****u en vaan saa työtä ja asuntoa mistään, joten aion

• Viestiketjun aloittaja Ainoo ratkasu
  • Ensimmäinen viesti
Sitä jäin vaan miettimään, että etkö sitten ole toimittanut mitään, kun palkkakuittia on kyselty? Voihan olla että maailma on muuttunut niiltä ajoilta kun itse olen vuokralla asunut, mutta silloin kyllä riitti, että toimitti sen viimeisimmän, oli se sitten vaikka elokuulta. Ja just kaverini naureskeli sitä, kun joutui muuttaessaan taas palkkakuitteja toimittelemaan, kun viimeisimmässä maksettu summa oli 70 euroa. Oli siis sijaistanut vain yhtenä päivänä sinä kuukautena.

rrr: Empäs muuten ole... Hmm. Oon merkannu yhden sukulaisen osoitteen väliaikaiseksi osoitteekseni... Sinne menee postitkin ym. Pitäisköhän alkaa ihan virallisesti asunnottomaksi? Edistäisköhän se asiaa?
Varmaan edistäisi, mutta kannattaa ottaa selvää, vaikuttaako se joihinkin tarvitsemiisi julkisiin palveluihin, jotka määräytyvät osoitteen tai asuinkunnan perusteella.

"rrr"
sgojfs: No tätä vähän pelkäsinkin. Pääkaupunkiseudulla tosiaan asun. Tai siis majailen... Muiden nurkissa. Köh. Oiskin missä asua.

Satolle oon laittanut hakemuksen ja tätä muutkin on ehdottaneet. Yksi kaverikin just kertoi, että sulle oli soitettu viikon sisällä siitä, kun se oli laittanut hakemuksen. Kyseessä on kokopäivätyössä käyvä tyyppi, joten en ihmettele, että sille asuntoa ois tarjolla... Onkohan mulla ihan väärä käsitys, kun katsoin VVO:n vuokria niin ne oli niin korkeita, etten laittanut edes hakemusta! Oikeasti mulla ei ole varaa maksaa yksiöstä esim. 900 euroa. Mulla on käsitys, että Satolla on pikkuisen halvempaa...?
Saton pienet asunnot on PK-seudulla ihan sikakalliita pääosin. Mutta saahan noihin sitten asumistukea ja vaikka sossusta lisää jos on tuloton/varaton. Myös se hyvä noissa että irtisanomisaika on just se kuukausi, ei tarvitse allekirjoittaa mitään ensimmäinen vuosi/kaksi määräaikaisena-sopimuksia.

Olethan aktiivinen VVO:n ja Saton kanssa, etkä ole vain jättänyt hakemusta ja toivo pääseväsi sillä eteenpäin? Ne uudet vapautuvat asunnot pitää tsekata tyyliin joka päivä ja soittaa heti perään.

Siihenkään ei muuten kannata luottaa, että mies saisi oleskeluluvan heti raskauden myötä.

Todennäköisesti saisi kyllä oleskeluluvan joskus, mutta siihen voi mennä aikaa ja sitä ennen joudut käymään raskauden, synnytyksen ym. läpi ilman häntä, eikä mies pääse todistamaan lapsensa syntymää ja ensimmäisiä elinkuukausia.

Ainoo ratkasu
Naputtelen nyt ainakin pari vastausta, kun heräsin säpsähtäen tossa viideltä. Jospa saisin sitten uudelleen unen päästä kiinni.

Ihmettelenpä vaan: Mä oon kyllä huomannut saman. Kaikki työpaikat, jotka oon saanut, oon tehnyt jotain extraa niiden eteen. Yleensä soitan ennen hakemuksen laittamista ja kysyn muutaman kysymyksen ja sitten sanon, että hei, laitan tänään hakemuksen tulemaan. Ja kirjoitan sitten vielä hakemuksen alkuun, että viittaan puhelinkeskusteluumme. Tänään on itseasiassa yksi työpaikka, johon pitääkin soitella.

Ainoo ratkasu
Björn: En oo toimittanut, kun ne on ollut sellaisia tilanteita, joissa... Noh, täytyy nyt nolona myöntää... Niin oon ikään ku antanut ymmärtää, että oon töissä... Luottaen siihen, ettei mitään todistuskappaleita kysellä. Ei mun edellinenkään vuokranantaja mitään kysellyt. Mutta nyt taitaa olla niin, että vuokranantajat on paljon enemmän varuillaan. Näistä on ollut juttuakun Hesarissa ja muualla, miten vuokralaiset ei maksa vuokria ja vuokranantaja jää ilman rahojaan.

Mulla edellinen palkkakuitti on tän vuoden alusta. Ja näiden asuntojen kohdalla selkeästi on haluttu se palkkakuitti juuri sen takia, että näkyy, että tuloja on.

