Järkytyin, mies puhui naisten raiskauksien yhteydestä vaatetukseen

• Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
"jaahas"
Ja, Vierasmies on kyllä siinä oikeassa, että joidenkin täällä tarjoilema mielikuva siitä, kuinka juuri pojat pitää erikseen kerätä esim. koulussa ryhmäksi ja suhtautua heihin potentiaalisina raiskaajina, ja valistaa ainoastaan poikia siitä etteivät saa raiskata, on aika loukkaavaa poikia kohtaan. Miksi ei kerralla valisteta koko luokkaa siitä miten toisia kohdellaan? Mikä tämä juttu on, että pojat pitää ikäänkuin sormella osoitellen todeta mahdollisiksi raiskaajiksi? Minusta on ihan ymmärrettävää, että se voisi herättää kiukkua.
Tässähän on taustalla se iänikuinen radikaalifeministinen slogan, jonka mukaan jokainen mies on potentiaalinen raiskaaja. Väitehän on tietysti täysin älyvapaa, samoin kuin siitä usein johdettu vaatimus, että miesten pitäisi kantaa kollektiivista häpeää sukupuolittuneesta väkivallasta.

mies1harm.
Hehe, aika heikkoja vastineita :) Taas kerran, jos naisen ajattelu juoksee noin binäärisesti, ettei tiedä, mikä on raja tyrkyn ja feminiinin välillä niin en voi auttaa. Absurdia on nähdä esimerkiksi viisas ja ajattelevainen käytös rajoittamisena.

Ja kepsis: onhan toi nyt riittämätön ja yksinkertaisettu näkemys siitä, miten yhteiskunta toimii.

Vierasmiess
Ja, Vierasmies on kyllä siinä oikeassa, että joidenkin täällä tarjoilema mielikuva siitä, kuinka juuri pojat pitää erikseen kerätä esim. koulussa ryhmäksi ja suhtautua heihin potentiaalisina raiskaajina, ja valistaa ainoastaan poikia siitä etteivät saa raiskata, on aika loukkaavaa poikia kohtaan. Miksi ei kerralla valisteta koko luokkaa siitä miten toisia kohdellaan? Mikä tämä juttu on, että pojat pitää ikäänkuin sormella osoitellen todeta mahdollisiksi raiskaajiksi? Minusta on ihan ymmärrettävää, että se voisi herättää kiukkua.
Koko luokka kerrallaan tai ei, mutta vain koska pienen pieni pipipäämiesryhmä miehiä on tehnyt seksuaalirikoksia (isompi määrä kuin naisia, kyllä), asettaa tuollainen "puhuttelu" tytöt ja pojat ikävään vastakkainasetteluun. Helposti sieltä joku herranenkeli Yannica rääkäisee "niimpä" tai katsoo pahalla silmällä poikia koska asetelmasta väkisinkin muodostuu "hyvät tytöt vastaan pahat pojat". Yannican äiti (palstamamma?) on ehkä lietsonut varomaan poikia jne jne.
Suurella todennälköisyydellä koko luokan pojista saatiin leimattua potentiaalisia raiskaajia sen pienen vatipääjoukon historian takia.

Mut joo, ehkä on vaan tyydyttävä kohtaloon, naisten on täysi oikeus sormea heristelemällä "ohjeistaa" miehiä ja poikia koska joku on jossain joskus raiskannut.

"a.p"
Mutta edes vihjaaminen, että se olisi selkeä keino päästä raiskauksista, on aivan edesvastuuttoman typerää.
Tuon lisäksi pohdit, että voi siitä olla hyötyäkin, paitsi jos miehellä on ase tms. ja myös että se varsinainen tilanne on todella pelottava.

Mut on itseasiassa yritetty raiskata nuoruudessa pariin kertaan. Ekalla kerralla oli kaksi nuorta miestä asialla, noin parikymmppisiä, ja itse olin vasta neljätoistavuotias. Taistelin henkeni edestä isäni mulle opettamin nyrkkeily yms. ottein, eikä pojat saaneet yhtään vaatetta edes pois mun päältä. Tässä heidän voimiaan varmasti lamaannutti yllätys, he eivät olleet odottaneet sellaista reaktiota nuorelta tytöltä.

