Kuinka paljon ja kuinka nopeasti voi laihtua jos jättää herkut?

  • Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti
vierasm
Ja siis jos on syönyt niitä aika paljon päivittäin..
Esim. 3 suklaapatukkaa minimissään tai kolme jäätelötuuttiä ja puoli suklaalevyä jne..

Eli jos jättää kaiken niin kuinka nopeasti huomaa eroa läskin määrässä?
 
Siis mitä tarkoitat?

Jotenkin lähtenyt lapasesta tää herkuttelu... toki oon aina syönyt herkkuja mutta nyt jotenkin ihan sikana
Nii, että jos päivittäinen kulutuksesi on 2000 kaloria niin oletko sovittanut herkut tuohon 2000 kaloriin? Jos syöt herkut vielä tuohon päälle niin silloin et laihdu, kun lopetat niiden syömisen, et vaan liho niiden takia.
 
vierasm
Nii, että jos päivittäinen kulutuksesi on 2000 kaloria niin oletko sovittanut herkut tuohon 2000 kaloriin? Jos syöt herkut vielä tuohon päälle niin silloin et laihdu, kun lopetat niiden syömisen, et vaan liho niiden takia.
Aa. okei. Siis en nyt mitään ole laskenut mutta näillä syömisillä en ole lihonnut enkä laihtunut noin pariin vuoteen..
Eli jos lopetan kaikki noi herkut niin pakkohan sen on näkyä..??
 
vierass
Mulla on syyskuun alusta tippunut liki 10 kiloa pelkästään sillä, että jätin iltamätöt pois. Tosin niitä mättöjä olikin aika paljon, tyyliin karkkipussi melkein joka ilta, ja ylipainoa n. 20 kg... Mutta kivasti on lähtenyt ja suhteellisen vähällä vaivalla, enkä koe jääväni mistään paitsi kun kuitenkin sallin itselleni kohtuullisen herkuttelun. Liikuntaakan en lisännyt, arkisin tosin kävelen aina 1,5 km töihin ja takaisin. Toiset 10 kiloa jos vielä saisi kesään mennessä niin hyvä olisi.
 
vierasm
Mulla on syyskuun alusta tippunut liki 10 kiloa pelkästään sillä, että jätin iltamätöt pois. Tosin niitä mättöjä olikin aika paljon, tyyliin karkkipussi melkein joka ilta, ja ylipainoa n. 20 kg... Mutta kivasti on lähtenyt ja suhteellisen vähällä vaivalla, enkä koe jääväni mistään paitsi kun kuitenkin sallin itselleni kohtuullisen herkuttelun. Liikuntaakan en lisännyt, arkisin tosin kävelen aina 1,5 km töihin ja takaisin. Toiset 10 kiloa jos vielä saisi kesään mennessä niin hyvä olisi.
Jes! Just tällästä hain :)
 
Athletic yoyo
Nii, ajattelin vaan et jos täältä sais jotain tsempaavia kertomuksia et näkyy tosi nopeesti ni pysyis motivaatio :)
"Tosi nopeesti" on vaarallinen lausahdus. Ottaisin 1-2 kg/kk tavoitteen ja jättäisin herkut pois vähitellen (enkä lopulta edes kokonaan). Jos siis haluaa eroon 30 kg laardista, tuskainen pikalaihduttaminen ei toimi ellet ole kehonrakentaja. Itselle miellyttävää liikuntaa kuvioihin mukaan vähitellen.
 
Peyote käväisee
Minusta ei kannattaisi jättää herkkuja vaan mieluummin hiiva, sokeri ja gluteeni. Sillätavalla laihtuu, eikä syö piilosokereita. Ja hiivan välttely ainakin on mulle auttanut suoliston toimintaan. Kyllä siellä suolistossa on se suoliston tarvitsema hiiva, ilman että sitä jatkuvasti tankkaa lisää. Myös iho voi paljon paremmin ja ruokaa voi syödä enemmän kuin aiemmin ja silti paino pysyy samassa. Olen siis ennestään hoikka mutta kilo on pudonnut painosta.
 
endis
Juu ... ihminen ei tosiaan ole kone. Sokerin kun jättää pois, laskee se insuliinitasoja (insuliini muuttaa sokerit rasvaksi) ja toisaalta "lipaasi" alkaa purkamaan rasvavarstoja rasvasoluista. Eli ihminen lihoo, jos kehossa on koko ajan ylimääräistä insuliinia vaikka söisi kuinka vähän (olettaen, että (rasva)solukossa on insuliinireseptoreita, muutenhan käy niin, että verensokeri nousee ja siitä seuraa diabetes).

Mutta jos syöt paljon alle perustarpeen, kilpirauhanen säätää energiankulutuksen minimiin. Eli mitään kaavaa tohon ei saa, mutta näppituntumalta se 7000 kcal/läskikilo energiavaje pätee, tarvittava energiavajeen delta per päivä mahdotonta päätellä.
 
vierass
Jes! Just tällästä hain :)
Kiva jos auttoi! Lisäyksenä vielä, että en oikeastaan muuten muuttanut ruokavaliotani mitenkään. Ongelma oli nimenomaan tuo iltasyöpöttely (karkit & sipsit, pullahiiri en ole koskaan ollut), muuten syön ihan perusruokaa. Siihen siis kuuluu myös ruisleipä ja riisi, ja joskus pasta ja erittäin harvoin peruna. En harrasta mitään erityistä karppaustyylistä hiilarivälttelyä.

