Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
noh.
[QUOTE="huoh";30451384]Kahdelle... Etköhän sä kuitenkin perusosan saa sossusta ellet sitten ole omavalintatyötön. :) Aika paljon on saanu sössiä asioita jos on niin paljon laskuja ettei ole varaa 50e enempää ruokaan laittaa. Kelasta saa asumistukea ja sossusta rahaa. Työttömille annetaan ruokakasseja... Erikoiset valinnat sulla.[/QUOTE]

Se ei aina ole niin simppeliä että saa edes sen perusosan joka kuukausi. Laitoin kelaan hakemuksen päivärahoista syyskuun puolivälissä ja odotin päätöstä sieltä melkein 2 kuukautta eli marraskuun alkuun saakka. Hakemus hylättiin eli olin puolet syyskuusta, puolet marraskuusta ja koko lokakuun ilman rahaa. Sossu ei myöntänyt rahaa takautuvasti eli silläkin perusosalla piti pärjätä 2 kk. Elä sinä 2kk asumistuella ja yhden kk:n sossun perusosalla ja yritä siinä samalla rampata lääkäreissä hoitamassa itseäsi kuntoon ja tule sitten mussuttamaan lisää.
 
Tässä nyt puhuttiin ihan muustakin elämästa kuin vaan joulusta. Ja miten se on aina nenänvartta pitkin katsomista jos koittaa kertoa miten asioita kannattaisi tehdä jotta pärjää tässä elämässä?
Olen muistaakseni joskus ollu markki- instituutissa luennoitsijana. Sekä useammalla vastaavalla koulutusjärjestäjällä. Suomen korkeakouluista ainakin Taideteollisessa useankin kerran. Laboratorioissa ja tilastokeskuksissa useammassakin paikassa eurooppaa. Olen pitäny luentoja vissiin viisinkertaisen määrän soittamiini humppakeikkoihin nähden ja niitäkin on kolminumeroinen lukumäärä.

Mä oikeesti veikkaan, että sulla on mulle hirveen vähän kerrottavaa mitä kandeisi tehdä.
 
Olen muistaakseni joskus ollu markki- instituutissa luennoitsijana. Sekä useammalla vastaavalla koulutusjärjestäjällä. Suomen korkeakouluista ainakin Taideteollisessa useankin kerran. Laboratorioissa ja tilastokeskuksissa useammassakin paikassa eurooppaa. Olen pitäny luentoja vissiin viisinkertaisen määrän soittamiini humppakeikkoihin nähden ja niitäkin on kolminumeroinen lukumäärä.

Mä oikeesti veikkaan, että sulla on mulle hirveen vähän kerrottavaa mitä kandeisi tehdä.
Miten toi liittyy elämänhallintaan?
 
HippuTAR
Ei millää pahalla, mutta sähän et pysty tekemään töitä eli eikö teillä ole eletty aina yhden ihmisen tuloilla?
Ei. En suinkaan aina oo ollu täs kunnos ku ny, sitäkään en osannu ennustaa. Ja silloin aiemmin niinäkin aikoina kun elettiin vaan yhden ihmisen palkkatuloilla ja toisen tuilla niin pärjättiin vallan mainiosti. Ja noi säästöt oli ihan mun omat, itse säästämät. Pahanpäivän varalle, en vaan tienny et se paha päivä on niin paha.
 
hmmmm.
Se ei aina ole niin simppeliä että saa edes sen perusosan joka kuukausi. Laitoin kelaan hakemuksen päivärahoista syyskuun puolivälissä ja odotin päätöstä sieltä melkein 2 kuukautta eli marraskuun alkuun saakka. Hakemus hylättiin eli olin puolet syyskuusta, puolet marraskuusta ja koko lokakuun ilman rahaa. Sossu ei myöntänyt rahaa takautuvasti eli silläkin perusosalla piti pärjätä 2 kk. Elä sinä 2kk asumistuella ja yhden kk:n sossun perusosalla ja yritä siinä samalla rampata lääkäreissä hoitamassa itseäsi kuntoon ja tule sitten mussuttamaan lisää.
No mikä oli syynä hylkäämiselle?
 
Jos sanotaan ihmisille et korjatkaa polkupyöränkumi kesken matkan kannattaa ymmärtää oikeasti kuinka polkupyöränkumi korjataan. Mitä se vaatii ja miten se oikeasti korjataan jne.

Kokoomuslaiset tunnetusti päästävät "aivopieruja" puheita millä ei ole mitään tekemistä TODELLISEN realielämän kanssa.
Niin onhan se, kun yksinkertaisetkin asiat pitää kaikille opettaa, kun muuten ei osata.
 
