Imetyksen lopetus vauvan ollessa 4kk?

• Viestiketjun aloittaja jatkanko vai en
  • Ensimmäinen viesti
"a.p"
Pakastimessa on ollut rintamaidon lisäksi lähes kokoajan myös pumpattua äidinmaitoa varamaitona. Lisää ajattelin myös pumpata. Imetyksen vähentämisestä ei ole apua ongelmaan. Viimeiseen vastaus: En ole koskaan ollut, enkä tule koskaan olemaan semmoinen pihtaava seksinvihaaja, jolle seksi ei merkitse mitään ja joka voi olla hyvin selibaatissa kuukausi ja vuositolkulla! Pitääkö kokoajan syyllistää, perrrrr!

"Pippuriina"
Itselläni imetysaikana limakalvot ovat olleet todella hyvässä kunnossa, ja seksi sujunut muutenkin hyvin. Imetin esikoista 1,5 v, ja kuopusta imetän edelleen (ikää vähän yli 1,5 v).

Meillä sen sijaan raskausajat ovat olleet hiljaisempia. Itselläni olisi haluja riittänyt, mutta miestä ei kiinnostanut. Ei se herkkua ollut, mutta aika aikansa kutakin. Tangoon nyt vaan tarvitaan kaksi.

Hyvä että teille on löytynyt ratkaisu. Toivon, että teillä seksielämä palautuu ennalleen. Ja toivon, että osaat myös kuunnella kumppaniasi muuttuvissa elämäntilanteissa. Aggressiivisuus ja toisten nimittely ei auta yhtään mitään, mutta sillä saattaa saada omasta kumppanistaankin "pihtaavan seksinvihaajan", jos tuo on suhtautumisesi toisella tavalla ajatteleviin.

Siis onko synnytyksestä 2 kk vai 4 kk? Miksi otsikossa lukee 4 kk ja täällä puhutaan 2 kk? Jos synnytyksestä on vaan se 2 kk, niin se alapään tilanne saattaa muuttua vielä moneen kertaan, en ihan sen takia lähtisi imetystä lopettamaan. Mutta oma päätöshän se on, eipä se meille muille kuulu. Mutta siis sanon vaan, jos kerran mielipidettä kysyttiin.

Mulla oli ainakin alaosasto ihan sekaisin vielä 2 kk synnytyksestä, on se kyllä vieläkin vähän mutta ei niin pahasti. Nyt siitä on siis 5 kk. Enkä todellakaan lopeta sen takia imetystä. Tosin mulla on myös oma itsekäs syyni miksi imetän vaikka väkisin, koska pysyn laihana.:D

"vieraana"
Ota huomioon, että vaiva ei parane hetkessä, vaikka nyt lopettaisitkin imetyksen. Otettiinko papa-koe ja onko kaikki tulehdukset poissuljettu (sulla taisi olla jotain vuotoakin?). Muistathan että gynelle mennessä EI pidä ensin peseytyä, jos on extravuotoja.

En nyt muista enää tässä vaiheessa mitä kaikkea olet kokeillut. Paikalliselle estrogeenivoiteen levitykselle ei ole estettä imetysaikanakaan, se voi auttaa. Ensin kuitenkin sulkisin oikeasti ne tulehdukset ja vääränlaisen bakteeritasapainon vielä pois. Kuulostaa vähän siltä että siellä muhii jokin pöpö, mahdollisesti sitten kuivuuden lisänä = varmasti aiheuttaa kipua.

"a.p"
Siis onko synnytyksestä 2 kk vai 4 kk? Miksi otsikossa lukee 4 kk ja täällä puhutaan 2 kk? Jos synnytyksestä on vaan se 2 kk, niin se alapään tilanne saattaa muuttua vielä moneen kertaan, en ihan sen takia lähtisi imetystä lopettamaan. Mutta oma päätöshän se on, eipä se meille muille kuulu. Mutta siis sanon vaan, jos kerran mielipidettä kysyttiin.

