Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
,,,
Ei heidän pidäkään. ;) Saamea äidinkielenään opiskeleva saa valita joko suomen tai ruotsin.

Voisit itsekin ottaa näistä selvää, ennen kuin maalailet olemattomia piruja seinille.
Eräs saamelainen kertoo omasta opiskelustaan:
"Miten inarinsaamen (ja muidenkin saamenkielten) opiskelu liittyy pakkoruotsiin? Siten, että kun väitetään ettei ruotsin opiskelu ole pois muilta kieliltä niin kyllä, kyllä ja vielä kerran kyllä, se nimenomaan on pois muilta kieliltä. Miltä kuulostaa esim. tämä: yläasteella luin inarinsaamea, sukuni kieltä, kieltä jonka olisi pitänyt olla minun äidinkieleni, 0 tuntia viikossa. Ruotsia luin 5 tuntia viikossa. Lukiossa parhaimmillaan kävin kahta ruotsinkurssia päällekäin (10 tuntia viikossa) ja samalla inarinsaamea opiskelin hatarien nettiyhteyksien avulla 2 tuntia viikossa (jos yhteys ei pätkinyt tai opettaja ei ollut sairas). Suoritin lukion aikana muistaakseni 8 vai 9 ruotsin kurssia (voin olla väärässä, en muista tarkkaan, voi olla mitä vain 7-10 väliltä) ja inarinsaamea nippanappa sen verran että pääsin kirjoituksiin eli 3 kurssia. Lukion jälkeen menin ammattikorkeakouluun, jossa opiskelin kaksi kurssia ruotsia enkä tietenkään ainuttakaan kurssia saamea, sitä ei olisi voinut hyväksilukea opintoihin vaikka olisi kursseja suorittanut toisessa oppilaitoksessa, vaan toinen kieli englannin lisäksi oli automaattisesti ruotsi."

Pakkoruotsi ja kielikeskustelu - Saattaen vaihdettava | Lily.fi

Ja jos kerran saamelaisten ei tarvitse ruotsia opiskella, niin miksi muiden sitten pitää? Ja pääsevätkö he virkamieheksi ilman ruotsin paperia?

viera.s
Maahanmuuttajienkin, eli niiden joiden äidinkieli ei ole suomi eikä ruotsi, pitää lukea sekä suomea että ruotsia ja vain poikkeustapauksissa myönnetään vapautus pakkoruotsista. Millä perusteella saamenkieliset olisivat vapautettu pakkoruotsista? Laitapa joku lähde.
FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 422/2012

Siellä 8 § 4 mom.

Koko keskustelu on lähtöisin tästä valtioneuvoston asetuksesta, siellähän se B-kielen alkaminen 6. luokalla on säädetty. Ettekö te ole tätä asetusta lukeneet, vaikka juuri siitä väännette? Pelkät Iltalehden lööpitkö vain?

viera.s
Ja jos kerran saamelaisten ei tarvitse ruotsia opiskella, niin miksi muiden sitten pitää? Ja pääsevätkö he virkamieheksi ilman ruotsin paperia?
Ai nyt se onkin ongelma ja kateellisuuden aihe, ettei äidinkielenään saamea opiskelevien ole pakko opiskella ruotsia. :O Käsitin ihan toisin.

Käsittääkseni saamelaisalueella pääsee virkoihin jos osaa jotain saamenkieltä ja ruotsia tai suomea, mutta en nyt ehdi tarkistamaan. Joka tapauksessa jos jotain saamenkieltä osaa ja vähän vielä kouluttautuu, on aika hyvät uranäkymät siellä, koska kielien hengissäsäilyttämiseen käytetään paljon resursseja. Joten kielitaito jo yksissään on pääsylippu moneen hommaan.

Tiedätkö muuten, kuinka paljon inarinsaamella on puhujia? Jos tietäisit, tuskin ihmettelisit, miksi kattavaa inarinsaamen kurssitarjonta ei pystytä joka kouluun järjestämään edes saamelaisalueella. Sillä ei e mitään tekemistä ruotsin opiskelun kanssa.

,,,
Ai nyt se onkin ongelma ja kateellisuuden aihe, ettei äidinkielenään saamea opiskelevien ole pakko opiskella ruotsia. :O Käsitin ihan toisin.

Käsittääkseni saamelaisalueella pääsee virkoihin jos osaa jotain saamenkieltä ja ruotsia tai suomea, mutta en nyt ehdi tarkistamaan. Joka tapauksessa jos jotain saamenkieltä osaa ja vähän vielä kouluttautuu, on aika hyvät uranäkymät siellä, koska kielien hengissäsäilyttämiseen käytetään paljon resursseja. Joten kielitaito jo yksissään on pääsylippu moneen hommaan.
Eli käytännössä saamelaiset osaavat järjestää virkansa ja palvelunsa niin, ettei koko Suomen tarvitse lukea saamea, mutta ruotsinkieliset eivät tähän pysty ilman että kaikki suomalaiset lukevat ruotsia. Ja minulla on myös kaveri, jonka äidinkieli on aivan muu kuin suomi tai ruotsi, mutta pakkoruotsin tunneilla hänkin on istunut ja sitä vastustaa.

