Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
Joopa joo
Aika harva rutisee, jos homma toiii reilusti ja tasapuolisesti.
Jotenkin vaan on muutamista täällä käydyistä keskusteluista tullut sellainen fillis että se homma ei aina tuppaa menemään ihan tasapuolisesti, ja nimenomaan siihen suuntaan että sen töissäkäyvän pitäisi, tehdä vähintään puolet kotitöistä ymym, ja usein ne perustelut on ollut juuri siihen suuntaan että tässä 60m2 kolmiossa nyt vaan on 10h vrk kotitöitä.

iu
Jotenkin vaan on muutamista täällä käydyistä keskusteluista tullut sellainen fillis että se homma ei aina tuppaa menemään ihan tasapuolisesti, ja nimenomaan siihen suuntaan että sen töissäkäyvän pitäisi, tehdä vähintään puolet kotitöistä ymym, ja usein ne perustelut on ollut juuri siihen suuntaan että tässä 60m2 kolmiossa nyt vaan on 10h vrk kotitöitä.
Jos muutama on tota mieltä, niin kannattaako vielä vetää johtopäästöstä, että kaikki? Ja noissakin taitaa usein olla se, että joku puolestaan kuvittelee, että 8 h toimistossa oikeuttaa 16 h:n lonkanvetoon ja täyspalveluun.

Ihan ohi aiheen, mutta tosta sun tavasta laskea noita työhön kuluvia aikoja tuli ihan huikee idea: Aattele jos työnantajat alkais maksaa palkkaa tuolla perusteella. Mieti, joku junankuljettaja tai konduktööri: palkkaa maksettais vain, kun vääntää vipua (aika automaattista taitaa olla nykyisin) tai käy kyselemässä matkaliput. Aina rapasahtais palkkalaskuri pois päältä, kun ei tee just sitä työtä mistä maksetaan. Tai joku tuote-esittelijä kaupassa: palkkaa vain niistä minuuteista, kun on ihmisiä siinä pällistelemässä. Muuten ei mtn. Lääkärien yöpäivystys, tai yleensäkin päivystykset: Palkatonta. Mikä mieletön säästö yhteiskunnalle ja yrityksille!

Tai jos sen duunissa olevan puoliskon työajaksi katsottais vain se, minkä se IHAN OIKEESTI tekee sitä työtä mihin se on palkattu. Aika harvalle kertyis sitä kahdeksaa tuntia, mitä luulet? (Mitä sä muuten teet työkses?) :)

säpäle harmaana
Ethän nyt yhtään liioittele? :D tuokin riippuu ihan miten ne viestit haluaa tulkita ja ymmärtää ja tilanteet vaihtelevat melkoisesti. On pikkuisen eri asia valittaa kotitöistä, jos molemmat vanhemmat ovat töissä tai jos lapsi huutaa päivät ja yöt kuin jos nyt vain huvittaa laiskotella kotona sillä aikaa kun puoliso on töissä ja lapsetkin päivät koulussa. Saat tämän nyt kuulostamaan siltä, että poikkeuksetta on kyse jälkimmäisistä tapauksista.

Joopa joo
Jos muutama on tota mieltä, niin kannattaako vielä vetää johtopäästöstä, että kaikki? Ja noissakin taitaa usein olla se, että joku puolestaan kuvittelee, että 8 h toimistossa oikeuttaa 16 h:n lonkanvetoon ja täyspalveluun.