Mulla oli ainakin alaosasto ihan sekaisin vielä 2 kk synnytyksestä, on se kyllä vieläkin vähän mutta ei niin pahasti. Nyt siitä on siis 5 kk. Enkä todellakaan lopeta sen takia imetystä. Tosin mulla on myös oma itsekäs syyni miksi imetän vaikka väkisin, koska pysyn laihana.:D
Synnytyksestä on nyt 2kk ja imetystä suunnittelen lopettavani vauvan ollessa 4kk. Pyysin myös nykyisen Cerazetten tilalle vanhat kunnon Mercilonit, koska myös Cerazette voi lisätä kuivuutta entisestään. Eli aloitan imetyksen loputtua mercilonit. Merciloneissahan on myös estrogeenia. Estrogeenin puutoshan aiheuttaa kuivuuden ja ohuuden limakalvoihin. Lisäksi mercilonit saa menkat alkamaan ja myös tämä normalisoittaa hormonitoiminnan. Muutenkin Mercilon on ollut mulle aivan unelmapilleri, ilman yhtän huonoa sivuvaikutusta. Ainoa mercilonin sivuvaikutus on ollut mulla laihtuminen! Kyllä 2 kertaa aloituksen jälkeen olen laihtunut paljon! Tässä juuri äsken itkin, kun sydämeen sattuu ihan samaan aikaan, kun en voi enää imettää vauvaa pian. Mulla on tosi ristiriitaiset tunteet siis asiasta.

ap

"a.p"
[QUOTE="vieraana";30407028]Ota huomioon, että vaiva ei parane hetkessä, vaikka nyt lopettaisitkin imetyksen. Otettiinko papa-koe ja onko kaikki tulehdukset poissuljettu (sulla taisi olla jotain vuotoakin?). Muistathan että gynelle mennessä EI pidä ensin peseytyä, jos on extravuotoja.

En nyt muista enää tässä vaiheessa mitä kaikkea olet kokeillut. Paikalliselle estrogeenivoiteen levitykselle ei ole estettä imetysaikanakaan, se voi auttaa. Ensin kuitenkin sulkisin oikeasti ne tulehdukset ja vääränlaisen bakteeritasapainon vielä pois. Kuulostaa vähän siltä että siellä muhii jokin pöpö, mahdollisesti sitten kuivuuden lisänä = varmasti aiheuttaa kipua.[/QUOTE]

Lääkäri katsoi alapäätutkimuksessa, ettei tulehdusta tai mihinkään tulehdukseen viittaavaa ole. Papa-koe on ensi viikolla.Papa ollut aina normaali. Eli pöpöjutut on poissuljettuja jo nytkin käsittääkseni. Enkä peseytynyt ennen lekuria, vaikka vuosin verta. Estrogeenivoiteet ei sopineet mulle, koska pahensivat vain asiaa. Lääkäri pyysi lopettamaan käytön. Eli kyllä se nyt on se imetyksen lopetus ainoa keino :(

ap

"vieraana"
https://www.google.fi/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=cerazette+kuivuus

Löytyy ainakin miljoona keskustelua aiheesta cerazette ja kuivuus.. Eli sinuna vaan lopettaisin ne minipillerit nyt heti ja käyttäisin kumia sen aikaa, että elimistö palautuu.

viera.s
[QUOTE="a.p";30407059]Synnytyksestä on nyt 2kk ja imetystä suunnittelen lopettavani vauvan ollessa 4kk. Pyysin myös nykyisen Cerazetten tilalle vanhat kunnon Mercilonit, koska myös Cerazette voi lisätä kuivuutta entisestään. Eli aloitan imetyksen loputtua mercilonit. Merciloneissahan on myös estrogeenia. Estrogeenin puutoshan aiheuttaa kuivuuden ja ohuuden limakalvoihin. Lisäksi mercilonit saa menkat alkamaan ja myös tämä normalisoittaa hormonitoiminnan. Muutenkin Mercilon on ollut mulle aivan unelmapilleri, ilman yhtän huonoa sivuvaikutusta. Ainoa mercilonin sivuvaikutus on ollut mulla laihtuminen! Kyllä 2 kertaa aloituksen jälkeen olen laihtunut paljon! Tässä juuri äsken itkin, kun sydämeen sattuu ihan samaan aikaan, kun en voi enää imettää vauvaa pian. Mulla on tosi ristiriitaiset tunteet siis asiasta.