,,,
Ja miksi en olisi kateellinen? Samalla tavalla olen kateellinen ahvenanmaalaisille ja ruotsalaisille ja kaikille muillekin kansoille, joiden kielipolitiikka on järkevää. Ainoastaan suomalaisilla on rasitteena tuo ylimielinen ruotsinkielinen vähemmistö. Etelä-Afrikastakin poistui pakkoafrikaans.

pakko on pakko
Voithan sinä yrittää hiljentää ihmisiä haukkumalla heitä persuiksi, mutta ei se kovin järkevältä kuulosta. Pakkoruotsia kuitenkin vastustaa suurin osa suomalaisista ja persuja ei äänestä kuin vähemmistö. En tiedä, mitä nauramista totuudessa on.
Niinpä. Tarvittaisiin ilmeisesti lisää pakkomatematiikkaa, jotta tähän vaikeaan tehtävään osaisi vastata oikein:

Persujen kannatus: 14%.

Pakkoruotsin vastustus: 75%.

Kaikki pakkoruotsin vastustajat ovat persuja kyllä/ei ?

viera.s
Eli käytännössä saamelaiset osaavat järjestää virkansa ja palvelunsa niin, ettei koko Suomen tarvitse lukea saamea
Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.

Sitä paitsi minä en ole perustellut ruotsin hyödyllisyyttä 300 000 suomenruotsalaisella, vaan 20 miljoonalla Ruotsin, Tanskan ja Norjan asukkaalla, joiden kanssa meillä on paljon yhteistyötä ja liiketoimintaa.

pakko on pakko
Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.

Sitä paitsi minä en ole perustellut ruotsin hyödyllisyyttä 300 000 suomenruotsalaisella, vaan 20 miljoonalla Ruotsin, Tanskan ja Norjan asukkaalla, joiden kanssa meillä on paljon yhteistyötä ja liiketoimintaa.
Liiketoiminta hoidetaa englanniksi näiden maiden kanssa. Mikset jo astuisi 2000-luvulle? Ei ruotsalainen odota ulkomaiselta liikekumppanilta ruotsin taitoa sen enempää kuin suomalainen odottaa ulkomaiselta liikekumppanilta suomen taitoa.

viera.s
Ei kannata liikaa odottaa, pakkoruotsittajien matematiikan mukaan 5% = 95%.
Eiköhän sinun puoluekantasi varmentunut viimeistään Timo Soinin juttujen linkittelyllä. ;) Kukaan muu kuin persujen kannattaja ei sellaista tee.

Ja miksi et voi myöntää, onko persujen kannatus itsestäsikin häpeällistä?

pakko on pakko
Eiköhän sinun puoluekantasi varmentunut viimeistään Timo Soinin juttujen linkittelyllä. ;) Kukaan muu kuin persujen kannattaja ei sellaista tee.

Ja miksi et voi myöntää, onko persujen kannatus itsestäsikin häpeällistä?
Minä olen poliittisesti sitoutumaton, mutta annan arvostusta sille, että persut ainoana puolueena yrittävät ajaa asiaa, jota 75% suomalaisista kannattaa. Oletettavasti persut voivat näin tehdä, koska uutena puolueena heillä ei ole vielä kytköksiä suomenruotsalaiseen rahaan, joka saa vanhat puolueet ajattelemaan kielipolitiikasta "oikein".

matt

Saamelaiset asioivat suomessa sujuvasti ilman että muita pakotetaan opiskelemaan heidän äidinkieltään. Ollaanko tästä erimieltä?

Jos puolestaan kansainvälisen yhteistyön määrä olisi rehellinen peruste, niin meillä olisi pakko-saksa ja pakko-venäjä kauan ennen pakko-ruotsia.

Oikeasti kyse on vain kalliista historian painolastista, jota pieni elitistinen porukka tehokkaasti ylläpitää.

viera.s
Liiketoiminta hoidetaa englanniksi näiden maiden kanssa. Mikset jo astuisi 2000-luvulle? Ei ruotsalainen odota ulkomaiselta liikekumppanilta ruotsin taitoa sen enempää kuin suomalainen odottaa ulkomaiselta liikekumppanilta suomen taitoa.
Kyllä odotetaan, Suomen kuluttajista ja pk-yrittäjistä vain vähemmistö puhuu sujuvaa englantia. Suuryrityksistä varmasti löytyy englanninkielentaitoa riittävästi, mutta nimenomaan viime vuosina on useasti osoittautunut mahdottomaksi kaupata englanniksi monimutkaisia tuotteita suomalaisille pk-yrittäjille. Väärinkäsityksiä, haluttomuutta puhua vierasta kieltä jne. Ei ruotsalaisilla ole muuta mahdollisuutta, kuin värvätä suomalainen yhteistyötaho. Onneksi meillä asiat on vähän paremmin ja ruotsinkielentaitoisia löytyy omasta takaa. :)

Englanti ruostuu siinä missä ruotsikin, eikä kaikki englantiakaan tarvitse kuin hyvin satunnaisesti. Eikä vanhemmat ikäpolvet ole sitä välttämättä opiskelleet lainkaan. Omien vanhempieni nuoruudessa saksa oli suosituin vieras kieli ja sitäkin opiskeltiin lähinnä vain oppikoulussa (johon pääsi vain osa ikäluokasta).

