Abortin tekeminen vapaaehtoiseksi hoitohenkilökunnalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vapaus valita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Välillä tuntuu että syy miksi tätä niin paljon vastustetaan, ei suinkaan ole aito huoli niistä aborttia tarvitsevista naisista, vaan ihan puhdas suomalainen vittumaisuus. Naapuri ei saa koskaan saada mitään mitä minäkään en saa ja jos joku muu jotain saa (ihan mitä tahansa) niin kyllä perisuomalaista vituttaa.

Syntymäpaikkaan tai sukupuoleen ei voi vaikuttaa, mutta asuinmaahan toki voi vaikuttaa.

Sinun logiikkasi on idiotismia parhaillaan. Jos jokin ammattiin liittyvä asia on moraalisesti väärin, niin siitä ei saisi keskustella tai ehdottaa parannusehdotuksia sen takia, että ammatin voi valita itse. Jos vaikka huora raiskataan työssänsä, niin hei, ei siitä saa valittaa, itsepähän valitsi ammattinsa! Tai taksikuski, joka saa turpaansa känniläisiä kuljettaessaan - vittuako valitat, itse olet ammattisi valinnut. Olet sinä aika lammas. Se, että lähes kaikissa sivistyneissä maissa hoitohenkilökunnalla on oikeus abortista kieltäytyä kertoo jo aika paljon, mutta Suomessahan on niin sairasta ja moraalitonta porukkaa, että ei sellaisen päälle ymmärretä. Neuvostotyylillä mennään, no, mikäs siinä, kun kansa tykkää. Onneksi en itse enää asu Suomessa, jossa on niin sairas ilmapiiri niin moneen asiaan liittyen. Täällä sivistysmaassa on ihan eri meno. :)

No mitäs sä sitten räpätät jos ei asia sinua koske? :D

Niin, valittaminen ja keskustelu on eri asioita mielestäni. Enkä ole sanonut ettei saa keskustella, vai?

Idiotismia mielestäni on se, että hakeutuu työhön josta ei pidä tai joka on aatteitaan vastaan ja sitten julistaa, kuinka haluaa oikeuden kieltäytyä tästä ko. työstä.

Miksi kukaan haluaa mennä tälläiseen työhön, jos ei hyväksy aborttia?

Niin, valittaminen ja keskustelu on eri asioita mielestäni. Enkä ole sanonut ettei saa keskustella, vai?

Idiotismia mielestäni on se, että hakeutuu työhön josta ei pidä tai joka on aatteitaan vastaan ja sitten julistaa, kuinka haluaa oikeuden kieltäytyä tästä ko. työstä.

Meinaatko että kätilön, gynekologin, sairaanhoitajan työssä abortti on jotenkin erityisen suuri osa siitä työnkuvasta? Ei se ole.

Minusta typerää että pitää kuopata koko ala, vain yhden osion tähden. Kerta asia olisi ihan helposti järjestettävissä tällä lailla, niinkuin muualla jo on tehtykin.

Muttamutta... kun en mäkään saa työssäni kieltäytyä yhdestä osiosta niin ei saa toikaan! Vai miten se meni.. ?

Niin, ai että miksi kiinnostaa muihin ihmisiin kohdistuvat vääryydet? Koska olen ihminen, jolla on jonkinlainen moraali? Jos tämä vääryys ei kohdistu minuun, niin kyllä minua se silti harmittaa, kun se kohdistuu johonkin toiseen ihmiseen. Jos todella ajatustapasi on tuollainen, niin toivon, ettei sinulla ainakaan ole lapsia. "Paskanko väliä tälläkään vääryydellä, ei liity minuun." Öh. Huhhuh.

Kukaan tuskin hakee työhön "abortin tekijä", vaan se on valitettava osa mahdollisesti muuten ihanaa työtä, johon henkilöllä voi olla kutsumus. Kuten joku jo sanoikin, voisi olla erikseen aborttiklinikat, joissa nämä sairaat, abortin tekemisestä nauttivat ja kiihottuvat yksilöt saisivat sitten tehdä niitä sydämensä kyllyydestä. Näin ammattilaiset, jotka haluavat keskittyä nimenomaan terveydenhuoltotyöhön (eivätkä syntymättömien lasten tuhoamiseen) saisivat tehdä sitä työtä, mitä alun perin halusivatkin.

