Kyläilevät lapset ja kurinpito

• Viestiketjun aloittaja Kyläpaikan äiti
  • Ensimmäinen viesti
Kuules ap. Sä mietit ihan liikaa tätä asiaa. Kyllä sulla on oikeus kieltää koiran syöttäminen pöydässä vaikka kokonaan tältä lapselta jos sinä koet sen olevan tarpeellista. ENkä tosiaan laittaisi lastani kylään paikkaan, jossa toinen lapsi saa lyödä muita ilman että vanhemmat asiaan pahemmin puuttuvat.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja åpp;30412142:
Keksien pois ottamista/tarjoamatta jättämistä pitäisin rangaistuksena jos ne jostakin syytä olisin jo luvannut. Eriasia olisi jos olisin luvannut ne palkkioksi jos ja kun leikitte nätisti ja tottelette kehotuksia (mm. sitä kieltoa että ketään ei satuteta). Palkkiota ei luonnollisestikaan tulisi jos vaaditulla tavalla ei käyttäydytä.
Omalle lapselleni olin tavallaan luvannut, siis myös vieraalle tarjottavat keksit oli edellisenä päivänä yhdessä valittu. Ennen kuin niiden tarjoamisen aika oli, lapsen kaveri oli tönäissyt lapseni alas sieltä korkealta kiveltä, lapsellani oli käsi ja takapuoli kipeänä ja hän oli surullinen. Lapsi kysyi minulta, että ei kai kaveri saa niitä, kun oli niin tuhma. Oli vaikea päättää, koska se tosiaan olisi ollut rangaistus ja itsekin suhtaudun epäileväisesti vieraan lapsen rankaisuun. Keksien tarjoamatta jättäminen kokonaan taas olisi ollut rankaisu myös lapselleni ja se ei mielestäni olisi ollut mitenkään kohtuullista tuossa tilanteessa. Joten annoin sitten molemmille niitä keksejä, vaikka tuntui hieman kyseenalaiselta antaa tuolle kaverille pian tuollaisen episodin jälkeen niitä.

Mutta sitten taas se, jos keksit otetaan pois koska ne syötetään koiralle, on mielestäni oikeastaan pikemminkin vahinkojen ehkäisyä kuin rankaisemista. Sama kuin jos otetaan lapselta pois lelu tai keppi, jolla tämä lyö toista. Että kyllä minä jatkossa aion ainakin nuo tehdä ihan hyvällä omatunnolla.

Oliskohan tuo palkkioiden käyttäminen sitten ok? Jos vieraita lapsia ei voi rankaista, voiko sitten lahjoa?

åpp
Mutta sitten taas se, jos keksit otetaan pois koska ne syötetään koiralle, on mielestäni oikeastaan pikemminkin vahinkojen ehkäisyä kuin rankaisemista. Sama kuin jos otetaan lapselta pois lelu tai keppi, jolla tämä lyö toista. Että kyllä minä jatkossa aion ainakin nuo tehdä ihan hyvällä omatunnolla.

Oliskohan tuo palkkioiden käyttäminen sitten ok? Jos vieraita lapsia ei voi rankaista, voiko sitten lahjoa?
Meillä luultavasti koira olisi lähtenyt tuossa tilanteessa muualle.
Ja estäminen oli se sitten kepinn pois ottamista tai jotakin muuta ei mielestäni liity mitenkään rankaisemiseen.

Palkitseminen ja lahjominen on myös kaksi hyvin erilaista tapaa toimia.

ap.
Miksi muuten teillä annetaan koiran olla ruokapöydän ääressä? Tuttavaperheessä koiralla ei ole mitään asiaa keittiöön kun siellä syödään.
En näe asiassa ongelmaa, koira ei häiritse ketään, vaan yleensä makaa rauhassa pöydän alla. Kun lapsi oli pienempi, oli sitä paitsi minusta oikein kätevää, että koira siivosi lattiaalle tippuneen ruuan. :)

Sitä paitsi mitäs se olisi auttanut, jos koira olisikin pysynyt olohuoneen puolella, koska sinnekin keksejä vietiin ja leipä heitettiin.

Alkuperäinen kirjoittaja åpp;30412208:
Ja estäminen oli se sitten kepinn pois ottamista tai jotakin muuta ei mielestäni liity mitenkään rankaisemiseen.

Olisin ottanut keksit pois. Kyllä lasten täytyy noudattaa selviä sääntöjä ja ohjeita. En edes koe, että lyseessä on mikään rankaisu.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja åpp;30412208:

Minne muualle? Lapsihan pääsee perässä. Ei meillä ole mitään erillistä rakennusta koiralle.