ap[/QUOTE]

Mikset lopeta nyt niitä Cerazettaja ja käytä kortsua muutaman kuukauden ajan. Sitten kun vauva on 6 kk, voit jo aloittaa ne Mercilonit. Maitoa saattavat vähentää, mutta se ei ole sitten enää niin vaarallista kun vauva syö muutakin. Kyllä sitä nyt sen verran saisi olla kärsivällisyyttä! Kaikki ei pahojen repeämien vuoksi pysty muutenkaan kuukausiin seksiä harrastamaan.

"a.p"
[QUOTE="vieraana";30407109]Kannattaisko sulla nyt vaan lopettaa ne minipillerit? Veikkaan että siinä on iso osasyy tuolle kuivumiselle.[/QUOTE]

Minipillerit ovat mahdollisesti osasyy kuivuuteen joskin kuivuus ja ohuus todettiin jo ennen minipillerien aloitusta lääkärissä ja tunsin jo ennen pillereitä kipua yhdynnän yrityksessä kortsun kera tällöin. Se on ainoa kerta, kun olemme panneet synnytyksen jälkeen loppuun saakka. Toisella kerralla lopetetttiin kesken, kun ei onnistunut. ps. muu ehkäisy ei sovi. Ainoastaan yhdistelmäpilleri sopii, jotahan ei voi aloittaa ennen imetyksen lopetusta.

ap

"a.p"
Mikset lopeta nyt niitä Cerazettaja ja käytä kortsua muutaman kuukauden ajan. Sitten kun vauva on 6 kk, voit jo aloittaa ne Mercilonit. Maitoa saattavat vähentää, mutta se ei ole sitten enää niin vaarallista kun vauva syö muutakin. Kyllä sitä nyt sen verran saisi olla kärsivällisyyttä! Kaikki ei pahojen repeämien vuoksi pysty muutenkaan kuukausiin seksiä harrastamaan.
Ensinnäkin Mercilonin kanssa ei saa imettää ollenkaan. Kortsu tuntuu sekä miehestä että minusta epämukavalta, yhtä kuin tyhjän kanssa panna kortsun kera. Vie tunnon molemmilta. Lisäksi itse nimenomaan kiihotun miehen spermasta sisälläni. Aika tärkeä juttu mulle. Itse en ole revennyt yhtään joskin leikattu epparihaava oli kipeä aluksi varmaan kuukauden.
Seksi oli erittäin vähäistä jo raskauden aikana, joten käytännössä ole odottanut ja haaveillut kunnolla seksin harrastamisesta vuoden. Syyt mm. liitoskivut ja kasvanut maha. En jaksa enää ja panettaa lujaa! Kipu alapäässä estää vain.

ap

"..."
[QUOTE="a.p";30403104]Plussat:
-on lämmintä maitoa aina saatavilla
-äidin ja vauvan välinen läheisyys
-äidinmaidon terveysvaikutukset vauvalle
-yöimetys helppoa:vauva tissille 15min ja suoraan sänkyyn takaisin nukkumaan

Miinukset:
-Äidin limakalvot estrogeenin puutteesta kirvelevät, ohuet, rutikuivat; sattuu ihan vain ollessakin.
-seksi ei onnistu ollenkaan edellämainitusta syystä
-ei ole 'ihmisen elämää' selibaatissa eläminen: äiti on apea ja itkuinen kyseisestä asiasta johtuen
-mieli haluaa seksiä, mutta ei pysty kivuissa
-jos seksiä yrittää kuvuista huolimatta jää orgasmi vajaaksi

