Ainainen kotitöistä kitiseminen..

• Viestiketjun aloittaja Joopa joo
  • Ensimmäinen viesti
Joopa joo
Hirveän paljon täällä kirjoitellaan ja valitetaan siitä että puoliso ei tee tarpeeksi kotitöitä ymym.. Nyt ihan mielenkiinnosta kysyn paljonko teillä menee kotitöihin aikaa vuorokaudesta?

Jopa kotona olevat mammat tuntuvat kitisevän tästä asiasta, reiluahan se tietysti olisi että se töissä käyvä puoliso vielä hoitaisi kotitöistäkin ainakin puolet, mielellään koko kodin ettei vaan tarvitsisi itse tehdä mitään.. Onko yleisesti ottaen ihmisistä tullut laiskempia kuin ennen vai mitä ihmettä?

Joopa joo.
Meillä yksi käyttökelpoinen orja ja aikaa menee kanssa noin 1h päivässä.. Jos itse olisin kotona pelkästään niin ei tulisi mieleenkään vaatia toiselta yhtään osallistumista mihinkään kotitöihin.

Mä en ole kotona hoitamassa kotia, vaan lapsia. Joten mun kontolleni kotityöt eivät kuulu yhtään sen enempää, kuin mitä miehenkään kontolle.

Ja ihan samaa mieltä olin silloinkin, kun mies oli kotona hoitamassa lapsia ja minä töissä. Ja mies on siis samaa mieltä kanssani nyt, kun hän on töissä ja minä kotona. Joten meillä ei kotitöistä juurikaan väitellä.

En osaa sanoa, että paljonko menee aikaa. Aika paljon kuitenkin ja joka ikinen päivä niitä kotitöitä saa tehdä.

vieraskin.
Ei mee paljoa. Pyykkihuoltoon menee varmaankin keskimäärin 10 min. vuorokaudessa sisältäen pyykin lajittelun, kuivumaan ripustamisen ja kaappiin laiton. Konehan pesee. Meillä ei silitetä kuin verhot ja juhlavaatteet. Siivous on viikkosiivousta useamman kerran viikossa, kun ollaan koiraperhe. JOka toinen päivä imurointi ja nopea lattioiden pyyhkäisy, pintojen pyyhintä, tavarat paikoillee (yleensä ovat jo paikoillaa, kun ei meillä tavaraa paljoa ole), Wc n pikapuhdistus eli lattia on imuroitu ja Wc paperilla ja domestoksella pyykäisen altaan, pöntön ja lattian pöntön edestä. Eniten aikaa vie ruoan laitto ja keittiön siistiminen sen jälkeen.

Keskimäärin kotitöihin 1-2 tuntia. Ruoan laitosta riippuu kuinka työlästä päivä on. Lapset jo koululaisia, mutta ei se kodinhoito sen kummempaa ollut vaikka lapset oli pieniä.

Ikkunat pestään 1-2 kertaa vuodessa. Keittiön ja olkkarin ikkunat keväällä ja syksyllä, makuuhuoneet kerran keväällä. Kaapit yleensä järjestyksessä ja pari kertaa vuodessa käydään vaatteita läpi mistä luovutaan ja pyyhkäistään kaapit. Keittiölle ja kylpyhuoneelle isompi siivous pari kertaa vuodessa. Katot pyyhäistään mikrokuituliinalla kerran vuoteen ja aikaa ei mene kuin muutam minuutti/huone. Tapettiseinistä pyyhitään tahrat tarvittaessa. Siivotaan vähän kerrallaa ja usein. Tavararöykkiöitä ei ole, joten siivouksen aikana ei tarvi järjestellä mitään.

"Jenis"
Aina kummaksunut sitä miten jostain näin vähäpätöisestä asiasta saadaan niin paljon riitoja aikaan, ei vaan ymmärrä.
Ja minä taas en edelleenkään ymmärrä, miksi se on niin vaikea tajuta että ihmisiä on erilaisia :D

Meillä on riidelty kotitöistä esim. tilanteessa, jossa molemmat käy töissä, on 2 lasta, ja toinen hoitaa kaikki muut kotityöt yksin paitsi ruohonleikkuun pari krt kesässä. Toki lapset "auttaa", mutta olivat tuossa vaiheessa vielä niin pieniä että se apu lähinnä haittasi. Sua ei siis ottaisi lainkaan päähän tällainen vähäpätöinen seikka, että 1 aikuinen pötköttelee illat sohvalla kun toinen aikuinen pyykkää, laittaa ruokaa, imuroi, viikkaa pyykkiä, vaihtaa lakanoita, pyyhkii pölyjä, pesee pyllyjä, pakkaa tarhareppuja, varaa neuvola-aikoja jne?

