Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
iu
Noh noh tarkempaa lukemista ;)
Sori, laitoin noi aterioiden nimet ulkomuistista, ja oletin aamupalan jälkeisen ruuan olevan lounas, sä puhutkin päivällisestä. Ja iltaruokaa nimitin päivälliseksi, koska sillä nimellä mä olen tottunut tossa kohtaa syötävää ateriaa nimittämään.

Päivällinen ja siivous 5min (tosin oli eilistä ruokaa kaapissa jonka valmistumiseen meni noin 10min vaimolta)
Skidit nukkuu, siinä välissä ajattelin käyttää noin 20 min yleiseen järjestelyyn.
Välipala + siivous 2min
Iltaruoka (kanakastike + riisi) ja tätä jää huomiselle n 15 min jonka aikana voisi sanalla pyyhkiä keittiön kaappien ovet.
Nii ja joo, päivällisruuan valmistikin vaimo edellisenä päivänä kymmenessä minuutissa, joten sä vain mikrotit. Saanko olla utelias ja kysyä, mitä teillä oli tarjolla? Mäkin haluan oppia tekemään hyvää ruokaa kymmenessä minuutissa. (Ja tää on ihan vilpittömin mielin esitetty toive, en kettuile!)

Vielä: käytätkö jotain pikariisiä, kun saat kypsäksi varttitunnissa? Vai otitko tohon tarkalleen vain ne ajat, kun mittaat vettä kattilaan, laitat riisit kiehuvaan veteen, otat kattilan tulelta... ja sama kanakastikkeen kanssa?

En mä osaa tollain noita aikoja pilkkoa, koska enhän mä voi siitä keittiöstä lähteä puuhailemaan omiani, kun sillä välin riisit kiehuu hellalle ja kastike palaa pohjaan ja... Eli kyllä mä sen katson ruuanlaittoon meneväksi ajaksi minkä mä siinä keittiössä homman äärellä pyörin: siinä välissä tosin monesti teen sen salaatin ja katan pöydän yms.

Joopa joo.
Vaimo väsäs broisku kiusauksen, tosin valmiista peruna sekoituksesta.. Ja joo pätkin noita aikoja koska en mä tosiaan siinä mitään tee kun riisi kiehuu, tai jotain on uunissa. Silloin yleensä just tulee pyyhittyä pintoja tai jtn muuta esim juotua kahvia kaks+

dddd
[QUOTE="123";30215273]Mutta se on reilua että vain toinen käy joka päivä töissä 8 h + matkat ja elättää perheen?[/QUOTE]

Suomessa suurin osa äideistä käy töissä eli käytännössä molemmat käyvät töissä.

iu
Vaimo väsäs broisku kiusauksen, tosin valmiista peruna sekoituksesta.. Ja joo pätkin noita aikoja koska en mä tosiaan siinä mitään tee kun riisi kiehuu, tai jotain on uunissa. Silloin yleensä just tulee pyyhittyä pintoja tai jtn muuta esim juotua kahvia kaks+
Aika paljon broileria kyllä syötte, jos kaks kertaa pävässä monena päivänä peräkkäin. ;)

Uuniruuan kans ymmärrän ton pätkimisen, kun siitä tosiaan voi lähtee ihan muihin puuhiin, mutta en mä kyllä hellan äärestä kovin kauas mee, jos mulla on kastike kasarissa ja riisit tulella.

Tossa riisin kiehuessa olisit muuten voinut tehdä sen salaatin, jos kerta kastikkeen tekeminen ei sitonut kasarin ääreen vaan pääsit plussailee. :) Pelkkä riisi ja kanakastike ei ainakaan jatkuvasti syötynä taida ihan riittää, vaan niitä kasviksiakin tarvitaan siihen aterian kylkeen...

Mutta nyt mä meen asuun tonne keittiöön ja teen iltapalksi pannaria. (Arvatkaa kaks kertaa, mistä sain innoituksen... :D )

dddd
Mutta harvapa se siellä töissäkään hirveästi lepäilee ;)
Näinpä. Eli kun molemmat käyvät töissä, niin pitäisi myös kotitöiden jakautua tasaisesti. Jos olet ikinä hoitanut vauvaa ja taaperoa yksin kotona yksin vähintään viikon, niin ymmärtäisit senkin, että lastenhoito huushollauksineen on ympärivuorokautista puuhaa eli siinäkin tapauksessa että toinen on kotona hoitamassa pieniä lapsia on kotityöt jaettava.

säpäle harmaana
Aika paljon broileria kyllä syötte, jos kaks kertaa pävässä monena päivänä peräkkäin. ;)

Uuniruuan kans ymmärrän ton pätkimisen, kun siitä tosiaan voi lähtee ihan muihin puuhiin, mutta en mä kyllä hellan äärestä kovin kauas mee, jos mulla on kastike kasarissa ja riisit tulella.

