Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
"huoh"
Jos olet työtön ja työmarkkinatuella saat vähintään nettona 522e per kuukaus. Jos olet kuntouttavassa työtoiminnassa saat nettona 522e + 9e niiltä päiviltä kun olet työtoiminnassa eli 180e/20pvä per kuukaus. Tämä 180e sossun mukaan huomioimatonta tuloa eli sitä ei huomioida missään tulona, ei kelassa, ei sossussa.

Ihmisen perustarve vuokran, veden, sähkön, saunamaksun, terveysmenojen jälkeen on 408e jos on avo tai avioliitossa eli yhteensä 816e. Jos molemmat olisivat työtoiminnassa, jäisi kuussa rahaa laskuihin (ei vuokra) 1176e. Siitä n. 300e ruokaan jos ei pahemmin mieti mitä syö eli käteen jää sellainen 876e. Kysympä vaan, kenellä teistä "köyhistä" menee 876e muihin laskuihin esim puhelin, netti jne kuussa ????? Suomessa ei tosiaan ole köyhiä... Niin ja jos vielä 1 lapsikin löytyis niin teidän perheen perusosa olis n. 1100e/kk eli rahaa jäisi vielä enemmän koska ei muksuun mene 302e kuukaudessa...
 
[QUOTE="...";30451282]Pointti varmaan oli että kannattaako sitä lähteä opiskelemaan; mitkä on todelliset mahdollisuudet työllistyä noihin ansioihin opiskelun jälkeen...[/QUOTE]

Tietysti kannattaa jos työpaikkoja on avoinna. Ja miten niin noihin ansioihin, 2000e-3000e ei ole milään tavalla isoja tuloja vaan "normaalia" palkkaa mitä suomalaiset saavat.
 
keskituloinen
Yllätti se joulu taas minutkin, keskituloisen (2200 €/kk).

Veljeni, jolla ei ole koskaan ollut työpaikkaa, on saanut säästettyä,pihi kun on, sen verran, että suku voi häneltä lainata tarvittaessa.
 
Vaikka apua pyytävän perheen vanhemmat olis tupakkaa polttavia, alkoa juovia elämäntapatyöttömiä, kyllä mä silti (ja ehkä juuri siksi) heidän lapsilleen joulun soisin.

En menis sanomaan muksuille, että " kuulkaas nyt, teidän isin ja äitin ei olis koskaan pitänyt teitä tehdä kun ei ollut tarpeeksi rahaa eikä rahkeita. Te saatte kuulkaa joulun sitten kun ootte paskasta ponnistaneet itse raharikkaaseen ja hyvin koulutettuun elämään. Syökää sen aika näkkileipää ja koittakaahan pärjätä, ai niin, ja hyvää joulua!"

Jos ne elämäntapatyöttömät vanhemmat EDES sen joulun haluaa lapsilleen avustuksin järjestää, niin hyvä niin. Mieluummin niin!
On sitten niitäkin perheitä jotka ei välitä.
Ostetaan pullo kossua ja pyhät menee promilleissa, lapsilla ei väliä, eikä kiinnostusta panostaa edes sen avunpyynnön verran.
Ei siinä auta ulkopuolisten kitinät miten niitä lapsia ei olis pitänyt tehdä. Ei varmaan olis niin, mutta sekö sitä joulusta paitsi jäävää lasta lohduttaa?
 
[QUOTE="huoh";30451238]Jos olet työtön ja työmarkkinatuella saat vähintään... Suomessa ei tosiaan ole köyhiä...[/QUOTE]

Noinhan sitä äkkiä luulis...

Paitti pari pikku seikkaa.

"Kuntouttavan" työtoiminnan +9 e on kulukorvaus, jonka pitäis kattaa matkakulut paikalle ja siellä tapahtuva sapuskointi. Oletko varma, että kaikki jäävät plussalle?
Toimeentulotuestakin pitäis hyväksyttyjen menojen jälkeen jäädä sinkulle 480,- mut sitä voidaan leikata ensin 20% ja sit 40% olettaen, et siitä voidaan tulkita kieltäytyneeksi.

