Miksi joulu aina yllättää köyhät?

  • Viestiketjun aloittaja "yllätys"
  • Ensimmäinen viesti
ihmettelen myös
Kyllä osa Aiheuttaa köyhyytensä ihan tietoisilla valinnoilla. Esim hankkii vielä yhden lapsen, vaikka muutenkin jo tiukkaa. Ollaan kotihoidontuella, vaikka järkevämpää olisi yrittää mennä töihin. Jne jne. Joulua voi valmistella pikku hiljaa. Mä olen ostanut ekat lahjat kesän alesta. Ei anna talous myöden, että joulukuun palkalla ostaisin kaiken.

Jos tilanne on jatkuvasti niin huono, ettei mihinkään ole varaa, niin pitäisikö yrittää tehdä asialle jotain? Miettiä niitä omia valintoja ja muuttaa tapoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen myös;30449665:
Kyllä osa Aiheuttaa köyhyytensä ihan tietoisilla valinnoilla. Esim hankkii vielä yhden lapsen, vaikka muutenkin jo tiukkaa. Ollaan kotihoidontuella, vaikka järkevämpää olisi yrittää mennä töihin. Jne jne. Joulua voi valmistella pikku hiljaa. Mä olen ostanut ekat lahjat kesän alesta. Ei anna talous myöden, että joulukuun palkalla ostaisin kaiken.
Jos tilanne on jatkuvasti niin huono, ettei mihinkään ole varaa, niin pitäisikö yrittää tehdä asialle jotain? Miettiä niitä omia valintoja ja muuttaa tapoja.
Tää on jotenkin tuttu kaava. Jos on köyhä, työtön, pienipalkkainen tai päihdeongelmainen, niin se on aina oma vika. Ja tuohon syntiin syyllistynyttä pitää rangaista, jopa leikkaamalla vihoviimeiseksi tarkoitetusta turvaverkosta, eli toimeentulotuesta jopa 40%

Jos olisin ilkeä, niin jättäisin ambulanssin soitamatta kadulla kaatuneelle, koska se oli oma vika. Mitäs oli niin laiska ja saamaton, että ei osannut tai viitsinyt laittaa jalkineisiinsa liukustoppareita. En kuitenkaan ole niin ilkeä, että saisin kiksejä lyödyn lyömisestä.

Nykyään monet tuntuvat saavan.
 
Joo mutta me ollaan SUOMESSA. Ei paljoo auta suomalaisia se tieto että eurolla saa syödä napansa täyteen viikon ajan jossain toisella puolen maapalloo. Me ollaan täällä, ei siellä. Maassa maan tavalla, you know.
Kuules kun ei tarvi elää eurolla vaan saa ihan ilmaista rahaa yhteiskunnalta :) siitä nämä valittajat unohtavat olla kiitollisia ja se kyrpee.
 
noh.
Kuules kun ei tarvi elää eurolla vaan saa ihan ilmaista rahaa yhteiskunnalta :) siitä nämä valittajat unohtavat olla kiitollisia ja se kyrpee.
Mutta entä jos ne yhteiskunnan rahat ei aina vaan riitä elämiseen? Ja siis minä en valita ettäkö sitä rahaa tulis liian vähän, olen todellakin kiitollinen siitä että sitä rahaa saa. Mutta ei se poista sitä faktaa että joku voi silti olla köyhä.
 
Kuules kun ei tarvi elää eurolla vaan saa ihan ilmaista rahaa yhteiskunnalta :) siitä nämä valittajat unohtavat olla kiitollisia ja se kyrpee.
Mua kyrpee huomattavasti enemmän se, että enenevässä määrin on työnantajia, joiden liksat ja työvuorot ovat niin vähäiset, että moni työssäkäyväkin koutuu hakemaan sitä ilmaista rahaa.
Sen ymmärrän, että tuetaan ihmistä jolla menee huonosti, mutta pitääkö yhteiskunnan maksaa miljoonavoittoja tahkoavien firmojen palkatkin?
 
"Tuutikki"
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelen myös;30449665:
Kyllä osa Aiheuttaa köyhyytensä ihan tietoisilla valinnoilla. Esim hankkii vielä yhden lapsen, vaikka muutenkin jo tiukkaa. Ollaan kotihoidontuella, vaikka järkevämpää olisi yrittää mennä töihin. Jne jne. Joulua voi valmistella pikku hiljaa. Mä olen ostanut ekat lahjat kesän alesta. Ei anna talous myöden, että joulukuun palkalla ostaisin kaiken.

