Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
mies1harm.
minä siivoskelen pitkin päivää kaikki tällaiset perusjutut, tiskit, pyykit, yleinen järjestys. mutta ns siivouspäivinä, joita on epäsäännöllisen säännöllisesti, niin mies kyllä järjestää ja imuroi, minä pyyhin pölyt ja moppaan. ja saattaa se joskus pyöräyttää keittiön kuosiin tms.. eli meillä ei riidellä aiheesta, paitsi joskus huvikseen jos en muuta päänaukomista keksi :D
Mulle sopis toi, ja tosi hyvä, ja harvinainen, asenne teillä :)

Kyllä siihen meni aikaa mulla kun lapsen hoidon ohella ois pitäny vielä kaikkien edestä tehä hommat. Kaikki tiskit., roskat, pyykit sinne ja tänne ja tavarat ja...Tuohan ei tehny mitään kotona. Mulla oli vuoro 24/7 ja hänellä se 8h. Lapsi nukku huonosti ja oli vaativa, en mää saanu taukoa koskaan. Edes tiskejään se ei saanu koneeseen tai keittiöön, pyykit loju missä sattuu ja roskat jätti jälkeensä. Kamalan mekkalan mää nostin ja tein lakonkin sen kohdalta ennenku se alko tajuta. En näe sitä itsekkyytenä että vaadin aikuista osallistumaan edes omien asioidensa kohdalla tähän huushollin pitämiseen. En ole se ison miehen roskakuski ja palvelija, mulla kun oli sekin täysin avuton siinä.

Meillä kaikki osallistuu, minä teen isommat siivot yleensä koska olen kotona mutta päivittäin poika 13 v tyhjää tiskikoneen, vie roskat ja järjestelee oman huoneen. Mies iltaisin yleensä lämmittää jne mutta viikonloppuisin tehdään yhdessä koska itse osallistun myös ulkona puuhommiin ja muihinkin ns. miesten töihin. Yleensä se tekee joka ehtii. Ruoanlaitto on minun hommaa ellei poika innostu, tekee kyllä usein ruokaa. Minä pesen pyykit ja mies työvaatteensa. Talosta löytyy 10 h ja keittiö plus sauna, kodinhoitohuone ja pari vessaa joten työtä riittää ihan kaikille. Vanha maatalo ja pölyä kertyy ellei siivoa.
Eikö sinulla ole konetta?

Joopa joo
Kyllä siihen meni aikaa mulla kun lapsen hoidon ohella ois pitäny vielä kaikkien edestä tehä hommat. Kaikki tiskit., roskat, pyykit sinne ja tänne ja tavarat ja...Tuohan ei tehny mitään kotona. Mulla oli vuoro 24/7 ja hänellä se 8h. Lapsi nukku huonosti ja oli vaativa, en mää saanu taukoa koskaan. Edes tiskejään se ei saanu koneeseen tai keittiöön, pyykit loju missä sattuu ja roskat jätti jälkeensä. Kamalan mekkalan mää nostin ja tein lakonkin sen kohdalta ennenku se alko tajuta. En näe sitä itsekkyytenä että vaadin aikuista osallistumaan edes omien asioidensa kohdalla tähän huushollin pitämiseen. En ole se ison miehen roskakuski ja palvelija, mulla kun oli sekin täysin avuton siinä.

Erikois lapsethan on tietysti erikseen ja ymmärrän täysin jos tilanne on tuollainen + kyllähän aikuisen pitäisi omat jälkensä siivota...

Mutta yleisesti ottaen tuollaista aikaahan nyt ei hirveän kauan kestä, ja luonnollisesti järkevä aikuinen (mies/nainen) tuollaisessa tilanteessa auttaa niin paljon kuin vaan pystyy..

Törmännyt usein siihen tilanteeseen että puolisolta odotetaan että hän tekisi duunipäivän päälle vielä puolet kotitöistäkin, samalla mainostetaan sitä miten hirveän raskasta se kotona olo ja kotitöiden teko on, ja tämä on se asia mitä mä en ole koskaan ymmärtänyt.

