Suositelkaa pientä koirarotua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gkjd
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Coton de tulearit on yleensä kivan luonteisia, mutta se on kyllä turkkirotu sitten. Hankalampi kuin sheltin turkki, takkuuntuu tosi helposti ja yleensä ne on perhekoiriksi hankittuina sitten liasta harmaita ja turkki huopaantuneena. Trimmaus toimii, mut sitten sekin pitää tehdä säännöllisesti... Sairauksia niillä ei paljoa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri;22246779:
Lunnikoiria ei juuri näe, koska rotu on niin pieni. Ja se juuri on ongelma, rotu on sisäsiittoinen ja sen vuoksi niillä esiintyy esim. lymfadenopatiaa eli imusuonten rakenteellista ongelmaa (puuttumista) johon osa menehtyy nuorella iällä... Muuta en lunnikoirista tiedä, luonteesta tai muuten.

Schipperket on muuten kans ollu kivoja, niitä joita oon nähny, muta paljoa ei niitäkään ole.
Cockereilla on paaaaaljon korvatulehduksia, todella hankalia hoitaa... Mitähän muuta vielä unohdin kertoa...
Mä taas olen ollut ymmärtävinäni, että koska lunnikoiria ei pahemmin pentutehtailla, yksilöt ovat myös aika terveitä. Sisäsiittoisuuttakaan ei pahemmin pitäisi esiintyä, kun hankkii pennun hyvältä kasvattajalta. Maksaahan ne tietysti sitten enemmän, kun koira ( uros tai narttu ) on joutunut matkustamaan kenties maapallon toiselle puolelle astutusta varten. Varsin terveitähän nuo malamuutitkin ovat, vaikkei niitäkään Suomessa hirveän montaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;22246841:
Mä taas olen ollut ymmärtävinäni, että koska lunnikoiria ei pahemmin pentutehtailla, yksilöt ovat myös aika terveitä. Sisäsiittoisuuttakaan ei pahemmin pitäisi esiintyä, kun hankkii pennun hyvältä kasvattajalta. Maksaahan ne tietysti sitten enemmän, kun koira ( uros tai narttu ) on joutunut matkustamaan kenties maapallon toiselle puolelle astutusta varten. Varsin terveitähän nuo malamuutitkin ovat, vaikkei niitäkään Suomessa hirveän montaa ole.

Joo, siinä mielessä hyviä ettei niitä tehtailulla ole pilalle pantu, mutta ihan maailmanlaajuisestikin on pieni rotu, että vaikka kuinka maailman ääriin matkustais sulhoa tapaamaan niin silti geenipooli on sama... Tiedän kollegan joka hankki (lunni)koiransa hyvältä kasvattajalta ja silti tuo imusuoniongelma oli vaivana. Toki ainahan se on jonkin verran arpapeliä ihan sama minkärotuisen ottaa että saako terveen vai vähemmän terveen yksilön.

Sheltin turkki suht helppohoitoinen, ei takkuunu pahemmin, korvantaustat ja "villahousut" hyvä harjata ja tarkistaa useammin. Luonne pieni-. Vähäsen haukkuherkkä, ja kova paimentamaan. Oma shelttini ei voinut sietää jos lapset tappeli vaan räksytti vieressä vimmatusti. Jotkut arkoja, toinen sheltti oli tällainen, toinen oli rohkea hännänheiluttaja.

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri;22246800:
Coton de tulearit on yleensä kivan luonteisia, mutta se on kyllä turkkirotu sitten. Hankalampi kuin sheltin turkki, takkuuntuu tosi helposti ja yleensä ne on perhekoiriksi hankittuina sitten liasta harmaita ja turkki huopaantuneena. Trimmaus toimii, mut sitten sekin pitää tehdä säännöllisesti... Sairauksia niillä ei paljoa ole.

aijaa...ei meillä vain ole millään meidän cottoneista turkki harmaa tai huopaantunut...lyhennän turkkia itse säännöllisin väliajoin ja pesulla koirat käy,niin kuin muutkin koirarodut..jos ovat likaisia siis.. ja meillä kolme lasta ja saman verran cottoneita!! hyvin on mennyt!! ja ihana,valloittava rotu!! sohvakoiria...mutta silti jaksavat lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä!! ja lasten kanssa mitä mainioin rotu!! niitähän sanotaan koiramaailman klovneiksi eikä syyttä!! :)