[QUOTE="hoitaja";30417535]Välillä tuntuu että syy miksi tätä niin paljon vastustetaan, ei suinkaan ole aito huoli niistä aborttia tarvitsevista naisista, vaan ihan puhdas suomalainen vittumaisuus. Naapuri ei saa koskaan saada mitään mitä minäkään en saa ja jos joku muu jotain saa (ihan mitä tahansa) niin kyllä perisuomalaista vituttaa.[/QUOTE]

Tästähän tässä nimenomaan on kyse: suomalaisesta vittumaisuudesta. Ollaan vaan helvetin paskamaisia kaikille. Niinhän tuo yksikin tuossa lohkaisi, kun kerroin onnekseni asuvani ulkomailla tuon suomslaisen vittumaisuuden ulottumattomissa: "Mitäs täällä räpätät, kun asia ei sinua koske?". Eh, hyvä asenne...
Juu, mitäs minä mistään vääryydestä välittäisin, jos ei kohdistu minuun. :D

Periaatteissa ei useinkaan ole kyse kateudesta
"Ammattilaisille ei oikeutta kieltäytyä aborteista, sanoo ETENE (Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta)
Olisi merkittävä periaatteellinen ja myös käytännöllinen avaus, jos terveydenhuollon ammattihenkilöille myönnettäisiin oikeus olla tekemättä raskaudenkeskeytyksiä, todetaan lausunnossa.
- Keskustelu laajenisi väistämättä muihinkin moraalisesti kuormittaviin terveydenhuollon tehtäviin, sanotaan lausunnossa"

Kiellätkö, että tällaisiakin henkilöitä on? Vai mitä meinaat?

Kyllä minä aika kummana pitäisin, jos olisi olemassa ihmisiä, jotka kiihottuu abortin tekemisestä. Tai että sellainen olisi päätynyt niitä tekemään. Kyllähän varmaan maailmasta löytyy ihan jokaista kummallisuutta yksi ihminen edustamaan, mutta kannattaako tuollaista nyt ihan keskusteluargumenttina käyttää?

Kyllä minä aika kummana pitäisin, jos olisi olemassa ihmisiä, jotka kiihottuu abortin tekemisestä. Tai että sellainen olisi päätynyt niitä tekemään. Kyllähän varmaan maailmasta löytyy ihan jokaista kummallisuutta yksi ihminen edustamaan, mutta kannattaako tuollaista nyt ihan keskusteluargumenttina käyttää?

Kyllä tuo ainakin USA:n näkökulmasta katsottuna on täyttä totta. Usein noilla klinikoilla työskentelee vasemmistofeministisiä tyyppejä jotka ovat sitä mieltä että mitä enemmän abortteja tehdään, sitä paremmin naisten oikeudet toteutuvat! Ja mm. yli-ikäisten sikiöiden abortoinnista (+ siitä että hengissä selvinneet sitten tapettiin syntymän jälkeen saksilla) sittemmin oikeuteen Philadelphiassa joutunut Kermit Gosnell oli kollegoilleen vitsaillut että suurimmat abortoimansa sikiöt olivat sellaisia että olisvat voineet kävellä hänen kanssaan sisälle bussiin. Fantsua porukkaa siis.

Noihan mm. aikoinaan vastustivat äänekkäästi sitä Juno-elokuvaa missä päähenkilö päättikin synnyttää lapsen eikä mennytkään aborttiin. Tuollainen viesti kun näiden lahopäiden mielestä vie naisten oikeuksia vuosikymmeniä taaksepäin...

Kyllä tuo ainakin USA:n näkökulmasta katsottuna on täyttä totta. Usein noilla klinikoilla työskentelee vasemmistofeministisiä tyyppejä jotka ovat sitä mieltä että mitä enemmän abortteja tehdään, sitä paremmin naisten oikeudet toteutuvat! Ja mm. yli-ikäisten sikiöiden abortoinnista (+ siitä että hengissä selvinneet sitten tapettiin syntymän jälkeen saksilla) sittemmin oikeuteen Philadelphiassa joutunut Kermit Gosnell oli kollegoilleen vitsaillut että suurimmat abortoimansa sikiöt olivat sellaisia että olisvat voineet kävellä hänen kanssaan sisälle bussiin. Fantsua porukkaa siis.