Tätä painoa on vieläkin niin paljon, että hoikka en ole, mutta kyllä sen -10 kg huomaa. Askel on keveämpi, läski on muuttunut hassun hyllyväksi kiinteän sijaan ja kohta on pakko ostaa housut kun nykyiset on niin väljät. Vyöstäkin loppuu reiät ja se ei muutenkaan paljon auta kun lahkeet lepattaa kavenneiden reisien ympärillä. :D
 
vieras...
Mä jätin kesäkuussa herkut pois ja nyt painoa lähten 12kg. Liikuntaa en ole lisännyt. Aluksi lähti tosi nopee, nyt hidastun, mut paino laskusuunnassa edelleen.
Aluksi olin tosi tarkka et en esim kylässä ottan kahvin kans pullaa. Nyt syön vierailulla kohtuudella kahvipöydästä jotain ja kotiin ostan vaan jos vieraita tulossa :)
 
vierasm
Kiva jos auttoi! Lisäyksenä vielä, että en oikeastaan muuten muuttanut ruokavaliotani mitenkään. Ongelma oli nimenomaan tuo iltasyöpöttely (karkit & sipsit, pullahiiri en ole koskaan ollut), muuten syön ihan perusruokaa. Siihen siis kuuluu myös ruisleipä ja riisi, ja joskus pasta ja erittäin harvoin peruna. En harrasta mitään erityistä karppaustyylistä hiilarivälttelyä.

Tätä painoa on vieläkin niin paljon, että hoikka en ole, mutta kyllä sen -10 kg huomaa. Askel on keveämpi, läski on muuttunut hassun hyllyväksi kiinteän sijaan ja kohta on pakko ostaa housut kun nykyiset on niin väljät. Vyöstäkin loppuu reiät ja se ei muutenkaan paljon auta kun lahkeet lepattaa kavenneiden reisien ympärillä. :D
Mullakin on oikeastaan iltaherkuttelu se ongelma. Sitten kun on selvinnyt työpäivästä ja kotitöistä ja saanut lapset nukkumaan niin on ollut tapana istua sohvalle tv:n ääreen ja syödä "muutama" herkku... Ja oikeastaan herkkuja menee päivälläkin jos vaan on aikaa...
En mä kyllä ruoan suhteenkaan millään salaattilinjalla ole ja annoskoot on kuin rekkamiehellä mutta jos aloittais noista herkkujen vähentämisestä niin se olis varmaan paras.
 
vierass
Mullakin on oikeastaan iltaherkuttelu se ongelma. Sitten kun on selvinnyt työpäivästä ja kotitöistä ja saanut lapset nukkumaan niin on ollut tapana istua sohvalle tv:n ääreen ja syödä "muutama" herkku... Ja oikeastaan herkkuja menee päivälläkin jos vaan on aikaa...
En mä kyllä ruoan suhteenkaan millään salaattilinjalla ole ja annoskoot on kuin rekkamiehellä mutta jos aloittais noista herkkujen vähentämisestä niin se olis varmaan paras.
Iltaherkuttelu nimenomaan muka palkkiona päivän lopussa, ja päivä loppui kun tuli kotiin... Hyvin ne kilot tuolla logiikalla kertyi.

Kokeile jos saat ne herkut korvattua jollakin muulla. Mulla on tapana keittää kattilallinen marjasoppaa (en lisää juurikaan sokeria, koska marjoissa on sitä omaan makuuni tarpeeksi) ja syödä sitä sitten iltaisin kerman kanssa (turaus kermaa sellaisesta spraypullosta). Totaalikieltäytyminen kaikesta makeasta ja mukavasta ei ikinä onnistuisi, joten tuo on terveellisempi kompromissi. Maistuukin hyvältä.
 
vierasm
Iltaherkuttelu nimenomaan muka palkkiona päivän lopussa, ja päivä loppui kun tuli kotiin... Hyvin ne kilot tuolla logiikalla kertyi.

Kokeile jos saat ne herkut korvattua jollakin muulla. Mulla on tapana keittää kattilallinen marjasoppaa (en lisää juurikaan sokeria, koska marjoissa on sitä omaan makuuni tarpeeksi) ja syödä sitä sitten iltaisin kerman kanssa (turaus kermaa sellaisesta spraypullosta). Totaalikieltäytyminen kaikesta makeasta ja mukavasta ei ikinä onnistuisi, joten tuo on terveellisempi kompromissi. Maistuukin hyvältä.
Vuosi sitten tein itse mysliä ja söin sitä vaniljajogurtin kanssa. Oli niin hyvää, että ajattelin, että no nyt korvaan tällä kaikki herkut mutta mutta....miten taas kävikään...

Nyt olin kipeänä ja "jo" 4 päivää herkuitta niin ajattelin, että jos nyt onnistuis kun alkuun on jo päästy. Tosi toi tuleva joulu vähän mietityttää...
 

Yhteistyössä