Ihan vaan vinkkinä sit kaikille vähävaraisille! Lapsen opintotuesta.

"ahaa"
Lukioon tai amikseen saa 16 vuotias asumislisää ja opintolainaa jos asuu pois kotoa, muussa kuin vanhempien omistamassa asunnossa. Eli kun maksaa vuokraa, voi saada asumislisän ja lainan.
Mutta edelleenkään ei ap ole kertonut, missä se opintoraha on lapsilisää suurempi.

eri
Ei ole matkatuista paljo hyöty kun ei ole mihin sitä käyttää. Täältä ei kulje minkäänlaisia kyytejä minnekään. Koululaisbussi on ainut ikä menee kouluaikoina ohi, mutta ei siellä mihin se vie ole toisen asteen koulutusta. Poika ei suostu jatkamaan peruskoulua missään muodossa ysin jälkeen.Nytki koulu on yhtä takkuamista erityiskoulusta huollimatta
Miten erityisammattioppilaitokset? Mun poika opiskelee sellaisessa. Asuminen asuntolassa on ilmaista. Suosittelen.

• Tykkää
Reactions: Lokki
Voisi olla hyvä ratkaisu jos koulunkäynti nyt takkuaa -tuskin se into paranee yksin asuessakaan?
Niinpä. Isona motivaattorina kyllä on se, että jos koulu ei suju tai tulee liikaa poissaoloja tms ni koulu keskeytyy jolloin joutuu myös ulos kämpästä. SIlloin joutuu tulemaan takaisin kotiin (ja tää on ihan kauhee paikka olla pelkästää mun kans ku ei täällä ole mitään)

eri
Niinpä. Isona motivaattorina kyllä on se, että jos koulu ei suju tai tulee liikaa poissaoloja tms ni koulu keskeytyy jolloin joutuu myös ulos kämpästä. SIlloin joutuu tulemaan takaisin kotiin (ja tää on ihan kauhee paikka olla pelkästää mun kans ku ei täällä ole mitään)
Ainakin poikani koulussa pidetään oppilaista hyvää huolta. Jos ei aamulla ilmesty tunnille, niin luokan ohjaaja soittaa heti ja kysyy, missä oppilas viipyy.

Erityiskouluun voi mennä kauemmaskin. Jos saatte lapselle kuntoutusrahan (15 vuotta täyttäneille), niin lapsi saa sillä hoidettua opiskelut. Ja jos kuntoutusrahan saa, niin Kela hyväksynee opiskelut ammatilliseksi kuntoutukseksi, jolloin Kela maksaa matkakulut samaan tapaan kuin lääkärikäynneistä (tosin vain yksi kotimatka kuussa, ellei olosuhteista johtuen matkoja tule enempi).

"vieraana"
No, meillä taas juttu meni niin, että kun esikoinen täytti 17v, isoin lapsilisä eli liki 200e putosi pois. 3kk kesätauko ja vasta sen jälkeen alkoi saamaan opintotukea, noin 75e/kk. Eli noin 120e/kk vähemmän rahaa ja ekan vuoden lukiokirjat maksoivat 750e, toka vuosi liki saman ja nyt kolmantena vuonna pitää kulkea lukiossa kauempana, joten tuosta opintotuesta menee 50e/kk linkkalippuihin.
Että tiukkaa tekee joo pienestä palkasta ja työkyvyttömyyseläkkeestä. Mutta minkäs teet? Toinen vaihtoehto olisi sanoa lapsille, ettei yläasteen jälkeen enää opiskella, ei ainakaan lukiossa...

"visitor"
Tota mä just täs oon miettiny et millä ihmeellä poika voi alottaa opiskelut peruskouun jälkeen ku saa vielä 5kk lapsilisää joten ei saa opintotukea, ei asumislisää siihen eikä opintolainaa. EI ole varaa maksaa vuokria, koulumaksuja ja kulkemista sinne.
Tähän liittyy niinkin yksinkertainen asia kuin vanhemman elatusvelvollisuus. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia sinne 18:an ikävuoteen asti, ja itseasiassa pidempäänkin koulutusavustuksen muodossa.

Eli hyvät vanhemmat, TE autatte lastanne eteenpäin elämässä.

sdcs
[QUOTE="visitor";30270263]Tähän liittyy niinkin yksinkertainen asia kuin vanhemman elatusvelvollisuus. Vanhemmat ovat elatusvelvollisia sinne 18:an ikävuoteen asti, ja itseasiassa pidempäänkin koulutusavustuksen muodossa.

Eli hyvät vanhemmat, TE autatte lastanne eteenpäin elämässä.[/QUOTE]

Ihan samaa mietin. Vaikka ole yh niin kyllä elätän ja maksan lapseni opiskeluajan kaikki kulut ihan mielelläni. Mulle on pääasia että opiskelee ja valmistuu mieleiseensä ammattiin aikanaan.
Ja vaikka olisi kyseessä kuinka vanha lapsi tahansa.

"milli"
kannattaa noita asuntojen hintojakin hiukka verrata. itse asuin kaverin kanssa isossa kolmiossa turussa noin 10min matkan paassa keskustasta. kaupungin vuokra-asunto. hinta 250e per nuppi. kaksiot olivat paljon kalliimmat. tuohon olis viel kolmaskin mahtunu halutessaan.

"visitor"
Ihan samaa mietin. Vaikka ole yh niin kyllä elätän ja maksan lapseni opiskeluajan kaikki kulut ihan mielelläni. Mulle on pääasia että opiskelee ja valmistuu mieleiseensä ammattiin aikanaan.
Ja vaikka olisi kyseessä kuinka vanha lapsi tahansa.
Hienoa!

Halusin jatkaa vielä sen verran, että kannatan täysillä suomalaista ilmaista koulutusta ja opintotukijärjestelmää. Toivottavasti painotustakaan ei siirretä opintorahasta opintolainaan.

Ken guru
Eikös kaikilla korvessa asuvilla pitäisi olla sen verran varaa tai säästöjä että saa lapsensa koulutettua? Meinaan jos korpeen muuttaa, niin tietää kyllä ettei vieressä ole ainakaan kaikkia ammattikouluja.

Ja onko se siitä viidenkympin erosta kiinni ettei lapsi voi opiskella peruskoulun jälkeen?

[QUOTE="visitor";30270390]Hienoa!

Halusin jatkaa vielä sen verran, että kannatan täysillä suomalaista ilmaista koulutusta ja opintotukijärjestelmää. Toivottavasti painotustakaan ei siirretä opintorahasta opintolainaan.[/QUOTE]

Ihan pieni huomautus. Lukiohan ei ole ilmainen, kirjat maksaa aika paljon.

"Sanna"
Eikö kukaan nykyään säästä rahaa lapselle.

Avasimme lapselle tilin kun hän syntyi ja laitamme sinne rahaa hiukan joka kuukausi.
Paljoa ei ole varaa laittaa, mutta muutama eurokin on eteenpäin, koska tarkoitus on säästää siihen asti, että lapsi aloittaa opiskelun ja alkaa miettimään omaa elämää, ajokorttia jne.

Vaikka lapsi on vasta kuusi, niin on jo mukava summa koossa.

Ei sitä rahaa tarvitse omaisuutta laittaa kuussa sivuun. pieni ropokin riittää.
Meillä on välillä tiukkaa, mutta silloin laitetaan säästöön vähemmän tai jätetään joku kuu väliin.

Jos vaikka euronkin laittaa päivässä, saa 360euroa vuodessa kokoon.
se kerrottuna 17 vuodella on aika paljon.
Lapsi saa hiukan helpomman alun oman elämän alkuun

Yhteistyössä