Jos tilanne on jatkuvasti niin huono, ettei mihinkään ole varaa, niin pitäisikö yrittää tehdä asialle jotain? Miettiä niitä omia valintoja ja muuttaa tapoja.
What? Mä tiedän tasan tarkkaan miksi olen köyhä. Olemme opiskelleet pitkään. Meillä ei ole paljon asuntolainaa ja se mitä on lyhennetään nopealla tahdilla. Yritämme säästää lapsille kaikesta huolimatta pientä pesämunaa, että saavat edes jotain kotoa lähtiessään. Palkkatulot on mitä on ja käteen jää todella vähän. En muista, koska käyttötilillä olisi ollut ns. ylimääräistä rahaa laskujen maksun jälkeen. Mutta olen kiitollinen, että ollaan edes töissä. Jos jäisin työttömäksi tai joutuisin pitkälle sairaslomalle niin me emme varmaan pärjäisi. Tämän takia ollaan köyhiä ja tämä tilanne ei parane ennen kun asunto on maksettu ja/tai lapset muuttaa pois kotoa ja tulee toimeen omillaan.
 
.....
[QUOTE="Tuutikki";30450016]What? Mä tiedän tasan tarkkaan miksi olen köyhä. Olemme opiskelleet pitkään. Meillä ei ole paljon asuntolainaa ja se mitä on lyhennetään nopealla tahdilla. Yritämme säästää lapsille kaikesta huolimatta pientä pesämunaa, että saavat edes jotain kotoa lähtiessään. Palkkatulot on mitä on ja käteen jää todella vähän. En muista, koska käyttötilillä olisi ollut ns. ylimääräistä rahaa laskujen maksun jälkeen. Mutta olen kiitollinen, että ollaan edes töissä. Jos jäisin työttömäksi tai joutuisin pitkälle sairaslomalle niin me emme varmaan pärjäisi. Tämän takia ollaan köyhiä ja tämä tilanne ei parane ennen kun asunto on maksettu ja/tai lapset muuttaa pois kotoa ja tulee toimeen omillaan.[/QUOTE]

Mä en ymmärrä tällaista "köyhyyttä". Maksetaan isoja summia asuntolainaa ja laitetaan säästöön ja sitten valitetaan että ollaan köyhiä. Teillä se "köyhyys" on kiinni siitä miten rahanne käytätte.

Köyhällä ei ole varaa säästää sitä pientäkään pesämunaa lapselleen. Saati lyhennellä lainoja nopealla tahdilla.
 
"Maarikka"
Kuules kun ei tarvi elää eurolla vaan saa ihan ilmaista rahaa yhteiskunnalta :) siitä nämä valittajat unohtavat olla kiitollisia ja se kyrpee.
Mua kyrpii teinin tasolle jääneet 23-vuotiaat pissikset jotka ryyppäävät viimeiset rahansa ja sitten itkevät palstalla, että miten pääsee töihin. Kyrpii myös ihmiset jotka kuvittelevat, että töihin ei tarvitse mennä jos on yöllä nukkunut huonosti.
 
"Pekko"
IHAN jokaisella on varaa säästää vähän. Se joka muuta väittää, se valehtelee. Vain se joka syö pelkkää perunaa koko vuoden ja juo vain vettä, vain se voi muuta väittää. Köyhyys se on tässä maassa vaan niin saatanan suhteellista!!!
 
mä...
En minäkään kyllä ymmärrä, miten ei pysty yhtään säästämään. Opiskelijana mun tulot on samat kuin toimeentulotukea saavilla ja ihan ok joulun pystyn laittamaan joulupöytineen. Se on sitten taas valintakysymys, jos näkee paremmaksi laittaa rahansa johonkin muuhun. Todella moni toimeentulotuella elävä pystyy tupakoimaan ja juomaan alkoholia.
 
Onhan se tietty omituista jos ei 5e saa kuussa säästöön mistään. Jos on lapsia niin lahja on tärkeämpi kuin jouluruoka eli lihapullia ja makaroonia pöytään, mutta kunhan olisi edes ne yhet pikku paketit.
 
Ttt eläjä
Tää on jotenkin tuttu kaava. Jos on köyhä, työtön, pienipalkkainen tai päihdeongelmainen, niin se on aina oma vika. Ja tuohon syntiin syyllistynyttä pitää rangaista, jopa leikkaamalla vihoviimeiseksi tarkoitetusta turvaverkosta, eli toimeentulotuesta jopa 40%

Jos olisin ilkeä, niin jättäisin ambulanssin soitamatta kadulla kaatuneelle, koska se oli oma vika. Mitäs oli niin laiska ja saamaton, että ei osannut tai viitsinyt laittaa jalkineisiinsa liukustoppareita. En kuitenkaan ole niin ilkeä, että saisin kiksejä lyödyn lyömisestä.

