****u en vaan saa työtä ja asuntoa mistään, joten aion

• Viestiketjun aloittaja Ainoo ratkasu
  • Ensimmäinen viesti
Ainoo ratkasu
Fjuuh: jotkut siivoushommay kävis, mut oksennusta kammoon, joten jos kovasti joutuu eritteitä siivoomaan ni en ehkä pystyis.

Ja ainakin tähän mennessä oisin saanu ammatin, ulkoisen olemukseni, muuttosyyn jne. perusteella jo 3 asuntoa, mutta sitten on aina kysytty sitä vakituista (!!) työpaikkaa ja viimeisintä palkkakuittia. First of all, kuinka monella on nykyään vakkari virka. No okei, monella on, mutta ei kai nyt sen pitäis este olla, jos tekee esim. sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia ja aina on vuokran maksanu ajoissa.

Ja joku kysyi, millä maksaisin vuokran... No mulla on jonkun verran vielä säästössä, ja jos ne loppuu, niin mies (ja isäkin) on luvannu lainata.

vaihtoehto
Ymmärrän tuskastumisesi, jos kerran opiskelua on noinkin paljon jo takana. Mistä mies on kotoisin? Löytyisikö hänen kotimaastaan sinullekin töitä?

Nyt on kyllä hankalat ajat löytää töitä hyvin monellakin alalla. Tästä varmaan moni on eri mieltä, mutta jos haaveena on hankkia lapsi joka tapauksessa, niin ei se välttämättä huonoin vaihtoehto olisi tehdä sitä nyt. Ei kotiäitinä olo näytä hyvältä cv:ssä, mutta ei yhtään huonommalta kuin työttömyyskään. Olisi sitten ainakin lapsi tehtynä. Harmillista sekin, jos töitä ei löytyisi ja olisi pitkälti päälle kolmen kympin, kun alkaisi lapsia tekemään, eikä sitten saisikaan. Eikä olisi vieläkään niitä töitä. Ja jos mies on sen sorttinen, että voisi jäädä kotiin, voithan hakea pian töitä ja ottaa niitä vastaan, vaikka vauvan tekisittekin.

Tosin aika epäilevästi suhtaudun siihen, onko hyvä ajatus tehdä töitä ulkomaalaisen kanssa, jos ei ole edes vielä yhdessä asuttu(?) eikä miehellä kokemusta Suomessa asumisesta. Mutta mistäpä minä tiedän, vaikka teillä olisi pidempi historia takana jo jossain muussa maassa.

Ainoo ratkasu
Mies tosiaan sais oleskeluluvan, jos se sais työpaikan, mutta mies ei kuitenkaan oo sillä helpoiten työllistyvimmällä, eli IT-alalla. Eli tarttis aikaa, että mies löytäis Suomesta oman alansa töitä. Tätäkin vaihtoehtoa tutkailtiin, kun olin pitkään miehen kotimaassa ja mietittiin, jos mies alkais lähetellä suomalaisille työnantajille hakemuksia. Mutta jotenkin se sitten jäi, kun kävi ilmi kaikki ne mutkat siinä matkassa. Miksi firma odottaisi työluvan hakuajan ja maksaisi kuluja, että saa yhden tyypin firmaan töihin. No, ehkä tää on pessimististä... Mut luulen, että myös realistista.

? !
Fjuuh: jotkut siivoushommay kävis, mut oksennusta kammoon, joten jos kovasti joutuu eritteitä siivoomaan ni en ehkä pystyis.

Ja ainakin tähän mennessä oisin saanu ammatin, ulkoisen olemukseni, muuttosyyn jne. perusteella jo 3 asuntoa, mutta sitten on aina kysytty sitä vakituista (!!) työpaikkaa ja viimeisintä palkkakuittia. First of all, kuinka monella on nykyään vakkari virka. No okei, monella on, mutta ei kai nyt sen pitäis este olla, jos tekee esim. sijaisuuksia ja määräaikaisuuksia ja aina on vuokran maksanu ajoissa.

Ja joku kysyi, millä maksaisin vuokran... No mulla on jonkun verran vielä säästössä, ja jos ne loppuu, niin mies (ja isäkin) on luvannu lainata.
Eivätkö vuokraa edes esim. 4 kuukauden takuuvuokraa vastaan?