[QUOTE="minsku";22246924]aijaa...ei meillä vain ole millään meidän cottoneista turkki harmaa tai huopaantunut...lyhennän turkkia itse säännöllisin väliajoin ja pesulla koirat käy,niin kuin muutkin koirarodut..jos ovat likaisia siis.. ja meillä kolme lasta ja saman verran cottoneita!! hyvin on mennyt!! ja ihana,valloittava rotu!! sohvakoiria...mutta silti jaksavat lenkkeillä pitkiäkin lenkkejä!! ja lasten kanssa mitä mainioin rotu!! niitähän sanotaan koiramaailman klovneiksi eikä syyttä!! :)[/QUOTE]

Noo, ehkä mulle sitten vaan on sattunut potilaiksi niitä vähän huonommin hoidettuja... Monta olen nähnyt em. kunnossa, mutta tottakai jos nyt vähänkään viitsii nähdä vaivaa niin turkki pysyy kyllä kuosissa. Ja luonteeltaanhan ne on ihania. En tarkoittanut pahalla varsinkaan teidän koiria kohtaan, ihan vain omasta kokemuksesta kirjoitin, en tarkoita yleistää.

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri;22247214:
Minä valitettavasti olen. Tai sitten se ruokavalio on vähän jäänyt jollain noudattamatta ja sitä ei olla mulle kerrottu...

Ja joutuuhan sitä joskus pelaamaan niillä sapuskoilla kauankin ennen kuin löytyy sopiva, ja meidän yhdellä neidillä jo pienikin lipsahdus saa korvat huutamaan hoosiannaa - saa olla pirun tarkka itse.

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri;22247390:
Näinpä juuri. Ja kaikki eivät vaan usko sitä vaan syöttävät koiralleen mitä sattuu... Ja ihmettelevät miksei parane :(

Niin maar :/ Meille kävi justiinsa pari päivää sitten niin että isäntä jätti jätskikipponsa pöydälle mennäkseen hakemaan lapsen päiväunilta. Tuo yks ryökäle ei sitten voinut vastustaa kiusausta vaan veteli naamariinsa vähän kermajäätelöä - tunsi sen myöhemmin kyllä nahoissaan, vatsa aivan kuralla ja korvat vetää hiivalle.

[QUOTE="vieras";22246042]Minä suosittelisin welsh Corgi Pembrokea. On ollut kaksi ja molemmat pitäneet niin pienistä kuin isoista lapsista kun on heti pennusta asti ollut tekemisissä. On paimenkoira eikä ainakaan räksytä. Meillä tuo ensimmäinen eli 15 vuotiaaksi ja tämä uudempi on nytten 3-vuotias. Muutenkin olen kuullut hyviä kokemuksia tästä rodusta lapsiperheissä.[/QUOTE]

Juuri meinasin kirjoittaa ettei ainakaan corgia. Meillä oli ja vihasi lapsia. Äärimmäisen haastava luonne, varsinainen pieni suuri koira. Monta muutakin vastaavanlaista rodunedustajaa tunnen. Ihania, mutta niiiiiin vaikeita.

Niin maar :/ Meille kävi justiinsa pari päivää sitten niin että isäntä jätti jätskikipponsa pöydälle mennäkseen hakemaan lapsen päiväunilta. Tuo yks ryökäle ei sitten voinut vastustaa kiusausta vaan veteli naamariinsa vähän kermajäätelöä - tunsi sen myöhemmin kyllä nahoissaan, vatsa aivan kuralla ja korvat vetää hiivalle.

Tuttua juttua tuokin! Ja lapsiperheessä vehnäallerginen koira joka "imuroi" lattioilta lasten leipien murut yms... Joskus vaikka se ruokavalio löytyiskin niin voi olla mahdoton toteuttaa. Allergia on kyllä vihonviimeinen tauti, jota omalle koiralle toivois...

Alkuperäinen kirjoittaja eläinlääkäri;22247450:
Tuttua juttua tuokin! Ja lapsiperheessä vehnäallerginen koira joka "imuroi" lattioilta lasten leipien murut yms... Joskus vaikka se ruokavalio löytyiskin niin voi olla mahdoton toteuttaa. Allergia on kyllä vihonviimeinen tauti, jota omalle koiralle toivois...

Korvaongelmista tuli mieleen kysyä, että saako koiran korvan suulle ja korvalehteen sisäpuolelle laittaa cothivetiä?

Yhteistyössä