Stressaatko joulua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piukusti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Piukusti

Vieras
Tajusin tässä aamulla jotakin. Istuin sohvalla kahvikuppi kädessä ja katselin tuon taaperon leikkimistä mieheni ja vauvan vielä nukkuessa yläkerrassa. Samalla silmäilin taloa ja mietin mitä kaikkea täytyy siivota ja tehdä ennen joulua ja miten sen ehdin ollessani kahden alle kaksi vuotiaan kanssa keskenään kotona kun mies on töissä koko joulun alusviikon lähes kellon ympäri. On siivottava, vaihdettava lakanat, leivottava,tehtävä laatikoita jne,lista on loputon että saa lapsille ja koko perheelle täydellisen joulun.

Sitten se iski, ei tuo banaania lattiaan hierova pellavapäinen pikkupoika välitä pyöriikö sohvan alla pölyä tai onko keittiön lattialla leivän murusia,kiiltääkö kaapin ovet ja onhan hyllyt järjestyksessä. Ei, ei ne asiat tee hänelle täydellistä joulua. Ei ne tee kenellekkään täydellistä joulua.
Sen sijaan että äiti pyörisi pinna kireällä,huhkisi hikihatussa ja kiukuttelisi väsyneenä, hullun kiilto silmissä taloa puunatessa joulukuntoon,arvostaa tuo poika ja muukin perhe paljon enemmän äitiä joka unohtaa täydellisyyden tavoittelun ja leipoo lasten kanssa pipareita, koristelee kuusen jossa jokainen koriste on samalla oksalla, katsoen ylpeänä taaperoa joka laittaa jo kymmenettä palloa samaan kasaan kuusen oksalle ja taputtaa itselleen.
Antaa keittiön peittyä jauhoihin ja piparin tuoksuun, ei se pieni pyykkivuori pilaa kenenkään joulutunnelmaa.
Tehdään laatikot yhdessä, ei se haittaa vaikka soseita on joka kohdassa, jopa sohvassa, lauletaan ja nauretaan yhdessä, puhutaan pukista ja tontuista ja ihmetellään yhdessä enkelikellon kilinää.
Tehdään joulu yhdessä, lapsen intoa joulupukista, nauraen leipoen ja kokaten, ei stressata onko jokainen kirja suorassa nyt varmasti tuossa hyllyssä. Sen lapsen silmissä se naurava ja hassutteleva, samalla innolla joulua odottava ja joululaulujen tahtiin tanssiva ja laulava äiti saa paljon enemmän arvostusta kuin se joka imuri ja rätti kädessä heiluu viikot ennen joulua.
Minä aion ottaa rennosti, tehdä joulun lapsieni kanssa,yhdessä. Ja antaa myös miehelleni sen lahjan etten ole kokoajan pahalla tuulella ja väsynyt.
Ei sen talon tarvitse kiiltää, perussiisti riittää tänä jouluna :)

• Tykkää
Reactions: leijona76 ja Kais
Ihanasti ajateltu, pyrin samaan varsinkin nyt kun ollaan ihan oman pikkuperheen kesken koko joulu :) Aion myös oikoa osittain kokkailussa ja ostaa osan laatikoista valmiina aikaa säästääkseni, kermaa ja mausteita vaan lisää ja omiin astioihin niin ei edes muista ettei ole joutunut porkkanoita kuorimaan :D

Hienoa, että otat noin lunkisti asiat. Hatun nostoinen asia!! Itse myönnän, että suorittajatyyppinä koen tämän joulun ajan sellaisena, että ensin tehdään pakolliset kuviot valmiiksi ja sitten voi relata. Ja kun ei aina voi niin vapaasti hommia tehdä - kiitos pikkuisen vilkkaan taaperomme - niin myönnän, että tulee äksyiltyä pienelle usein turhistakin jutuista. Mutta kun ei aina jaksa olla hyvällä tuulella aamusta iltaan asti, kun toinen vain tuulispäänä painaa paikasta toiseen, joka paikkaan täytyy koskea ja tehdä kaikkea sitä mikä on ns. kiellettyä. Mutta tiedän, että pitäisi olla toisenlainen äiti ja pitäisi osata relata, ei olla välillä niin äksy ja äkäinen äiti.