Minulla on näistä asioista paljon kokemusta ja sen myötä käsitys ruotsin tarpeellisuudesta on muodostunut. Parikymppisenä vastustinkin vielä pakkoruotsia.

voihan nenä:D
Mites palomiehet onnistuvat pelastamaan saamelaiset tulipalosta ilman pakkosaamea?

Palstan pakkoruotsittajat perustelivat pakkoruotsia henkensä vaarantumisella jos palomiehet eivät osaa pakkoruotsia.;)

aapee.

Voidaan miettiä yhtälailla koko maailmanlaajuisesti näitä prosenttiosuuksia. Verrataanpa aluksi vaikkapa engannin ja ruotsin yleisyyttä koko maailmassa. Ruotsin osuus on siis samanlainen hyttysenp... kuin sinun vertauksessasi.

aapee.
Kyllä odotetaan, Suomen kuluttajista ja pk-yrittäjistä vain vähemmistö puhuu sujuvaa englantia. Suuryrityksistä varmasti löytyy englanninkielentaitoa riittävästi, mutta nimenomaan viime vuosina on useasti osoittautunut mahdottomaksi kaupata englanniksi monimutkaisia tuotteita suomalaisille pk-yrittäjille. Väärinkäsityksiä, haluttomuutta puhua vierasta kieltä jne. Ei ruotsalaisilla ole muuta mahdollisuutta, kuin värvätä suomalainen yhteistyötaho. Onneksi meillä asiat on vähän paremmin ja ruotsinkielentaitoisia löytyy omasta takaa. :)

Englanti ruostuu siinä missä ruotsikin, eikä kaikki englantiakaan tarvitse kuin hyvin satunnaisesti. Eikä vanhemmat ikäpolvet ole sitä välttämättä opiskelleet lainkaan. Omien vanhempieni nuoruudessa saksa oli suosituin vieras kieli ja sitäkin opiskeltiin lähinnä vain oppikoulussa (johon pääsi vain osa ikäluokasta).

Minulla on näistä asioista paljon kokemusta ja sen myötä käsitys ruotsin tarpeellisuudesta on muodostunut. Parikymppisenä vastustinkin vielä pakkoruotsia.
Fakta on, että suomalaisten englanti on huomattavasti sujuvampaa kuin ruotsi, joten tuo perustelusi ontuu nyt pahasti.

viera.s
Saamelaiset asioivat suomessa sujuvasti ilman että muita pakotetaan opiskelemaan heidän äidinkieltään. Ollaanko tästä erimieltä?

Jos puolestaan kansainvälisen yhteistyön määrä olisi rehellinen peruste, niin meillä olisi pakko-saksa ja pakko-venäjä kauan ennen pakko-ruotsia.
Millä perusteella saksa ja venäjä tulisi ennen ruotsia? Ruotsi on kuitenkin suurin vientimaa, sieltä tulee toiseksi eniten matkailijoita tänne, suomalaiset matkustavat itse Ruotsiin moninkertaisesti useammin kuin Saksaan tai Venäjälle. Ja toisen kuin Venäjä, se on yhteistyökumppanina vakaa.

Saamenkielisille oikeasti yleensä suomi on vahvempi kieli kuin saame... Ruotsissakin on ollut ongelmana se, että saamelaiset eivät itse osaa kieltään riittävästi asioidakseen sillä, vaikka oikeus tietyissä kunnissa taattiin.

Varmasti historiassa on saamelaiskieliä kohdeltu kaltoin, mutta nyt on aikamoista tekohengittämistä niiden ylläpito. Kieliä on monta (9) ja puhujamäärät onnettoman pieniä. Kaikilla ei ole kirjakieltä lainkaan. Kielet eivät ole kehittyneet nykyajan myötä, niillä ei ole tehty tieteellistä tutkimusta. Eli kaikkia asioita ei voi saamelaiskielillä edes ilmaista, vaan on pakko käyttää vaikka sitten suomea tai ruotsia. Ehkä te ette edes tienneet, että Suomessakin puhutaan kolmea eri saamenkieltä? Yhteensä nämä ovat äidinkielenä 1800 ihmiselle, mutta siis kolmeen kieleen jakautuen.

Joten eivät joo saamenkieliset sentään vaadi, että kaikkien pitäisi kaikki heidän kielensä opetella, eiväthän he osaa niitä itsekään.

drdr
Millä perusteella saksa ja venäjä tulisi ennen ruotsia? Ruotsi on kuitenkin suurin vientimaa
Vientimaana ruotsi on niukasti ykkönen, mutta kun puhutaan kielistä, joilla vientimaiden kanssa kommunikoidaan jää ruotsi hyväksi neljänneksi saksan, venäjän ja englannin jälkeen. Englannin merkitys korostuu entisestään jos otetaan huomioon että Ruotsinkaupastakin suuri osa sillä hoidetaan.

Yhteistyössä