Toisella kerralla asialla oli kokenut raiskaaja, ja tälle tein samoin, ukko oli mustelmilla mun jäljiltä :) Asia meni poliisille, koska olin 18 vuotias ja osasin jo paremmin ajaa asiaani. Selvisi, että tää mies oli raiskannut monia tyttöjä ja mua pyydettiin myös oikeuteen todistamaan. Siellä nämä tytöt nimenomaan kertoivat siitä, kuinka olivat vain lamaantuneet eivätkä olleet laittaneet juuri lainkaan vastaan.

Eli kovaa huutaminen ja vastaan tappelu todellakin auttaa, ei sillä että edes treenatuu nainen olisi miestä vahvempi, vaan nimenomaan yllätys raiskaajalle kun kerrankin nainen joka ei lamaannu. Itse olen miettinyt jälkeenpäin toki, että mulla oli tuuria kun niillä miehillä ei ollut aseita, se olisi varmaan lannistanut minutkin.

"jaahas"
Hehe, aika heikkoja vastineita :) Taas kerran, jos naisen ajattelu juoksee noin binäärisesti, ettei tiedä, mikä on raja tyrkyn ja feminiinin välillä niin en voi auttaa. Absurdia on nähdä esimerkiksi viisas ja ajattelevainen käytös rajoittamisena.

Ja kepsis: onhan toi nyt riittämätön ja yksinkertaisettu näkemys siitä, miten yhteiskunta toimii.
Kovin vahva ei ollut sinunkaan tämän päiväinen avauksesi. :) Odotan innolla kuvaustasi siitä, kuinka (moderni?) yhteiskunta toimii!

"random"

No mikä se raja on? Auta nyt, kun kerran tunnut sen niin tarkkaan tietävän.

Onko raja kaikilla yksilöillä sama? Milloin ja kenen mielestä hame on liian lyhyt, kaula-aukko liian suuri, iloinen kuplivuus liian tyrkkyä? Jos kerran tuulipukukin on jonkun (puskaraiskaajan) mielestä liian houkutteleva, niin kerro, oi suuri tietäjä, MITEN naisten pitää pukeutua, jotta olisivat ihanan naisellisia mutta eivät tyrkkyjä _ihan kaikkien_ mielestä, universaalisti?

[QUOTE="a.p";30153326]Tuon lisäksi pohdit, että voi siitä olla hyötyäkin, paitsi jos miehellä on ase tms. ja myös että se varsinainen tilanne on todella pelottava.

Mut on itseasiassa yritetty raiskata nuoruudessa pariin kertaan. Ekalla kerralla oli kaksi nuorta miestä asialla, noin parikymmppisiä, ja itse olin vasta neljätoistavuotias. Taistelin henkeni edestä isäni mulle opettamin nyrkkeily yms. ottein, eikä pojat saaneet yhtään vaatetta edes pois mun päältä. Tässä heidän voimiaan varmasti lamaannutti yllätys, he eivät olleet odottaneet sellaista reaktiota nuorelta tytöltä.

Toisella kerralla asialla oli kokenut raiskaaja, ja tälle tein samoin, ukko oli mustelmilla mun jäljiltä :) Asia meni poliisille, koska olin 18 vuotias ja osasin jo paremmin ajaa asiaani. Selvisi, että tää mies oli raiskannut monia tyttöjä ja mua pyydettiin myös oikeuteen todistamaan. Siellä nämä tytöt nimenomaan kertoivat siitä, kuinka olivat vain lamaantuneet eivätkä olleet laittaneet juuri lainkaan vastaan.

Eli kovaa huutaminen ja vastaan tappelu todellakin auttaa, ei sillä että edes treenatuu nainen olisi miestä vahvempi, vaan nimenomaan yllätys raiskaajalle kun kerrankin nainen joka ei lamaannu. Itse olen miettinyt jälkeenpäin toki, että mulla oli tuuria kun niillä miehillä ei ollut aseita, se olisi varmaan lannistanut minutkin.[/QUOTE]

Sinun reaktiosi ei ole kaikkien reaktio. Sinua väärin kohdelleiden miesten reaktiot sinun vastaan pistämiseen ei ole kaikkien raiskaajien reaktioita.

On vaarallista lähteä vannomaan että "tämä tekee autuaaksi". Sillä syntyy enemmän uhreja.