Mun päivä.
Aamupuuro x 2 + keittiön siivous 10min max
Päivällinen ja siivous 5min (tosin oli eilistä ruokaa kaapissa jonka valmistumiseen meni noin 10min vaimolta)
Skidit nukkuu, siinä välissä ajattelin käyttää noin 20 min yleiseen järjestelyyn.
Välipala + siivous 2min
Iltaruoka (kanakastike + riisi) ja tätä jää huomiselle n 15 min jonka aikana voisi sanalla pyyhkiä keittiön kaappien ovet.

Imurointi n 20 min ja tätähän ei tosiaan tehdä joka pv.

Iltapalat ja viimeinen siistiminen 10 min..

Ei kovin pahalta vaikuta mun mielestä tämäkään päivä. Aika paljon helpommalla pääsen kun vaimo 8h töitä ja 1h matkustamista.
Eikö teillä pestä pyykkiä? Vessaa? Pyyhitä pölyjä? Syömisen jälkeen lattioita?
Miten sä selviät imuroinnista 20 minuutissa?
Lelujen siivoamiset?
Tavaroiden roudaaminen oikeille paikoilleen? Puhtaat vaatteet kappiin?
Astianpesukoneen tyhjentäminen? Kaupassa käynti?
ym. ym. ym.

Joopa joo
Tän päivän ohjelma...

Aamupala + keittiö siistiksi 5min.
Lounas valmisteluineen päivineen + keittiön siivous n 15min (en laske mukaan aikaa jonka ruoka on esim uunisssa)

Välipala+ siivoukset 5min
Tähän väliin voisi laittaa vaikka vessan siivouksen tälle päivälle 15min.
illallinen + siivoukset 10min.
iltapala ja loppusiivous 10min

Huomisen runko on suunnilleen sama mutta voisi sitten vaikka 20 min käyttää extraa ja vaikka pyyhkiä siivous ym kaappien ovet.

Ei tulisi mieleenkään tälläisten päivien jälkeen alkaa vaomolle vittuilemaan siitä että hänen ei tarvitse tehdä mitään kotona (tosin varmasti tekee kun laittaa pyykkejä noin 20 min).

Joopa joo
Eikö teillä pestä pyykkiä? Vessaa? Pyyhitä pölyjä? Syömisen jälkeen lattioita?
Miten sä selviät imuroinnista 20 minuutissa?
Lelujen siivoamiset?
Tavaroiden roudaaminen oikeille paikoilleen? Puhtaat vaatteet kappiin?
Astianpesukoneen tyhjentäminen? Kaupassa käynti?
ym. ym. ym.
Tottakai pestään, tänään ajattelin hoitaa tuon..
ja tottakai lattiat pyyhitään jos sinne jotain tippuu, montako minuuttia oletat että vaikka kaatuneen maitolasin siivoamisessa menee?

Lelut ym tavarat menee paikoilleen niin naurettavan pienellä ajallisella uhrauksella ettei viitsi niitä edes laskea. Samoin kuin joku astianpesukoneen tyhjennys, oikeasti kauanko siinä menee? 2-3minuuttia?

• Tykkää
Reactions: rops
"random"
Perheessä, jossa molemmat vanhemmat käyvät töissä, ei nähdäkseni kummallakaan ole oikeutta heittäytyä toisen palveltavaksi. Molemmilla on velvollisuus korjailla omat jälkensä ja hoitaa yhdessä lasten ja kodin huolto.

Ihmettelen kyllä noita aikoja, joiden puitteissa monet tuntuvat saavan homman toimimaan: kaupassa käynti jo vie vähintään sen puoli tuntia - tunnin useamman kerran viikossa. Ruuanlaittoon sekä tiskien ja keittiön selvittelyyn menee meillä enemmän kuin muutama minuutti (eri asia tietysti, jos aina laittaisi vain jotain einestä tai makaroni-hemapa-jauhelihajuttua). Eikö muilla syödä koskaan esim. salaatteja? Ei se kyllä parissa minuutissa valmistu, vaikka millainen superchef olisi. Sama esim. raasteiden kanssa.

Meillä on perheessä useampi jäsen, ja kaikki vaihtavat puhtaat vaatteet päivittäin. Vaikka on pesukone, eivät ne pyykit itsestään sinne koneeseen kävele tai nouse narulle. Jonkun on myös viikattava kuivat vaatteet kaappeihin. Ja tämä on tehtävä lähes joka päivä.

