Miten automaattivaihteisella autolla otetaan jyrkässä ylämäessä mäkilähtö?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kuka tietää"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kuka tietää"

Vieras
Harkitsen automaattivaihteisen auton ostamista, mutta olen tottunut aina ottamaan mäkilähdön kytkimen kanssa. Käsijarrulla sitä en osaa tehdä. Miten siis automaatin kanssa toimitaan?
 
nykyjään monissa automaagiautoissa on mäkilähtöavustin mutta jos ei ole niin käsijarrulla niinkuin manuaalissa

voi tehä myös vasemmalla jalalla ja jalkajarrulla
 
Pieniä perusjuttuja. Automaattivaihteisessa autossahan on seuraavanlaiset vaihteet:
P niinkuin parkki
R niinkuin pakki
N niinkuin vapaa
D niinkuin ajovaihde

Lisäksi saattaa olla jotain pienempiä vaihteita D:n jälkeen, 1 ja 2, jotka tarkoittavat, että auto ajaa joko manuaalisesti sanottuna ykkösvaihteella tai ykkös ja kakkosvaihteella, mutta ei vaihda enää siitä ylemmäksi.

Kun vaihteenvalitsin on ajovaihteen kohdassa, eli D "drive" niin siinä ei ole silloin pakkia, toki auto voi mennä jonkun verran taaksepäin, mutta kun vaihde on päällä, niin se menee kyllä pelkästään eteenpäin.

Mäkilähdössä toimitaan näin:
- käynnistetään auto, vaihteenvalitsin on kohdassa P "parkki". Jalka on tietenkin jarrulla koko ajan
- napataan seisontajarru pois päältä
- edelleen painetaan jarrua ja siirretään vaihteenvalitsin kohdaan D "ajo"
- nostetaan jalka pois jarrulta ja painetaan samantien kevyesti kaasua

Uusimmissa autoissa ei ole sitä käsijarrukahvaa siinä vaihteenvalitsimen vieressä vaan seisontajarrulle on oma pieni nappulansa ja koko seisontajarru toimii siis elektronisesti.

Tässä seuraavassa kuvassa: http://tinyurl.com/qfxauz3
seisontajarrun painike on ihan vasemmalla, valonappulan vasemmalla puolella.
 
En ole ikinä käsijarrua tarvinnut automaattisen kanssa. Päästää jarrun varovasti, nii kyllä se auto on aina siinä pysyny. Ihan hullun tuntusta, mutta pysyy se. Sit vaan kaasua nii lähtee eteenpäin.
Osta ihmeessä
 
Täällä autot ajavat ruuhkissa ja jonoissa ja takanaolevat ovat ihan kiinni peräpuskurissa. Pelkään, että auto valuu ylämäessä takanaolevaa päin, kun liikennevaloista joutuu lähtemään.

Kiitos hyvistä ja asiallisista neuvoista.
 
Volvossa käsijarru on seisontajarru ja jos sen vetää päälle niin auto menee muistaakseni parkille (asento P) ja pahimmillaan vetää sen lukitustapin vaihdelaatikossa päälle. DSTC:n kanssa (dynaaminen luistonesto) kannattaa ottaa pois silloin jos on tosi liukasta: muuten jos yksi pyörä sutii, tietokone vetää kaasun pois kun jokin pyörä on luistossa.
 
Täällä autot ajavat ruuhkissa ja jonoissa ja takanaolevat ovat ihan kiinni peräpuskurissa. Pelkään, että auto valuu ylämäessä takanaolevaa päin, kun liikennevaloista joutuu lähtemään.

Kiitos hyvistä ja asiallisista neuvoista.

No siis, ainakin omalla tomaatilla "ongelma" on päinvastainen. Eli jos ei paina jarrua mäessä niin eteenpäin se tuppaa pökkiä mäessäKIN. Drive vaihteella se auto ei juuri taaksepäin liiku... en sitten tiedä jos on joku tosi vanha tomaatti tai tositositosi jyrkkä mäki. Omani on vuosimallia 04, eli ei mikään uusi edes.
 
Oikea vastaus: Jarrua painetaan oikealla jalalla, siirretään vaihde ajoasentoon ja siirretään rivakasti jalka kaasulle jota painetaan. Jos mäki on tooodelalla jyrkkä, voi painaa jarrua vasemmalla jalalla ja höllätä kun painetaan oikealla kaasua. Vasemman jalan käyttöä ei muuten kannata harrastaa autsikalla ajettaessa.
 
[QUOTE="Jenni";30525360]Ei tarvi kuule tehdä mitään muuta kuin päästää jalka jarrulta ja painaa kaasua!! Sen helpommaksi ei voi asia tulla.[/QUOTE]

Kyl se voi naiselle olla liian vaikeaa sekin...
 
No siis ihan oikea vastaus on tämä: nosta oikea jalkasi pois jarrulta. TSADAM! Auto pysyy joko a. paikallaan tai b. liukuu hieman ETEENPÄIN, riippuen mäen jyrkkyydestä. Taaksepäin se ei siis liu. Sitten kun siis olet ottanut jalkasi pois jarrulta, niin sytyttele vaikka tupakki ja paina sitten kaasua lähteäksesi kun olet valmis.
 

Yhteistyössä