Ei ole totta, ruotsi alkaa jo 6. luokalla - eikö pakkoruotsin pitänyt loppua kokonaan eikä suinkaan lisääntyä

• Viestiketjun aloittaja järjetöntä
  • Ensimmäinen viesti
aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595057:
Mistä tuo 3/4 tulee? Se, että 1/4 kansasta kannattaa pakkoruotsia, ei todellakaan tarkoita, että 3/4 vastustaa sitä. Esimerkiksi minä olen tätä sakkia, jolle asia on ihan yhdentekevä. En vastusta enkä kannata.
Ei asia sinulle jankkauksestasi päätellen näytä olevan yhdentekevä. Muuten olisit jättänyt koko keskustelun väliin.

periaatteellinen asia myös
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595224:
Olenko sanonut niin? Lukekaa nyt hyvät ihmiset mitä minä kirjoitan. En ole vieläkään estämässä pakkoruotsin poistoa. Mutta jos te ihan oikeasti olette huolissanne suomalaisten kielitaidon kaventumisesta, niin myös se englanti pitää ottaa keskusteluun mukaan. Kun se englanti tässä keskustelussa näin nätisti ohitetaan, syntyy kyllä vaikutelma, että se kielitaidon kaventuminen ei ole se varsinainen pointti.
Pyydän, älä esitä tyhmää. Englanti nyt vaan sattuu olemaan niin tarpeellinen, että sen opiskelua ei ole järkevää korvata toisella kielellä (itse asiassa englanti ei edes ole pakollinen aine lain mukaan, eli ainakin jossain koulussa englannin tilalla voi lukea jotain muutakin kieltä).

Ruotsin todellinen tarve on niin pieni, että ruotsin tilalle on järkevää tarjota muita vaihtoehtoja.

Tiedätkös mikä on Suomen suurin vientimaa? No Ruotsihan se.
Ruotsi, Venäjä ja Saksa ovat suunnilleen tasoissa viennnissä. Miksi juuri ruotsi ja vain ruotsi on pakollinen? Eikö kasvupotentiaalia olisi enemmän Saksan ja Venäjän kaupassa? Mitäpä jos vaihtoehtoina olisivat edes ruotsi, saksa ja venäjä ja näistä valittaisiin yksi?

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595239:
Pyydän, älä esitä tyhmää. Englanti nyt vaan sattuu olemaan niin tarpeellinen, että sen opiskelua ei ole järkevää korvata toisella kielellä (itse asiassa englanti ei edes ole pakollinen aine lain mukaan, eli ainakin jossain koulussa englannin tilalla voi lukea jotain muutakin kieltä).

Ruotsin todellinen tarve on niin pieni, että ruotsin tilalle on järkevää tarjota muita vaihtoehtoja.
Eli se kielitaidon monipuolisuus ei ollutkaan sitten niin tärkeää?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595249:
Eli se kielitaidon monipuolisuus ei ollutkaan sitten niin tärkeää?
Kielitaidon monipuolistuminen on tärkeää, mutta realistisista lähtökohdista toteutettuna. Ilman englannin taitoa ei saa oikeastaain mitään työpaikkaa nykyään. Pyydän uudestaan, älä esitä tyhmää.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595069:
Ja noin sadannen kerran sanon, että pakkoruotsin poistohan ei takaa kansan kielitaidon monipuolistumista. Jos nykyiset pakkoruotsin lukijatkaan sanovat, etteivät osaa ruotsia, miten ihmeessä ne valinnaiset kielet sitten osattaisiinkin sujuvasti vielä vuosienkin päästä. En vain jaksa uskoa, että ihmiset yhtäkkiä kiinnostuisivat kieltenopiskelusta nykyistä enemmän, jos pakkoruotsi poistettaisiin.
Minä taas sanon (ensimmäinen kerran), että pakkoruotsin poisto aivan satavarmasti lisää kansan kielitaidon monipuolistumista.

??
Tiedätkös mikä on Suomen suurin vientimaa? No Ruotsihan se.

Totuus on se, että kaikki kielitaito ruostuu ja katoaa, jos sitä ei elämässä tarvitse. Ja se kielitaito jota tarvitsee ja käyttää, kehittyy jatkuvasti. Riittävä perustaso josta lähteä viemään sitä eteenpäin on kyllä mahdollista saavuttaa yläasteen, lukion ja jatko-opintojen aikana.
Miten Ruotsi pystyy harjoittamaan vientiä Suomeen ilman pakkosuomea?

Ahvenanmaa pois pakkosuomen kouluistaan ja perusteena oli kielitaidon monipuolistaminen. Ilmeisesti tämä on onnistunut, koska pakkosuomea ei ole palautettu.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595272:
Entäs se englanti? Ajatko sen poistamista yhtä vahvasti?
Lopeta nyt tuo pelleily, oikeesti. Englanti ei edes ole pakollinen aine tällä hetkellä.

Onko sinulla paljonkin todisteita englannin tarpeettomuudesta?

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595254:
Kielitaidon monipuolistuminen on tärkeää, mutta realistisista lähtökohdista toteutettuna. Ilman englannin taitoa ei saa oikeastaain mitään työpaikkaa nykyään. Pyydän uudestaan, älä esitä tyhmää.
Alkaa tuntumaan siltä, ettei se esitä.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595277:
Lopeta nyt tuo pelleily, oikeesti. Englanti ei edes ole pakollinen aine tällä hetkellä.

Onko sinulla paljonkin todisteita englannin tarpeettomuudesta?
Englanti on käytännössä pakollinen useilla paikkakunnilla. Ei kaikki voi muuttaa sen takia, että koulussa ei ole juuri sitä kivaa kieltä.

Ja miksi minulla pitäisi olla paljon todisteita englannin tarpeettomuudesta? Eikö tuo linkki riitä?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595285:
Englanti on käytännössä pakollinen useilla paikkakunnilla. Ei kaikki voi muuttaa sen takia, että koulussa ei ole juuri sitä kivaa kieltä.

Ja miksi minulla pitäisi olla paljon todisteita englannin tarpeettomuudesta? Eikö tuo linkki riitä?
Mikä linkki? En ole nähnyt mitään linkkiä, jossa olisi perustelu englannin tarpeettomuutta.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595289:
Mikä linkki? En ole nähnyt mitään linkkiä, jossa olisi perustelu englannin tarpeettomuutta.
Kuka on puhunut tarpeettomuudesta? Minä puhuin siitä kielitaidon monipuolistamisesta, jota tässä nyt niin kovasti peräänkuulutetaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595295:
Kuka on puhunut tarpeettomuudesta? Minä puhuin siitä kielitaidon monipuolistamisesta, jota tässä nyt niin kovasti peräänkuulutetaan.
Joko olet oikeasti tyhmä tai sitten RKP:läinen palkkakirjoittelija.

aapee.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30595237:
Tuossa viestissä johon kommentoin, puhuttiin yliopiston kielivaatimuksista, jotka eivät nekään ole pakollisia kaikille suomalaisille.
Tässä keskustelussa puhutaan siitä, että pakkoruotsi on pakollinen kaikille suomalaisille.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja periaatteellinen asia myös;30595299:
Joko olet oikeasti tyhmä tai sitten RKP:läinen palkkakirjoittelija.
Niin tai vain kerta kaikkiaan huono ilmaisemaan itseäni kirjallisesti. Vaikka sen sata kertaa kirjoittaa samat asiat, ei siltikään kukaan ymmärrä.

Yhteistyössä