On tietysti oma valinta, haluaako pitää lemmikkejä. Meillä niitä on useampi, joten imuroida on pakko joka päivä. Koska neilöitä on kohtuullinen määrä, kyllä siihen saa ihan kivasti aikaa kulumaan. Varsinkin jos sen tekee kunnolla eikä vain vähän keskilattiaa huitaise. Myös saniteettitilat pyyhkäistään päivittäin: vaikkei se kerralla vie paljoakaan aikaa, se on jonkun kuitenkin tehtävä.

Ja koska niitä lemmikkejä on (kaikkien toiveesta), on ne ulkoilutettava, ruokittava ja muutenkin hoidettava. Vaikka lenkkeily voi olla ihan omakin harrastus, koira pakottaa jonkun sinne tien päälle satoi tai paistoi, halusi tai ei. Kissan hiekkis on puhdistettava säännöllisesti.

Lasten kuskaaminen vie myös yllättävän paljon aikaa. Jos asuu vähän syrjemmässä, sitä roudaamista riittää kyllä, eikä se tapahdu itsestään, vaan jonkun on siihen aikaa ja vaivaa uhrattava. Vaikkei ole fyysisesti raskasta, sitoo se kuitenkin ja on pois muista jutuista (vaikkapa siitä "kodin hoitamisesta").

Nämä ovat siis päivittäisiä rutiineja. Kaikki kausittainen (ja sitähän on jokaisella: kesävaatteet, talvivaatteet, harrastusvälineet ym. eivät huollu itsestään, perusteellisempaa siivousta tarvitaan varmasti kaikissa kodeissa silloin tällöin jne.).

Jokainen tietenkin valitsee itse elämäntapansa, ja helpommallakin voisi varmaan päästä. Mutta me (huom! ME, en pelkästään minä) olemme valinneet tämän tavan YHDESSÄ, joten yhdessä myös vastaamme siitä, että homma toimii. Minusta ihan reilua, eikä tuo puolisokaan ole koskaan asiasta marissut. Mutta se onkin aikuinen ihminen, ei mikään keskenkasvuinen, täyshoitoa odottava teini.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Tän päivän ohjelma...

Aamupala + keittiö siistiksi 5min.
Lounas valmisteluineen päivineen + keittiön siivous n 15min (en laske mukaan aikaa jonka ruoka on esim uunisssa)

Välipala+ siivoukset 5min
Tähän väliin voisi laittaa vaikka vessan siivouksen tälle päivälle 15min.
illallinen + siivoukset 10min.
iltapala ja loppusiivous 10min

Huomisen runko on suunnilleen sama mutta voisi sitten vaikka 20 min käyttää extraa ja vaikka pyyhkiä siivous ym kaappien ovet.

Ei tulisi mieleenkään tälläisten päivien jälkeen alkaa vaomolle vittuilemaan siitä että hänen ei tarvitse tehdä mitään kotona (tosin varmasti tekee kun laittaa pyykkejä noin 20 min).
Muistaahan sun vaimo jättää aina likaset pikkuhousut, sukat ym. likapyykin sängyn viereen?
Saatko sä oikeasti hoitaa noi kaikki kotihommat siten, ettei sua jostain syystä keskeytetä 5 minuutin aikana 25 kertaa? Eikö sun lapset tappele keskenään tai ala tekemään pahojaan, kun saat rätin käteen?
Kun sä lähdet lasten kanssa ulos, niin etkö sä joudu tappelemaan siitä, että harjataanko hiukset? Oho, pissasin ohi pöntön? Nyt sitä meni housuille. Pestään lattia, mennään pesulle, vaihdetaan vaatteet. No nyt on purkka hiuksissa. En laita kyllä tota haalaria. Ei lähdetä pihalle. Kun haalari on päällä, on todennäköisesti kakkahätä. jne.