Velkoja ei sit menoiksi huomioida. Jos sattuu olemaan joko omia tai takausvelkoja, niin ne on niit perustarpeisiin kuuluvia asioita. Yleensä ihmiset pyrkivät viimeiseen asti pitämään kiinni luottotiedoistaan.

Asuntovelassa hyväksytyksi menoksi katsotaan korkeintaan korko. Silloinkin jos lainanhoitomenot kaikkineen olisivat vaik 400,- ja paikkakunnan edullisin mahdollinen vuokrakämppä olis vaik 600,-

Ongelmat ratkeavat siin vaiheessa kun antaa kaiken mennä ja antaa ulosottomiehen huolehtia laskuista, koska sit alkaa käteen jäämään mainitsemasi suuruisia summia.
 
...ja miksi ihmeessä aina näin joulun alla sikiää se ihmisen pahansuopaisuus, halveksunta ja ilkkuminen heitä kohtaan, joilla on vaikeaa? Elämä kun ei ole elokuvaa, vaikka kuinka olisi varautunut huomisen ja sitä seuraavan päivän yllätyksille. Sieltä ylhäältä korkeuksista on sitten hyvä nenänvartta pitkin etusormi ojossa katsella ja "opastaa" ja heti perään toivotella hyvät joulut.

Siinä sitä inhimillisyyttä olikin tarjolla. Joulu juhlista jaloin :saint: : /
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451189]Köyhä jolla on netti ? :D Salli mun nauraa... Sen vähintään 10e minkä sä oot tuhlannu nettiin niin oisit voinu sijoittaa ruokaan...[/QUOTE]

Kuten sanoin, hankaloittais elämää ihan helvetisti jos ei nettiä olis. Pitäis laskut maksaa konttorissa tai maksuautomaatissa, se ens vuoden alusta maksaa pari euroa per lasku > pelkästään siinä tulis kuluja vähintään se n. 10€. Lisäksi tienaan lisätuloja netin kautta, n. 20€ kuussa että siinähän se netti tulee kustannettua samalla kun jää jotain käteenkin siitä ilosta. Idiootti.
 
...ja miksi ihmeessä aina näin joulun alla sikiää se ihmisen pahansuopaisuus, halveksunta ja ilkkuminen heitä kohtaan, joilla on vaikeaa? Elämä kun ei ole elokuvaa, vaikka kuinka olisi varautunut huomisen ja sitä seuraavan päivän yllätyksille. Sieltä ylhäältä korkeuksista on sitten hyvä nenänvartta pitkin etusormi ojossa katsella ja "opastaa" ja heti perään toivotella hyvät joulut.

Siinä sitä inhimillisyyttä olikin tarjolla. Joulu juhlista jaloin :saint: : /
Tässä nyt puhuttiin ihan muustakin elämästa kuin vaan joulusta. Ja miten se on aina nenänvartta pitkin katsomista jos koittaa kertoa miten asioita kannattaisi tehdä jotta pärjää tässä elämässä?
 
noh.
[QUOTE="huoh";30451238]Jos olet työtön ja työmarkkinatuella saat vähintään nettona 522e per kuukaus. Jos olet kuntouttavassa työtoiminnassa saat nettona 522e + 9e niiltä päiviltä kun olet työtoiminnassa eli 180e/20pvä per kuukaus. Tämä 180e sossun mukaan huomioimatonta tuloa eli sitä ei huomioida missään tulona, ei kelassa, ei sossussa.

Ihmisen perustarve vuokran, veden, sähkön, saunamaksun, terveysmenojen jälkeen on 408e jos on avo tai avioliitossa eli yhteensä 816e. Jos molemmat olisivat työtoiminnassa, jäisi kuussa rahaa laskuihin (ei vuokra) 1176e. Siitä n. 300e ruokaan jos ei pahemmin mieti mitä syö eli käteen jää sellainen 876e. Kysympä vaan, kenellä teistä "köyhistä" menee 876e muihin laskuihin esim puhelin, netti jne kuussa ????? Suomessa ei tosiaan ole köyhiä... Niin ja jos vielä 1 lapsikin löytyis niin teidän perheen perusosa olis n. 1100e/kk eli rahaa jäisi vielä enemmän koska ei muksuun mene 302e kuukaudessa...[/QUOTE]

Onkos toi 300€ yhdelle vai kahdelle hengelle ruokaan? Ei olis vitussa mulla varaa niin paljon ruokaan pistää kuukaudessa. Joo kuntouttavassa työtoiminnassa en oo, koska en siihen ole kykeneväinen ja ihan yksin asun. Ruokaan menee alle 50€ kk koska ei todellakaan ole varaa enempään.
 