Ainoo ratkasu
Nimim. vaihtoehto: Kiitos paneutumisestasi asiaani! Lämmittää mieltä!

Ollaan asuttu yhdessä vuosi miehen kotimaassa Aasiassa. Tunnettu kohta kaksi vuotta. Miehen kotimaassa palkkataso on vähän kehno, eli parempi olis, jos voitais Suomessa ainakin aluksi olla.

Mies on yli 30 ja minäkin ihan justiinsa kohta. Ja mies olis valmis jäämään kotiin lapsen kanssa. Joten... Who knows, ehkä mä kohta siirryn tonne Vauvakuume- tai Plussalaiset-palstalle tms.

Ainoo ratkasu
Mietin sitäkin, että kun tulin (tultiin) just miehen kotimaasta, jossa oltiin vuosi, niin mulla ei oo siis Suomessa ollut töitä vuoteen... Eli oisko tuet ihan surkeet? Kun nehän riippuu tuloista? Sori oo vähän tietämätön näistä, kun ei oo ollut vielä ajankohtaista...

Ainoo ratkasu
Nimim. ...: Nyt vasta huomasin tuon yhden viestisi... Miten se menikin jotenkin ohi? Niin tosiaan, ehdotit sossuin soittamista. Hyvä idea! Koitan sitä! Toivottavasti ne vois tehdä asialle jotain... Vaikka kun hain kaupungin asuntoa, niin siellä nettisivuilla luki, että 60 % asunnon hakijoista on kiireellisessä asunnon tarpeessa... jotenkin sieltä raskaana olevien ja yksinhuoltajien joukosta pitäisi pystyä erottumaan. Huokaus.

Ainoo ratkasu
rrr: Empäs muuten ole... Hmm. Oon merkannu yhden sukulaisen osoitteen väliaikaiseksi osoitteekseni... Sinne menee postitkin ym. Pitäisköhän alkaa ihan virallisesti asunnottomaksi? Edistäisköhän se asiaa?

Tulta päin
Työtä ei haeta vaan se otetaan! Agressiivisuutta peliin jos oikeasti aiot työssä käydä ja menestyä! Tyrkytä itsesi väkisin johonkin harjottelijaksi tai koeajalle ja tpdista olevasi hyvä tyyppi. Kyllä töitä on tekijöille. Julkinen sektori on haastavampi ja byrokraattisempi, eli yksityisen puolen hommiin hyvällä asenteella hakemaan. Ei saa lannistua, pakkeja tulee varmasti. Mitään siivoushommaa ei kannata hakea jos koulutus on ja intoa työskennellä omalla alalla! AMK-siivooja saa sitten siivota loppuelämänsä.

Hyville luotettaville tyyppeille jotka kykenee käymään säännöllisesti töissä ja ovat terveellä maalaisjärjellä varustettuja löytyy kysyntää. Ongelma on osoittaa olevansa sellainen, tai se ettei ole sitä.

sgojsf
En tiedä missä asut mutta pk-seudulla ei auta mitään jos menet lapsettomana sossusta pyytämään apua asuntoasiaan.
Minä olin joku aika sitten asunnoton. Sossussa sanottiin etteivät pysty auttamaan kun asuntoja EI OLE. Että on heillä kriisiasuntoja tai jotain mutta ne menevät sellaisille jotka joutuvat vaikka vauvan kanssa kadulle muuten... Helsingissä asun, olisin ottanut muualtakin asunnon kunhan työmatka olisi pysynyt siedettävänä.
Olen kuullut monen saaneen Satolta tai VVO:lta asunnon, ne vain on monet tosi kalliita mutta parempi sekin kuin ei asuntoa ollenkaan.

Ainoo ratkasu
Tulta päin: Hei, aika hyvä tsemppikirjoitus :)! Kiitti! Tosiaan mun alalla varmaan 90 % työpaikoista on julkisella puolella... Siellä on tosiaan se ongelma, että ei ne voi vaan ottaa sinne ketään, vaan siellä on tietty työtekijämäärä mitä siellä on ja piste. Eli niin kauan kuin kukaan ei niiltä julkisen puolen paikoilta lähde, niin ei ole mitään työpaikkaa olemassa siellä, mihin mut voitaisiin ottaa.