Suoraansanottuna vituttaa kirjoittaa tästä, kun niinkin moni nainen ei usko tätä imetyksen aiheuttamaa vaivaa olemassaolevaksi. Netissäkin lukuisia keskusteluja aiheesta sekä puolesta että vastaan. Itse vaivaa kokevana sanon tämän olevan yhtä kärsimystä miinusten osalta. Imettäisin erittäin mielellään jos näitä miinuspuolia ei olisi.[/QUOTE]
No jos sinua panettaa noin kovasti, ja se on elämäsi keskeinen sisältö, niin lopeta ihmeessä.

viera.s
[QUOTE="a.p";30407186]Ensinnäkin Mercilonin kanssa ei saa imettää ollenkaan.

ap[/QUOTE]

Kyllä saa. Ehdottomasti vauvan kannalta parempi vaihtoehto kuin lopettaa imetys kokonaan. Estrogeeni ei ole vauvalle vaarallista, sitähän naisen keho luonnostaankin erittää eikä nykypillerit edes ole hormonitasoltaan korkeita. Ainut haittavaikutus vauvalle on se, että maidon määrä saattaa vähentyä ja heruminen vaikeutua. Mutta tosiaan parempi että vauva saisi edes vähän rintamaitoa, kuin ei ollenkaan.

Mutta sinä nyt haluat imetyksen lopettaa eikä mikään muu kelpaa. Lopeta sitten, mutta miksi sinä tulit tänne asiasta jankkaamaan, kun prioriteettisi ja päätös ovat jo selvillä.

"a.p"
Kyllä saa. Ehdottomasti vauvan kannalta parempi vaihtoehto kuin lopettaa imetys kokonaan. Estrogeeni ei ole vauvalle vaarallista, sitähän naisen keho luonnostaankin erittää eikä nykypillerit edes ole hormonitasoltaan korkeita. Ainut haittavaikutus vauvalle on se, että maidon määrä saattaa vähentyä ja heruminen vaikeutua. Mutta tosiaan parempi että vauva saisi edes vähän rintamaitoa, kuin ei ollenkaan.

Mutta sinä nyt haluat imetyksen lopettaa eikä mikään muu kelpaa. Lopeta sitten, mutta miksi sinä tulit tänne asiasta jankkaamaan, kun prioriteettisi ja päätös ovat jo selvillä.
Lääkäri sanoi eilen juuri, että ei saa aloittaa Merciloneja ennen, kuin imetys on lopetettu ihan kokonaan. Nimenomaan itsekin kysyin, että saako aloittaa mercilonit jos vain vähentää imetystä. Ei kuulemma saa. Kumpaa luulet mun uskovan, sua vai lääkäriä? Eikä päätös ole varma, koska tunnen suuria tunnontuskia imetyksen lopetuksen vuoksi siitäkin huolimatta, että itse kärsin henk.koht syistä, lue seksin takia. Toki imettäisin mercilonien kanssa, jos tämä olisi sallittua, eikä aiheuttaisi vauvalle haittaa.

ap

"vieraana"
Et siis kuitenkaan halunnut mitään vaihtoehtoja, arvasinkin jo ehdottaessani että syystä tai toisesta mikään muu ratkaisu ei käy kuin imetyksen lopettaminen :) Sitten lopetat imetyksen etkä kysele täällä sen enempää, that's it. Tiesit varmaan aloitusta tehdessäsi että moni on toista mieltä ja että alle 6kk imetyksen lopettamiseen yleensä on painavammat syyt. Olet tullut itse siihen tulokseen että imetys ei ole niin tärkeää. Ei se minun päätäni kutita, tuskinpa kenenkään muunkaan palstalaisen. Hyvää syksynjatkoa sinulle ja vauvallesi.

Ps. kannattaa etsiä mahdollisimman vatsaystävällinen korvike, vertaile erilaisia, on nimittäin vieläkin inhottavampaa kun seksin joutuu jatkuvasti keskeyttämään vauvan masukipujen vuoksi, nimimerkillä kokemusta on.. :(

Just joo
Minä olisin tehnyt mitä vaan sen eteen, että olisin voinut täysimettää.