Sori, mutta mun näkökulmasta, kahden lapsen äitinä, olisi mahdotonta määritellä se, miten paljon aikaa mihinkin menee, kun jokainen tekeminen useimmiten keskeytyy. Ehkä teillä on erilaista.
Mun mielestä se yleinen härdelli, joka lasten kanssa on aamusta iltaan, on jo itsessään uuvuttavaa ja se, että sen lisäksi kotityöt olisi ollut ainoastaan minun vastuulla ollessani lasten kanssa kotona, olisi ollut epäreilua.
Töissä ollessani... olen kuin lomalla.

Tottakai pestään, tänään ajattelin hoitaa tuon..
ja tottakai lattiat pyyhitään jos sinne jotain tippuu, montako minuuttia oletat että vaikka kaatuneen maitolasin siivoamisessa menee?

Lelut ym tavarat menee paikoilleen niin naurettavan pienellä ajallisella uhrauksella ettei viitsi niitä edes laskea. Samoin kuin joku astianpesukoneen tyhjennys, oikeasti kauanko siinä menee? 2-3minuuttia?
Niin... mä vaan saatan epäillä sitä, että onkohan sulla lapsia....
Sulla on joko hyvin rauhallisia itsenäisiä lapsia, jotka istuu hiljaa paikallaan, tai niitä ei ole.
Mulla on kaksi. En pystyisi ikinä kellottamaan kauanko aikaa mihinkin menee, koska en ole tehnyt yhtäkään asiaa neljään vuoteen niin, etteikö minua olisi keskeytetty.

Sinä saat kuulostamaan himassa olemisen vähän liian helpolta. Veikkaan, että ne, jotka oikeasti on olleet himassa pienten lasten kanssa, tietää tasan tarkkaan, ettei hengähdyshetkiä juuri ole. Jos et siivoa niiden jälkiä, selvittelet riitoja, koitat keksiä tekemistä, tappelet siitä, kun yksi ei suostu hiustenharjaukseen, mikään vaate ei kelpaa, ulkona kaikki on paskaa jne.

Joopa joo
Muistaahan sun vaimo jättää aina likaset pikkuhousut, sukat ym. likapyykin sängyn viereen?
Saatko sä oikeasti hoitaa noi kaikki kotihommat siten, ettei sua jostain syystä keskeytetä 5 minuutin aikana 25 kertaa? Eikö sun lapset tappele keskenään tai ala tekemään pahojaan, kun saat rätin käteen?
Kun sä lähdet lasten kanssa ulos, niin etkö sä joudu tappelemaan siitä, että harjataanko hiukset? Oho, pissasin ohi pöntön? Nyt sitä meni housuille. Pestään lattia, mennään pesulle, vaihdetaan vaatteet. No nyt on purkka hiuksissa. En laita kyllä tota haalaria. Ei lähdetä pihalle. Kun haalari on päällä, on todennäköisesti kakkahätä. jne.

Sori, mutta mun näkökulmasta, kahden lapsen äitinä, olisi mahdotonta määritellä se, miten paljon aikaa mihinkin menee, kun jokainen tekeminen useimmiten keskeytyy. Ehkä teillä on erilaista.
Mun mielestä se yleinen härdelli, joka lasten kanssa on aamusta iltaan, on jo itsessään uuvuttavaa ja se, että sen lisäksi kotityöt olisi ollut ainoastaan minun vastuulla ollessani lasten kanssa kotona, olisi ollut epäreilua.
Töissä ollessani... olen kuin lomalla.

Tottakai keskeytetään ja tottakai täällä on hirveä härdelli päällä (poislukien päikyt) <- joiden aikana on mun mielestä aika hyvä tehdä noita kotihommia kun pystyy ihan 100% keskittymään niihin..

Siinä mielessä mulla on kyllä helppoa että toi 2v pukee jo itse itseään ja okt:ssä kun asutaan niin noi kakkahädät ym ei aiheuta juurikaan mitään, ainostaan sen että mä joudun odottamaan sisällä.. Purkkaa ei ole vielä ollut kertaakaan hiuksissa, sinitarraa ja muovailuvahaa kylläkin (tämäkin on meillä ollut tosi harvinaista).

Mulla taas on vastaavasti sellainen olo etten millään pysty rinnastamaan kotona oloa töissä oloon, vaikka en teekkään fyysisesti raskaita töitä niin silti olisin ssata kertaa mielummin kotona lasten kanssa, eikä tulisi mieleenkään vaatia puolisolta mitään.