Tossa riisin kiehuessa olisit muuten voinut tehdä sen salaatin, jos kerta kastikkeen tekeminen ei sitonut kasarin ääreen vaan pääsit plussailee. :) Pelkkä riisi ja kanakastike ei ainakaan jatkuvasti syötynä taida ihan riittää, vaan niitä kasviksiakin tarvitaan siihen aterian kylkeen...

Mutta nyt mä meen asuun tonne keittiöön ja teen iltapalksi pannaria. (Arvatkaa kaks kertaa, mistä sain innoituksen... :D )
Näin juuri. Minusta on jotenkin käsittämätöntä, että tässä nyt lasketaan vain niitä aikoja, jotka menee riisin kaatamiseen ja astioiden korjaamiseen. Joopa joo ei ilmeisesti koskaan pilko tai kuori mitään, ei tiskaa, ei pyyhi tasoja, ei lakaise lattioita, ei siirrä ruokaa kattiloista tarjoilu/säilytysastioihin, ei sekoittele kastikkeita jne.

Joopa joo

Jeps, niin syödään Aasiassa ihmiset syö sitä viikko tolkulla putkeen niin en nyt nää tota minään ongelmana ;) Niin no mulla on hellasta tietsikalle n8m, ja tosiaan tuona aikana voi sitten kun se kastike hautuu niin vaikkapa pyyhkiä niitä pölyjä.. Jos ja kun ne kurkut/ tomaatit on asetellut valmiiksi, kumpikaan noista 2sta mukelosta ei suostu syömään salaattia..
Mä laitoin iltapalaksi uuniriisi puuroa aikaa siihen meni noin 3min tai sitten toisella laskenta tavalla 1h33min.

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30215623:
Näin juuri. Minusta on jotenkin käsittämätöntä, että tässä nyt lasketaan vain niitä aikoja, jotka menee riisin kaatamiseen ja astioiden korjaamiseen. Joopa joo ei ilmeisesti koskaan pilko tai kuori mitään, ei tiskaa, ei pyyhi tasoja, ei lakaise lattioita, ei siirrä ruokaa kattiloista tarjoilu/säilytysastioihin, ei sekoittele kastikkeita jne.
Lues tarkkaan noi mun viestit ;) Mä olen selvästi ilmoittanut siivoavani keittiön joka safkan jälkeen.. Kuinkas paljon menee aikaa kurkun kuorimiseen tai tomaatin siivuttamiseen? ENtä kuinka paljon menee aikaa kun laittaa kelmun uunivuuan päälle tai kaataa kastikkeen kippoon ja pistää astiat pesukoneeseen??

Tunteja vaiko jokunen hassu minuutti=?

"Lissu"
En nyt koko ketjua ala lukea... kotitöihin menee päivästä riippuen 30 min - 6 h ihan riippuen mitä teen. Ei ole mitään tarkkaa aikataulua, siivoan tarpeen ja fiiliksen mukaan.

Silloin kun olin lasten kanssa kotona tuntui kyllä, ettei aikaa paljon ollut kotitöihin. Me oltiin tosi paljon ulkona, sisään tultiin lähinnä ruoka-aikoina. Ja käytiin paljon kerhoissa, kavereilla yms. harrastuksissa. Kyllä mä silloin tietty siivoilin kun oltiin a) kotona ja b) neljän seinän sisällä mutta en ole ikinä viitsinyt pelkän siivoamisen takia jättää kivoja vierailuja välistä tai lyhentää ulkoiluja. Elämä on liian lyhyt. :)

Mutta ei meistä kotitöistä tapella, jos jompaakumpaa alkaa häiritä niin alkaa siivota ja toinen kyllä tajuaa osallistua touhuun pyytämättäkin.