Tai jos sen duunissa olevan puoliskon työajaksi katsottais vain se, minkä se IHAN OIKEESTI tekee sitä työtä mihin se on palkattu. Aika harvalle kertyis sitä kahdeksaa tuntia, mitä luulet? (Mitä sä muuten teet työkses?) :)
Aika iso osa tällä palstalla vetää samantien ne johtopäätökset että se työssäkäyvä puoliso on perseestä ja laiska vaikka todellisuus saattaa olla aivan eri asia..
Kaipa mä jonkunlainen asiantuntija teollisuudelle olen ;) Eli mun duuni on äärimmäisen helppoa ja kevyttä paitsi henkisesti.

iu
Aika iso osa tällä palstalla vetää samantien ne johtopäätökset että se työssäkäyvä puoliso on perseestä ja laiska vaikka todellisuus saattaa olla aivan eri asia..
Kaipa mä jonkunlainen asiantuntija teollisuudelle olen ;) Eli mun duuni on äärimmäisen helppoa ja kevyttä paitsi henkisesti.
Aika iso osa tällä palstalla on hei just se työssäkäyvä puoliso - tai ainakin se toinen niistä kahdesta...

Sulle pitäis laittaa sellainen mikrosiru, joka tarkkailee, milloin aattelet omias ja milloin työasioita. Ja palkkaa tulis sitten sen mukaan, mitä oot duunia oikeesti tehnyt. ;) (Joo, oon itsekin enemmänkin tämmöinen henkisen työn tekijä, rapsahtais omaankin nilkkaan toi kyllä. :D )

säpäle harmaana
No kerro ihmeessä mulle mihin se aika sitten menee ja kuinka paljon vuorokaudesta sitä on laitettava kotitöihin että huusholli pysyy siistinä ja pystyssä? Henkilökohtaisesti tässä pienessä 180 neliöisessä talossa en saa millään menemään yli 2h kotitöihin jos en ala tosiaankin joka päivä imuroimaan ja luuttuamaan ( tai vastaavasti hinkkaamaan hammasharjalla erikseen kaakeleita)

Mä en edelleenkään pidä kaupassa käyntiä kotityönä tai vastaavasti sitäkään jos mä heitän muksun harrastuksiin?
Alun perin siis kommentoin viestiisi, jossa sanottiin mm näin:

"Lounas valmisteluineen päivineen + keittiön siivous n 15min (en laske mukaan aikaa jonka ruoka on esim uunisssa)"

Jos sinä saat tosiaan kaikki ruoanlaittohommat tehtyä tuossa ajassa, niin joko minä olen äärettömän hidas, tai sinä nopea. Minä saan pelkästään perunoiden kuorimiseen menemään tuon ajan.

"M33"
10-20 minuuttia. Ruoanlaitto on harrastua, ei kotityö. En ikimaailmassa jaksaisi mitään tuntia päivässä! Kummatkin meistä inhoavat siivoamista mutta edellyttävät siisteyttä, joten olemme sitten vain sotkematta.

Ihan ohi aiheen, mutta tosta sun tavasta laskea noita työhön kuluvia aikoja tuli ihan huikee idea: Aattele jos työnantajat alkais maksaa palkkaa tuolla perusteella. Mieti, joku junankuljettaja tai konduktööri: palkkaa maksettais vain, kun vääntää vipua (aika automaattista taitaa olla nykyisin) tai käy kyselemässä matkaliput. Aina rapasahtais palkkalaskuri pois päältä, kun ei tee just sitä työtä mistä maksetaan. Tai joku tuote-esittelijä kaupassa: palkkaa vain niistä minuuteista, kun on ihmisiä siinä pällistelemässä. Muuten ei mtn. Lääkärien yöpäivystys, tai yleensäkin päivystykset: Palkatonta. Mikä mieletön säästö yhteiskunnalle ja yrityksille!

Huono on esimerkkisi. Noiden homma on olla siellä junassa työajassa määrättynä aikana. Ei noita töitä voi eritellä.

[QUOTE="Jenis";30216635]Kun taas koti-isän tai kotiäidin ei tarvi olla kotona määrättynä aikana? Toki siinä ei ole kyse työstä, mutta kyllähän se silti sitoo. Ei voi lähteä vadelmaveneellä Hankoon vaikka huvittais :D[/QUOTE]

Joo, ei ole kyse työstä ja taitaa perustua kotona olokin ihan vapaaehtoisuuteen. Vai pakottaako joku?