Suurimmassa osassa näyttöjä täytyy täyttää hakukaavake, ja siihen pitää sekin rastittaa, onko työpaikka vakituinen vai määräaikainen. Ja useampi yksityinen on tätä ihan itsekin kysynyt. Ja vakipaikka on se mitä ne hakee. Kerrankin kun vastasin, että oon opintovapaan sijaisena, niin se pariskunta vaihtoi todella merkittävän katseen, joka kertoi, etteivät voi ottaa minua.

Ainoo ratkasu
rrr: Totta. Yks, mitä oon kanssa miettiny, että kun suurimmassa osassa yksityisiä vuokra-asuntoja on just toi, että täytyy sitoutua vuodeksi (mikä on jo sinällään hankalaa, kun en tiedä, milloin taas lähden miehen kotimaahan)... Niin silloin kun tuota pakkositoutumista ei ole mainittu, tulee mieleen, että tulenko viilatuksi linssiin. Että jospa vuokranantajalla on joku syy, että haluaakin itseasiassa pian irtisanoa sopimuksen. Oma poika muuttamassa asuntoon tai jotain...

Ainoo ratkasu
Ciervo: maahanmuuttoviraston sivuilla sanotaan näin:

Jotta sinulle voidaan myöntää oleskelulupa Suomeen, on sinun ja seurustelukumppanisi suhteen oltava vakiintunut. -- Osoituksena vakiintuneisuudesta voidaan pitää aikaisempaa yhdessä asumista (todistuksena esim. vuokrasopimus tai talonkirjaote), raskautta tai muuta vakaata yhteyttä osoittavaa seikkaa.

Mutta totta toki se, että oleskeluluvan saaminen saattaa kestää useamman kuukauden.

Ainoo ratkasu
rrr: En oo soitellu Satoon. Moka. Alansa tehdä sitten niin. Kai mä luulin, että ne vaan ärsyyntyy... Kaupungin asunnoissa on niin, että nettisivuilla oikeen erikseen mainittu, että perään soittelu ei nopeuta asunnon saantia.

V.ieras
Siis hetkonen, et ole valmis muuttamaan pääkaupunkiseudulta pois, koska et muualta ketään tunne. Mutta silti olisit valmis muuttamaan miehen kotimaahan.. Kuinka paljon sä sieltä sitten tunnet väkeä?

Eikö kuitenkin helpompi olisi vain kotimaassa vaihtaa paikkakuntaa jonnekin, missä asuntotilanne on parempi? Voisi niitä töitäkin löytyä..

Ainoo ratkasu
V.ieras: Oon ajatellut, että asun täällä, missä suurin osa työpaikoista on. Kuitenkinhan se työ on tässä se ongelma nro 1. Joten en usko, että kehyskuntiin muuttamalla löytyisi enemmän työmahdollisuuksia. Toki hakijoita varmaan olisi vähemmän. Asunnon kyllä saisin sitten, jos vaan ois se kokopäivätyö.

"vvvv"
Se vaan on niin nykyään, että kenelläkään ei ole varaa valita millä paikkakunnalla "haluaisi" asua, vaan sinne on muutettava missä töitä on. Onneksi siihen työn perässä muuttamiseen saa tukea.

Mites nuorisoasunnot, sanoit olevasi 30?
http://www.nuorisosaatio.fi

Ainoo ratkasu
Tai tietysti jos hakisi töitä ihan koko Suomesta ja muuttaisi sitten työn perässä sinne... Mutta kaupunki sen pitäisi olla, että pääsee julkisilla liikkumaan, koska autoa ei ole enkä haluakaan. Tässä pääkaupunkiseudussa on sekin etu, että on lentokenttä vieressä. Kuitenkin aika paljon tulee matkustettua. Paha mä, saastutan ilmakehää :(

Ainoo ratkasu
vvvv: täytyypä käärästä noi liitteet kasaan, niin voin hakea tuolta nuorisosäätiöltäkin sitten asuntoa. Toihan ois oikeestaan ihan lottovoitto, on meinaan tosi edulliset vuokrat noissa asunnoissa!

laatikkoon terveisiä.
Millä meinasit sen vuokran maksaa?
Asunto ensin tämä asumisella rahastaminen ja kuplattelu ei ole järkevää eikä toimivaa... mistä normaali yhteiskunta jossa asuminen on hoidettu ja työ? Ei tämä sinun millä vuokrat maksat psssska. Rahan ei tulisi olla väkivaltaa mutta, siinä sitä vain käytetään, suurin ongelmien aiheuttaja ei ole edes uskonnot edes muslimit vaan raha yksinkertaista. Suurin negatiivinen varaus maailmassa

Yhteistyössä