Noihan mm. aikoinaan vastustivat äänekkäästi sitä Juno-elokuvaa missä päähenkilö päättikin synnyttää lapsen eikä mennytkään aborttiin. Tuollainen viesti kun näiden lahopäiden mielestä vie naisten oikeuksia vuosikymmeniä taaksepäin...

Niin meinaat, että tämmöiset naiset kiihottuvat abortin tekemisestä?

Niin meinaat, että tämmöiset naiset kiihottuvat abortin tekemisestä?

Kiihottumisella voi tarkoittaa myös innostuneisuutta, ei aina seksuaalista kiihottumista.

Mutta kyllä, niitäkin pipipäitä on, jotka kiihottuvat abortin tekemisestä seksuaalisella tavalla. USA:ssa on myös levinnyt videoita, joissa abortissa oleva nainen kiemurtelee, voihkii ja kikattelee, kun hänelle tehtiin kyseistä operaatiota. Juuri näitä "feministejä" myös.

Kiihottumisella voi tarkoittaa myös innostuneisuutta, ei aina seksuaalista kiihottumista.

Mutta kyllä, niitäkin pipipäitä on, jotka kiihottuvat abortin tekemisestä seksuaalisella tavalla. USA:ssa on myös levinnyt videoita, joissa abortissa oleva nainen kiemurtelee, voihkii ja kikattelee, kun hänelle tehtiin kyseistä operaatiota. Juuri näitä "feministejä" myös.

Kuulostaa kyllä pahalta. Jos kiihottuneisuudella tarkoitetaan tämmöistä, niin eikö juuri olisi parempi, että abortteja tekisivät ihmiset, jotka eivät suhtaudu aborttiin tuolla tapaa, eihän tuollainen taas ole mitenkään hyvää hoitotyöntekemistä.

Niin, ai että miksi kiinnostaa muihin ihmisiin kohdistuvat vääryydet? Koska olen ihminen, jolla on jonkinlainen moraali? Jos tämä vääryys ei kohdistu minuun, niin kyllä minua se silti harmittaa, kun se kohdistuu johonkin toiseen ihmiseen. Jos todella ajatustapasi on tuollainen, niin toivon, ettei sinulla ainakaan ole lapsia. "Paskanko väliä tälläkään vääryydellä, ei liity minuun." Öh. Huhhuh.

Kukaan tuskin hakee työhön "abortin tekijä", vaan se on valitettava osa mahdollisesti muuten ihanaa työtä, johon henkilöllä voi olla kutsumus. Kuten joku jo sanoikin, voisi olla erikseen aborttiklinikat, joissa nämä sairaat, abortin tekemisestä nauttivat ja kiihottuvat yksilöt saisivat sitten tehdä niitä sydämensä kyllyydestä. Näin ammattilaiset, jotka haluavat keskittyä nimenomaan terveydenhuoltotyöhön (eivätkä syntymättömien lasten tuhoamiseen) saisivat tehdä sitä työtä, mitä alun perin halusivatkin.

Ja miten mun lapsetkin nyt tähän liittyy? Jestas..

Tarkoitin että jos sä et asua Suomessa vaan olet päässyt johonkin paratiisiin missä voit valita työsi, niin miksi täällä pitää rääkyä? Ihmeellisiä päätelmiä teet minustakin omassa päässäsi.. :D

No kuten sun tekstistä voi lukea, koet vahvasti tämän aborttijutun. Silloin se normaali järjellinen keskustelu saattaa olla vaikeaa. Itselläni ei ole vakaumusta asian suhteen, jos joku kokee oikeaksi tehdä abortin, on se hänen asiansa. Itse en sitä tekisi, paitsi jos lapsella ei olisi edellytyksiä hyvään elämään (juu, ymmärrä tämäkin väärin.. :D ). Mutta en tuomitse ketään, ei ole mun asiani. Hoito- ja sosiaalityössä joutuu muutenkin auttamaan ihmisiä joiden pään sisäistä maailmaa ei ymmärrä mitenkään päin eikä heidän vakaumuksensa ole samat kuin omani. Silti heitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla, valikoimatta.

Ja miten mun lapsetkin nyt tähän liittyy? Jestas..