Hyvähän olisi, että jonkun verran löytyisi sitä pesämunaa ja työpaikat. Ei elettäisi sen hetkisten tulojen mukaan vaan laitetaisiin sitä rahaa sinne säästöön jatkuvasti.
Mä esim. avasin rahastosäästön, kun sain tietää olevani paksuna. Mulla on 18-vuotta aikaa säästää sinne pikkusummista ajokorttirahat lapselle. Ne menevät automaattisesti tililtä palkkapäivänä, en edes huomaa niiden kymppien kadoneen.

Ihan tälläisillä pikkujutuilla saa ajan kanssa suurta aikaan. Olisi todella hyvä jos taloudenhallintaa opetetaisiin teini-ikäisille.
No minultakin häviää se muutama kymppi joka kuukausi tililtä, menee opintolainaan. En tiedä sinun tuloistasi, mutta minun palkastani se lähes satanen joka kuukausi kyllä tuntuu. Siihen lisäksi ei mitään rahastosäästöjä tehdä. Ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdatkin: toisilla on ne pesämunat säästettynä vanhempien toimesta eikä tarvitse maksaa ajokortteja eikä ottaa opintolainaa, vaan saa ehkä ensiasunnon ostettua jo opiskeluaikana. Kaikilla ei ole näin hyviä lähtökohtia. Mielelläni soisin pesämunat omille lapsillenikin, mutta ensin täytyy maksaa tuo opintolaina pois.

Jos on hyväosaisesta perheestä lähtöisin, on paljon helpompi jeesustella. Kuten eräs tuttuni, joka on kritisoinut ettei ainakaan missään vanhassa talossa asuisi, mutta kävipä keskustelussa ilmi myös se että ensiasuntoon on päästy kiinni nimenomaan vanhempien säästöjen avulla. Kivat sulle, kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa.
 
Kannatus laskussa
Jos sanotaan ihmisille et korjatkaa polkupyöränkumi kesken matkan kannattaa ymmärtää oikeasti kuinka polkupyöränkumi korjataan. Mitä se vaatii ja miten se oikeasti korjataan jne.

Kokoomuslaiset tunnetusti päästävät "aivopieruja" puheita millä ei ole mitään tekemistä TODELLISEN realielämän kanssa.
Aivopierut ovat jo tuottaneet tulosta sillä kannatus on jyrkässä laskussa.

No sitä saa mitä tilaa joten lopputulos näkyy.
 
No minultakin häviää se muutama kymppi joka kuukausi tililtä, menee opintolainaan. En tiedä sinun tuloistasi, mutta minun palkastani se lähes satanen joka kuukausi kyllä tuntuu. Siihen lisäksi ei mitään rahastosäästöjä tehdä. Ihmisillä on niin erilaiset lähtökohdatkin: toisilla on ne pesämunat säästettynä vanhempien toimesta eikä tarvitse maksaa ajokortteja eikä ottaa opintolainaa, vaan saa ehkä ensiasunnon ostettua jo opiskeluaikana. Kaikilla ei ole näin hyviä lähtökohtia. Mielelläni soisin pesämunat omille lapsillenikin, mutta ensin täytyy maksaa tuo opintolaina pois.

Jos on hyväosaisesta perheestä lähtöisin, on paljon helpompi jeesustella. Kuten eräs tuttuni, joka on kritisoinut ettei ainakaan missään vanhassa talossa asuisi, mutta kävipä keskustelussa ilmi myös se että ensiasuntoon on päästy kiinni nimenomaan vanhempien säästöjen avulla. Kivat sulle, kaikki eivät ole syntyneet kultalusikka suussa.
Mä kun lähdin kotoa pois niin mukana oli vaateet ei muuta. Ja kuten sanoin niin itse olen teini-iästä laitellut pikkusummia säästöön jotta joku päivä olisi sitä puskurirahaa olemassa. On mullakin ollut opintolaina jonka olen maksanut pois jo aikoja sitten.
 
HippuTAR
Mut sä et Puuhippa vastannu kysymykseen. Jos sulla menis kaikki päin vittua niin pystyisitkö elättämään lapsesi? Menettäisit tulosi ja säästösi ja asuntosi ja terveytesi. Koska sun mukaanhan kaikkeen pitää varautua ennakkoon niin miten oot varautunu tollaiseen tilanteeseen?

Ja ei, en väitä että mulle tai kellekkään muullekkaan ois noin käyny mutta kun kaikkeen pitää osata kerran varautua niin kai oot tohonkin varautunut?

Eikä toi nykypäivänä enää edes oo mahdoton skenaario suomessakaan. Kun nämä kaikkeen varautuneet vaatii tukien lopettamista ja uusia irtisanomisia tulee jatkuvasti.