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30216872:
Jos tälle tielle lähdetään, eihän siellä töissäkään ole pakko olla. Vai pakottaako joku?
No yleisesti ottaenhan yhteiskunta pakottaa normaali ihmisen käymään siellä töissä balttiarallaa 40vuotta.. Kun taas kotona ei tarvitse sen vauvan kanssa kovinkaan montaa kuukautta olla jos ei halua..

Joopa joo
[QUOTE="Jenis";30216635]Kun taas koti-isän tai kotiäidin ei tarvi olla kotona määrättynä aikana? Toki siinä ei ole kyse työstä, mutta kyllähän se silti sitoo. Ei voi lähteä vadelmaveneellä Hankoon vaikka huvittais :D[/QUOTE]

Riippuu tietysti kovasti lapsien iästä ymv.. Mutta omassakin tuttavapiirissä suurimmalla osalla lapsiperheistä on kontakteja eli isovanhemmat joille saa lapset tungettua tyyliin aina kun haluaa, lisäksi on kerhot/ koulut ja vastaavat joilla voi saada ihan sitä vapaata vaikka keskelle päivää jos haluaa.. Kotona myös voi valita ihan itse tekeekö yhtään mitään kyseisenä päivänä vai ei, monet voi valita vetääkö päiväunet..

Harvemmalla taitaa duunissa olla tätä mahdollisuutta?

• Tykkää
Reactions: rops
säpäle harmaana
No yleisesti ottaenhan yhteiskunta pakottaa normaali ihmisen käymään siellä töissä balttiarallaa 40vuotta.. Kun taas kotona ei tarvitse sen vauvan kanssa kovinkaan montaa kuukautta olla jos ei halua..
Ne kotityötkö loppuu siihen kun menee töihin? :D Etkö mitenkään osaa ajatella tätä asiaa ihan vain kotitöiden osalta eikä äitiysloman osalta?

Ja yhteiskunta kai pakottaa normaalivanhemman tekemään lapselleen ruokaa ja siivoamaan kotiaankin niin kauan kun tämä kotona asuu?

Riippuu tietysti kovasti lapsien iästä ymv.. Mutta omassakin tuttavapiirissä suurimmalla osalla lapsiperheistä on kontakteja eli isovanhemmat joille saa lapset tungettua tyyliin aina kun haluaa, lisäksi on kerhot/ koulut ja vastaavat joilla voi saada ihan sitä vapaata vaikka keskelle päivää jos haluaa.. Kotona myös voi valita ihan itse tekeekö yhtään mitään kyseisenä päivänä vai ei, monet voi valita vetääkö päiväunet..

Harvemmalla taitaa duunissa olla tätä mahdollisuutta?
Ai. No meillä ei ole isovanhempia hoitamassa ja lapset pääsee harvoin mihinkään muuallekkaan hoitoon.
Töissä mulla on huomattavasti enemmän valinnanvapautta, kuin kotona. Vastaan itse omista duuneistani ja hoidan ne siten, kuin parhaaksi näen. Himassa on puettava lapset, tehtävä aamiainen, lähdettävä pihalle, tehtävä lounas, laittaa ne nokosille, tehdä välipali, keksiä tekemistä, tehdä ruoka jne.

Joopa joo
Ai. No meillä ei ole isovanhempia hoitamassa ja lapset pääsee harvoin mihinkään muuallekkaan hoitoon.
Töissä mulla on huomattavasti enemmän valinnanvapautta, kuin kotona. Vastaan itse omista duuneistani ja hoidan ne siten, kuin parhaaksi näen. Himassa on puettava lapset, tehtävä aamiainen, lähdettävä pihalle, tehtävä lounas, laittaa ne nokosille, tehdä välipali, keksiä tekemistä, tehdä ruoka jne.

