VIISAAT! Kertokaapas mitä saan syödä päivässä 1200 kaloriin?

• Viestiketjun aloittaja Läskimooses
  • Ensimmäinen viesti
Nohh
Alkuperäinen kirjoittaja häh?;30413704:
ootko ikinä syönyt 500kaloria päivässä? ei siitä meinana mun mielestä hirveä olo tule :D korkeintaan vituttaa vähän jos on tottunut mössöttämään hirveesti.
Olen. Ja todellakin tulee. Normaalissa ruokavaliossa jo pelkkä aamupala ja lounas sisältävät enemmän kuin 500 kaloria. Jopa laihduttajankin ruokavaliossa on näin. Paljon järkevämpää pitää verensokeri tasaisena kuin hankka itselleen heikko olo ja kuvotus.

500
No 2 eka viikon aikana noina päivinä palelsi ja vähän päätä särki, sen jälkeen ihan normi olo. Vatsa toimii normaalisti ja ei ole oikeastaan edes koko päivänä nälkä. Itse en haluaisi joka päivä tarkkailla mitä syön/tuo 1200 ylittyy aika helposti. Ja tuohon 500 kaloriin saa aika paljon syödä kun ottaa selvää/vähän miettii mitä syö.

"Mariaa"
Ite söin aamulla maitorahkan mehukeitolla, ananaksella, samaa ilta ja välipalana, lounaalla, päivällisellä keittoja ilman perunaa, suolaa. Vettä 3l, porkkanoita. Paino puto s 7kg 3vk.

lhä
Olen vetänyt 1200-1300 kalorilla päivässä kohta 3kk. Käytännössä syön 1000 kaloria alle päiväkulutuksen ja koska olin aloittaessa 105kg toimistotyötä tekevä mies, niin peruskulutus oli n. 2300. Nyt painon pudottua peruskulutus on n. 2200, eli syön 1200 päivässä. Kilo läskiä lähtee kun on n. 7000 kcal miinuksella, eli näin laihtuu kilon viikossa. Alla joitain hajahuomioita kokemuksista.

- Tärkeintä on punnita ja laskea kaikki syömiset, siis aivan kaikki. Vaaka ja nettipalvelut tekevät tästä helppoa. Liian vaikeaa tästä ei kannata silti tehdä. Esim. vaikka teen itse käytännössä kaikki ruoat, niin haen kaloriarvot laskuriin suosituista eineksistä.
- Käyn vaa'alla joka aamu, mutta seuraan vain viikon keskiarvopainoa. Yksittäisten punnitusten väliset vaihtelut ovat yhtä tyhjän kanssa.
- Proteiini pitää nälkää paremmin kuin hiilari. Itse lisään tai oikeastaan korvaan jokaisesta ruoka-annoksesta 50-100g raejuustolla.
- Syön painoa pudottaessa suht yksitoikkoisesti. Ruoka vähän vaihtelee, mutta samat kurkut, tomaatit ja se halvatun raejuusto pysyvät.
- Jos ei ihan karpata meinaa, niin hiilareissakin on eroja. Perunassa on huomattavasti vähemmän kaloreita kuin riisissä tai pastassa. Tällä on merkitystä siis siten, että perunan kanssa annoskoko voi olla jonkun verran suurempi.
- Makeanhimo lähtee sillä, ettei makeaa syö. Jokainen kieltäytyminen on edellistä helpompi. Tasainen verensokeri on tässä a ja o.
- Mässypäivä kerran viikkoon on liikaa. Yhdessä päivässä voi helposti tuhota koko viikon työn. Kerta kuukauteen on sopivampi.
- Nälkä lähtee liikunnalla. Ensinnäkin liikkuessa ei oikeasti ole nälkä ja liikunnan jälkeen on lupa syödä vähän enemmän. Olen kuitenkin huomannut, että jos kulutan sykemittarin mukaan vaikka 500 kcal, niin en todellakaan voi syödä vastaavaa määrää lisää ruokaa. Nykyään syön n. puolet lisää, esim. joku herkullinen palautusjuoma palkinnoksi (Gainomax tms.).
- Nälkä ei saa olla ikävä tunne, vaan siihen on suhtauduttava ajatuksella, että "nyt tapahtuu".
- Alkoholi pois. Se vaikuttaa negatiivisesti kaikkeen painonpudotukseen liittyvään. Alkoholi itsessään sisältää paljon energiaa, sitä käyttäessä altistuu syömishoukutuksille ja se pitää myös pois liikkumasta.
- Vettä paljon ja jatkuvasti.
- Ei saa unohtaa vitaamiineja, jotka jäävät väkisinkin vähän vajaalle. Itse vedän purkista ulkomailta tilattua monivitaaminia, jossa pitoisuudet vähän toista kuin kotimaisissa viritelmissä. Myös omegat purkista ja varmuuden vuoksi kokonaisen gramman c-vitaaminia päivittäin.