Mitä eroa on palkitsemisessa ja lahjomisessa mielestäsi? Jos sanon, että saat keksin jos käyttäydyt nätisti, kumpaa se on?

Meidän kotona on meidän säännöt, ja komennan vieraita lapsia jos ne meillä pöljäilee. Toki useimmat meillä kyläilevät kyllä omia lapsiaan osaa komentaa, mutta yks tuttavaperhe on semmonen että lapselle sanotaan tyyliin viisikymmnetä kertaa nätisti että älä nyt, ethän, ei saisi tehdä noin, mutta oikeasti sille huonolle käytökselle ei tehdä mitään eikä tilanteisiin puututa kunnolla.
Mä takavarikoin tän kaverin mukulalta hänen paiskomansa ja hakkaamansa lelut kädestä ihan surutta ja sanoin, että meillä ei käyttäydytä tuolla tavalla ja kerroin että ne lelut voi mennä rikki.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja åpp;30412226:
Yksi vaihtoehto on tietenkin myös se että lapsille annetaan yksi keksi kerrallaan ellei keksiä syödä itse vaan se heitetään koiralle ei varmastikaan ole aiheellista tarjota enenpää.
Annetaanko sitten myös äidille tai muille kylässä olevilla aikuisille yksi keksi kerrallaan? Tämä lapsi tuli nappaamaan keksin kyllä jo ennen kuin ehdin saada ne pöydälle asti tarjolle.

"sipsi"
Miksi muuten teillä annetaan koiran olla ruokapöydän ääressä? Tuttavaperheessä koiralla ei ole mitään asiaa keittiöön kun siellä syödään.
Hyvänen aika, meillä on kaikki kolme parhaimmillaan lähellä ruokapöytää :) Tässäkin asiassa kun on talossa talon säännöt.

Meillä on aina ollut sellainen meininki, että komentaa saa tarvittaessa kuten omaa. Koski myös minun lastani hänen kyläillessään. Näin sovimme vanhemmat keskenämme. Pari "kaveria" sai aikanaan porttikiellon em. syistä. Meidän kotona ei käyttäydy kukaan, vieras tai perheenjäsen, kuin hollitallissa.

Keskustelisin kaverin äidin kanssa tarvittaessa. Ja meillä eläinten tahaton tai tahallinen kiusaaminen on ollut aina ehdoton ei.

Annetaanko sitten myös äidille tai muille kylässä olevilla aikuisille yksi keksi kerrallaan? Tämä lapsi tuli nappaamaan keksin kyllä jo ennen kuin ehdin saada ne pöydälle asti tarjolle.
Älä tee asioista vaikeampia kuin ne ovat.
Lapsi otti keksin. So what?
Lapsi heittelee ottamansa keksit lattialle koiralle. Älä anna hänen ottaa enempää keksejä.
Ei tässä ole mitään vaikeeta. Teet vain päätöksen. Luot säännön. Ja seisot sen takana.

No hohhoijakkaa, nyt haisee vähän provoamiselta. Ei lapsia ja aikuisia verrata tässä asiassa, aikuiset osaa (toivon mukaan) käyttäytyä ja syödä herkkuja maltillisesti. Mutta jos lapsi ei osaa, niin silloin sitä rajoitetaan ja kerrotaan selvästi miten kyseisessä tilanteessa toimitaan. Mun mielestä aika simppeliä.

Ja meillä sais oma tai vieras lapsi aika nopeasti noottia jos ottaisi herkkuja ilman lupaa ennen kuin ne on edes pöydässä. Todennäköisesti ottaisin sen keksin pois kädestä ja sanoisin että niitä ei oteta ilman lupaa, ja laittaisin sen lapsen paikalle lautaselle odottamaan sitä että pöytä on valmis. Jos koiralle syöttäisi kiellosta huolimatta, niin ei sais herkkuja ulottuvilleen enää ollenkaan.

ap.
No hohhoijakkaa, nyt haisee vähän provoamiselta. Ei lapsia ja aikuisia verrata tässä asiassa, aikuiset osaa (toivon mukaan) käyttäytyä ja syödä herkkuja maltillisesti. Mutta jos lapsi ei osaa, niin silloin sitä rajoitetaan ja kerrotaan selvästi miten kyseisessä tilanteessa toimitaan. Mun mielestä aika simppeliä.
Ei kun pointti oli se, että milläs annat lapselle yksitellen keksejä, jos ne ovat pöydällä tarjolla, kuten yleensä on tapana. Tietenkään äidin keksinsyömisiä ei tarvitse rajoittaa, mutta samalta lautaselta lapsi ne nappaa ja koiralle antaa.