"huoh"
Noinhan sitä äkkiä luulis...

Paitti pari pikku seikkaa.

"Kuntouttavan" työtoiminnan +9 e on kulukorvaus, jonka pitäis kattaa matkakulut paikalle ja siellä tapahtuva sapuskointi. Oletko varma, että kaikki jäävät plussalle?
Toimeentulotuestakin pitäis hyväksyttyjen menojen jälkeen jäädä sinkulle 480,- mut sitä voidaan leikata ensin 20% ja sit 40% olettaen, et siitä voidaan tulkita kieltäytyneeksi.

Velkoja ei sit menoiksi huomioida. Jos sattuu olemaan joko omia tai takausvelkoja, niin ne on niit perustarpeisiin kuuluvia asioita. Yleensä ihmiset pyrkivät viimeiseen asti pitämään kiinni luottotiedoistaan.

Asuntovelassa hyväksytyksi menoksi katsotaan korkeintaan korko. Silloinkin jos lainanhoitomenot kaikkineen olisivat vaik 400,- ja paikkakunnan edullisin mahdollinen vuokrakämppä olis vaik 600,-

Ongelmat ratkeavat siin vaiheessa kun antaa kaiken mennä ja antaa ulosottomiehen huolehtia laskuista, koska sit alkaa käteen jäämään mainitsemasi suuruisia summia.
No joo tuo kulukorvaus on totta mutta eikös sossu leikkaa toimeentulotuesta vain perustellusti ? Eli jos kieltäydyt töistä tms.

Henk. Koht. En lähtisi takaamaan kenellekään lainoja ja pankista saa lainavapaata pari kk jonka aikana vois ettiä töitä tai myydä esim asunnon ja muuttaa vuokralle jolloin saa asumistukea... Eli tuo on kyllä valintakysymys.
 
Miksi muulloin kuin jouluna pitää haukkua,ilkkua,pilkata heikommassa asemassa olevia?
Miten haukkua ja pilkata?

Jos sulla on kesken matkan pyörästä puhjennut kumi ja ohikulkija pysähtyy ja sanoo, että kannattaa ostaa sellanen paketti jossa on paikkoja ja pitää sitä aina mukana niin saa kumin korjattua kesken matkan. Niin alatko huutamaan tälle ihmiselle, että pitää huolensa omista asioista ja onhan siinä hyvä huudella neuvoja, kun on mukana paikat ja pumput...perkele.
 
"totuus on"
Joulu tulee niin köyhälle kuin rikkaallekin. Se tuskin ketään yllättää, niinkuin talvikin. Joka vuosi lähes samaan aikaan.
Eri asia on, viitsiikö kukaan nähdä vaivaa varautumiseen. Kun on tiedossa, että joka vuosi sama asia toistuu niin viisas osaa varautua ajoissa ja tiedostaa asian.
Se on eri asia, miten kukakin varautuu ja mitä kukakin tulotasosta riippumatta pitää tärkeänä.
Köyhällä ei olisi varaa esim. tupakanpolttoon, viinaksiin ja baari-iltoihin mutta jokainen itse valitsee käyttääkö rahat itseensä vai esimerkiksi säästää ne rahat, jotka menisi edellä mainittuihin asioihin...
 
"huoh"
Onkos toi 300€ yhdelle vai kahdelle hengelle ruokaan? Ei olis vitussa mulla varaa niin paljon ruokaan pistää kuukaudessa. Joo kuntouttavassa työtoiminnassa en oo, koska en siihen ole kykeneväinen ja ihan yksin asun. Ruokaan menee alle 50€ kk koska ei todellakaan ole varaa enempään.
Kahdelle... Etköhän sä kuitenkin perusosan saa sossusta ellet sitten ole omavalintatyötön. :) Aika paljon on saanu sössiä asioita jos on niin paljon laskuja ettei ole varaa 50e enempää ruokaan laittaa. Kelasta saa asumistukea ja sossusta rahaa. Työttömille annetaan ruokakasseja... Erikoiset valinnat sulla.
 
