Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
vieras*
Jokainen firma toki itse päättää kieliasioistaan. Suomen koulujärjestelmän varsinainen tarkoitus ei kuitenkaan ole tuottaa ruotsia osaavia työntekijöitä ruotsalaisille firmoille.
Nytko se firma sitten itse päättikin kieliasioista, vaikka aikaisemmassa viestissäsi moiseen ei pitänyt missään tapauksessa alistua :D

Onko sinulla jonkinlainen auktoriteettionegelma? Minkälaisia muita pakkoja elämässäsi on ollut kuin tämä pakkoruotsi? Vai oletko voinut aina tehdä ihan niin kuin itse haluat?

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
aapee.
No ihminen voi jäädä pelastamatta, jos palomies ei ymmärrä suomenruotsalaisen selitystä asuntoon jääneestä lapsesta. Paniikkitilanteessa noin muuten suomen kohtuullisesti hallitseva ei välttämättä osaakaan sillä itseään ilmaista. Vaikka teidän mielestänne olisikin varmaan vaan ihan jees, jos yksi "rantahurri" kuolee?

Ruotsin merkitys yritysmaailmassa ei ole vähentynyt tai edes vähenemässä. Useissa kaivattaisiin lisäosaamistakin tässä. Vai onko sinulla jotain perusteluja väitteellesi?
Tuolla perustelulla kaikkien pitäisi lukea sitten myös venäjää, arabiaa, somaliaa yms. kieliä. Jos vähemmistökieliryhmät eivät vaivaudu opettelemaan maan valtakieltä, niin silloin on oma moka, jos tulipalossa ei osaa asiaansa esittää.

Tervemenoa kaikki ruotsinsuomalaiset sitten sinne yritysmaailmaan, jossa sitä ruotsin kieltä tarvitaan.

pakko on pakko
Nytko se firma sitten itse päättikin kieliasioista, vaikka aikaisemmassa viestissäsi moiseen ei pitänyt missään tapauksessa alistua :D

Onko sinulla jonkinlainen auktoriteettionegelma? Minkälaisia muita pakkoja elämässäsi on ollut kuin tämä pakkoruotsi? Vai oletko voinut aina tehdä ihan niin kuin itse haluat?
Mikään laki siis ei firmoja koske kielten osalta, eli siinä mielessä on firmojan oma asia. Mutta työntekijän ei tietenkään kannatta alistua kohtuuttomiin vaatimuksiin. Eikä ruotsin osaamattomuus voi olla irtisanomusperuste, jos sitä ei ole työhön tullessa vaadittu.

pakko on pakko
Ei ole muita pakkoja ollut, jotka olisi pienen vähemmistöryhmän vaatimuksesta asetettu. Ei ole pakotettu harrastamaan homoseksuaalien vaatimuksesta homoseksuaalista seksiä, ei ole puhkottu silmiä sokeiden vaatimuksesta jne.

aapee.
Suomi antaa edun, häh?

Kun ruotsalainen yritys haluaa tuoda tuotteitaan Suomeen, heidän täytyy yleensä hankkia täältä suomea ja ruotsia osaava yhteystyökumppani, joka hoitaa tavaroiden myynnin suomalaisille asiakkaille. Näin Suomi saa jopa tuonnista siivun. Mutta kun suomalainen yritys myy tuotteitaan Ruotsiin, ainakin tällä hetkellä saadaan helposti rekrytoitua ruotsia osaava henkilö Suomesta, eikä tarvitse maksaa ruotsalaisille välityspalkkioita, provikoita jne.
Ruotsi on katsonut tämän kustannustehokkaammaksi tavaksi toimia kuin opettaa kaikille ruotsalaisille suomea.

kuka kannattaa?
Kenen mielestä Ruotsissa pitäisi olla pakkosuomi?