säpäle harmaana
Jeps, niin syödään Aasiassa ihmiset syö sitä viikko tolkulla putkeen niin en nyt nää tota minään ongelmana ;) Niin no mulla on hellasta tietsikalle n8m, ja tosiaan tuona aikana voi sitten kun se kastike hautuu niin vaikkapa pyyhkiä niitä pölyjä.. Jos ja kun ne kurkut/ tomaatit on asetellut valmiiksi, kumpikaan noista 2sta mukelosta ei suostu syömään salaattia..
Mä laitoin iltapalaksi uuniriisi puuroa aikaa siihen meni noin 3min tai sitten toisella laskenta tavalla 1h33min.
Jokainen tässä ymmärtää mitä sinä tarkoitat tuolla laskentatavalla. Kuitenkaan joka päivä ei voi tehdä pelkästään ruokaa, jossa vain heitetään ainekset vuokaan ja uuniin. Jos syö monipuolisesti, ruoanlaittoon kuuluu usein jos jonkinlaista pesemistä, kuorimista, pilkkomista, sekoittamista, soseuttamista, maustamista, suurustamista jne. Ja se jälkien korjaaminen aika harvoin tarkoittaa pelkkää astioiden heittämistä tiskikoneeseen ja siivoaminen harvoin pelkkää pölyjen pyyhkimistä ja imurointia.

"Lissu"
Ja sen verran vielä lisään että kyllä tähän kotitöiden jakaantumiseen tulisi vaikuttaa myös se, kumpi hoitaa yöt. Jos on siis valvottavia lapsia. Mä olen valvonut molempien lasten kanssa, toisen kanssa 1,5 vuotta ja toisen kanssa 2 vuotta, osan aikaa molemmat valvotti yhtaikaa. Silloin nukuin pari tuntia yössä, monta kuukautta. Kun mies tuli töistä kotiin mä menin nukkumaan, en imuroimaan. Onneksi mulla on viisas mies joka ymmärtää tuollaiset sanomattakin. :)

Eri asia se on nykyisin siivoilla ja touhuilla kun saa nukkua yönsä kunnolla. :)

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30216001:
Jokainen tässä ymmärtää mitä sinä tarkoitat tuolla laskentatavalla. Kuitenkaan joka päivä ei voi tehdä pelkästään ruokaa, jossa vain heitetään ainekset vuokaan ja uuniin. Jos syö monipuolisesti, ruoanlaittoon kuuluu usein jos jonkinlaista pesemistä, kuorimista, pilkkomista, sekoittamista, soseuttamista, maustamista, suurustamista jne. Ja se jälkien korjaaminen aika harvoin tarkoittaa pelkkää astioiden heittämistä tiskikoneeseen ja siivoaminen harvoin pelkkää pölyjen pyyhkimistä ja imurointia.
Niinno huomenna menee enemmän aikaa kun ajattelin paistella pihvejä tosin sitten taas seuraavalla safkalla ei tarvitsekkaan muuta kuin mikrottaa ;) Otappas joskus ihan huvikseen aikaa paljonko sulla menee kun sä laitat ne astiat sinne koneeseen, saatat yllättyä. Tai yleensä teet kotitöitä,mulle esim oli yllätys että imurointiin ei mene tuon enemmän aikaa.

Sitäkin mä ihmettelen jos jollain menee 6h päivästä kotitöihin niin ehdittekö te olla lapsien kanssa missään vaiheessa?

säpäle harmaana
Lues tarkkaan noi mun viestit ;) Mä olen selvästi ilmoittanut siivoavani keittiön joka safkan jälkeen.. Kuinkas paljon menee aikaa kurkun kuorimiseen tai tomaatin siivuttamiseen? ENtä kuinka paljon menee aikaa kun laittaa kelmun uunivuuan päälle tai kaataa kastikkeen kippoon ja pistää astiat pesukoneeseen??

Tunteja vaiko jokunen hassu minuutti=?
No nimenomaan tuolla ensimmäisessä viestissäni sanoin, että minä joko teen asiat harvinaisen hitaasti tai sitten meillä on paljon enemmän sotkua. Tunneista en ole kuitenkaan puhunut missään vaiheessa. Kurkun kuorimiseen ja tomaatin siivuttamiseen ei mene kauaa, mutta juuri tällaiset pikkuhommat kyllä lisäävät niitä minuutteja noihin sinun mainitsemiisi, esim siihen aamiaiseen.