Se oli koko kirjoitukseni henki, asiaa kohtaan joka kumpusi selkeästi muutamien kirjoittelijoiden teksteistä.

"random"
Koko luokka kerrallaan tai ei, mutta vain koska pienen pieni pipipäämiesryhmä miehiä on tehnyt seksuaalirikoksia (isompi määrä kuin naisia, kyllä), asettaa tuollainen "puhuttelu" tytöt ja pojat ikävään vastakkainasetteluun. Helposti sieltä joku herranenkeli Yannica rääkäisee "niimpä" tai katsoo pahalla silmällä poikia koska asetelmasta väkisinkin muodostuu "hyvät tytöt vastaan pahat pojat". Yannican äiti (palstamamma?) on ehkä lietsonut varomaan poikia jne jne.
Suurella todennälköisyydellä koko luokan pojista saatiin leimattua potentiaalisia raiskaajia sen pienen vatipääjoukon historian takia.

Mut joo, ehkä on vaan tyydyttävä kohtaloon, naisten on täysi oikeus sormea heristelemällä "ohjeistaa" miehiä ja poikia koska joku on jossain joskus raiskannut.
Vastasit viestiin, jossa puhuttiin siitä, että koko luokkaa pitäisi valistaa siitä, miten toisia kohdellaan. (Tiedoksesi: terveystietoa opettavat muuten myös miehet.)

Mutta turhaa vääntämistä, kun luetunymmärtämisesi on mitä on.

mies1harm.
[QUOTE="jaahas";30153330]Kovin vahva ei ollut sinunkaan tämän päiväinen avauksesi. :) Odotan innolla kuvaustasi siitä, kuinka (moderni?) yhteiskunta toimii![/QUOTE]

Aha.

Kyllä minusta tuntuu että tänne ei kannata kovin mutkikkaita kuvauksia kirjoitella :) Sovitaan vaan että kaikki saa tehdä mitä haluaa lain puitteissa niin ollaan tyytyväisiä ja aikaakin säästyy.

mies1harm.
[QUOTE="random";30153339]No mikä se raja on? Auta nyt, kun kerran tunnut sen niin tarkkaan tietävän.

Onko raja kaikilla yksilöillä sama? Milloin ja kenen mielestä hame on liian lyhyt, kaula-aukko liian suuri, iloinen kuplivuus liian tyrkkyä? Jos kerran tuulipukukin on jonkun (puskaraiskaajan) mielestä liian houkutteleva, niin kerro, oi suuri tietäjä, MITEN naisten pitää pukeutua, jotta olisivat ihanan naisellisia mutta eivät tyrkkyjä _ihan kaikkien_ mielestä, universaalisti?[/QUOTE]

Jos olet nainen, ajattelet kyllä asiaa enemmän abstraktisti kuin intuitiivisesti. Vieläpä syyllistyt kompleksikysymykseen tuossa lopussa. Eli tuntuu toivottomalta, lähtökohdat on niin kaukana.

Ehkä yv:nä voisin mennä pidemmälle.

mies1harm.
[QUOTE="jaahas";30153372]Aivan, kyllä selkeys on valttia niin täällä, kuin elämässä yleensäkin. Vaikka tokihan noinkin pitkälle opiskelleelle kaverille tämä on ihan sanomattakin selvää. :)[/QUOTE]

En olisi tuosta aivan varma. En pitäisi selkeyttä itseisarvona, tiedostan kyllä, että se on suomalainen arvo.

"random"
Jos olet nainen, ajattelet kyllä asiaa enemmän abstraktisti kuin intuitiivisesti. Vieläpä syyllistyt kompleksikysymykseen tuossa lopussa. Eli tuntuu toivottomalta, lähtökohdat on niin kaukana.

Ehkä yv:nä voisin mennä pidemmälle.
Jos nainen ajattelee asiaa intuitiivisesti, hän todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin erehtyy pukeutumaan niin, että JONKUN mielestä hän ylittää tyrkkyyden rajan. Jos tämä joku sattuu olemaan sitä mieltä, että tyrkky = vapaata riistaa, ollaan ihan oikeassa pulassa, ei absrtaktissa.