Tarkoitin että jos sä et asua Suomessa vaan olet päässyt johonkin paratiisiin missä voit valita työsi, niin miksi täällä pitää rääkyä? Ihmeellisiä päätelmiä teet minustakin omassa päässäsi..

No kuten sun tekstistä voi lukea, koet vahvasti tämän aborttijutun. Silloin se normaali järjellinen keskustelu saattaa olla vaikeaa. Itselläni ei ole vakaumusta asian suhteen, jos joku kokee oikeaksi tehdä abortin, on se hänen asiansa. Itse en sitä tekisi, paitsi jos lapsella ei olisi edellytyksiä hyvään elämään (juu, ymmärrä tämäkin väärin.. ). Mutta en tuomitse ketään, ei ole mun asiani. Hoito- ja sosiaalityössä joutuu muutenkin auttamaan ihmisiä joiden pään sisäistä maailmaa ei ymmärrä mitenkään päin eikä heidän vakaumuksensa ole samat kuin omani. Silti heitä on hoidettava asiaan kuuluvalla tavalla, valikoimatta.

Siten, että jos tosiaan olet niin itsekäs, etteivät muiden ihmisten kohtaamat vääryydet sinua hetkauta ollenkaan, niin et varmastikaan ole myöskään kovin kummoinen äiti lapsillesi.

Öh, siis koska en asu Suomessa, niin minua ei saisi liikuttaa yhtään suomalaisten hoitotyöntekijöiden kohtaamat vääryydet? Sekö on sinun kantasi? No, mielenkiintoista.

Sinulta tuon järjellisen keskustelun odottaminen vaikuttaa olevan turhaa - ehkä se johtuu mm. matalasta koulutustasostasi.

Siten, että jos tosiaan olet niin itsekäs, etteivät muiden ihmisten kohtaamat vääryydet sinua hetkauta ollenkaan, niin et varmastikaan ole myöskään kovin kummoinen äiti lapsillesi.

Öh, siis koska en asu Suomessa, niin minua ei saisi liikuttaa yhtään suomalaisten hoitotyöntekijöiden kohtaamat vääryydet? Sekö on sinun kantasi? No, mielenkiintoista.

Sinulta tuon järjellisen keskustelun odottaminen vaikuttaa olevan turhaa - ehkä se johtuu mm. matalasta koulutustasostasi.

:D

Antaa olla... Nii sä päättelet asioita, ei sellasen ihmisen kanssa voi keskustella normaalisti. Lisäksi sun kiihkosi asiaa kohtaa sokaisee sinut näkemään muiden kantaa tai mielipiteitä. Sun omasi on ainoa oikea, sulle. Pidä se, mutta opettele toki kuuntelemaan toisia.

Kannatan lakialoitetta ehdottomasti. Minusta ketään ei voi pakottaa avustamaan abortissa, jos sen kokee murhaksi. Kyseessä ei ole mikään pikkujuttu kuten vähän epämiellyttävä työtehtävä, vaan hengen ottaminen ihmisalulta. Ja minusta on ajattelematonta sivuuttaa asia sillä, ettei hoitajan ole pakko olla töissä siellä missä abortteja tehdään. Asia ei ole niin mustavalkoinen. Meillä sairaalassa suuntaus on sellainen, että "kaikki tekevät kaikkea", eli vaikka olet töissä tietyllä osastolla, voidaan sinut tarpeen vaatiessa siirtää toiselle osastolle töihin, jos siellä on vaikka sairastapauksia eikä henkilökuntaa riittävästi. Itse olen valmis hoitamaan kaikenlaisia potilaita, enkä kieltäytyisi vaikka ebola-potilaan hoitamisesta kunhan perehdytys on riittävä. Abortti on minulle kuitenkin sellainen asia, etten voisi osallistua siihen omatuntoni takia - minulle se tarkoittaa murhaa.

Hyvä Bea ja muut.*Minäkin allekirjoitin vaikka en ole alalla.

Mielestäni jokaisen pitäisi ainakin katsoa tuon lakialoitus-ehdotuksen perusteet, mitä siinä todella meinataan. Ja myös ne perustelut!
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/860

"Terveydenhuollon henkilökunnalla on oikeus eettisen tai uskonnollisen vakaumuksen perusteella kieltäytyä suorittamasta raskaudenkeskeytystä, ellei naisen henki ole vaarassa. Vakaumuksen perusteella lääkärillä on oikeus kieltäytyä laatimasta raskaudenkeskeytykseen johtavaa lausuntoa.
Nämä oikeudet koskevat myös kyseisten alojen opiskelijoita.
Raskaana olevien naisten lakisääteiset oikeudet taataan alueellisin järjestelyin."