Nyt täytyy alkaa laittaa hakemuksia yksityisen puolen firmoihin... Semmosiin, joissa mun kokemus ois eduksi. Katsotaan, ehdinkö jo huomenna! Täytyy kyllä mennä huomenna 3-4 asuntonäytölle... Kaikki taas välittäjien kautta vuokralla, ja noilla firmoilla on AINA se, että täytyy esittää palkkakuitti jne. Kilpailu asunnoista täällä pk-seudulla on jäätävän kova!

Ainoo ratkasu
sgojfs: No tätä vähän pelkäsinkin. Pääkaupunkiseudulla tosiaan asun. Tai siis majailen... Muiden nurkissa. Köh. Oiskin missä asua.

Satolle oon laittanut hakemuksen ja tätä muutkin on ehdottaneet. Yksi kaverikin just kertoi, että sulle oli soitettu viikon sisällä siitä, kun se oli laittanut hakemuksen. Kyseessä on kokopäivätyössä käyvä tyyppi, joten en ihmettele, että sille asuntoa ois tarjolla... Onkohan mulla ihan väärä käsitys, kun katsoin VVO:n vuokria niin ne oli niin korkeita, etten laittanut edes hakemusta! Oikeasti mulla ei ole varaa maksaa yksiöstä esim. 900 euroa. Mulla on käsitys, että Satolla on pikkuisen halvempaa...?

Tulta päin
Tuli vielä mieleen, että jos alasi työpaikat on pääasiassa julkisella puolella niin kannattaa reippaasti hakea muiltakin aloilta työtä. Vaikka AMK-koulutus rajaa työnhakua ehkä vähän enemmän kuin yliopistokoulutus, niin ei sen työn ole pakko olla juuri sitä mihin on opiskellut. Jos pääsee esim. harjoittelijaksi johonkin, on helpompi päästä taas seuraavaan parempaan työhön. Valtaosa töpaikoista on sellaisia joihin ei haeta lehti-ilmoituksella ketään, siksi kannattaa panostaa myös firmoihin jotka ei ilmoita hakevansa tiettyyn hommaan työntekijää. Hio CV ja ota yhteyttä henkilöstöpäällikköihin rohkeasti omana itsenäsi. Positiiviset ihmiset saa usein positiivisen vastaanoton. Tavoite numero yksi on hyvä työpaikka, asunto tulee sitten itsestään. Raskaaksi hankkiutuminen ei ole ratkaisu, ellet sitä tosissaan halua tällä hetkellä. Tsemppiä työnhakuun, onnistut varmasti ennemmin tai myöhemmin.

Ps. Työhaastattelijat kyselee monesti hassuja kysymyksiä, mitä haastavampaa hommaa haet, sitä hassumpia saattavat kysyä. Tarkoitus ei ole saada "oikeata" vastausta vaan katsoa miten reagoit tilanteeseen. Työhaastattelu on kokonaisuus mistä ei jaeta pisteitä ylsittäisten kysymysten/vastausten perusteella.

Ainoo ratkasu
Tulta päin: Juuri näin oon tehnytkin, että oon koittanut puhua (kirjoittaa) itseäni töihin, joihin ei varsinaisesti/ensisijaisesti haeta mun koulutuksella olevaa tyyppiä. Johonkin aiempiin työpaikkoihin oon päässytkin tällä taktiikalla.

Työpaikkailmoitusrintamalla on nyt tosi tosi hiljaista - ollut koko joulukuun - ja mä niiiin toivon, että se johtuu tästä vuodenajasta, joulun ja uuden vuoden ajasta. Toivottavasti tulis sitten taas tammikuun alussa ihan hirveesti paikkoja haluun :D Pitäkää sormet ristissä mun puolesta.

Ja asunnon tiedän saavani, kun vaan ois se perhanan työpaikka eka. Kyl tää tästä jossain vaiheessa, pakkohan se on!

ihmettelenpä vaan
Töitä hakiessa on oltava todella aktiivinen. Itse en ole koskaan edes kuvitellutkaan, että töitä saisi työhakemuksia sähköpostitse tai postilla lähettämällä. Siis pelkästään näin, on vähintäänkin soitettava perään ja kysyttävä, milloin voi tulla paikanpäällä käymään.

Meidän firmaan ei ole vielä koskaan otettu edes haastatteluun henkilöä, joka on hakemuksen laittanut pelkästään kirjeitse.

Yhteistyössä