Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
säpäle harmaana
Joo, toi mun kommentti oli tarkoitettu tohon työssäolon ja kotona olon vapauden vertailuun, onko oikeasti noin vaikea ymmärtää että ihan varmasti sieltä kotoakin löytyy näitä patalaiskoja puolisoja jotka eivät todellisuudessa tee juuri mitään, mutta kovasti jankuttavat kotitöiden määrästä.. Ihan samaan tapaan kuin on töissä olevia puolisoja jotka meneevät siihen sohvalle makaamaan 8h työpäivän jälkeen.
Niin voi olla, ehkä muutama. Aika rankasti yleistäen oletat, että kaikki kotitöistä valittavat ovat juuri näitä, jotka syöttävät pelkästään valmismössöjä ja kovaan ääneen ihmettelet, miten kauan sen mössön lämmittämiseen menee. Eikö ole tullut mieleesi, että suurin osa näistä valittajista kuitenkin tekevät sen pidemmän kaavan mukaan?

Kyllähän töissäkin muuten pääsee lusmuilemaan.

Liekkiö
Ei pitäisi, mutta kirjoitan kuitenkin. Tänään esim lounaan esivalmistelut vie noin 7min, loppuajan ruoka on uunissa eikä vaadi sen kummemmin aikaani. Eikä käytössä ole eineksiä tämän aterian aikana.
Sama päivällisellä, ruoka valmistuu 10minuuttiin. Ei eineksiä.

Mutta jatkakaa, ketjulle on saanut hymyillä ääneen.

säpäle harmaana
Huoh, ei kai ne lapset ihan aina ole parikuukautisia?
Yleisesti ottaen, alkaa mennä äärimmäisen typeräksi jankkaamiseksi tämä ketju..
Niin, eikä vanhempainvapaatkaan kestä ikuisesti. Sitähän minäkin tuolla olen useampaan otteeseen sanonut. Itse kuitenkin olet pariin otteeseen vedonnut siihen, ettei kotona ole pakko olla, jolla ilmeisesti tarkoitat sitä, ettei kotitöitäkään näin ollen tarvitse tehdä.

säpäle harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30217097:
Ei pitäisi, mutta kirjoitan kuitenkin. Tänään esim lounaan esivalmistelut vie noin 7min, loppuajan ruoka on uunissa eikä vaadi sen kummemmin aikaani. Eikä käytössä ole eineksiä tämän aterian aikana.

No niin, sinä olet näitä nopeita, joka kuorii kattilallisen perunoita 2 minuutissa. Onnittelut siitä. :) Minä en ole.

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30217088:
Niin voi olla, ehkä muutama. Aika rankasti yleistäen oletat, että kaikki kotitöistä valittavat ovat juuri näitä, jotka syöttävät pelkästään valmismössöjä ja kovaan ääneen ihmettelet, miten kauan sen mössön lämmittämiseen menee. Eikö ole tullut mieleesi, että suurin osa näistä valittajista kuitenkin tekevät sen pidemmän kaavan mukaan?

Kyllähän töissäkin muuten pääsee lusmuilemaan.

Ihan samalla tavalla täälläkin yleistetään että se töissäkäyvä puoliso on laiska.. Viittaan siis noista kotitöistä valitus aloituksiin mitä tänne tulee usein.. Kyllä löytyy ymmärtäjää :) Olen myös ihmetellyt miten täällä tuntuu jokainen ihminen tekevän tosiaan sitä ruokaa joka ikinen päivä 1-2h kerrallaan ja tottakai molemmat lämpimät ruuat erikseen. (vaikka yleisesti ottaen aika harvan ruuan valmistamiseen menee kovinkaan kauan).. (einesten myynti kasvaa koko ajan kovaa vauhtia, tämäkin mua ihmetyttää) ostaako pelkästään lapse3ttomat sitten näitä?