Noihin kaupassa käynteihin ym niin eihän noita voi oikeasti laskea mihinkään? Jos kaupassa kyntikin tuntuu jo työltä ja sielläkin pitää joka päivä käydä useasti niin sitten kannattaa jo panostaa vähän elämän hallintaan..

Joopa joo
Niin... mä vaan saatan epäillä sitä, että onkohan sulla lapsia....
Sulla on joko hyvin rauhallisia itsenäisiä lapsia, jotka istuu hiljaa paikallaan, tai niitä ei ole.
Mulla on kaksi. En pystyisi ikinä kellottamaan kauanko aikaa mihinkin menee, koska en ole tehnyt yhtäkään asiaa neljään vuoteen niin, etteikö minua olisi keskeytetty.

Sinä saat kuulostamaan himassa olemisen vähän liian helpolta. Veikkaan, että ne, jotka oikeasti on olleet himassa pienten lasten kanssa, tietää tasan tarkkaan, ettei hengähdyshetkiä juuri ole. Jos et siivoa niiden jälkiä, selvittelet riitoja, koitat keksiä tekemistä, tappelet siitä, kun yksi ei suostu hiustenharjaukseen, mikään vaate ei kelpaa, ulkona kaikki on paskaa jne.
Aiemmin jo vastasin että löytyy 4 lasta.. On tosiaan aika rauhallisia lapsia ainoastaan toi 2v vaatii koko ajan huomiota toi vanhempi mikä on jo eskarissa niin on taas aika itsenäinen.. Nyt ne puuhailee muovailuvahan kanssa ja meikä juo kaffea kaks+:lla..
Ulos ei tänään pääse kun vielä molemmat noista sen verran flunssaisia.

Safkan laitosta vielä, tetteeks te kaikki aina joka ruualle uutta safkaa vai onko mahdollisesti joskus esim Lounas ja päivällinen samaa? Tai käytättekö eineksia vai teettekö tosiaan kaiken alusta asti itse?

Tottakai keskeytetään ja tottakai täällä on hirveä härdelli päällä (poislukien päikyt) <- joiden aikana on mun mielestä aika hyvä tehdä noita kotihommia kun pystyy ihan 100% keskittymään niihin..

Siinä mielessä mulla on kyllä helppoa että toi 2v pukee jo itse itseään ja okt:ssä kun asutaan niin noi kakkahädät ym ei aiheuta juurikaan mitään, ainostaan sen että mä joudun odottamaan sisällä.. Purkkaa ei ole vielä ollut kertaakaan hiuksissa, sinitarraa ja muovailuvahaa kylläkin (tämäkin on meillä ollut tosi harvinaista).

Mulla taas on vastaavasti sellainen olo etten millään pysty rinnastamaan kotona oloa töissä oloon, vaikka en teekkään fyysisesti raskaita töitä niin silti olisin ssata kertaa mielummin kotona lasten kanssa, eikä tulisi mieleenkään vaatia puolisolta mitään.

Noihin kaupassa käynteihin ym niin eihän noita voi oikeasti laskea mihinkään? Jos kaupassa kyntikin tuntuu jo työltä ja sielläkin pitää joka päivä käydä useasti niin sitten kannattaa jo panostaa vähän elämän hallintaan..
Niin... sulla on siis yksi lapsi :)

Tosi hienoa, että koet kotona olemisen noin.
Minä vihasin sitä.
Se oli kamalaa puuduttavaa päivästä toiseen ja vuodesta toiseen suoriutumista kahden lapsen kanssa. Luoja miten mua riipi iskeä niitä pyykkejä päivästä toiseen koneeseen ja tyhjentää astianpeskukonetta ym.
Ei olis kyllä tullut mieleenkään, että mies olisi voinut tulla himaan duunin jälkeen lepäilemään, kun minä pyöritän taloutta 24 h. Kyllä meillä oli ihan selvää, että kun isäntä tulee töistä kotiin, niin se osallistuu ihan samalla lailla lastenhuoltoon ja kodinhuoltoon siitä sekunnista lähtien, kun ovesta astuu sisään. Hänellä ei siis todellakaan ollut etuoikeutta tulla siistiin ja puhtaaseen kotiin, jossa herttainen vaimo häärää pullantuoksuisena esiliinan kanssa ja tarjoilee ruuan pöytään ja hoitaa lapset, jotta mies saa levätä.
Mutta hienoa, jos jollain homma näin toimii ja kaikki on tyytyväisiä.
luojan kiitos pääsin töihin juomaan kahvini rauhassa. Tekemään yhden asian alusta loppuun ilman keskeytyksiä.