En ole laskenut, paljon menee kummallakin aikaa johonkin. Luonnollisesti yhtenä päivänä enemmän kuin toisena, mutta koska me ollaan siistejä tyyppejä kaikki niin mitään jättisiivousta ei tarvitse tehdä. Jokaisella tavaralla on oma paikkansa ja minä olen oppinut ajat sitten siivoamaan samalla kun teen esim. ruokaa.

Kuten Chef sanoi, kotiäitiaikoina minä hoidin lapsia pääsääntöisesti ja kotityöt kuului myös työssäkäyvälle miehelle. Eikä hän siitä napissut, että oli imurin varressa tai tyhjensi astianpesukonetta tai viikkasi pyykkejä kaappiin.

Ytyytfytfft
Eniten mua ottaa aivoon, jos muut perheenjäsenet (mies tai isot lapset) jättää jälkeensä sotkua. Eli kyllä mun mielestä jokaisen tarttee siivota omat jälkensä käy sitten töissä, koulussa tai on kotona. Kyllä mä siivoan ja pyykkään, jos pyykit on pyykkikorissa, astiat tiskikoneessa, tavarat paikoillaan, läikkynyt mehu pyyhitty, roskat viety roskikseen, vaatteet kaapissa jne. jne. Tästä mäkin vedän herneen nenään, jos mun oletetaan olevan henkilökohtainen palvelija. Ja tosiaan käytän myös lapsia kotitöiden teossa, miten ne muuten oppisi? Kyllä niitä hommia jää silti mullekin.

Joopa joo
[QUOTE="Jenis";30211215]Ja minä taas en edelleenkään ymmärrä, miksi se on niin vaikea tajuta että ihmisiä on erilaisia :D

Meillä on riidelty kotitöistä esim. tilanteessa, jossa molemmat käy töissä, on 2 lasta, ja toinen hoitaa kaikki muut kotityöt yksin paitsi ruohonleikkuun pari krt kesässä. Toki lapset "auttaa", mutta olivat tuossa vaiheessa vielä niin pieniä että se apu lähinnä haittasi. Sua ei siis ottaisi lainkaan päähän tällainen vähäpätöinen seikka, että 1 aikuinen pötköttelee illat sohvalla kun toinen aikuinen pyykkää, laittaa ruokaa, imuroi, viikkaa pyykkiä, vaihtaa lakanoita, pyyhkii pölyjä, pesee pyllyjä, pakkaa tarhareppuja, varaa neuvola-aikoja jne?[/QUOTE]

Tottakai ottaisi päähän jos tilanne olisi tuollainen, mä lähinnä peräänkuulutin sitä että riidellään asiasta jolla ei oikeasti ole minkäänlaista merkitystä.. Itsekkin olen kotona paljon lapsien kanssa ja en kyllä saa tosiaan näihin kotitöihin menemään vrk tasolla kovin kummoista aikaa.. (esim tänään olen istunut kaks plussalla enemmän kuin tehnyt kotitöitä) :) Jotenkin tuntuisi helvetin absurdilta ja itsekkäältä alkaa vinkua vaimolle kun hän tulee töistä kotiin että jumalauta voitko tyhjentää astianpesukoneen kun itse voin hoitaa kyseisen asian 4 minuutissa.

"Jenis"
Tottakai ottaisi päähän jos tilanne olisi tuollainen, mä lähinnä peräänkuulutin sitä että riidellään asiasta jolla ei oikeasti ole minkäänlaista merkitystä.. Itsekkin olen kotona paljon lapsien kanssa ja en kyllä saa tosiaan näihin kotitöihin menemään vrk tasolla kovin kummoista aikaa.. (esim tänään olen istunut kaks plussalla enemmän kuin tehnyt kotitöitä) :) Jotenkin tuntuisi helvetin absurdilta ja itsekkäältä alkaa vinkua vaimolle kun hän tulee töistä kotiin että jumalauta voitko tyhjentää astianpesukoneen kun itse voin hoitaa kyseisen asian 4 minuutissa.
Joo, kotonaollessa ne hommat menee vähän ku siinä sivussa. Iteki oon ollut pitkään hoitovapailla ja onhan sitä aikaa ihan eri lailla silloin. Mutta sitten kun mäkin menin töihin, ryntäsin kaupan & päikyn kautta kotiin ja aloin pistää sapuskaa pöytään ku toinen tosiaan "lepäilee" ja "palautuu" koko illan - siinä on huumorintaju hippusen koetuksella ;)

Mä luulen että se työssäkäyvä osapuoli ei tajua miten paljon toisen kotonaolo helpottaa myös hänen elämäänsä - ei tarvi stressata pyykeistä, lasten päikkykuljetuksista tai sairaslomista.