Niin että ootko varautunut siihen että tuet lopetettais, et sais töitä mistään, asunto paljastuis homepommiksi ja sulle tulis syöpä? Noin esimerkkinä, noi kolme viimeistä on sellaisia jotka vois tapahtua ihan nyt heti. Eka on ehkä vähän kaukaa haettua, vielä. Mutta ei välttämättä enää kauaa.
 
[QUOTE="huoh";30451358]No joo tuo kulukorvaus on totta mutta eikös sossu leikkaa toimeentulotuesta vain perustellusti ? Eli jos kieltäydyt töistä tms.

Henk. Koht. En lähtisi takaamaan kenellekään lainoja ja pankista saa lainavapaata pari kk jonka aikana vois ettiä töitä tai myydä esim asunnon ja muuttaa vuokralle jolloin saa asumistukea... Eli tuo on kyllä valintakysymys.[/QUOTE]

Toimeentulotuesta laki sanoo, että siitä voidaan leikata... käytäntö on se, että taatusti leikataan maksimi, jos vaan on jotain millä perusteella leikata. Kieltäytyminen orjatyöstä on yksi syy, mutta syy voi olla vaikka kaaos junavuoroissa... olisit lähteny eilen, etkä jääny odottamaan lumituiskua... TE keskus kirjoittaa lausunnon jota et näe ja vaikka näkisitkin, niin ei lausunnosta voi valittaa. Kela tai sossu tekee päätöksen lausunnon perusteella ja siitä voi valittaa... mutta ei maksa vaivaa, koska päätös on tehty lain mukaisesti lausunnon perusteella.

Lainoja olen ottanut ja taannut. Ensimmäinen takaamani oli parikymppisenä (80- luvulla), kun tulevan rouvani duunikaveri tarvitsi nimen paperiin muuttaakseen nurkille ja tartti lainan. Mä katsoin, että 15.000 silloista markkaa ei mun persettäni heiluta, joten mitäpä mä en olis rouvan pyynnöstä tehnyt. Eikä siit mitään ongelmia koitunut, vaikka pankki koitti kusettaa. En taatusti takaa kellekään avointa luotollista tiliä.

Täs kakstuhattaluvulla sit pikkulisko kävi pyytämässä, et josko tulisin takaajaksi hänen mökkitonttilainaansa. Jos olis murhaa pyytänyt niin olisin saattanut hetken miettiä, mut pienemmissä asioissa pikkuliskon pyyntö on mun laki. Eipä tuokaan aiheuttanu mitään ongelmia.

Pankista saa lyhennysvapaata vuoden, yleensä. Asunnon myyminen edes vapaaehtoisesti ei auta, jos siitä on velkaa enemmän kuin saatu hinta.
 
HippuTAR
Mä kun lähdin kotoa pois niin mukana oli vaateet ei muuta. Ja kuten sanoin niin itse olen teini-iästä laitellut pikkusummia säästöön jotta joku päivä olisi sitä puskurirahaa olemassa. On mullakin ollut opintolaina jonka olen maksanut pois jo aikoja sitten.
Mulla ei myöskään ollu ku vaatteet ku kotoa lähdin. Säästin sen 16000, ei riittäny. Että paljoko sitä puskurirahastoa pitäis olla?
 
Mut sä et Puuhippa vastannu kysymykseen. Jos sulla menis kaikki päin vittua niin pystyisitkö elättämään lapsesi? Menettäisit tulosi ja säästösi ja asuntosi ja terveytesi. Koska sun mukaanhan kaikkeen pitää varautua ennakkoon niin miten oot varautunu tollaiseen tilanteeseen?

Ja ei, en väitä että mulle tai kellekkään muullekkaan ois noin käyny mutta kun kaikkeen pitää osata kerran varautua niin kai oot tohonkin varautunut?

Eikä toi nykypäivänä enää edes oo mahdoton skenaario suomessakaan. Kun nämä kaikkeen varautuneet vaatii tukien lopettamista ja uusia irtisanomisia tulee jatkuvasti.

Niin että ootko varautunut siihen että tuet lopetettais, et sais töitä mistään, asunto paljastuis homepommiksi ja sulle tulis syöpä? Noin esimerkkinä, noi kolme viimeistä on sellaisia jotka vois tapahtua ihan nyt heti. Eka on ehkä vähän kaukaa haettua, vielä. Mutta ei välttämättä enää kauaa.
Kyllä pärjäisin. Lapsella on myös olemassa isä ja jos hän kuolisi niin olisi tulevaisuus silti turvattu.
 
