Saako ruokakaupassa myyjä kommentoida asiakkaan ostoksia?

  • Viestiketjun aloittaja hmph
  • Ensimmäinen viesti
Ei kai sitä tarvitse minkään lain tai säännön kieltää kun asiakaspalvelijan pitäisi itsekin tajuta olla nolaamatta asiakasta tämän ostosten takia. Hyvä ja fiksu asiakaspalvelija ei kommentoi mitään negatiivistä ja muka hauskojen vitsienkin kanssa kannattaa olla todella varovainen koska ihmiset ajattelevat eri tavalla.

Huono ja veemäinen asiakaspalvelija kommentoi negatiivisesti asiakkaan nolaten ja tuollaisen asiakaspalvelijan kannattaisi vaihtaa alaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Happygirl-91
tff
Ei kai sitä tarvitse minkään lain tai säännön kieltää kun asiakaspalvelijan pitäisi itsekin tajuta olla nolaamatta asiakasta tämän ostosten takia.
Kommentointi ei kai läheskään aina ole asiakkaan nolaamista tai muuten negatiivista.

Asiakkaan ostosten kommentoinnista en oikein usko olevan mitään yleistä kieltoa yhdelläkään kaupalla. Kommentointi voi olla myös hyvää asiakaspalvelua. Varmasti ohjestuksissa on annettu ohjeita mikä on hyvää asiakaspalvlua tai esim. sitä mikä tyyppistä viestintää asiakkaiden kanssa on syytä välttää. Voi hyvin olla maininta esim. siitä että asiakkaita ei pidä nolota tai heidän ostoksiaan arvostella.
 
karua
Ei kai sitä tarvitse minkään lain tai säännön kieltää kun asiakaspalvelijan pitäisi itsekin tajuta olla nolaamatta asiakasta tämän ostosten takia. Hyvä ja fiksu asiakaspalvelija ei kommentoi mitään negatiivistä ja muka hauskojen vitsienkin kanssa kannattaa olla todella varovainen koska ihmiset ajattelevat eri tavalla.

Huono ja veemäinen asiakaspalvelija kommentoi negatiivisesti asiakkaan nolaten ja tuollaisen asiakaspalvelijan kannattaisi vaihtaa alaa.
Tässä taitaa olla kyse ettei niitä ostoksia saanut kommentoida mitenkään. Siis se positiivinen työkalu jolla myyjä myy on pois jonkun mukaan ihan kiellolla.
 
tff
Toisinaan se myyjän positiiviseksi tarkoittama viesti koetaan nolaavana. "teillä on kai saunapäivä", "minäkin tykkään tuosta" saattaa jostakin ihmisestä tuntua ikävältä ja nolaavalta, en silti usko että tuon kaltainen viestintä olisi ohjeissa kielletty koska toisesta se taas saattaa olla hyvää asiakaspalvelua.
 
Laki? Luuletko, että työpaikan ohjeistusten ja sääntöjen pitää perustua johonkin lakiin? :LOL:
Näinhän ap kuvittelee. Miksi hitossa muuten tällaista kyselee, kun ei ostosten kommentointia ole erikseen kielletty, eikä siitä voi rangaista. Vähän sama kun kysyisi, että saako vaatekaupan työntekijä kommentoida asiakkaan painoa. Mikä sen estää niin kauan kuin puhekyky on tallella? Ei siitä potkuja voi antaa.
 
Erikseen? Miksi sen pitäisi olla erikseen? Oletko todella noin ulalla asiakaspalvelun perusteista, vaikka olet itse ollut kaupassa töissä? Ohhoh.
Ap:han hieroo käsiään yhteen, kun kuvittelee nyt järjestävänsä myyjän hankaluuksiin, kun oli toiminut "väärin". Jos ei ostosten kommentointia ole kielletty, niin eihän myyjä ole tehnyt mitään väärin, jos nyt on vaikka kommentoinut että jaahas onko teillä juhlat tulossa. Ei sekään ole väärin, ettei huomauta asiakkaalle tämän ostavan pannukahvia kun pitäisi ostaa suodatinkahvia, paskaa palvelua toki, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.


Ai niin, miksi luulet, että olen ollut kaupassa töissä?
 
Viimeksi muokattu:
vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508019:
Ap:han hieroo käsiään yhteen, kun kuvittelee nyt järjestävänsä myyjän hankaluuksiin, kun oli toiminut "väärin". Jos ei ostosten kommentointia ole kielletty, niin eihän myyjä ole tehnyt mitään väärin, jos nyt on vaikka kommentoinut että jaahas onko teillä juhlat tulossa. Ei sekään ole väärin, ettei huomauta asiakkaalle tämän ostavan pannukahvia kun pitäisi ostaa suodatinkahvia, paskaa palvelua toki, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.


Ai niin, miksi luulet, että olen ollut kaupassa töissä?
Kuulostat ihan kassatädiltä, joka istunut liian pitkään kassalla palvelemassa tyhmiä asiakkaita.
 