HippuTAR
Millaisiin elämäntilainteisiin niitä lapsia tehdään jos niihin ei ole varaa? Monesti olen katelut vierestä, kun niitä lapsia halutaan vaikka ei niihin ihan oikeasti olisi perheellä rahaa. Miksi tämä on asia jota tehdään noin vaan ajattelematta yhtään tulevaa?
Ja lapsimäärää, kun miettii niin kannattaa pitää aina mielessä, että pystyykö ne elättämään vaikka kaikki menisi päin vittua?
Kuka pystyy elättämään yhtäkään lasta jos ihan kaikki menis päin vittua? Pystytkö itse?

2010 joulukuus meillä oli kaikki suht hyvin. 2011 tammikuus neljäs lapsi ilmoitteli tulostaan, mä olin silloin sterilisaatio jonos ja sitä odotelles ehkäisynä kortsu. No, päätettiin et menee se neljäskin siinä vielä. Tammikuus tosin alkoi asiat mennä päin persettä ja maaliskuus 2011 oltiin kuses, kaikki säästöt (n.16000) meni ja senkin jälkeen jäi maksettavaa. Sektiokaan ei menny niinku strömsöös, tuli kivat sairaalalaskut ja lääkekulut.
Joka vuosi meillä menee myös ton 11v. pojan sairaalalaskuihin melkein maksukaton verran rahaa, eli n. 500. Aiemmin se ei ollut ongelma, mutta tiukassa tilanteessa alkoi olla.

Ja huonoinakin aikoina oon tosiaan joskus vetäny känninkin, ja oon salaa syöny suklaata. Oishan nekin rahat voinu säästää vaikka lahjoihin. Mutta oisinko ollu kovin hyvä äiti jos en koskaan olisi ittelleni suonut jotain tollaista? Ruuastakaan en ole kovin tinkinyt, vaan oon ostanut hedelmiä, kasviksia, lihaa yms. Ja lapsilla on koko ajan ollut karkkipäivä käytössä.

Että oishan siinä säästöä syntyny ku ois vedetty vaan puuroa ja makaroonia ruuaksi, eikä koskaan ois ostettu mitään herkkuja. Että onhan se tietty ollut ihan oma valinta.

Nyt aletaan olla selvillä vesillä mutta ei siihen uskalla luottaa. Ja hampaat irves en ala säästää, senhän jo näin ettei ne säästöt välttämättä tilannetta pelasta.

Ja jos mulla ois ollu kristallipallo niin olisin jättänyt lapset tekemättä, mutta eipä ollut. Kuitenkin oon täs yrittäny elää niin ettei lapsilla ois puutetta, ja että niillä olis äiti.
 
FreezeCat ei jaksa kirjautua
Tässä nyt puhuttiin ihan muustakin elämästa kuin vaan joulusta. Ja miten se on aina nenänvartta pitkin katsomista jos koittaa kertoa miten asioita kannattaisi tehdä jotta pärjää tässä elämässä?
Toki toki ehdittiin muutakin elämää rouhaista mutta joulunajastahan se aloitettiin. Toisaalta ihan se ja sama mistä ajasta aloitetaan, nykyään on niin helppo tulla suutaan louskuttamaan ja "ohjeitaan" antamaan, kun ei ole ollenkaan sen toisen hankalassa elmäntilanteessa elävän housuissa ja jalanjäljissä kulkemassa. Aina voi jossitella, sitä hänkin tekee parhaillaan jolla on jokainen päivä oikeasti tiukkaa taistelua. Vaikka kuinka olisi hyväpalkkaiseen ammattiin kouluttautunut ja työssänsä ollut - isoja mullistavia oman elämänsä pysäyttäviä yllätyksiä kun tulee.

