Eräs saamelainen kertoo omasta opiskelustaan:Ei heidän pidäkään. Saamea äidinkielenään opiskeleva saa valita joko suomen tai ruotsin.
Voisit itsekin ottaa näistä selvää, ennen kuin maalailet olemattomia piruja seinille.
Ruotsinkielisillä on kokonainen puolue erikoistuneena suomenkielisten pakottamiseen. Siellä ne pakkoajatukset syntyvät.Kovin paljon pakkoajatuksilla varustettuja henkilöitä tässä ketjussa
Onneksi teillä on persut. Tuo vapaan ajattelun kehto.Ruotsinkielisillä on kokonainen puolue erikoistuneena suomenkielisten pakottamiseen. Siellä ne pakkoajatukset syntyvät.
FINLEX ® - Säädökset alkuperäisinä: 422/2012Maahanmuuttajienkin, eli niiden joiden äidinkieli ei ole suomi eikä ruotsi, pitää lukea sekä suomea että ruotsia ja vain poikkeustapauksissa myönnetään vapautus pakkoruotsista. Millä perusteella saamenkieliset olisivat vapautettu pakkoruotsista? Laitapa joku lähde.
Ja mistä kuvittelet, että olisin persu? Kaikkien puolueiden äänestäjien enemmistö vastustaa pakkoruotsia, paitsi tietenkin RKP:n.Onneksi teillä on persut. Tuo vapaan ajattelun kehto.
Ja mistä kuvittelet, että olisin persu? Kaikkien puolueiden äänestäjien enemmistö vastustaa pakkoruotsia, paitsi tietenkin RKP:n.
Ai nyt se onkin ongelma ja kateellisuuden aihe, ettei äidinkielenään saamea opiskelevien ole pakko opiskella ruotsia. :O Käsitin ihan toisin.Ja jos kerran saamelaisten ei tarvitse ruotsia opiskella, niin miksi muiden sitten pitää? Ja pääsevätkö he virkamieheksi ilman ruotsin paperia?
Eli käytännössä saamelaiset osaavat järjestää virkansa ja palvelunsa niin, ettei koko Suomen tarvitse lukea saamea, mutta ruotsinkieliset eivät tähän pysty ilman että kaikki suomalaiset lukevat ruotsia. Ja minulla on myös kaveri, jonka äidinkieli on aivan muu kuin suomi tai ruotsi, mutta pakkoruotsin tunneilla hänkin on istunut ja sitä vastustaa.Ai nyt se onkin ongelma ja kateellisuuden aihe, ettei äidinkielenään saamea opiskelevien ole pakko opiskella ruotsia. :O Käsitin ihan toisin.
Käsittääkseni saamelaisalueella pääsee virkoihin jos osaa jotain saamenkieltä ja ruotsia tai suomea, mutta en nyt ehdi tarkistamaan. Joka tapauksessa jos jotain saamenkieltä osaa ja vähän vielä kouluttautuu, on aika hyvät uranäkymät siellä, koska kielien hengissäsäilyttämiseen käytetään paljon resursseja. Joten kielitaito jo yksissään on pääsylippu moneen hommaan.
Voithan sinä yrittää hiljentää ihmisiä haukkumalla heitä persuiksi, mutta ei se kovin järkevältä kuulosta. Pakkoruotsia kuitenkin vastustaa suurin osa suomalaisista ja persuja ei äänestä kuin vähemmistö. En tiedä, mitä nauramista totuudessa on.
Ja miksi en olisi kateellinen? Samalla tavalla olen kateellinen ahvenanmaalaisille ja ruotsalaisille ja kaikille muillekin kansoille, joiden kielipolitiikka on järkevää. Ainoastaan suomalaisilla on rasitteena tuo ylimielinen ruotsinkielinen vähemmistö. Etelä-Afrikastakin poistui pakkoafrikaans.Ai nyt se onkin ongelma ja kateellisuuden aihe, ettei äidinkielenään saamea opiskelevien ole pakko opiskella ruotsia. :O Käsitin ihan toisin.