Aiemmin jo vastasin että löytyy 4 lasta.. On tosiaan aika rauhallisia lapsia ainoastaan toi 2v vaatii koko ajan huomiota toi vanhempi mikä on jo eskarissa niin on taas aika itsenäinen.. Nyt ne puuhailee muovailuvahan kanssa ja meikä juo kaffea kaks+:lla..
Ulos ei tänään pääse kun vielä molemmat noista sen verran flunssaisia.

Safkan laitosta vielä, tetteeks te kaikki aina joka ruualle uutta safkaa vai onko mahdollisesti joskus esim Lounas ja päivällinen samaa? Tai käytättekö eineksia vai teettekö tosiaan kaiken alusta asti itse?
Sori, en huomannut, että sulla on neljä lasta. Tosin teillä eloa helpottaa tuo ikäero. Meillä lapsilla on vain vuoden ikäero ja kumpikin viihtyy huomion keskipisteenä ja tarvitsee jatkuvaa huomiota. Rauhallisia hetkiä ei siis ole.

Joskus ruokaa on niin paljon, että voidaan syödä samaa sapuskaa kahdella aterialla, usein ei.
Eineksiä ei käytetä koskaan. Tai hyvin hyvin hyvin harvoin. Tehdään joo ruuat alusta asti itse.

"Asennekysymys"
Joillekin ne kotityöt ym kotona olo ylipäätään on raskasta. Joku toinen taas tavallaan ei näe itsestäänselviä hommia mitenkään "pakkotyönä" vaan normaalina arkena.
Jokainen on erilainen suhtautumisessaan. Ei kaikki voi tietää kuinka uupuu ja jotkut vaan on näppärämpiä organisoimaan asioita.

Itse tavallaan kuljen sieltä mistä aita on matalin. :D On puhdistusaineet suihkeina, desinfioivat kertisrätit ym. En kulje siis luuttu ja sanko kourassa ympäri kämppää.. tsups vaan ja pyyhkäisy esim.vessassa käynnin yhteydessä. Vihaan suursiivouksia joten huiskin ympäri taloa pitkin päivää ja paimennan pikkuapinoita.

Muutaman kk:n välein tehdään kuitenkin ns.isompi siivous, kaapit järjestellään jos jollain ihmeellä ne sitä tarvii. Tykkään näprätä, järjestellä jne.. tulee siis luonnostaan. Hulluna pidän itseänikin.

Astiat meillä laittaa jokainen kykenevä itse koneesee ja samoin pyykit koreihin.
Joutoaikaa kun on illalla, saatan esivalmistella seuraavan päivän ruuan ja sittenpä ne salaatit ym valmistuu kun uunissa muhii, pannulla hautuu, kiehuu milloin mikäkin. Pari kertaa viikossa vedetään sitä roskaruokaakin, esim.ranskikset, pitsa tms. Mies tekee myös milloin lystää ruokaa ja juu, toki töiden jälkeen pitää noista apinoista huolta, joten mulle sitä aikaa jää tehdä omia juttuja tai siivoilla, kokkailla..
Hoikkia ollaan kaikki vaikka rennosti syödäänkin halutessamme. Jälkkäreitä ei muuten meillä syödä kuin juhlapäivinä muuten. Niihin saisin pari tuntia aikaa menevään kyllä.. joten siksi ei syödä niitä. ;)

Tietyllä ns.natsiasenteella se on lähteny pyörimään alust lähtien ja mulle kotona olo on siis LOMAA. Riippuu varmaan työnkuvastakin mitä tehnyt aiemmin. Nykyään etänä hoidan tietyt projektit, niistä tulee ok liksa eikä tarvitse hermoilla, joku toinen ne esittelee ja hoitaa loppuun sitten :)

- koirat ovat mulle taas harrastus joten ne juoksutan jo aamuyöstä ekan kerran, mikäli suostuvat heräämään, heh heh. Mies nukkuu silloin vielä joten lapset eivät jää yksin. Aiemmin vaunulenkit sujui lepposasti koirien kanssa ja r.kilot vaan katosi itsestään. Säällä kuin säällä. Pihalla taas on mun toinen kotini, puutarhani. Sinne voi karata jos tuntuu painetta päässä..

