin josta teen ruokasuolaa :)

Nohh
Ohhoh, enpä ole koskaan kuullut, että joku ei suostu käyttämään kuukauden vanhoja sukkia. :eek: mulla on käytössä vuosia vanhojakin, niin kauan käytän että tulee reikä.

"hehee"
Tajusin.. Jotkuthan höpäjää, ettei vaatteita pidä pestä liian usein ettei vaan kulu niin paljon. Hiuksetkin pestään vedellä ekologisesti ainoastaan jnejne. Rasva ja hiki kuulemma suojaavat ihoa, tosin eivät muiden neniä :D

Itsekin ostan uusia sukkia varmaan kuukausittain, joskus jopa viikottain. Tuntuuhan ne nyt paljon paremmilta jalassa muutaman pesun jälkeen mitä muutaman kymmenen.. Se nyt ei mikään hirveä kulutusrike ole. Päinvastoin, jos ostaa erityisesti kotimaisia sukkia niin tukee yrittäjiä jne. :)
Jotkut ostelee uusia laukkuja kuukausittain, sitä harvemmin ihmetellään vaikka.. kumpikohan on suurempi synti sukat vai laukut, huivit tms? Heh.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Toivon näin;30610090:
Eli toi että kierrätyskeskuksesta ostetut vaatteet lasketaan kierrättämiseksi eikä uusien vaatteiden ostoksi oli vain vitsi?
Tämän tarkoitus on miettiä kulutustaan. Eli mieluiten hankkii kierrätyksestä vaatteet kuin ostaa uutena. Sama pätee kankaisiin ja lankoihin. Tosin minä en osta kankaita enkä lankoja nyt yhtään mistään sillä varastot ovat ylipursuavat. Käytän kaikki varastot ensin. Toki voin hankkia vetoketjut kierrätyksestä jos hyvään hintaan löytyy ja jos tarvitsen. Niitäkin on sen verran paljon, että ei ihan heti tarvita niitäkään.

öriöriöri
[QUOTE="hehee";30610080]Tuntuuhan ne nyt paljon paremmilta jalassa muutaman pesun jälkeen mitä muutaman kymmenen..[/QUOTE]

Itse olen tässä koittanut vain selvittää että onko tämä vain joku sukkien juttu, vai onko kaikki tekstiilit mukavia sen parin pesukerran jälkeen ja roskiskamaa sen muutaman kymmenen pesun jälkeen?

öriöriöri
[QUOTE="hehee";30610080]Tuntuuhan ne nyt paljon paremmilta jalassa muutaman pesun jälkeen mitä muutaman kymmenen..[/QUOTE]

Itse olen tässä koittanut vain selvittää että onko tämä vain joku sukkien juttu, vai onko kaikki tekstiilit mukavia sen parin pesukerran jälkeen ja roskiskamaa sen muutaman kymmenen pesun jälkeen?

Gabiella
Tämän tarkoitus on miettiä kulutustaan.
Niin voisit miettiä sitä oikeasti. Vuoden aikana ei oikeasti tarvitse ostaa paljoa vaatteita jos sille linjalle lähdetään. Sä vain siirrät tuon sun vaatteiden hamstraamisen kaupoista kierrätyskeskuksiin ja kirppareille. Ostat ostamisen ilosta vaikka sulla tuskin on tarvetta niille kaikille vaatteille.

Jos oikeasti miettisit kulutustasi, niin et ostaisi vuoden aikana vaatteita jatkuvasti ja ompelisi jatkuvasti uusia.

Niin voisit miettiä sitä oikeasti. Vuoden aikana ei oikeasti tarvitse ostaa paljoa vaatteita jos sille linjalle lähdetään. Sä vain siirrät tuon sun vaatteiden hamstraamisen kaupoista kierrätyskeskuksiin ja kirppareille. Ostat ostamisen ilosta vaikka sulla tuskin on tarvetta niille kaikille vaatteille.

Jos oikeasti miettisit kulutustasi, niin et ostaisi vuoden aikana vaatteita jatkuvasti ja ompelisi jatkuvasti uusia.
Vau, lamppu syttyi päähäsi? Oikeasti en niin paljon ompele mitä kuvittelet. Ja onneksi mun hamstrauksesta on se hyöty, että ne menevät jakoon muille perheille.

Viimeksi muokattu:
Ja en osta vaatteita juuri koskaan. Vuoden aikana kaksi paitaa en muuta. Paitsi alusvaatteet ja sukat ;) Kierrätyksen osalta voi ihan tarkistaa tuolta linkistä miten paljon tässä on tullut ostettua sieltäkään mitään. Totta on, että hyödynnän ilmaispistettä mutta suurinosa siitäkin on mun työmateriaalia joita käyttää iso määrä muitakin ihmisiä. En siis ole ainoa niiden kanssa.

Terttu Paul
Hei!

Kuulin tästä mahtavasta ajatuksesta “VUOSI ILMAN UUSIA VAATTEITA”. Aiheen tiimoilta haluaisin kertoa, että olen julkaissut omakustannekirjan nimeltä NYKYNAISEN ASU MATEMATIIKKAA, jonka tarkoituksena on antaa selkeä ja yksinkertainen ratkaisu siihen miten 24 vaatekappaleesta voidaan muodostaa 432 asua tai 32 vaatekappaleesta voidaan puolestaan muodostaa 992 asua ja 40 vaatekappaleesta peräti 1900 erilaista asua tyylistä riippumatta ja jos on jo entuudestaan ollut pukeutumisessaan kutakuinkin tyyli ja väri uskollinen, niin ei ole tarvetta hankkia uusia vaatteita moneen vuoteen.
Jos varastossa sattuu olemaan paljon vaatteita, kirjan systeemin mukaan voi rakentaa itselleen kaksi tai kolmekin kokonaista puvustoa. Asusteilla voi vielä luoda vaihtelua kuhunkin asuun aina tarpeen ja tilanteen mukaan.
Jos kirja kiinnostaa sen löytää helpoimmin käymällä sivustolla tosiunelma.jimdo.com
Sieltä löytyvät tiedot ja linkit kirjojen tilaamiseksi.
Kirjaa on saatavana samasta paikasta myös englanninkielisenä nimellä DRESSING MATHEMATICS OF A MODERN WOMAN.

Terveisin

Terttu Paul

fk.
Kyllä. Ihan siksi, että sukat kuluu loppuun, rintaliivit muuttaa täysin muotoaan
Siis.. Käytät yksiä sukkia/rintsikoita/alkkareita kuukauden ja paiskaat sitten roskiin? :eek: Aivan järjetöntä!

Mulla on 1.5v ikäisiä liivejä, ja ne on vieläkin ihan hyvässä kunnossa ja muodossa ja varmaan kestää helposti vielä seuraavan mokoman. Vasta osa liiveistä on siinä vaiheessa että olen siirtynyt kakkoshakaseen eikä juurikaan ole muuta valittamista, osa on vielä ykköshakasessa. Vasta sisäänajettuna, tavallaan. Pesen ne keskenään käsinpesuohjelmalla miedolla aineella. Siksi ne varmaan pysyykin niin hyvänä.

Sukkia mulla on varmaan parin vuoden takaa, samoin alkkareita ja pesen ne aina 60 asteessa. Kuluuhan ne, mutta ei todellakaan kuukaudessa! Jos vaate jatkuvasti kuluu niin lyhyessä ajassa niin vikaa on kyllä oltava jossain.

Yhteistyössä