Perusteluina Ruotsin pakkosuomelle on se, että suomalaiset ovat Ruotsin alkuperäisasukkaita ja tälläkin hetkellä Ruotsissa asuu satoja tuhansia suomenkielisiä. Niin, ja lisäperusteluna se, että kaksikielisyys on aina rikkautta ja kieliä ei osaa koskaan liikaa ja kielten opiskelu ei ole mistään pois.

pakko on pakko

Perusteluina Ruotsin pakkosuomelle on se, että suomalaiset ovat Ruotsin alkuperäisasukkaita ja tälläkin hetkellä Ruotsissa asuu satoja tuhansia suomenkielisiä. Niin, ja lisäperusteluna se, että kaksikielisyys on aina rikkautta ja kieliä ei osaa koskaan liikaa ja kielten opiskelu ei ole mistään pois.
Ruotsin pakkosuomelle on ihan yhtä hyvät perustelut kuin Suomen pakkoruotsille. EU:kin on kehottanut naapurimaita harmonisoimaan vähemmistökieliä koskevat käytännöt.

Jokainen voi mielessään miettiä, mitä harmonisointi tässä tapauksessa tarkoittaisi. Ruotsin pakkosuomea vai jotain muuta.

pakko on pakko

Unohdit tärkeimmän: "Onhan pakkomatematiikkakin!" :)

Ruotsi on mun tietääkseni yksikielinen maa?

pakko on pakko
Ruotsissa on suhteessa saman verran suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä, joten Ruotsi on periaatteessa ihan yhtä kaksikielinen maa kuin Suomikin. Eikä Suomi edes ole kaksikielinen, sillä myös saamen kielillä on virallinen asema. Samoin Ruotsissa on virallinen asema muillakin vähemmistökielillä kuin suomen kielellä. Siis koko luku "kaksi" on täysin merkityksetön tässä asiassa.

"Maikku"
Vanhin tyttäreni otti neljännellä valinnaiseksi lisäkieleksi ruotsin. Englannin lisäksi siis. Hienosti hallitsee kummankin kielen ja haaveilee vielä ranskasta. Niin tai näin, niin itse koen, että kyllä se on kullan arvoinen asia, että meidän lapset saa opiskella ja tasan tarkkaan ei tässä jatkuvasti "yhdistyvässä" ja kovassa bisnesmaailmassa ole lainkaan pöllömpi taito hallita useampi kieli.

Ruotsissa on suhteessa saman verran suomenkielisiä kuin Suomessa ruotsinkielisiä, joten Ruotsi on periaatteessa ihan yhtä kaksikielinen maa kuin Suomikin. Eikä Suomi edes ole kaksikielinen, sillä myös saamen kielillä on virallinen asema. Samoin Ruotsissa on virallinen asema muillakin vähemmistökielillä kuin suomen kielellä. Siis koko luku "kaksi" on täysin merkityksetön tässä asiassa.
Älä ny viitti puhua perättömiä.

Ruotsi on ruotsinkielinen maa.
Suomi on kaksikielinen maa.

Jos ei käsitteet ole hallussa, niin mä en voi sille mitään.

Miks paasata "pakkoruotsin poistamisesta" jos se mistä puhuu on maan yksikielistäminen?

kuka kannattaa?
Ruotsin yksikielisyys on puhtaasti poliittinen päätös, kuten Suomen kaksikielisyyskin, vai luuletko niiden olevan luonnon lakeja joihin ihminen ei voi vaikuttaa?

Oletko miettinyt miksi Ruotsi on poliittisesti päätetty pitää yksikielisenä, vaikka sen pitäisi olla kaksikielinen jos perusteet ovat samat kuin Suomen kaksikielisyydellä?

Jään mielenkiinnolla odottamaan valistunutta vastaustasi.

pakko on pakko
Älä ny viitti puhua perättömiä.

Ruotsi on ruotsinkielinen maa.
Suomi on kaksikielinen maa.

Jos ei käsitteet ole hallussa, niin mä en voi sille mitään.

Miks paasata "pakkoruotsin poistamisesta" jos se mistä puhuu on maan yksikielistäminen?

Kerroinkin, miten asia todellisuudessa on. Kielivähemmistöjen koot ovat näissä maissa samat, joten ne ovat ihan yhtä kaksikielisiä. Muu on vain politiikkaa.

Kaksikielisyys ja pakkoruotsi eivät liity toisiinsa, minkä selitin jo edellä.