Joopa joo.
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30216027:
No nimenomaan tuolla ensimmäisessä viestissäni sanoin, että minä joko teen asiat harvinaisen hitaasti tai sitten meillä on paljon enemmän sotkua. Tunneista en ole kuitenkaan puhunut missään vaiheessa. Kurkun kuorimiseen ja tomaatin siivuttamiseen ei mene kauaa, mutta juuri tällaiset pikkuhommat kyllä lisäävät niitä minuutteja noihin sinun mainitsemiisi, esim siihen aamiaiseen.
Jep, no mä mainitsin tuolla senkin että aamulla meillä on aamupuuro johon hyvin harvoin tulee mitään kurkkuja siivutettua... Tottakai erityyppiset asiat vaativat lisää aikaa en mä ole missään välissä väittänytkään että voin 5min rakentaa pannukakku/ paahtoleipä/pekoni aamiaisen. Vaan noille 2 lapselle aamupalan sen jälkeen kyllä saattaa kestää kun mä väsään itselleni aamiasta mutta en mä sitä aikaa laske kotitöiksi.

säpäle harmaana
Niinno huomenna menee enemmän aikaa kun ajattelin paistella pihvejä tosin sitten taas seuraavalla safkalla ei tarvitsekkaan muuta kuin mikrottaa ;) Otappas joskus ihan huvikseen aikaa paljonko sulla menee kun sä laitat ne astiat sinne koneeseen, saatat yllättyä. Tai yleensä teet kotitöitä,mulle esim oli yllätys että imurointiin ei mene tuon enemmän aikaa.

Sitäkin mä ihmettelen jos jollain menee 6h päivästä kotitöihin niin ehdittekö te olla lapsien kanssa missään vaiheessa?
Etkö sinä nyt vieläkään tajua, että kyse on nimenomaan siitä, että se astioiden koneeseen heittäminen ja imurointi eivät ole niitä eniten aikaavieviä juttuja, joiden kestosta tässä nyt puhutaan.

Ja minä en ole puhunut tunneista. Sanoin vain, että minulla ei kyllä aamupala-askareet hoidu 5 minuutissa eikä nuo muutkaan noissa sinun mainitsemissasi ajoissa.

säpäle harmaana
Jep, no mä mainitsin tuolla senkin että aamulla meillä on aamupuuro johon hyvin harvoin tulee mitään kurkkuja siivutettua... Tottakai erityyppiset asiat vaativat lisää aikaa en mä ole missään välissä väittänytkään että voin 5min rakentaa pannukakku/ paahtoleipä/pekoni aamiaisen. Vaan noille 2 lapselle aamupalan sen jälkeen kyllä saattaa kestää kun mä väsään itselleni aamiasta mutta en mä sitä aikaa laske kotitöiksi.
No nimenomaan sitten tuokin vaikuttaa, mitä laskee kotitöihin. Jos esimerkiksi jälkien siivoamista tai tavaroiden paikalleen laittamista tai kahvipannun tiskaamista ei laske kotitöiksi, niin aika vähän niihin tietysti aikaa menee.

Joopa joo
No kerro ihmeessä mulle mihin se aika sitten menee ja kuinka paljon vuorokaudesta sitä on laitettava kotitöihin että huusholli pysyy siistinä ja pystyssä? Henkilökohtaisesti tässä pienessä 180 neliöisessä talossa en saa millään menemään yli 2h kotitöihin jos en ala tosiaankin joka päivä imuroimaan ja luuttuamaan ( tai vastaavasti hinkkaamaan hammasharjalla erikseen kaakeleita)

Mä en edelleenkään pidä kaupassa käyntiä kotityönä tai vastaavasti sitäkään jos mä heitän muksun harrastuksiin?

Joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30216085:
No nimenomaan sitten tuokin vaikuttaa, mitä laskee kotitöihin. Jos esimerkiksi jälkien siivoamista tai tavaroiden paikalleen laittamista tai kahvipannun tiskaamista ei laske kotitöiksi, niin aika vähän niihin tietysti aikaa menee.
Astianpekukonehan tuon kahvipannunkin pesee ja sen laittamiseen sinne ei kovin montaa sekuntia kulu, Niinkuin ei kulu astioiden koneeseen laittoonkaan.. Mä en vaan ymmärrä.. Lapsiarkea on kuitenkin takana toistakymmentä vuotta ja ajatusmailma on aina ollut tälläinen.

No eiköhän tässä tuu nyt vastaan tämä ihmisen yksilöllisyys, osa on huomattavasti ripeämpiä/parempia organisoimaan hommia kuin toiset etc.

iu
Mulla ei ole vaimoa, joka edellisenä iltana tekis mulle ruuat valmiiksi. :(

No ei vaan, meillä työnjako toimii hyvin: se tekee jota kyseinen homma vähemmän tympii. Siispä mä kokkaan ja pyykkään, mies huolehtii siivoamisen ja tiskikoneen. Suuremmat siivot tehdään yhdessä, lapset huolletaan yhdessä, hurtat ulkoilutetaan vuorotellen. Ymmärrät pointin.