Nykyään monet tuntuvat saavan.
Tekee mieli kysyä mitä hyötyä saa siitä,kun potkii päähän vähäosaista?
 
eräs vaan
[QUOTE="Pekko";30450182]IHAN jokaisella on varaa säästää vähän. Se joka muuta väittää, se valehtelee. Vain se joka syö pelkkää perunaa koko vuoden ja juo vain vettä, vain se voi muuta väittää. Köyhyys se on tässä maassa vaan niin saatanan suhteellista!!![/QUOTE]
Mene hoitoon!!!!
 
"Utelias"
Mua kyrpee huomattavasti enemmän se, että enenevässä määrin on työnantajia, joiden liksat ja työvuorot ovat niin vähäiset, että moni työssäkäyväkin koutuu hakemaan sitä ilmaista rahaa.
Sen ymmärrän, että tuetaan ihmistä jolla menee huonosti, mutta pitääkö yhteiskunnan maksaa miljoonavoittoja tahkoavien firmojen palkatkin?
Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitkä ovat tällaisia miljoonavoittoja tahkoavia firmoja, joiden työntekijöiden palkat yhteiskunta maksaa?
 
[QUOTE="Utelias";30450336]Ihan uteliaisuudesta kysyn, mitkä ovat tällaisia miljoonavoittoja tahkoavia firmoja, joiden työntekijöiden palkat yhteiskunta maksaa?[/QUOTE]

Itse käsitän tämän seuraavasti, Cittarinkassa jolle annetaan vain 25-30h töitä viikossa tarvitsee esim. asumistukea. Jos hän olisi kokopäiväinen niin pystyisi maksamaan asumisen ilman valtion tukea.
 
"juu"
Toivon jokaiselle "Itämaantiätävälle" ettei kuuna päivänä sairastu, menetä työtänsä vuokrafirman työntekijälle tai nuoremmalle taitajalle, ne "hankitut" mukulat pysyvät terveinä kaidalla tiellä, talo ei tuhoudu tulessa tai vedessä ja kehä kolmosen sisäpuolella joukkoliikenne pelaisi hamaan tulevaisuuteen.

Kaikki eivät halua ruuhkasuomeen muuttaa töiden perässä asunnottomaksi. Kela tai sossu ei välttämättä maksa sairastuneelle senttiäkään ja lääkärien todetessa täysin työkyvyttömäksi ei kukaan ota töihin sairauslomalla olevaa vaikka kuinka haluaisi.

Jonkun on myös nuo matalapalkkaiset paskahommat tehtävä, että paikat pysyvät siisteinä, roskat eivät kasaannu kadunvarsille, viemärit vetävät. Joku jaksaa hymyillä päivästä toiseen ja rahastaa kassalla ruuasta johon itsellä ei välttämättä ole varaa vuokran ja autokulujen jälkeen, koska työmatka on 60km yhteen suuntaan.

Elämässä voi tapahtua kaikenlaisia yllätyksiä ja toivon kaikille antoisaa ja anteliasta joulun odotusta!
 
Järkkyä touhua
Järkyttävää tämä ihmisten julmuus ja osittain tyhmyyskin täällä!!! Suomessa on paljon köyhiä ja kodittomia, ja tuskin omasta tahdostaan.. täällä on osa ammateista vain ihan ali palkattuja, mutta jonkun nekin on tehtävä!! Eipä tämäkään yhteiskunta pyörisi jos ei kukaan siivoisi(haluaisitko mennä sairaalaan missä kukaan ei ole siivonnut vuosiin??) istuisi kaupan kassalla jne.... ihan varmasti kaikki haluaisivat olla siellä johtajan tai muussa hyvä palkkaisessa duunissa. olen itsekkin ihan hyvä palkkaisesta duunista joutunut luopumaan, se terveys kun voi pettää ihan keneltä tahansa, mutta sitä ei silloin ajattele kun kaikki on kunnossa. Kun sitten joutuu opiskelemaan itselleen uuden ammatin, niin onkin vitsit vähissä, että milläs nyt elätät itsesi la lapset Yksin huoltajana et välttämättä pysty tekemään kolmea vuoroa, vaan joudut siitä luopumaan etkä saa uutta työtä heti.. Elämä ei aina ole niin yksinkertaista, mutta sitähän nämä isin rahoilla elävät pissikset eivät tajua!!!
 
elämän fakta
Jos köyhäkään ei saa säästettyä vittu karjalanpiirakoista ja tomaateista, niin johan nyt on kumma. Hei köyhä hei... pistä 10e joka kuukausi säästöön ja osta jouluna rasia leegoja. Vai oliko se karjalanpiirakka munavoilla ja kaljalla huuhdottuna "pakollinen elinkustannus"... vitun pelle...
 

Yhteistyössä