Sairasta tuollainen seksinhimo. Hoida se kuntoon jollain muulla tavalla. Etkö itse huomaa tuota ongelmaa lukiessasi omia tekstejäsi? Ei ole normaalia.

Mun mielestä on outoa, ettet halua ensin lopettaa minipillereitä. Kumin käyttö ehkä vaimentaa teidän nautintoa muutaman kuukauden, mutta imetyksen lopetus voi vaikuttaa vauvan loppuelämään. Suoliston bakteerikannalla on ihan hirmuinen merkitys koko ihmiseen ja terveyteen.

Mutta siis, riippuvuus ylipäätänsä saa tekemään outoja ratkaisuja. Monet tupakoi vaikka niillä on pieniä lapsia ja tiedetään että se altistaa esim. infektioastmalle.

Ja mun jyrkkä mielipide johtuu siitä, että mun lapsilla alkoi infektiokierre 1v1kk iässä kun lopetin imetyksen. Ovat kotihoidossa ja silti jatkuvaan sairaana, monesti olen toivonut että olisin jatkanut imetystä :)

"a.p"
Kummallinen asenne, että jos jotain asiaa ei voi saada kuntoon, kuin yhdellä tapaa tulee silti kommentteja, että 'hoida se muulla tavalla kuntoon'. Mielenkiintoinen myös tämä seksiriippuvuudesta vihjaaminen, jos ei halua selibaatissa elää. No ja joo..

ap

Mun mielestä 2kk synnytyksen jälkeen ei voi sanoa limakalvoja kuivattavia lääkkeitä syöden, että imetyksen lopetus on ainut vaihtoehto.

Kokeile olla se 2 kk ilman minipillereitä. Jos sä et kuitenkaan pysty niiden kanssa seksiin niin mitä menetettävää sulla on? Jos kuitenkin meinasit vielä 2kk imettää.

Mä ihmettelin sitä että miten kumi tekee seksistä niin huonoa että on sama olla ilman? Kyllähän maailma on täynnä sinkkuja jotka valitsevat kumin selibaatin sijaan. Kaikelle on aikansa ja voin kuvitella että vasta vauvan saaneena tuntuu siltä, että esim. 4kk lisää on ikuisuus ja vauva täyttää joskus sitten hamassa tulevaisuudessa 6kk, mutta todellisuudessa aika hurahtaa hirveää kyytiä ja kohta se on menossa kouluun :)

viera.s
[QUOTE="a.p";30407313]Lääkäri sanoi eilen juuri, että ei saa aloittaa Merciloneja ennen, kuin imetys on lopetettu ihan kokonaan. Nimenomaan itsekin kysyin, että saako aloittaa mercilonit jos vain vähentää imetystä. Ei kuulemma saa. Kumpaa luulet mun uskovan, sua vai lääkäriä? Eikä päätös ole varma, koska tunnen suuria tunnontuskia imetyksen lopetuksen vuoksi siitäkin huolimatta, että itse kärsin henk.koht syistä, lue seksin takia. Toki imettäisin mercilonien kanssa, jos tämä olisi sallittua, eikä aiheuttaisi vauvalle haittaa.

ap[/QUOTE]

Soita huomenna teratologiseen tietopalveluun, sieltä lääkäritkin kysyvät neuvoa näistä asioista.
Avoinna arkisin klo 9-12
09 4717 6500

Yhdistelmäpillereitä ei suositella siksi, että ne voivat vähentää maidon määrää. Mutta kun sinua se ei haittaa, niin varmasti on parempi syödä pillereitä kuin lopettaa imetys kokonaan. Teratologisesta tietopalvelusta on paras asiantuntemus näistä asioista ja siellä osataan neuvoa, missä vaiheessa Mercilonit voisi aloittaa.

Yhteistyössä