Niinpä. Tarvittaisiin ilmeisesti lisää pakkomatematiikkaa, jotta tähän vaikeaan tehtävään osaisi vastata oikein:Voithan sinä yrittää hiljentää ihmisiä haukkumalla heitä persuiksi, mutta ei se kovin järkevältä kuulosta. Pakkoruotsia kuitenkin vastustaa suurin osa suomalaisista ja persuja ei äänestä kuin vähemmistö. En tiedä, mitä nauramista totuudessa on.
Ei kannata liikaa odottaa, pakkoruotsittajien matematiikan mukaan 5% = 95%.Niinpä. Tarvittaisiin ilmeisesti lisää pakkomatematiikkaa, jotta tähän vaikeaan tehtävään osaisi vastata oikein:
Persujen kannatus: 14%.
Pakkoruotsin vastustus: 75%.
Kaikki pakkoruotsin vastustajat ovat persuja kyllä/ei ?
Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.Eli käytännössä saamelaiset osaavat järjestää virkansa ja palvelunsa niin, ettei koko Suomen tarvitse lukea saamea
Liiketoiminta hoidetaa englanniksi näiden maiden kanssa. Mikset jo astuisi 2000-luvulle? Ei ruotsalainen odota ulkomaiselta liikekumppanilta ruotsin taitoa sen enempää kuin suomalainen odottaa ulkomaiselta liikekumppanilta suomen taitoa.Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.
Sitä paitsi minä en ole perustellut ruotsin hyödyllisyyttä 300 000 suomenruotsalaisella, vaan 20 miljoonalla Ruotsin, Tanskan ja Norjan asukkaalla, joiden kanssa meillä on paljon yhteistyötä ja liiketoimintaa.
Eiköhän sinun puoluekantasi varmentunut viimeistään Timo Soinin juttujen linkittelyllä. Kukaan muu kuin persujen kannattaja ei sellaista tee.Ei kannata liikaa odottaa, pakkoruotsittajien matematiikan mukaan 5% = 95%.
Minä olen poliittisesti sitoutumaton, mutta annan arvostusta sille, että persut ainoana puolueena yrittävät ajaa asiaa, jota 75% suomalaisista kannattaa. Oletettavasti persut voivat näin tehdä, koska uutena puolueena heillä ei ole vielä kytköksiä suomenruotsalaiseen rahaan, joka saa vanhat puolueet ajattelemaan kielipolitiikasta "oikein".Eiköhän sinun puoluekantasi varmentunut viimeistään Timo Soinin juttujen linkittelyllä. Kukaan muu kuin persujen kannattaja ei sellaista tee.
Ja miksi et voi myöntää, onko persujen kannatus itsestäsikin häpeällistä?
Saamelaiset asioivat suomessa sujuvasti ilman että muita pakotetaan opiskelemaan heidän äidinkieltään. Ollaanko tästä erimieltä?Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.
Sitä paitsi minä en ole perustellut ruotsin hyödyllisyyttä 300 000 suomenruotsalaisella, vaan 20 miljoonalla Ruotsin, Tanskan ja Norjan asukkaalla, joiden kanssa meillä on paljon yhteistyötä ja liiketoimintaa.
Kyllä odotetaan, Suomen kuluttajista ja pk-yrittäjistä vain vähemmistö puhuu sujuvaa englantia. Suuryrityksistä varmasti löytyy englanninkielentaitoa riittävästi, mutta nimenomaan viime vuosina on useasti osoittautunut mahdottomaksi kaupata englanniksi monimutkaisia tuotteita suomalaisille pk-yrittäjille. Väärinkäsityksiä, haluttomuutta puhua vierasta kieltä jne. Ei ruotsalaisilla ole muuta mahdollisuutta, kuin värvätä suomalainen yhteistyötaho. Onneksi meillä asiat on vähän paremmin ja ruotsinkielentaitoisia löytyy omasta takaa.Liiketoiminta hoidetaa englanniksi näiden maiden kanssa. Mikset jo astuisi 2000-luvulle? Ei ruotsalainen odota ulkomaiselta liikekumppanilta ruotsin taitoa sen enempää kuin suomalainen odottaa ulkomaiselta liikekumppanilta suomen taitoa.