Mutta aina ei oo ollut näin: Mies tuli suoraan äidin helmoista aikoinaan (tai lähes teinipoikahan tuo silloin vielä oli), ja jonkin aikaa meni tajutessa, että mä oon sen kumppani, en äiti. Kuitenkin oon koko ajan joko opiskellut tai tehnyt töitä täyspäiväisesti (tai molempia yhtäaikaa), niin en katso, että mun tarvis vielä palvella aikuista miestä. (Jälkikasvun pikkulapsiaika oli sitten oma vaiheensa, mutta näin pääpiirteissään.)

Eli säkö oot kotona ja vaimo käy töissä? Jos näin, mikä on pointtis, kun vaimos tuntuu osallistuvan hommiin kuitenkin, esim. kokkaamalla teille ruokaa valmiiksi - eikö osallustu muuten, eikö tarvitsekaan? Kuka käy kaupassa, kuka kuskaa lapsia, kuka tekee suuremmat siivoukset, huolehtii neuvola- vasu- lääkärikäynnit jne.?

Joopa joo
Eli säkö oot kotona ja vaimo käy töissä? Jos näin, mikä on pointtis, kun vaimos tuntuu osallistuvan hommiin kuitenkin, esim. kokkaamalla teille ruokaa valmiiksi - eikö osallustu muuten, eikö tarvitsekaan? Kuka käy kaupassa, kuka kuskaa lapsia, kuka tekee suuremmat siivoukset, huolehtii neuvola- vasu- lääkärikäynnit jne.?

Ei kyllä me molemmat ollaan töissä, itsellä vaan on sellainen työ että olen huomattavan paljon enemmän kotona kuin vaimo.
Ei tässä sen kummempaa pointtia ole mä vaan tosiaan olen kovasti ihmetellyt sitä miten tästä asiasta saadaan niin kosmisen isoja riitoja aikaan.

Ja sitä että mitä mä teen väärin kun mulla ei tosiaan niihin kotitöihin mene aikaa kuin pieni osa siitä mitä ilmeisesti keskiverto palstahenkilöllä-

Joopa joo
No eiköhän tässä tuu nyt vastaan tämä ihmisen yksilöllisyys, osa on huomattavasti ripeämpiä/parempia organisoimaan hommia kuin toiset etc.
Mä uskon että tästä on aika paljon kyse, tuli kyseisestä keskustelusta vaimon kanssa puhetta ja hänkin totesi että hänen tyylinsä on huomattavasti nysväävämpi-

Lisäksi uskon vahvasti että osalla kotihenkilöistä on aivan liian kovat vaatimukset itselleen jonka seurauksena tulee stressiä asioista ja ei oikeasti ehditä tehdä muuta kuin kotitöitä, pöljempikin tajuaa että päivittäiset vessan pesut/ lattioiden luuttuamiset ym on melko lailla hukkaan heitettyä aikaa.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
iu
Ei kyllä me molemmat ollaan töissä, itsellä vaan on sellainen työ että olen huomattavan paljon enemmän kotona kuin vaimo.
Ei tässä sen kummempaa pointtia ole mä vaan tosiaan olen kovasti ihmetellyt sitä miten tästä asiasta saadaan niin kosmisen isoja riitoja aikaan.

Ja sitä että mitä mä teen väärin kun mulla ei tosiaan niihin kotitöihin mene aikaa kuin pieni osa siitä mitä ilmeisesti keskiverto palstahenkilöllä-
Aa, sittenhän on ihan oiken, että jaatte niitä hommia? :)

Se kitinä ja kosminen rutina taitaa tulla siitä, että jompikumpi puolisko katsoo oikeudekseen elellä täysihoidossa ja korkeintaan sotkea yhtenä lapsena lasten joukossa.

Kyllä se varmaan suakin alkais ennen pitkää rassata, jos vaimo töiden jälkeen heittäytyis sohvalle tai koneelle eikä korvaansa lotkauttais, ja sä joutuisit yksin sitä teidän "arkea pyörittämään" (=ne kotihommat PLUS kaikki se muu sälä kaupassa käymisineen, aikatauluista huolehtimisiseen, kuskailuineen, lääkäri-kerho-vasu-neuvolkäynteineen yms. yms.)

Aika harva rutisee, jos homma toiii reilusti ja tasapuolisesti.

Yhteistyössä