Siinä tilanteessa hirveesti lämmittää toisten opastukset kultalusikkamaisista huomioista rahastosijoituksista sun muista "olethan varmasti tehnyt laskusuoriuksesi voitko tarjota edes yhdelle lapsellesi joulua"- lätinää. Kyllä toi ylimielinen nenänvarsiasenne vain tulee läpi, ei sille voi mitään. Hyvähän se on, että tässä hankalassa tilanteessakin löytyy heitä, joilla ei ole lainkaan huolta huomisesta ja voivat röyhistellen räpättää varmalla toimeentulollansa mitä ja tahtoo. Jotenkin sitä vain aina erehtyy toivomaan, että varsinkin heiltä, joilla pyyhkii hyvin, löytyisi sitä ymmärrystä heitä kohtaan joilla tilanne on toinen. Joku päivä se voit aivan hyvin olla sinä, joka ihmettelee, miten sitä saisikaan jokapäiväisen leipänsä.

Ja ei, joulu ei suinkaan köyhää yllätä :). Köyhä viettää sitä ja saattaa jopa omista vähistänsäkin mennä antamaan toiselle. Pyyteettömästi ja arvostelematta.
 
  • Tykkää
Reactions: Saksamamma
Kuka pystyy elättämään yhtäkään lasta jos ihan kaikki menis päin vittua? Pystytkö itse?

2010 joulukuus meillä oli kaikki suht hyvin. 2011 tammikuus neljäs lapsi ilmoitteli tulostaan, mä olin silloin sterilisaatio jonos ja sitä odotelles ehkäisynä kortsu. No, päätettiin et menee se neljäskin siinä vielä. Tammikuus tosin alkoi asiat mennä päin persettä ja maaliskuus 2011 oltiin kuses, kaikki säästöt (n.16000) meni ja senkin jälkeen jäi maksettavaa. Sektiokaan ei menny niinku strömsöös, tuli kivat sairaalalaskut ja lääkekulut.
Joka vuosi meillä menee myös ton 11v. pojan sairaalalaskuihin melkein maksukaton verran rahaa, eli n. 500. Aiemmin se ei ollut ongelma, mutta tiukassa tilanteessa alkoi olla.

Ja huonoinakin aikoina oon tosiaan joskus vetäny känninkin, ja oon salaa syöny suklaata. Oishan nekin rahat voinu säästää vaikka lahjoihin. Mutta oisinko ollu kovin hyvä äiti jos en koskaan olisi ittelleni suonut jotain tollaista? Ruuastakaan en ole kovin tinkinyt, vaan oon ostanut hedelmiä, kasviksia, lihaa yms. Ja lapsilla on koko ajan ollut karkkipäivä käytössä.

Että oishan siinä säästöä syntyny ku ois vedetty vaan puuroa ja makaroonia ruuaksi, eikä koskaan ois ostettu mitään herkkuja. Että onhan se tietty ollut ihan oma valinta.

Nyt aletaan olla selvillä vesillä mutta ei siihen uskalla luottaa. Ja hampaat irves en ala säästää, senhän jo näin ettei ne säästöt välttämättä tilannetta pelasta.

Ja jos mulla ois ollu kristallipallo niin olisin jättänyt lapset tekemättä, mutta eipä ollut. Kuitenkin oon täs yrittäny elää niin ettei lapsilla ois puutetta, ja että niillä olis äiti.
Ei millää pahalla, mutta sähän et pysty tekemään töitä eli eikö teillä ole eletty aina yhden ihmisen tuloilla?
 
Dr phil
Miten haukkua ja pilkata?

Jos sulla on kesken matkan pyörästä puhjennut kumi ja ohikulkija pysähtyy ja sanoo, että kannattaa ostaa sellanen paketti jossa on paikkoja ja pitää sitä aina mukana niin saa kumin korjattua kesken matkan. Niin alatko huutamaan tälle ihmiselle, että pitää huolensa omista asioista ja onhan siinä hyvä huudella neuvoja, kun on mukana paikat ja pumput...perkele.
Ulkona pakkasta -20 astetta kuka paikkaa pyöränkumia pyörätiellä?
 

Yhteistyössä