Ei ole meilläkään kovin helposti tätä mahdollisuutta +100km isovanhemmille, mutta tämähän ei tarkoita etteikö muilla olisi..
Puetteva lapset, harjattava hiukset 5-10min?
Aamiainen 5min? <- laitoin aamulla riisipuuron mikroon
Pihalle. Yleisesti ottaen tämä n hauskaa aika isosta osasta ihmisiä, eikö niin?
Lounas, voi itse valita mitä duunaa, joskus voi jos haluaa ja monet haluavat useinkin syöttää pilteille pikamössöä.. ja taas menee muutamia minuutteja.
Nokosille laitto, riippuu lapsista kovasti itsellä riittää, kun sanoo että nukkumaan.
Monethan eivät juuri keksi lapsille mitään, vaan antavat televison/ pelien hoitaa keksimisen..
Vedetään sitä samaa valmishöttöä illlallakin..

Kuinkas paljon siinä sitten on oikeasti sellaista tekemistä jotka on IHAN PAKKO tehdä?
Yleisesti suurimmalla osalla menee jo siihen että pääsee sinne työpaikalle enemmän aikaa.

säpäle harmaana
Ei ole meilläkään kovin helposti tätä mahdollisuutta +100km isovanhemmille, mutta tämähän ei tarkoita etteikö muilla olisi..
Lounas, voi itse valita mitä duunaa, joskus voi jos haluaa ja monet haluavat useinkin syöttää pilteille pikamössöä.. ja taas menee muutamia minuutteja.
Nokosille laitto, riippuu lapsista kovasti itsellä riittää, kun sanoo että nukkumaan.
Monethan eivät juuri keksi lapsille mitään, vaan antavat televison/ pelien hoitaa keksimisen..

Kuinkas paljon siinä sitten on oikeasti sellaista tekemistä jotka on IHAN PAKKO tehdä?
Yleisesti suurimmalla osalla menee jo siihen että pääsee sinne työpaikalle enemmän aikaa.
Hassu viesti. Toisaalta sanot, että kotihommista pääsee tosi nopeasti, jos vain haluaa. Toisaalta rivien välissä tuomitset valmishötöt ja televisiot ja pelit. Eli miten se nyt olisi mielestäsi hyvä tehdä. Vähän vaivalloisemmin, mutta lapsen parhaaksi, vai mennä siitä mistä aita on matalin ja luottaa televisioon ja valmishöttöihin?

Sun lapset on kyllä koneita. On niin tehokasta tuo elämä teillä.
Mun mielestä mikropuurosta ei tule hyvää, se pitää keittää. 10 min. Kaksi sankaria tulee syömään. Sättää jotain muuta. Kaataa maitomukin. Voisilmä ei olekkaan hyvä ja pitäisi saada hilloa. Syö pelkät hillot ja pyytää lisää. Ei saa. Tulee itku. Juoksee omaan huoneeseen parkumaan. Tulee vähän ajan päästä halaamaan. Pyytää hilloa. Ei saa. Alkaa itkeä. Maitokin on pahaa. Pitää saada limua. Ei saa. Äiti on paska. Nyt on kakkahätä. Pitää mennä kakalle. Ei tule kakka. Tulee syömään. Tuleekin kakka. Menee vessaan ja ähisee sielä 10 minsaa. Äiti pyyhkii. Aamiainen on laitettu ja syöty. Siivotaan jäljet. Aikaa kulunut 60 minsaa. Harjataan hiukset. Ei harjata. Juostaan pakoon. Hiukset harjataan ja laitetaan ponnari. Se on huono. Itketään. Yritetään pukea. Kaikki vatteet on vääränlaiset. Kesämekossa ja sorteseissa pitäisi päästä pihalle. Ei käy. Äiti on tyhmä. Itketään ja raivotaan. On vääränlaiset sukat. Sitten toi otti sukan jalasta ja sitten tönitään itketään ja tapellaan. Selvitetään asiaa. Pyydetään anteeksi. Sitten saadaan ehkä ulkovaatteet päälle. Lapset riitelee eteisessä. Toinen kompastuu kenkään ja kaatuu. Itketään. jne. jne.