Miten toi liittyy elämänhallintaan?
Tartteeko mun oikeesti pitää sinua provoavana tollona? Joko sä olet semmoinen, tai sit sä vaan huvin vuoksi provoat jollain mistä et tiedä vitunkaan mitään.

Hyvät tavat ja kaunis käytös ei o koskaan maksanut kenellekään mitään. Siit huolimatta niihin ei kaikilla varakkaillakaan ole varaa. Ei edes siihen, et kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.

Just kerroit, et siel kandee opiskella, mä kerroin olleeni siellä luennoitsijana.
Joten kerro mulle mitä sä mulle opetat?
 
Tartteeko mun oikeesti pitää sinua provoavana tollona? Joko sä olet semmoinen, tai sit sä vaan huvin vuoksi provoat jollain mistä et tiedä vitunkaan mitään.

Hyvät tavat ja kaunis käytös ei o koskaan maksanut kenellekään mitään. Siit huolimatta niihin ei kaikilla varakkaillakaan ole varaa. Ei edes siihen, et kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.

Just kerroit, et siel kandee opiskella, mä kerroin olleeni siellä luennoitsijana.
Joten kerro mulle mitä sä mulle opetat?
Jos sulla on ongelma tuon koulun kanssa niin se ei taida tähän liittyä mitenkään.
 
Dr phil
Tartteeko mun oikeesti pitää sinua provoavana tollona? Joko sä olet semmoinen, tai sit sä vaan huvin vuoksi provoat jollain mistä et tiedä vitunkaan mitään.

Hyvät tavat ja kaunis käytös ei o koskaan maksanut kenellekään mitään. Siit huolimatta niihin ei kaikilla varakkaillakaan ole varaa. Ei edes siihen, et kädet pestään vessassa käynnin jälkeen.

Just kerroit, et siel kandee opiskella, mä kerroin olleeni siellä luennoitsijana.
Joten kerro mulle mitä sä mulle opetat?
Mun veikkaus on provoava sekä tollo :)

Kuuluu kategoriaan ei ymmärrä realielämästä mitään kuvittelee kaiken pyörivän oman napansa ympärillä jne.

Onneksi on olemassa myös ihmisiä,jotka osaavat arvostaa myös köyhiä ja hädässä olevia ihmisiä. Jokaisella ihmisellä on oikeus ihmisarvoiseen elämään myös joulunaikaan.
 
"huoh"
Se ei aina ole niin simppeliä että saa edes sen perusosan joka kuukausi. Laitoin kelaan hakemuksen päivärahoista syyskuun puolivälissä ja odotin päätöstä sieltä melkein 2 kuukautta eli marraskuun alkuun saakka. Hakemus hylättiin eli olin puolet syyskuusta, puolet marraskuusta ja koko lokakuun ilman rahaa. Sossu ei myöntänyt rahaa takautuvasti eli silläkin perusosalla piti pärjätä 2 kk. Elä sinä 2kk asumistuella ja yhden kk:n sossun perusosalla ja yritä siinä samalla rampata lääkäreissä hoitamassa itseäsi kuntoon ja tule sitten mussuttamaan lisää.
Ai ei myöntäny takautuvasti ? Kyllä täälläpäin myönnetään... Ja olisithan sä voinu olla fiksu ja pyytää sossusta rahaa "lainaan" eli jos olisit saanut kelasta rahaa niin olisit maksanut sossulle takas sen mikä niille kuuluu. Ja mitä sä edes niillä rahoilla takautuvasti teet... Jos olet hylkäävän päätöksen kelasta niin saat sossusta rahaa vähintään 60% perusosastasi.

Ja kun kerta olet sossusta saanut toimeentulotukea 1kk verran niin sulla on ollut toimeentulotukioikeus eli olisit voinut viedä lääkärilaskut ja reseptit yms sossuun. Oma mokasi.

Kela ei hylkää päätöksiä syyttä vaan kaikki perustuu lakiin. Jos et ole saanut päivärahaa (oletan työmarkkinatukea) niin et ole siihen oikeutettu ja se on sulle perusteltu että miksi näin on. Eli itse olet asiasi sössinyt.

Myös seurakunnalta voi hakea ruoka-apua...
 
Mun veikkaus on provoava sekä tollo :)

Kuuluu kategoriaan ei ymmärrä realielämästä mitään kuvittelee kaiken pyörivän oman napansa ympärillä jne.

Onneksi on olemassa myös ihmisiä,jotka osaavat arvostaa myös köyhiä ja hädässä olevia ihmisiä. Jokaisella ihmisellä on oikeus ihmisarvoiseen elämään myös joulunaikaan.
Niin enhän mä ymmärrä vaikka sitä elämää olen elänyt :headwall:
 

Yhteistyössä