Sitten kätilöiden kokemuksia asialle löytyy mm. http://www.omantunnonvapaus.fi/

Miksi hemmetissä te puhutte koko ajan pakottamisesta, kun ei ketään pakoteta yhtään mihinkään? Jos ei halua tehdä abortteja, ei hankkiudu gynekologiksi. Ihan samalla tavalla kuin, jos ei halua ajaa bussia, ei hankkiudu bussikuskiksi. Oishan se nyt naurettava, jos täällä huudeltais, että ei ketään saa pakottaa ajamaan bussia. Ammatinvalintakysymys.

Miksi hemmetissä te puhutte koko ajan pakottamisesta, kun ei ketään pakoteta yhtään mihinkään? Jos ei halua tehdä abortteja, ei hankkiudu gynekologiksi. Ihan samalla tavalla kuin, jos ei halua ajaa bussia, ei hankkiudu bussikuskiksi. Oishan se nyt naurettava, jos täällä huudeltais, että ei ketään saa pakottaa ajamaan bussia. Ammatinvalintakysymys.

Olen samaa mieltä. Lisäksi jos puhutaan abortista murhana tai tappona, ei ole kyllä termit ihan kohillaan. Sitäpaitsi tollasen sanominen on melko törkeää abortin läpikäyneitä kohtaan. Joillakin kun tosiaan on ihan syykin tehdä se abortti, mutta se ei silti helppoa ole. Ja ihan samalla tavallahan se raiskauksen uhrikin sitten murhaa tai tappaa. Todella ilkeää puhetta, mutta kai se on helppoa huudella, jos ei omalle kohdalle ole sattunut.

Nimim. Nuoren, raiskauksesta raskaaksi tulleen tytön sukulainen

Hmm. Mitähän lääkettä oli saanut suoneen jos noin käyttäytyi. Tuskinpa tajusi edes missä oli. Ei kerro hyvää ihmisistä jotka uskoo tuollaisiin videoihin.
Hohhoijaa, olen feministi enkä mikään kuvaamasi kaltainen mielipuoli.

Lukutaito?
Vastasin kysmykseen joka esitettiin. Vakaumuksellinen eettinen kysymys myös ja ymmärtäisin hyvin että pidetään oikeudenmukaisena että kaikki vakaumukset otetaan huomioon työssä samalla tavalla.

Helppoa aborttilain tiukentaminen ei varmasti ole mutta helpompiakin tapoja siihen on kuin horjuttaa terveydenhuollon koko eettistä perustaa potilaan/asiakkaan oikeuksia. Periaatteessa abortti keskustelun näen hyvänä mutta kyseisenä kaltaisena ehdotus käsittelee kokonaan muuta.

Järkipuhetta tässä muuten kovin tunnelatautuneessa keskustelussa. Toivottavasti päättäjistä löytyy samaa.

Hakeutuessaan ammattiin (kaikkien muiden sosiaali- ja terveyspuolen ammattien sijaan) ottaa vastuun myös tuosta perustasta, jossa on kyse potilaan oikeuksista. Silloin ei käytetä omaa vakaumusta lyömäaseena ja kieltäydytä antamasta hoitoa. Abortti on reunaehdoin sallittu Suomen laissa ja piste.

Siis miten te höpötätte "jos ei halua tehdä abortteja ei hankkiudu gynekologiksi". Haloo eiköhän tuolla alalla pitäisi olla suurimmaksi osaksi kyse jostain ihan muusta kuin aborteista! Todellakin alalta syrjäytyy paljon ihmisiä jos tuolle linjalle lähdetään. Olen allekirjoittanut aloitteen ja mainostanut sitä eteen päin. Ehdottomasti! miten Suomessa ollaan niin takapajuisia? Ei voi ymmärtää... Hoitohenkilökunnan tulisi suojella elämää ei tuhota sitä. Ja aloitteessa tosiaan mainitaan vielä erikseen tuo "ellei naisen henki ole vaarassa"..

Yhteistyössä