Ei kun pointti oli se, että milläs annat lapselle yksitellen keksejä, jos ne ovat pöydällä tarjolla, kuten yleensä on tapana. Tietenkään äidin keksinsyömisiä ei tarvitse rajoittaa, mutta samalta lautaselta lapsi ne nappaa ja koiralle antaa.
No tämä sun täytyy varmasti itse ratkaista. Nosta keksit sen verran kauas lapsesta ettei helposti niitä saa... ja jos yrittää ottaa niin kiellät ottamasta.
Ihan idiootti on kyllä lapsen äitikin jos ei millään tavalla puutu lapsensa käytökseen jos "selvästi on tilanne päällä" sinä kiellät ja lapsi yrittää ottaa.

Minkä ikäisestä lapsesta nyt olikaan kyse...?

• Tykkää
Reactions: kahvikirahvi
[QUOTE="hehe";30412276]Niinhän te uhootte että kiellätte naapurinkin lasta, mutta ette te todellisuudessa kehtaa sen lapsen äidin aikana :LOL:[/QUOTE]

No kyllä olen kieltänyt ja torunut naapurinkin lasta lapsen äidin ollessa paikalla.
Harvemmin olen kyllä ollut tilanteessa jossa olen kieltänyt vierasta lasta ja lapsen huoltaja on ollut kuin näkymätön tilanteessa... Kyllä vanhemmat ovat itsekin puuttuneet lapsen käytökseen ja antaneet ainakin hyväksyntänsä lapsen kuullen mun toruille.

åpp
Ehkä aikuiselle sanoisin että "ota tuosta laitan nämä sitten tuonne syrjemmälle hetkeksi ettei ne kaikki ole koiralla" Tosin kuten jo sanoin meillä koira olisi muualla ja keksejä ei etenkään vieraiden ollessa paikalla viedä muualle. Lapsi/lapset voivat myös lähteä pöydästä kun ei enää maistu ja keksit päätyvät muualle kuin mihin ne on tarkoitettu. Eikä se mielestäni ole lapsen rangaisemista.

Mutta onhan kotiin lähettäminenkin rangaistus. Ehkä jotkut ajattelevat rangaistukset nyt tosi suppeasta tai sitten minun pitäisi ilmaista asiani toisin. En minä jäähytystä ole ajatellut, fyysisistä rangaistuksista puhumattakaan (niitä en muutenkaan hyväksy). Mutta kai voin esimerkiksi ottaa lelun tai herkun pois, jos niiden kanssa toimitaan jotenkin väärin? Vai voiko joku vanhempi suuttua, jos kyläpaikassa sillä tavalla lasta "rankaistaan"?

Äiti sanoi ennen kyläilyä, että komenna vaan jos lapsi hölmöilee. Mutta kun se ei valitettavasti auta, ainakaan sellainen normaali tiukempi sanominen.
no on meilläkin kyllä kotiin laitettu, ja tavaroita takavarikoitu

vieras*
Minne muualle? Lapsihan pääsee perässä. Ei meillä ole mitään erillistä rakennusta koiralle.

Mitä eroa on palkitsemisessa ja lahjomisessa mielestäsi? Jos sanon, että saat keksin jos käyttäydyt nätisti, kumpaa se on?
Ruokaa palkintona käyttäminen on jo outoa. Ilmeisesti käytät sitä teidän kodin omana kasvatuskeinona.

Huonosti käyttäytyvä lapsi ja hänen äitinsä olivat teillä kylässä, yleensä vieraille kai tarjotaan jotain. Jos syöminen menee sotkuksi, voi keksit nostaa pois.

Jatkossa miettisin miksi ihmeessä kutsuisin lasta kiusaavan vieraan tai päästäisin lapsen kylään paikkaan jossa häntä saa kiusta ilman että asiaan puututaan. Yleensä lapset haluavat leikkiä kavereidensa ei kiusaajiensa kanssa.

"yyhoo"
Minä kuulun tuohon kauhumutsi-kastiin, joka uskaltaa komentaa vieraittenkin mukuloita meillä ollessa, jos aihetta ilmenee. Samoin lähettää kotiinsa, jos ei sana tehoa. Saman saa tehdä myös mun mukelolle.

Yhteistyössä