Joopa joo
ENsi alkuun, ei viitsinyt ruveta keittämään eilen illalla tehtyä uunipuuroa.

Huomaatko aivan sama että me puhutaan nyt ihan eri asiasta, en mäkään väitä että noi lapset olisi syöneet 5ssä minuutissa ;) Mutta siinä vaiheessa kun heillä on puuro lautanen edessä niin mulla ei yksinkertaisesti ole siinä enää mitään tekemistä. JOten en voi laskea kotityöhön kuluvaksi ajaksi sitä kun lapset syö pöydässä ruokaa.
(tämähän riippuu taas lapsien iästä ymym)

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30216956:
Hassu viesti. Toisaalta sanot, että kotihommista pääsee tosi nopeasti, jos vain haluaa. Toisaalta rivien välissä tuomitset valmishötöt ja televisiot ja pelit. Eli miten se nyt olisi mielestäsi hyvä tehdä. Vähän vaivalloisemmin, mutta lapsen parhaaksi, vai mennä siitä mistä aita on matalin ja luottaa televisioon ja valmishöttöihin?

Viestin tarkoitus oli lähinnä tuoda sitä esiin että noita kotihommiakin varmaan tekee erilaiset ihmiset eri tavalla, se on oikeasti todella vapaata touhua jos ei millään ole mitään väliä ;)
Töissä ei tälläistä mahdollisuutta yleisesti ole.

säpäle harmaana

Huomaatko aivan sama että me puhutaan nyt ihan eri asiasta, en mäkään väitä että noi lapset olisi syöneet 5ssä minuutissa ;) Mutta siinä vaiheessa kun heillä on puuro lautanen edessä niin mulla ei yksinkertaisesti ole siinä enää mitään tekemistä. JOten en voi laskea kotityöhön kuluvaksi ajaksi sitä kun lapset syö pöydässä ruokaa.
Kas. Mitenkäs sinun parin kuukauden ikäiset lapsesi syövät ihan itsekseen? Eikös tässä nyt puhuttukaan enää niistä parista kuukaudesta, joka ollaan lasten kanssa kotona? :D

Ai. Katsos tässä ero. Mun kotityöt ei lopu siihen, että lapset istuu pöydässä ruoka edessä, vaan ne jatkuu koko ruokailun ajan.

säpäle harmaana
Viestin tarkoitus oli lähinnä tuoda sitä esiin että noita kotihommiakin varmaan tekee erilaiset ihmiset eri tavalla, se on oikeasti todella vapaata touhua jos ei millään ole mitään väliä ;)
Töissä ei tälläistä mahdollisuutta yleisesti ole.
Johtuisiko tämä (mielestäsi olematon) ongelma siitä, että monille ihmisille sillä on pikkuisen väliä? Voitko kuvitella?

Joopa joo.-
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30217054:
Kas. Mitenkäs sinun parin kuukauden ikäiset lapsesi syövät ihan itsekseen? Eikös tässä nyt puhuttukaan enää niistä parista kuukaudesta, joka ollaan lasten kanssa kotona? :D
Huoh, ei kai ne lapset ihan aina ole parikuukautisia?
Yleisesti ottaen, alkaa mennä äärimmäisen typeräksi jankkaamiseksi tämä ketju..

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30217064:
Johtuisiko tämä (mielestäsi olematon) ongelma siitä, että monille ihmisille sillä on pikkuisen väliä? Voitko kuvitella?
Joo, toi mun kommentti oli tarkoitettu tohon työssäolon ja kotona olon vapauden vertailuun, onko oikeasti noin vaikea ymmärtää että ihan varmasti sieltä kotoakin löytyy näitä patalaiskoja puolisoja jotka eivät todellisuudessa tee juuri mitään, mutta kovasti jankuttavat kotitöiden määrästä.. Ihan samaan tapaan kuin on töissä olevia puolisoja jotka meneevät siihen sohvalle makaamaan 8h työpäivän jälkeen.

Yhteistyössä