Alla vielä oma perusrytmi 1200 kcal päivästä.

Aamupala: Reilusti vettä, kahvia ja banaani (115kcal)
Lounas: 200-250g lämmin ruoka, 50-100g raejuustoa, kurkun pätkä ja tomaatti. (<400kcal)
Välipala: Skyr-rahkavalmiste tai jotain vastaavaa (100kcal)
Päivällinen: Sama kuin lounas (<400kcal)
Illalla: Skyr-rahkavalmiste tai vastaava. (100kcal)

Jos on illalla kaloreita käyttämättä (pitäisi olla, riippuu lounaasta ja päivällisestä), niin siivu esim. Linkosuon kovaa ruisvarrasleipää ja päälle ohuen ohut kalkkunasiivu. Joskus satsuma, joskus piimää, viiliä tai jogurttia myslillä.

Huom! kaikki leivät, myslit yms. menevät myös vaa'an kautta. Esim. mysli on suorastaan kaloripommi. 10-20g mysliä tai näkkärisiivu silloin tällöin tekee kuitenkin hyvää vatsalle. Muuten voi tulla proteiinipainotteisen safkan myötä kakkalukko, eli ummetusta.

Ruokavaliosta on painonpudotuksen aikana poistunut täysin mm. leivät (paitsi joskus näkkäri), voi, alkoholi, kastikkeet, juusto, makeiset, pullat, keksit, sipsit, limut, mehut... Ajattelin tuossa männä viikolla, että katson leffaa ja teen popcornia, mutta kalorit selvitettyäni myös popcorn jäi pannaan.

"kts"
https://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

Kaikenlaista, kunhan ei ole soijaa, ei maissia eikä mitään, mikä olis syönyt mitään noista, siis muuntogeenistä.
https://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

Hiilarit alle 80 ja suolat minimiin. Sit vaan laskemaan. Luomukananmunia ja suolatonta voita, kukkakaalipaistosta... Vehnäjauhot pois, sen tilalle mantelijauhoa. jne. Mitä tykkäät noista?

"kts"
[QUOTE="kts";30415259]https://www.youtube.com/watch?v=TH5dxebEA28

Kaikenlaista, kunhan ei ole soijaa, ei maissia eikä mitään, mikä olis syönyt mitään noista, siis muuntogeenistä.

Hiilarit alle 80 ja suolat minimiin. Sit vaan laskemaan. Luomukananmunia ja suolatonta voita, kukkakaalipaistosta... Vehnäjauhot pois, sen tilalle mantelijauhoa. jne. Mitä tykkäät noista?[/QUOTE]

Crohnin tauti – auttaako ruokavalio? | Akuutti | yle.fi

Nämä kaksi täytys osata laskea yhteen:)

Jäikö jotain epäselvää?

Magnesiumia saa mantelijauhosta:)

Yhteistyössä