Mistä lähtökohdista tätä ongelmaa pitäisi mielestäsi lähestyä - kyseessähän kuitenkin ON ihan käytännön ongelma, siitä lienemme yhtä mieltä?

mies1harm.
[QUOTE="jaahas";30153390]Ok, eli sekavat kirjoituksesi selittyvät siis sillä, että et halua omaksua moista suomalaista arvoa osaksi omaa identiteettiäsi?[/QUOTE]

Näen sen läpi, sanotaanko näin. Mutta olet oikeilla jäljillä. Olen kaukana insinööriajattelusta ja suht epäsuomalainen joissain asioissa. Toki joissain muissa taas suomalaisempi.

Uskon sinulta löytyvän riittävästi mielikuvitusta kuvaillaksesi oman näkemyksesi feminiinisestä naisesta, joka ei ole tyrkky. Etsi vaikka kuva netistä :) Suomalaisena naisena olen kiinnostunut tietämään, millainen tyyli olisi omiaan herättämään miehistä kunnioitusta.

mies1harm.
[QUOTE="random";30153400]Jos nainen ajattelee asiaa intuitiivisesti, hän todennäköisesti ennemmin tai myöhemmin erehtyy pukeutumaan niin, että JONKUN mielestä hän ylittää tyrkkyyden rajan. Jos tämä joku sattuu olemaan sitä mieltä, että tyrkky = vapaata riistaa, ollaan ihan oikeassa pulassa, ei absrtaktissa.

Mistä lähtökohdista tätä ongelmaa pitäisi mielestäsi lähestyä - kyseessähän kuitenkin ON ihan käytännön ongelma, siitä lienemme yhtä mieltä?[/QUOTE]

Musta sä redusoit nyt ongelman sille tasolle, että turvallisinta elämää on pysyä sängyssä ovi lukossa :)

Eikö sulla ole tosiaan asiassa mitään intuitiivisia rajoitteita tai aste-eroja ton ja "ihan miten haluaan" välillä?

Tästä puhun kun puhun suomalaisen vapauskäsityksen alkeellisesta "lockelaisesta" yksinkertaisuudesta - jota varmaankaan mikään muu maa ei jaa. Lasi on puoliksi tyhjä minulle tässä - massoille varmasti puoliksi täysi tai oikeammin kokonaan täysi.

"random"
Musta sä redusoit nyt ongelman sille tasolle, että turvallisinta elämää on pysyä sängyssä ovi lukossa :)

Eikö sulla ole tosiaan asiassa mitään intuitiivisia rajoitteita tai aste-eroja ton ja "ihan miten haluaan" välillä?

Tästä puhun kun puhun suomalaisen vapauskäsityksen alkeellisesta "lockelaisesta" yksinkertaisuudesta - jota varmaankaan mikään muu maa ei jaa. Lasi on puoliksi tyhjä minulle tässä - massoille varmasti puoliksi täysi tai oikeammin kokonaan täysi.
Ei, en todellakaan. Minulla on kyllä henkilökohtaisesti varsin hyvä käsitys siitä, milloin pukeutumiseni on asiallista, viehättävää, rentoa, kasuaalia, nukkavierua tai jopa tyrkkyä. Mutta ongelma on nyt siinä, että minun käsitykseni eivät ole universaaleja, kuten eivä sinunkaan - tai kenenkään muunkaan.

Ja koska näin on, on ilmeisesti aika turha alkaa antaa naisille neuvoja siitä, milloin he pukeutuvat kauniisti, milloin pukeutuminen on jo tyrkkyä. Sinäkään et taida sitten kuitenkaan pystyä siihen?

Toki ääripäissä näin voi tehdä, kuten itsekin sanot, mutta se liukumo siinä välillä... Juuri siitä minä nyt olen koko ajan puhunut, jos et ole sattunut huomaamaan. Sinä olet se, joka jatkuvasti palaa noihin ääripäihin. (Kenen ajattelu se nyt sitten loppujen lopuksi olikaan turhan binääristä?)

mies1harm.
Uskon sinulta löytyvän riittävästi mielikuvitusta kuvaillaksesi oman näkemyksesi feminiinisestä naisesta, joka ei ole tyrkky. Etsi vaikka kuva netistä :) Suomalaisena naisena olen kiinnostunut tietämään, millainen tyyli olisi omiaan herättämään miehistä kunnioitusta.
No oma ihanteeni on sellainen, ettei nainen ylikorosta naisellisuutta överinä, mutta ei ole myöskään saunapuhdas. On selkeästi nainen, mutta naisellisuus on hienostunutta ja intuitiivista, symbolista, ei loogista tai binääristä, realistista. Esimerkiksi jokin yksityiskohta, joka on harkittu yhdistettynä olemukseen, jossa on pehmeyttä ja eloisuutta, keskitasolla leikkiä.