Olen myös kummaksunut kuinka ihmeessä joku saa tuhrattua 5h vrk/ siivoamiseen ja tottakai joka ikinen päivä-

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30217097:

EI oo mahdollista, eines paskaa :) JA se uunissa olo aika lasketaan kotityöksi!! Et sä voi l'ähteä vaikka Zumbaan sinä aikana.

säpäle harmaana
Ihan samalla tavalla täälläkin yleistetään että se töissäkäyvä puoliso on laiska.. Viittaan siis noista kotitöistä valitus aloituksiin mitä tänne tulee usein.. Kyllä löytyy ymmärtäjää :) Olen myös ihmetellyt miten täällä tuntuu jokainen ihminen tekevän tosiaan sitä ruokaa joka ikinen päivä 1-2h kerrallaan ja tottakai molemmat lämpimät ruuat erikseen. (vaikka yleisesti ottaen aika harvan ruuan valmistamiseen menee kovinkaan kauan).. (einesten myynti kasvaa koko ajan kovaa vauhtia, tämäkin mua ihmetyttää) ostaako pelkästään lapse3ttomat sitten näitä?

Olen myös kummaksunut kuinka ihmeessä joku saa tuhrattua 5h vrk/ siivoamiseen ja tottakai joka ikinen päivä-
Millä tavalla se on yleistystä, jos yksi henkilö saa sympatiaa omaan tilanteeseensa? :O Tällä logiikalla voidaan ilmeisesti myös päätellä, että kaikki palstalaisten lapset ovat koulukiusattuja, kun palstalla tehty aloitus, jossa joku kertoo lapsensa koulukiusaamisesta, saa poikkeuksetta sympatiaa ja ymmärrystä.

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30217115:
Millä tavalla se on yleistystä, jos yksi henkilö saa sympatiaa omaan tilanteeseensa? :O Tällä logiikalla voidaan ilmeisesti myös päätellä, että kaikki palstalaisten lapset ovat koulukiusattuja, kun palstalla tehty aloitus, jossa joku kertoo lapsensa koulukiusaamisesta, saa poikkeuksetta sympatiaa ja ymmärrystä.
Niin, vaan usein siinä saattaa käydä sitten niinkin että sitä sympatiaa saa aivan väärä ihminen. Mä nyt taas mutuilen mutta aika monesti nää kotityö riidat on aika helvetin turhia, varsinkin siinä vaiheessa kun toinen puolisoista on kotona, ja varsinkin siinä vaiheessa kun ollaan kotona vanhempien lapsien kanssa.

Silti noista vaan tuntuu tulevan kosmisen suuria riitoja.

joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja Liekkiö;30217119:
Aivan yksi vitun hailee onko vai ei. Koska se pitää kuitenkin tehdä.
EI kun mä vaan mietin, josko sekin olisi niin sittenhän sitä voisi laittaa senkin ajan kotityöksi ja kun uunissa muhii ruokaa niin tavallaan tolla tyylillä voisi olla mahdollista tehdä kotitöitä 8h aikana jopa 16h

Joopa joo
Että ne kotityöriidat on siinä vaiheessa turhia kun toinen väittää siivoavansa ja tekevänsä joka päivä kotitöitä vaikkapa sen 8h, tämä oikeasti kertoo jo jostain ihan muusta.

säpäle harmaana
Niin, vaan usein siinä saattaa käydä sitten niinkin että sitä sympatiaa saa aivan väärä ihminen. Mä nyt taas mutuilen mutta aika monesti nää kotityö riidat on aika helvetin turhia, varsinkin siinä vaiheessa kun toinen puolisoista on kotona, ja varsinkin siinä vaiheessa kun ollaan kotona vanhempien lapsien kanssa.

Ensinnäkin palstallahan ei koskaan kuulla kuin se kertovan osapuolen versio. Se nyt vain on fakta, jonka mukaan täällä toimitaan, koski asia ihan mitä tahansa. Asianhan voi tietysti kyseenalaistaa, mutta onko se tosiaan niin vaikeaa uskoa, että joku voi ihan oikeasti elää sellaisen puolison kanssa, joka ei tee kertakaikkiaan mitään?