HippuTAR
Kotitöihin tunti?

Kyllä mulla menee kauemman, kai sit oon hidas. Mut ruuanlaitto, sisältäen aamiaisen, välipalat, iltapalan. Pyykinpesu, tiskit, tavaroitten järjestelyä, imurointi, noi on jokapäiväisiä ja kyllä niihin kaikkineen ainaki kolme tuntia päiväs kulahtaa. Sit jos on vielä lattianpesu, vessan ja kylppärin pesut, kaupassa käynti niin aikaa menee jo 4-5 tuntia.

Mun kontolla noi pääsääntöisesti on ollu, nyt ei tosin oo enää miestäkään jolta osallistumista vois edes odottaa. Lapset tietty osallistuu kykyjensä mukaan mutta silloin usein aikaa menee vielä enemmän.

kitinää
Laiskat eivät kitise, kun eivät omaa osuuttaa vaivaudu tekemään. Sen sijaan laiskat vätykset kehtaavat kitistä siitä, kun se suurimman työtaakan perheessä tekevä kertoo tilanteen olevan epäreilu.

joopa joo..
Mun päivä.
Aamupuuro x 2 + keittiön siivous 10min max
Päivällinen ja siivous 5min (tosin oli eilistä ruokaa kaapissa jonka valmistumiseen meni noin 10min vaimolta)
Skidit nukkuu, siinä välissä ajattelin käyttää noin 20 min yleiseen järjestelyyn.
Välipala + siivous 2min
Iltaruoka (kanakastike + riisi) ja tätä jää huomiselle n 15 min jonka aikana voisi sanalla pyyhkiä keittiön kaappien ovet.

Imurointi n 20 min ja tätähän ei tosiaan tehdä joka pv.

Iltapalat ja viimeinen siistiminen 10 min..

Ei kovin pahalta vaikuta mun mielestä tämäkään päivä. Aika paljon helpommalla pääsen kun vaimo 8h töitä ja 1h matkustamista.

noo joo...
Ehkäpä se ei ole kiinni ajasta... Kyllä se alkaa puuduttamaan, kun joka päivä teet ne samat asiat päivästä toiseen. Ja vielä jos toiset eivät edes omia sotkuja jaksa/muista siivota pois eikä tavarat mene omille paikoilleen.
No tosin meillä ei ylettömän siistiä ole, siitä pitää huolen 5 lasta, koirat ja kissat. On ollut vaan opittava katsomaan läpi sormien tätä siivoa, joka usein muistuttaa kaaosta. Silloin voi kilahtaa ja niin jokainen toimii ja talo on pari tuntia vähän siistimpi...
Niin mitä mies tekee? Kyllähän tuota on nähty ruoanlaitossa, imuroimassa, tiski- ja pyykkikonetta käyttämässä, ulkohommissa, autoa rassaamassa...

Kotitöihin ei mene pitkään aikaa, mutta nuo 2 x 1v2kk taaperot saa kaiken hankalaksi.. Ne on mahdottomasti nyt äidin perään ja roikkuvat koko ajan lahkeessa (jos eivät ole kiipeilemässä sinne tänne tai sotkemassa paikkoja).

Mä pystyisin tekemään kaiken noidenkin kanssa, mutta en nää siinä mitään järkeä. Otetaan esimerkiksi pyykkien ripustelu: Mä otan ensin pyykit koneesta (tuplat kaivelee sillä välin vessanpönttöä, repii vessapaperit, kaivelee vessankaapit. Joo ne kerkee tehdä kaiken tuon alle 30 sekuntiin :D ). Vien pyykit yläkertaan, tulen alas ja vahdin taaperoiden portaiden nousun. Pyykkien ripustelu: toinen kiipeää työpöydälle, lähden komentamaan jolloin toinen repii pyykkejä alas. Tätä sykliä jatkuu x aika, jonka jälkeen pyykit on vihdoin narulla. Kannan tuplat erikseen alakertaan ja nousen takaisin ylös hakemaan pyykkikorin takaisin paikoilleen.

Sama sillon kun mies on kotona: otan pyykit, ripustan ne, tulen alas. Aikaa kuluu se 10 min.

Kunhan nuo saa hivenen järkeä päähän, niin alan tehdä enemmän miehen ollessa töissä :D

tarkentaisitko
Siis onko ap:llä vain yksi lapsi, joka on hyväuninen vauva? Kotitöiden määrä on aika järkyttävän paljon suurempi, kun on useampi jo leikki-ikäinen sotkemassa ja syömässä eikä tosiaankaan tule mitään "päikkäritaukoja" päivään.

Joopa joo
Siis onko ap:llä vain yksi lapsi, joka on hyväuninen vauva? Kotitöiden määrä on aika järkyttävän paljon suurempi, kun on useampi jo leikki-ikäinen sotkemassa ja syömässä eikä tosiaankaan tule mitään "päikkäritaukoja" päivään.
Kaikenkaikkiaan 4 lasta joista kaksi ovat 2v ja 6v.
MOnesti tosiaan tuntuu että noihin kotitöihin käytettyä aikaa liioitellaan ihan hemmetisti, ei oikeasti kukaan käytä yli 2h joka ikinen päivä kotitöihin? Korjatkaa ihmeessä jos olenb väärässä.

• Tykkää
Reactions: rops
vieruus
Meillä kaikki osallistuu, minä teen isommat siivot yleensä koska olen kotona mutta päivittäin poika 13 v tyhjää tiskikoneen, vie roskat ja järjestelee oman huoneen. Mies iltaisin yleensä lämmittää jne mutta viikonloppuisin tehdään yhdessä koska itse osallistun myös ulkona puuhommiin ja muihinkin ns. miesten töihin. Yleensä se tekee joka ehtii. Ruoanlaitto on minun hommaa ellei poika innostu, tekee kyllä usein ruokaa. Minä pesen pyykit ja mies työvaatteensa. Talosta löytyy 10 h ja keittiö plus sauna, kodinhoitohuone ja pari vessaa joten työtä riittää ihan kaikille. Vanha maatalo ja pölyä kertyy ellei siivoa.

"Tiinuli"
Mua alkoi aikaisemmissa suhteissani veetuttamaan kotityöt aika tarkkaan samaan aikaan kun ihastus mieheen lopahti. Alkoi vaan ärsyttämään kaikki. Nykyisessä suhteessa ei ainkakaan vielä harmita yhtään vaikka jo viisi vuotta takana. Äijä on niin ihana, että hänelle teen mielelläni.

"niin"
Mä teen vähemmän kotitöitä kun mies. Syynä siihen ettei muo ärsytä pikku epäjärjestys ja miestä ärsyttää, joten hän siivoaa. Kumpikin osallistuu ruoan laittoon, vuoropäivin. Olen ollut myös parisuhteessa jossa itse tein aivan kaiken ja olen enemmän kuin tyytyväinen tähän tilanteeseen. Tämä on kummankin koti joten se vaatii kummankin panostuksen.

mies1harm.
Aina kummaksunut sitä miten jostain näin vähäpätöisestä asiasta saadaan niin paljon riitoja aikaan, ei vaan ymmärrä.
Naisten itsekkyys on valitettavasti kasvanut. Toisin sanoen harva näkee _mitään_ plussia miehen palvelemisessa. Tästä oli just kovaa ja aika hyvätasoista vääntöä täällä. Toki miehenkin pitää tehdä osuus, mutta joillain se menee liian excel-taulukoinniksi mun makuun.

Ääri-itsenäinen nainen (mies#2) ei ole mieleeni, koska en ole enää vuosiin pitänyt itsenäisyyttä itseisarvona teoreettisesti. Olen - ääripäistä - enemmän aristokraatti kuin demokraatti :)

minä siivoskelen pitkin päivää kaikki tällaiset perusjutut, tiskit, pyykit, yleinen järjestys. mutta ns siivouspäivinä, joita on epäsäännöllisen säännöllisesti, niin mies kyllä järjestää ja imuroi, minä pyyhin pölyt ja moppaan. ja saattaa se joskus pyöräyttää keittiön kuosiin tms.. eli meillä ei riidellä aiheesta, paitsi joskus huvikseen jos en muuta päänaukomista keksi :D

Yhteistyössä