"Samu"
Mutta paljon enemmän kyllä vituttaa toisten ostoksia kommentoivat asiakkaat. Mulle ei kyllä oo koskaan sanottu mitään negatiivista, kerran tuli joku nörtti auttamaan nuudelinvalinnassa:D se ei tietty haitannut yhtään.
Mutta esimerkkinä huonosta käytöksestä: Meidän lähikaupan vieressä on peruskoulu, joten päiväsaikaan kaikki jonnet ja lissut rynnii sinne ostamaan energiajuomaa ja mässyä. Noh, niiden pimujen suusta kuultu vaikka mitä, jos edellä on ylipainoinen mummo/nainen/luokkakaveri. "Siis eiks toi oo vetäny tota vähä liikaaki?" "Hyi vittu, kato tota, näitsä mitä se osti" "Jos mä oisin tommonen ni en tod söis mitään" "hyyyi" "hihhihhihh". Siinä on kyllä niin perkeleen huonoa käytöstä, että tekis mieli sanoa jotain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508019:
Ap:han hieroo käsiään yhteen, kun kuvittelee nyt järjestävänsä myyjän hankaluuksiin, kun oli toiminut "väärin". Jos ei ostosten kommentointia ole kielletty, niin eihän myyjä ole tehnyt mitään väärin, jos nyt on vaikka kommentoinut että jaahas onko teillä juhlat tulossa. Ei sekään ole väärin, ettei huomauta asiakkaalle tämän ostavan pannukahvia kun pitäisi ostaa suodatinkahvia, paskaa palvelua toki, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.


Ai niin, miksi luulet, että olen ollut kaupassa töissä?
No ei monetkaan (suurin osa) kielletyistä asioista ole kielletty työpaikalla, eikä niihin tilanteisiin ole ohjeita, mutta silti on selviö, ettei niin tehdä. En tarkoita juttelua asiakkaiden kanssa vaan käytöstapoja ja ammatillisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
No ei monetkaan (suurin osa) kielletyistä asioista ole kielletty työpaikalla, eikä niihin tilanteisiin ole ohjeita, mutta silti on selviö, ettei niin tehdä. En tarkoita juttelua asiakkaiden kanssa vaan käytöstapoja ja ammatillisuutta.
Kyse on kylläkin siitä, miten normit ohjaavat ihmisten toimintaa. Ei sellaisesta käytöksestä, joka ei ole normien mukaista, kuitenkaan rankaista, ellei se ole yrityksen omien sääntöjen tai lainsäädönnön vastaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508140:
Kyse on kylläkin siitä, miten normit ohjaavat ihmisten toimintaa. Ei sellaisesta käytöksestä, joka ei ole normien mukaista, kuitenkaan rankaista, ellei se ole yrityksen omien sääntöjen tai lainsäädönnön vastaista.
Luuletko tosiaan ettei :D Hirmuisen naiiveja juttuja.
En ole mikään asiakaspalvelun ammattilainen ja kunnioitan heidän mielipidettään tästä sillä he ovat alan ammattilaisia. Luulen kuitenkin, että alalla kuin alalla jos et osaa palvella ja kohdella asiakasta hyvin niin perästä kuuluu ja vaikeuksia tulee, lopulta voi tulla potkut. JA työnantaja keksii kyllä syyn heittää huonon työntekijän pihalle jos niikseen tulee, että siinä "taistelussa" häviää työntekijä.
 
Luuletko tosiaan ettei :D Hirmuisen naiiveja juttuja.
En ole mikään asiakaspalvelun ammattilainen ja kunnioitan heidän mielipidettään tästä sillä he ovat alan ammattilaisia. Luulen kuitenkin, että alalla kuin alalla jos et osaa palvella ja kohdella asiakasta hyvin niin perästä kuuluu ja vaikeuksia tulee, lopulta voi tulla potkut. JA työnantaja keksii kyllä syyn heittää huonon työntekijän pihalle jos niikseen tulee, että siinä "taistelussa" häviää työntekijä.
Minä en ole kuullut, että ketään olisi koskaan irtisanottu, kun kysyy kaljan ostajalta, onko saunapäivä. Päinvastoin laki velvoittaa kysymään, kenen käyttöön juomat ovat, jos myyjä epäilee, että niitä välitetään alaikäisille.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508175:
Minä en ole kuullut, että ketään olisi koskaan irtisanottu, kun kysyy kaljan ostajalta, onko saunapäivä. Päinvastoin laki velvoittaa kysymään, kenen käyttöön juomat ovat, jos myyjä epäilee, että niitä välitetään alaikäisille.
.. Ja siitähän tässä olikin kyse.
 
nohh
Alkuperäinen kirjoittaja Björn;30508019:
Ap:han hieroo käsiään yhteen, kun kuvittelee nyt järjestävänsä myyjän hankaluuksiin, kun oli toiminut "väärin". Jos ei ostosten kommentointia ole kielletty, niin eihän myyjä ole tehnyt mitään väärin, jos nyt on vaikka kommentoinut että jaahas onko teillä juhlat tulossa. Ei sekään ole väärin, ettei huomauta asiakkaalle tämän ostavan pannukahvia kun pitäisi ostaa suodatinkahvia, paskaa palvelua toki, mutta siitähän tässä ei ollut kyse.


Ai niin, miksi luulet, että olen ollut kaupassa töissä?
Mitä sä oikein selität? Kyllä sun pitäisi tietää, mitä hyvä asiakaspalvelu on ja mitä vastaavasti huono. Negatiivinen käytös myyjältä on totta kai kielletty, eikä asiakkaan tarvitse negatiivista käytöstä sietää.
 

Yhteistyössä