Ja toiseksi, taas sinä puhut pelkästään kotona olemisesta. Onko noissa aloituksissa tosiaan aina kyse siitä, että se valittava osapuoli on kotona? Eikö koskaan kukaan työssäkäyvä valita kotitöistä?

säpäle harmaana
Että ne kotityöriidat on siinä vaiheessa turhia kun toinen väittää siivoavansa ja tekevänsä joka päivä kotitöitä vaikkapa sen 8h, tämä oikeasti kertoo jo jostain ihan muusta.
Onko joku nyt oikeasti siis sanonut tekevänsä kotitöitä 8 tuntia joka päivä? Siis jos puhutaan niistä kotitöistä, johon ei lasketa lastenhoitoa. Joku tietysti voi laskea siihen lastenhoidon mukaan, mutta jos lasketaan sinun tavallasi, tuskin kukaan näin on sanonut.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;30215019:
pakko taas huomauttaa, vaikka joku joka ei kestä arvostelua tulee sanomaan, että entis aikaa ja nykyistä ei voi verrata. mutta nykyajan naiset kuolis, jos ne laitettas elämää joku 50 vuott sitten ja tekemään kaiken, mitä sen ajan naiset joutu tekemään
Ja moni nainen 50 vuoden takaa ei pärjäisi hetkeäkään siinä työelämässä ja oravanpyörässä missä nykynainen elää.

Vaikka meillä esim. pyykinpesu on nykyään huomattavasti helpompaa, on vaatimukset elämän muilla osa-alueilla kasvaneet hurjasti. Ei nykynaisella olisi aikaa pestä sitä nyrkkipyykkiä, koska hänellä on niin paljon muita velvotteita verrattuna entisaikoihin.

vierass

Aika usein niissä tilanteissa se töissäkäyvä ei ymmärrä kuinka paljon se kotona oleva tekee hommia. Ei munkaan mies ymmärtänyt. Esimerkkinä: kun se aamulla lähti töihin, se näki miten koti jäi siistiksi. Kun tuli kotiin niin paikat oli edelleen siistinä, mutta ei ymmärtänyt että paikat on siistinä vain siksi, että minä olin esim. keittiön jo siinä vaiheessa päivää siivonnut 3-4 kertaa.

Ei se toinen näe sitä työnmäärää, minkä toinen päivittäin tekee. Ajatellaan juuri niin että PIKKUHOMMA laittaa pyykit koneeseen ja pikkuhomma laittaa välipala. Pikkuhomma ulkoiluttaa lapsia ja koiraa. Pikkuhomma käydä ruokakaupassa, onhan sulla aikaa kun et käy töissä! Pikkuhomma kun siinä kotona ollessas hoitelet laskut, juoksevat asiat, varaamiset jne. No kun sä olet päivisin kotona niin sullahan on aikaa suunnitella ja valmistaa monipuoliset ateriat joka päivä. Pikkujuttu imuroida, luututa lattiat, vaihtaa petivaatteet, pyyhkiä pölyt, siivota vessat ja suihkuhuone. Uuninkin vois joskus pestä ja sen taustat. Kotona oleva ehtii toki pestä ikkunatkin 2x vuodessa. Kotona ollessa viet lapsia puistoon, muskariin, kirjastoon käymään. Huolehdit että niille tulee ostettua uutta vaatetta kun kasvavat vanhoista ulos ja 4 kertaa vuodessa vaihtuu vuodenaika ja sitä mukaa tarkistellaan varusteet. Vanhat pitää kaapista karsia aika ajoin ja pistää eteenpäin, usein kirpparille että kotiäiti saisi vähän rahaa. JNE.

Get my point? PIKKUJUTTUJA kaikki tyystin, mutta kun niitä PIKKUJUTTUJA tuntuu välillä olevan miljoona ja monia niistä saa suorittaa joka päivä ja joitakin vielä monta kertaa päivässä, niin kyllä niihin vaan aikaa kuluu. Itsekkin olen nopea ja hyvä organisoimaan, mutta välillä hommiin uppoaa helposti koko päivä ja illalla uuvuttaa. Silloin tulee helposti riitaa jos toinen tulee kotiin, istu sohvalle perseelleen ja toteaa että "sähän voit hoidella tuosta noi lasten iltatoimet vielä ja tuoda mulle iltapalaa, kun sun ei ole tarvinnut olla TÖISSÄKÄÄN tänään!"