En stressaa joulua. En aio siivota yhtään. Meillä on muutto heti joulun jälkeen ja joka nurkkaa koristaa jätesäkki tai pahvilaatikko.. :D

Olen koko jouluviikon töissä. Annoin äidilleni rahaa ruokiin jotka hän työttömänä ehtii hyvin tehdä jouluksi. Syömme sitten aattona aterian siellä kun pääsen töistä. Kotiin ostetaan vain iltapalaherkkuja. Joulupäivä menee taas töissä joten eiköhän äidin luona ole rääppiäiset joulupäivänä ruokien suhteen. Tapanin perinne on ruokailla anoppilassa.. :whistle:

Joulukuusen lapsille laitoin ja valot ikkunaan, muuten saa olla valmistelut. Ensi jouluna sitten paremmin. Tykkään joulusta ja sen laitto on vain kivaa!! Joten stressi
Ei saa edes lahjoista aikaiseksi. Nekin tilasin suurimmaksi osaksi netistä omalla sohvalla glögiä siemaillen..

En stressaa. Normaalia viikkosiivousta tehdään 2-3 kertaa viikossa eli imurointi, lattianpyyhintä, wcn pesu. Lakanat vaihdan tässä ennen joulua. Laatikot on aina olleet saarioisten äitien tekemää, valmiiksi paistetun kinkkurullan ostin viime vuonna ja se oli hyvää, joten ostan tänäkin vuonna. Lidlissä näkyi oleva niitä deluxe -tuotteita, joissa kaikenmoisia herkkuja, joten ostan niitä. Itse teen piparkakut, joulutortut, kinkulle kastikkeen ja jälkiruoaksi luumuvaahdon. Muuten ajattelin ostaa valmista.

Lahjaksi lapset saa suurimmaksi osaksi rahaa ja villasukkia olen kasan neulonut läheisille. Jouluna nautin.

En stressaa, musta on ihanaa laittaa joulua!:) tällä hetkellä keittelen riisipuuroa kun ajattelin tehdä laatikot valmiiksi pakastimeen. Piparit on leivottu lasten kans jo .
Ensi viikolla aattelin siivota ihan normaali siivouksen.
Lahjatkin on hankittu ja paketoitu.

Mie en tressaa joulua, aikaa on viellä riittävästi. Melkein kaikki lahjat ostettu, jouluruuat ostetaan vähän ennen joulua,ettei tarvia jouluaattona mennä ruuhkaan. Tänä jouluna ostan laatikot ja rosollin valmiina.
Meitä on 2 aikuista, ennen jouluaattoa käydään haudoilla ja viemässä paketit siskon porukalle ja veljelle, aatto ollaan kahestaan ja joulupäivänä käydään lounas syömässä appivanhempien luona, loppu joulu ollaan kahestaan.

Tänään paistan pipareita,joulutortut ensiviikolla, samoin joulusiivous.
Pieni tekokuusi on laitettu olkkariin ja samoin 2 pientä valopuuta, ensiviikolla lumihiutalekoristeet.

Viimeksi muokattu:
Hyvä ap, sä olet löytänyt sen minkä minä muuttaessani omaan kotiin. Ei se vaadi joulu tullakseen stressiä ja ittensä uuvuttamista. Äiti oli mestari uuvuttamaan kaikki ja yrittämään täydellistä joulua. Itse laitan juuri meidän näkösen joulun. Ei tuokaan lapsi tarvi kireää suorittaja äitiä.

Ihana mielikuva. Jonkunhan ne lempeä hymy huulilla leivottujen piparkakkujen jämät ja jauhot keittiöstä on kuitenkin siivottava ja laatikkojen soseet putsattava vaikka kuina idyllinen ajatus olisikin että joulun aikaan ei siivoilisi ja olisi lungisti vaan ...