En silti epäile, ihmettele jos jollain naksuu kotona. Varmasti aiheestakin.

Joopa joo
Totta toi ikäero kyllä helpottaa paljon! Hyvin huomaa kun toi 6v on esikoulussa niin silloin luonnollisesti toi 2v vaatii paljon enemmän huomiota..
Ja kyllä jos tosiaan lihan marinoinnista lähtien kaikki tehdään ruuanlaitossa itse niin silloin siihen menee hitokseen aikaa.

Vier
Aamulla ensimmäiseksi aamusämpylöiden leipominen – 10 minsaa + jälkisiivous.
Pyykinpesukoneen ja astianpesukoneen (pesen yöllä yhden koneellisen kumpaakin, koska yösähkö on halvempaa) tyhjennys. 5 minsaa.
Petivaatteet ulos tuulettumaan (viidestä vuoteesta) 5 minsaa.
Aamupalan kattaus, jälkien siivous ja ”normielämisen” iltajälkien siivous – yhteensä noin 10 minsaa.
Aamutöihin siis noin 30 minuuttia.¨

Aamupäivällä koko talon imurointi (joka kolmas päivä myös luutuaminen), pölyjen pyyhkiminen ja pintojen puhdistus, kauppareissu, kuivan pyykin silitys ja kaappeihin vieminen. Tuuletettujen petien petaaminen. Yhteensä noihin uppoaa noin tunti.

Iltapäivällä eri päivinä eri juttuja eli joskus vessat ja kylpyhuoneet, joskus ovenpielet, pistorasiat , katkaisimet yms. likaantuvat paikat, joskus jonkin kaapin tai kaapiston järjestely, joskus jääkaappi ja pakastin, joskus korjattavat vaatteet (nappeja, paikkauksia, saumojen vahvistamisia jne.), joskus nurmikon leikkaus/lumityöt, joskus kiitoskortit ja muistamiset suvulle ja ystäville, joskus ikkunat ja peilipinnat, joskus auton siivous, joskus papereiden arkistointia jne. jne.… sitä yhteensä noin 1-3 tuntia.

Myöhemmin päivällisen valmistus, kattaus ja usein jonkin ”pikkuhyväskän” leipominen ja lämpimäisten vieminen naapurustoon. Ja sitten tietenkin jälkien siivous. Yhteensä 1-3 tuntia sen mukaan mitä kulloinkin kokkaa tai leipoo.

Illemmalla lasten läksyt ja harrasteihin kuskaus. 1- 2 tuntia.
Iltapala siivouksineen, iltapesut, vaatteiden etsintä valmiiksi seuraavalle päivälle jne. 10 minuuttia
Hyvinkin siis saa 4,5 – 9,5 tuntia kulumaan kotitöihin.

"Jenis"
Naisten itsekkyys on valitettavasti kasvanut. Toisin sanoen harva näkee _mitään_ plussia miehen palvelemisessa.
Omasta puolestani voin sanoa, että se on kyllä miesten itsekkyys joka on kasvanut. Olen täysin valmis hoitamaan lapset ja kotityöt, jos se tarkoittaa että mies osaltaan rakentaa meille talon omin pikku hyppysin metritavarasta kuten pappani, ja kalastaa kuhat yms. pöytään. Metsästää syksyisin lihat, leikkaa omenapuut, tekee lämmityspuut omasta metsästä. Palkkatyön ohella, toki, koska mieshän se taloon rahat tuo.

Nykyäänhän tämä menee niin, että koska ulkotöitä ja ruuanhankkimishommia (muualta kuin lähikaupasta) ei enää ole, miehet katsovat että on olemassa vain naisten töitä.

• Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä