GASTROSKOPIA huomenna iltapäivällä

• Viestiketjun aloittaja syväkurkku
  • Ensimmäinen viesti
syväkurkku
Olen menossa gastroskopiaan huomenna iltapäivällä. Olen lukenut, että osan mielestä aivan kaamea tutkimus, kun osa taas sanoo ettei ole juuri verikokeen ottoa kummempi juttu. Suurin osa pitää tutkimusta epämiellyttävänä tai huomattavan epämiellyttävänä, muttei erityisen vaikeana tutkimuksena.

Jos selviän hengissä huomisesta ensimmäisestä gastroskopiastani, niin kirjoitan sitten oman näkemykseni siitä tänne.

Joo epämiellyttäväähän se on ja vähän oli pahoinvoiva olo sen jälkeen, mutta en mä sanoisi että kamalaa - se puudute kurkkuun oli inhottavinta, sama mitä ne käyttää kun poskiontelot punkteerataan. Hyh.

Mä sain katsoa näytöltä koko tutkimuksen kun ne sitä teki, se oli mukava bonus.

Tsemppiä huomiselle!

syväkurkku
Kiitos tsemppaamisesta! Poskiontelopunkteerauksesta onkin muutaman kerran kokemus, sitä en pidä olainkaan pahana operaationa. Toivottavasti tästä gastroskopiasta jää samanlainen maku suuhun.

"mirkku"
Mä en saanu mitään puudutetta enkä esilääkettä (olen kuullut, että jotku on saanu rauhottavan tms.) ja oli kyllä ihan karmea kokemus. Yökin niin että tuntui aivotkin tulevan ulos siitä putkesta. Vapisin tunnin sen toimenpiteen jälkeen, kasvot oli täynnä pieniä mustelmia. Toivottavasti en enää koskaan joudu siihen.

herkkäkurkku
Itse olen joutunut kaksi kertaa sen letkun nielemään, voi yäk. Muutenkin kurkku herkkä ja vaikka puudutteet kehissä, niin silti sappinesteitä yökkäilin siihen pedille. Ei ihan kuin olis kaffella käynyt, ainakaan mulla. Mutta erilaisiahan me kaikki olemme, joten ei muuta kuin tseppiä hommaan. Lääkärihän sen tekee, joten ihan hyvissä käsissä olet.. :)

Minni-hiiri harmaana
Kuukausi sitten mulle tehtiin gastroskopia ja nyt muutama päivä sitten toisen kerran kontrollissa.
Epämiellyttävää oli, mutta ei kamalaa. Toisella kerralla ei edes pelottanut mennä.

Peyote
Mä pyysin esilääkitystä ja ne laitto mulle suoneen jotain semmosta että rupes kellot sulaan seinillä.
Tutkimusta tekevä mieslääkäri oli tosi mukava, luulinkin sitä ensin hoitajaksi, kun se ei tullut lääkärin tapaan takinliepeet liehuen kuin joku kuningas.

Sikäli se oli kamalaa, että putki tuntui kurkussa paljon kovemmalta ja paksummalta kuin olin kuvitellut. Röyhtäilin koko ajan, eikä mun mahaan saatu sitä ilmaa sen takia. Se ei kumminkaan tuntunut musta kovin pitkältä ajalta, kun siinä meni se ajantaju yökkiessä ja röyhtäillessä. Aika hirveähän se tutkimus oli, mutta pöpperöinen olo kyllä auttoi. Ja se kun lääkäri oli tosi kiva. Itse siinä ei tarttenut kun maata ja kokea ääretöntä epämukavuutta ja ajatella, että kokemus se on tämäkin.

"moi"
Olen todella pahasti oksennuskammoinen. Pelkään yökkimistä siis aivan hysteerisesti.
Niinhän sitten vatsaasioissa tuli pakkotilanne mennä tuohon tutkimukseen.
Ajattelin nukutusta, mutten kehdannut pyytää. Kuitenkin soitin sitten muutama päivä ennen tutkimusta, että pelkään kuollakseni ja saatan paniikissa toimia impulssiivisesti, pelkäsin, että vaistomaisesti revin sen letkun kurkusta itse ulos.
Hoitaja harmitteli, että kun oltais tiedetty, niin ois tehty humautuksessa. Eli se humautus olisi ollut ihan mahdollista, eikä vaikeasti saatava.

Menin kuitenkin sitten. Esilääkitystä annettiin, mutta vasta juuri ennen operaatiota ja se ei vaikuttanut. Olin kyllä sitä ennen pelotellut hoitojenkilökunnan sillä, että vaikka olen todella rauhallinen ihminen, niin uskon että se pelko voi saada minut toimimaan.
No mukana oli sitten enemmän hoitajia, yksi istui vierelläni perillä, luulen, että hänen tarkoituksensa oli pidellä jos panikoidun.

Kapula laitettiin suuhun ja ennenkuin tajusin lääkäri sujautti letkun perään. Muutama valtava räyhtäys sieltä nousi kun ilmaa pumpattiin, mutta ei yökkäyksiä.
Ja ennenkuin kerkesin mitään ajatellakkaan oli tutkimus jo ohi ja lääkäri kiitteli, että harvoin niin rauhallista potilasta saa hoitaa.

Eli oksennuskammoinenkin voi selvitä vallan mainiosti tutkimuksesta. Epämiellyttävä, mutta ei missään tapauksessa mahdoton. Tosin hoitojenkilökunta vaikuttaa myös. Itselläni sattui niin mainio "tiimi", että se jo osaltaan laski jännitystä.

syväkurkku
Kiitos kun kerroitte kokemuksianne. Aika moni on ilmeisesti tuohon toimenpiteeseen päätynyt. Huomenna ollaan sitten yhtä kokemusta rikkaampia. Toivottavasti myös maha näyttää siltä miltä pitää (fingers crossed puuta koputtaen)

arterielli vuoto
Mulla on gastroskopiasta kamalat kokemukset. Meinasi henki lähteä kesken toimenpiteen. Tarvittiin elvytysryhmä, monta pussia verta ja teho-osasto toimenpiteen jälkeen. Seuraavana päivänä uusintatähystys ja selvisin ilman elvytysryhmää tuolla kertaa. Tosin tarvittiin adrenaliinia sis. verenvuodon tyrehdyttämiseksi.

Syväkurkku
Tänään se sitten on, pahaenteisesti kello 13. Luottavaisin mielin silti olen sinne menossa. Aamupuuro aikaistui melkein yöpuuroksi, että olisi vatsa tyhjänä toimenpiteessä.

Minni-hiiri harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja Syväkurkku;30197972:
Tänään se sitten on, pahaenteisesti kello 13. Luottavaisin mielin silti olen sinne menossa. Aamupuuro aikaistui melkein yöpuuroksi, että olisi vatsa tyhjänä toimenpiteessä.
Hyvin se sujuu. Luulenpa, että tulet tänne toimenpiteen jälkeen kertomaan, että turhaan jännitit :) Tsemppiä!

:-O
Mulla on gastroskopiasta kamalat kokemukset. Meinasi henki lähteä kesken toimenpiteen. Tarvittiin elvytysryhmä, monta pussia verta ja teho-osasto toimenpiteen jälkeen. Seuraavana päivänä uusintatähystys ja selvisin ilman elvytysryhmää tuolla kertaa. Tosin tarvittiin adrenaliinia sis. verenvuodon tyrehdyttämiseksi.
No voi kauhistus... Minkä ihmeen takia "ne" halusivat tehdä sen uudelleen?
Aamutohtori: Aamutohtori: Onko järkeä, että sama potilas syö kymmentä eri lääkettä? | Tv | Areena | yle.fi

Mitä olis tapahtunut, jos et olisi halunnut...?

arterielli vuoto
No voi kauhistus... Minkä ihmeen takia "ne" halusivat tehdä sen uudelleen?
Aamutohtori: Aamutohtori: Onko järkeä, että sama potilas syö kymmentä eri lääkettä? | Tv | Areena | yle.fi

Mitä olis tapahtunut, jos et olisi halunnut...?
Ai mitäkö olisi tapahtunut? Olisin kuollut aika nopeasti sisäiseen verenvuotoon. Valtimosta (arterielli vuoto) tulee kuitenkin aikamoisella paineella se veri. Mulla siis posahti vatsan valtimo pohjukaissuolen vierestä leikkauksen jälkeen annettujen kipulääkkeiden ansiosta. Aiemmin ei ole ollut mitään vatsavaivaa ja esim. tulehduskipulääkkeitä olen syönyt tosi vähän, hyvä jos kerran tai kaksi vuodessa.

Uudelleen tähystettiin kun piti lisätä liimapaikkoja että vuoto ei toistuisi.

Tsemppiä ap:lle. Sulla tuskin kuitenkaan näin p*skaa tuuria kuin mulla.

Syväkurkku
Nyt on gastroskopia tehty. Tässä tuoreet kuulumiset.

Hoitaja kysyi heti sisään kutsuessa, että onko jännittänyt. Vastasin, että "ei pahemmin mutta vähän". Jännityksestä ei sen kummemmin enää puhuttu. Siitä sitten lääkärin luo, joka olikin vanhemman koulukunnan ihmisiä, jo keskimääräisen eläkeiän ylittänyt.

Aluksi kerrattiin oireita (liittyen ylävatsakipuun, närästykseen) ja sitten tuli käsky vasemmalle kyljelle pedille makaamaan. Hoitaja otti vajaan sormen paksuisen taipuisan letkun josta LED-valot paistoivat päästä. Puudutuksista tai lääkkeistä ei ollut mitään puhetta ja kysyinkin että eikö nielua puuduteta. Lääkäri oli sitä mieltä, että ensin kokeillaan aina ilman puudutuksia, koska niistä on omat haittansa.

Sitten vaan muoviholkki suuhun ja tähystysletku perässä. Letku ujutettiin sisään ja samalla muutaman kerran nielaisin, yökkäilin ja röyhtäilin. Noita yökkäilyjä tuli oikeastaaan alasmenon aikana tasaisesti, mutta se ei kestänyt kuin noin minuutin. Sitten oltiinkin jo pohjukaissuolen puolella, ja lääkäri sanoi että "nyt aletaankin tulemaan sitten takaisin päin". Tämä takaisin päin tulemisen tietäminen rauhoitti kummasti, enkä yökkäillyt sen jälkeen kertaakaan. Lääkäri kehotti toistuvasti olemaan rauhallisesti ja hengittämään tasaisesti.

Poujukaissuolenta palatessa napsittiin koepalat (4 tai 5 kpl eri kohdista). Koepalojen otto ei sattunut lainkaan, mutta hieman nipisti viimeistä palaa ruokatorvesta otettaessa. Sitten koko homma olikin ohi alle 5 minuutissa.

Toimenpide tehtiin siis ilman puudutusta ja hyvä niin, sillä puudutettuna ei voi syödä vähään aikaan. Nielaisin toimenpiteen aikana ehkä noin 15 kertaa, mutta se ei saanut minussa aikaan mitään ihmeempiä yökkäysrefleksejä, vaikka yökkäilen ehkä hieman tavallista herkemmin. Hengityskin kulki ihan hyvin, en havainnut minkäänlaista tukehtumisen tunnetta missään vaiheessa.

Kuvailisin toimenpidettä vähän ikävän tuntuiseksi, mutta en mitenkään erityisen pahaksi. Pahinta on ajatus letkun nielemisestä, mutta käytännössä se ei ollut kovin iso juttu. Tärkeintä on luottaa lääkäriin, ettei panikoi. Refluksi ja vähän löystynyt mahanportti oli tähystyksen diagnoosi silmämääräisesti. Koepalojen tulokset tulevat parin viikon päästä, eli niistä saattaa jotain vielä selvitä (mahakatarri tai keliakia tms.)

Gastroskopialla saa paljon tietoa ruoansulatuskanavan yläpään tilasta, ja toimenpide on todella pikainen. Vaikka letkun nieleminen on ikävän tuntuista, on hyödyt HUOMATTAVASTI suuremman kuin haitat. Luin esitteestä, että Suomessa tehdään noin 100 000 (siis satatuhatta) gastroskopiaa vuodessa! Yksi lisää ei tunnu missään :)

Kiitos kaikille tsemppaajille, ja tsemppiä tuleville potilaille. Ei tämä gastroskopia ole ollenkaan niin paha, mitä voisi kuvitella. Olen varma, että pahinta on etukäteispelko ja jännittäminen. Tämä siis minun kokemukseni.

Yhteistyössä