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30597770:
Oikeasti rinnastat kielen opiskelun silmien puhkomiseen? Onko se ruotsin kieli tosiaan niin kamalaa? :O
Rinnastan sen siinä mielessä, että vähemmistön vaatimuksesta tehdään jotain, mitä enemmistö ei haluaisi, jotta muka jokin "tasa-arvo" toteutuisi. Silmien puhkomisella enemistö tulee tasa-arvoiseen asemaan sokeiden kanssa ja pakkoruotsilla enemmistö tulee tasa-arvoiseen asemaan ruotsinkielisten kanssa, jotka käytännössä joutuvat tässä suomenkielisessä maassa opiskelemaan suomea riippumatta siitä, onko se virallisesti pakollista vai ei.

säpäle harmaana
Minunkin on nyt pakko huomauttaa, että ettekö te huomaa, miten teidän hyviltäkin perusteluilta putoaa pohja, kun lähdette tuolle "rantahurrit on tyhmiä" -linjalle? Minusta esiin on tullut ihan hyviä pointteja myös poistamisen puolesta, mutta kun niistä esittää tarkentavia kysymyksiä, nekin menettävät merkityksensä, kun vastaus on, että "oletko tyhmä"?

pakko on pakko
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30597780:
Minunkin on nyt pakko huomauttaa, että ettekö te huomaa, miten teidän hyviltäkin perusteluilta putoaa pohja, kun lähdette tuolle "rantahurrit on tyhmiä" -linjalle? Minusta esiin on tullut ihan hyviä pointteja myös poistamisen puolesta, mutta kun niistä esittää tarkentavia kysymyksiä, nekin menettävät merkityksensä, kun vastaus on, että "oletko tyhmä"?
Montako asiatonta kirjoitusta minä olen mielestäsi kirjoittanut?

Ruotsin yksikielisyys on puhtaasti poliittinen päätös, kuten Suomen kaksikielisyyskin, vai luuletko niiden olevan luonnon lakeja joihin ihminen ei voi vaikuttaa?

Oletko miettinyt miksi Ruotsi on poliittisesti päätetty pitää yksikielisenä, vaikka sen pitäisi olla kaksikielinen jos perusteet ovat samat kuin Suomen kaksikielisyydellä?

Jään mielenkiinnolla odottamaan valistunutta vastaustasi.
Mulle henkilökohtaisesti asia on se ja sama.

Mut miksi paasata pakkoruotsin poistosta, jos oikeesti puhuu maan yksikielistämisestä?

,,,
No ihminen voi jäädä pelastamatta, jos palomies ei ymmärrä suomenruotsalaisen selitystä asuntoon jääneestä lapsesta. Paniikkitilanteessa noin muuten suomen kohtuullisesti hallitseva ei välttämättä osaakaan sillä itseään ilmaista. Vaikka teidän mielestänne olisikin varmaan vaan ihan jees, jos yksi "rantahurri" kuolee?
Hah, ihan kuin Suomessa ei asuisi muunkielisiä vähemmistöjä kuin ruotsinkielisiä? :D Vai mitenköhän joku maahanmuuttajaperhe onnistuu tulemaan pelastetuksi, kun palomiehiltä vaaditaan vain ruotsin osaamista?

pakko on pakko
Mulle henkilökohtaisesti asia on se ja sama.

Mut miksi paasata pakkoruotsin poistosta, jos oikeesti puhuu maan yksikielistämisestä?
Johan täällä on todettu, että kaksikielisyys ja pakkoruotsi ovat ihan eri asioita. Pakkoruotsin poisto ei vaadi maan muuttamista yksikieliseksi. Mutta RKP on tahallisesti ruvennut sekoittamaan näitä ja yhä enemmän perustelee pakkoruotsia virheellisesti perustuslailla, koska tietää perustuslain muutoksen olevan käytännössä mahdotonta. Mutta tällaista muutosta ei kuitenkaan tarvitse tehdä, sillä perustuslaki ei vaadi pakkoruotsia. Perustuslaki oli kielten osalta ihan samansisältöinen ennen pakkoruotsiakin.

Yhteistyössä