Persut ovat suvaitsevaisia verrattuna Rasistiseen KieliPuolueeseen.Onneksi teillä on persut. Tuo vapaan ajattelun kehto.
Voidaan miettiä yhtälailla koko maailmanlaajuisesti näitä prosenttiosuuksia. Verrataanpa aluksi vaikkapa engannin ja ruotsin yleisyyttä koko maailmassa. Ruotsin osuus on siis samanlainen hyttysenp... kuin sinun vertauksessasi.Et vastannut kysymykseeni. Inarinsaamen puhujia on 300. Jos sinun päättelykyvyilläsi inarinsaami on siis kielenä verrannollinen ruotsiin, sallinet että olen toista mieltä.
Fakta on, että suomalaisten englanti on huomattavasti sujuvampaa kuin ruotsi, joten tuo perustelusi ontuu nyt pahasti.Kyllä odotetaan, Suomen kuluttajista ja pk-yrittäjistä vain vähemmistö puhuu sujuvaa englantia. Suuryrityksistä varmasti löytyy englanninkielentaitoa riittävästi, mutta nimenomaan viime vuosina on useasti osoittautunut mahdottomaksi kaupata englanniksi monimutkaisia tuotteita suomalaisille pk-yrittäjille. Väärinkäsityksiä, haluttomuutta puhua vierasta kieltä jne. Ei ruotsalaisilla ole muuta mahdollisuutta, kuin värvätä suomalainen yhteistyötaho. Onneksi meillä asiat on vähän paremmin ja ruotsinkielentaitoisia löytyy omasta takaa.
Englanti ruostuu siinä missä ruotsikin, eikä kaikki englantiakaan tarvitse kuin hyvin satunnaisesti. Eikä vanhemmat ikäpolvet ole sitä välttämättä opiskelleet lainkaan. Omien vanhempieni nuoruudessa saksa oli suosituin vieras kieli ja sitäkin opiskeltiin lähinnä vain oppikoulussa (johon pääsi vain osa ikäluokasta).
Minulla on näistä asioista paljon kokemusta ja sen myötä käsitys ruotsin tarpeellisuudesta on muodostunut. Parikymppisenä vastustinkin vielä pakkoruotsia.
Millä perusteella saksa ja venäjä tulisi ennen ruotsia? Ruotsi on kuitenkin suurin vientimaa, sieltä tulee toiseksi eniten matkailijoita tänne, suomalaiset matkustavat itse Ruotsiin moninkertaisesti useammin kuin Saksaan tai Venäjälle. Ja toisen kuin Venäjä, se on yhteistyökumppanina vakaa.Saamelaiset asioivat suomessa sujuvasti ilman että muita pakotetaan opiskelemaan heidän äidinkieltään. Ollaanko tästä erimieltä?
Jos puolestaan kansainvälisen yhteistyön määrä olisi rehellinen peruste, niin meillä olisi pakko-saksa ja pakko-venäjä kauan ennen pakko-ruotsia.
Vientimaana ruotsi on niukasti ykkönen, mutta kun puhutaan kielistä, joilla vientimaiden kanssa kommunikoidaan jää ruotsi hyväksi neljänneksi saksan, venäjän ja englannin jälkeen. Englannin merkitys korostuu entisestään jos otetaan huomioon että Ruotsinkaupastakin suuri osa sillä hoidetaan.Millä perusteella saksa ja venäjä tulisi ennen ruotsia? Ruotsi on kuitenkin suurin vientimaa