Itse ajatetelen että joulun aikakin on sikäli normaalia elämää että tietyt asiat nyt vaan on pakko tehdä : en pystyisi itse nauttimaan ja rentoutumaan jouluna(kaan) ollenkaan jos lattialla pyörisi pölypallerot ja kaikki olisi tahrojen ja muun peitossa. Yäk!

En silti siivoa komeroita,jynssää kattolistoja tai ole fanaattinen järjestyksen suhteen mutta en mä ihan ap:n kuvailemaan "idylliin" kyllä kykene.

Kivasti kirjoitit ja noin pitäisi useamman ajatella. Itse en lähde kotikotiin tuon hikipäässä heilumisen vuoksi. Äitini on ihminen, joka hössöttää niskatukka hiessä, eikä anna muiden auttaa. Minä ahdistun siitä ja niinpä vietämme joulun oman perheen kesken. Ihana kun asiat voi tehdä oman perheen halujen mukaan, saunoa vaikka aamupäivällä (jos siltä tuntuu) ja ruoka tehdään ja syödään, ei niin, että sitä tehdään koko aatto.

Meillä äiti nimenomaan TEKI joulun, leivonnaiset valmistettiin alusta asti itse (ei mitään pakastetaikinoita) ja niitä tehtiin paljon ja monenlaisia. Siivoukset olivat suursiivouksia, vaikka meillä oli ihan siistiä muutenkin. Lopulta äiti kilahti jossain vaiheessa... Nyttemmin on meno rauhoittunut.

Kaikki piti tehdä juuri äidin ohjeiden mukaan ja oikeassa järjestyksessä, jos ei tehnyt äiti kilahti. Jos taas kysyi ohjeita äiti kilahti uudestaan kun ei mitään osata itse tehdä :)

Meillä äiti nimenomaan TEKI joulun, leivonnaiset valmistettiin alusta asti itse (ei mitään pakastetaikinoita) ja niitä tehtiin paljon ja monenlaisia. Siivoukset olivat suursiivouksia, vaikka meillä oli ihan siistiä muutenkin. Lopulta äiti kilahti jossain vaiheessa... Nyttemmin on meno rauhoittunut.

Kaikki piti tehdä juuri äidin ohjeiden mukaan ja oikeassa järjestyksessä, jos ei tehnyt äiti kilahti. Jos taas kysyi ohjeita äiti kilahti uudestaan kun ei mitään osata itse tehdä :)

niin tuttua...sitte niitä vimmalla väännettyjä laatikoita syötii vielä kesäkuullakin pakkasesta.Aatto meni ihan aina kellon mukaan, niin kauan kun suinkin muistan, siihen että muutin pois kotoa ja aloin viettää omia jouluja. Parina ekana jouluna ilman mua äiti soitteli aattona että ootteko nyt siinä ja siinä ja ettehän vielä sitä ja sitä..voi plaah!
Nykyään sekään ei enää jaksa ottaa niin kamalaa ressiä ja hössöä, tulee se joulu vähemmälläkin.

En stressaa, lahjat o jo ostetu , jos rahta ei riitä muihin lahjoihin niin sit ei riitä. Noilla mennään mitä on=) Kinkku on jo hankittu jos en jaksaa leipoa pipareita niitä saa kaupastakin. LAatikot ostan vasta pari päivää enne aattoa, Ei mitään kiirettä. Meillä ei jopuluruokaa kuitenkaan jakseta syödä kuin enintään 3 päivää, jotne en osta älyttämiä määriä. Jouluvieratia on kutsuttu, muta jos eivät halau tulle niiin sitte eivät tule. kunnioitan jokaisen omaa tapaa veittää joulua. Joulu tulee stressa tai ei. Kellon mukaan ei eletä jouluna, ei kiirettä mihinkään.

en käsitä mitä stressattavaa joulussa on.Lahjat olen hankkinut,ensi viikolla haen kuusen ja jouluruuat pari päivää ennen aattoa.Teen perus siivoukset mitkä teen joka viikko,meillä on aina siistiä.Töisssä olen vielä 23päivä iltaan asti,sitten lomaa,ihanaa!

Yhteistyössä