Itse tiedän että kotona olo ei ole pelkkää lepoa, jos sen hoitaa kunnialla. Eikä minua haittaa, ettei se ole pelkkää lepoa. Mutta se haittaa, jos minun panosta täällä kotona toistuvasti VÄHÄTELLÄÄN. Tosiasiahan on se, että monikaan aikuinen ei tälläistä elämää kauan edes jaksa! Sit paetaan sinne töihin ja päästään edes vähän irti niistä toistuvista PIKKUSISTA kotihommista ja lasten hoidosta. Enkä moiti heitä. !

säpäle harmaana
--
Get my point? PIKKUJUTTUJA kaikki tyystin, mutta kun niitä PIKKUJUTTUJA tuntuu välillä olevan miljoona ja monia niistä saa suorittaa joka päivä ja joitakin vielä monta kertaa päivässä, niin kyllä niihin vaan aikaa kuluu.
---
Tämä se minunkin pointtini on ollut koko ajan. Olen tässä ketjussa maininnut monia asioita, joita "joopa joo" ei ole ottanut huomioon noissa aikatauluissaan, ja jokaiseen hän on vain vastannut, että "kauanko muka menee tomaatin siivuttamiseen". No nimenomaan ei menekään kauaa, mutta kun se tomaatin siivuttaminen ei ole ainoa asia, jota päivän mittaan tehdään, vaan niitä asioita on monia ja ne toistuvat useasti, niin kyllä siitä koko päivälle kertyy.

Joopa joo.
Sori olin 40 min poissa ;) paistelin j-liha pihvejä kuorin kurkkua ja siivuttelin tomaatit :) Ja siivosin jälkeni laitoin myös perunat kiehumaan.. Nyt ei sitten mene kovinkana montaa minuuttia enää loppupäivästä noihin kotitöihin..

Säpäle harmaana lukee mun viestejä kuin piru raamattua.. Olen useasti jo sanonutkin että KYLLÄ varmasti on niitä ihmisiä joista valittaminen on aiheellista mutta on myös taatusti niitä ihmisiä joilla ei olisi varaa valittaa..

JOs esim aloituksessa mainitaan että luoja kun mulla ei oo aikaa nukkua kun kotitöihin menee 12h aikaa vuorokaudesta, ja vastaukset on pelkkää sympatiseeraamista niin mitä v....a? Olisikohan hivenen kehittävämpää alkaa purkamaan tuon kyseisen aloittajan toimintaa, jopa AP voisi hyötyäkkin tästä jotain.

"Jenis"
Toi vaaterumba muuten! Jumalauta. 3 lasta, 4 vuodenaikaa, varavaatteet x 2 päikkyyn, vaihtovaatteet liikuntatunnille, lämpimät vk-kamppeet ja ohuemmat, toppakamppeet x 2 per naama... Mä hoidan ton homman kaupasta/kirpparilta käyttöön, korjaukseen ja kierrätykseen asti meillä, ja ei se ihan minuuteissa onnistu tuokaan. Pesemistä, viikkaamista, nimikoimista, tahranpoistoja jne. mukaanlaskematta ;)

[QUOTE="Jenis";30217277]Toi vaaterumba muuten! Jumalauta. 3 lasta, 4 vuodenaikaa, varavaatteet x 2 päikkyyn, vaihtovaatteet liikuntatunnille, lämpimät vk-kamppeet ja ohuemmat, toppakamppeet x 2 per naama... Mä hoidan ton homman kaupasta/kirpparilta käyttöön, korjaukseen ja kierrätykseen asti meillä, ja ei se ihan minuuteissa onnistu tuokaan. Pesemistä, viikkaamista, nimikoimista, tahranpoistoja jne. mukaanlaskematta ;)[/QUOTE]

Tuokin prkle vielä.

Yhteistyössä