Proosallisen mustavalkoisuuden rikkominen eli joko tätä tai tätä - joka juuri onkin naisen perinteinen vahvuus mutta Suomessa tosi harvinaisuus - on mulle naisessa hyvin tärkeää. Eli naisen pitäisi olla yhtä aikaa esimerkiksi eroottinen ja kiltti/raikas. Tiedän kyllä ulkonäöltä yhden suomalaisnaisen, joka olisi hyvä esimerkki, mutten viitsi linkittää.

Toki noin kursorisemmin kaikenlainen klassisuus kääntää pääni, mutta silkka klassisuus ei ole hyvä.

mies1harm.
[QUOTE="random";30153472]Ei, en todellakaan. Minulla on kyllä henkilökohtaisesti varsin hyvä käsitys siitä, milloin pukeutumiseni on asiallista, viehättävää, rentoa, kasuaalia, nukkavierua tai jopa tyrkkyä. Mutta ongelma on nyt siinä, että minun käsitykseni eivät ole universaaleja, kuten eivä sinunkaan - tai kenenkään muunkaan.

Ja koska näin on, on ilmeisesti aika turha alkaa antaa naisille neuvoja siitä, milloin he pukeutuvat kauniisti, milloin pukeutuminen on jo tyrkkyä. Sinäkään et taida sitten kuitenkaan pystyä siihen?

Toki ääripäissä näin voi tehdä, kuten itsekin sanot, mutta se liukumo siinä välillä... Juuri siitä minä nyt olen koko ajan puhunut, jos et ole sattunut huomaamaan. Sinä olet se, joka jatkuvasti palaa noihin ääripäihin. (Kenen ajattelu se nyt sitten loppujen lopuksi olikaan turhan binääristä?)[/QUOTE]

Ongelmahan on juuri se, että enemmistölle suomalaisnaisia ongelma todella ON binäärinen. Joko "mä pukeudun kuin haluan" tai sitten "mua rajoitetaan". Oma viisaus, harkinta, moraali, vastuu ovat hukassa: "nainen saa olla vaikka alasti eikä saa koskea". Eli eletään rankassa, myyttisessä hybriksessä vapaudesta itseisarvona. Hieman sama olisi verkkarit päällä häihin "ku mää ny saan olla kuinka mää taharon".

Et voi väittää, että tää ajattelu olisi harvinaisuus. Itse asiassa se, että pyysit minun _määrittelemään_ jonkin pukeutumisrajan pitää jo sisällään näkemyksen, että naisen vapautta pukeutua ei sinusta saa kyseenalaistaa.

On kyse siis tuosta omasta vastuusta, omasta järjen käytöstä, sen tajuamisesta, ettei vapaus ole vain siististi cool juttu. Ja ulkomailla hallitsevat muuten tämän usein paremmin OSAKSI siksi koska miesten valta on isompaa. Mutta ehkä myös osaksi harkitumman vapauskäsityksen ja tiukemman käytösnormiston takia, joka ei siis ole vain paha asia kuten täälläkin toitotetaan (mm. kepsis, Scarlett) että lokeroidaan, kamalaa.

"random"
"Ongelmahan on juuri se, että enemmistölle suomalaisnaisia ongelma todella ON binäärinen. Joko "mä pukeudun kuin haluan" tai sitten "mua rajoitetaan". Oma viisaus, harkinta, moraali, vastuu ovat hukassa"

Ei. Tämä binäärisyysongelma on vain sinun päässäsi, missään reaalimaailmassa en ole tuohon törmännyt kuin korkeintaan äärimmäisen msrginaalina.

Sinulle tuntuu olevan mahdotonta päästä irti noista syvälle juurtuneista ennakkokäsityksistäsi, joilla ei ole juurikaan kosketuspintaa todellisuuden kanssa, joten osaltani päätän tämän hedelmättömän jankkaamisen tähän.

Hyvää päivänjatkoa, mene sinäkin ulos katselemaan niitä ihania suomalaisia naisia. :) Ja jos otat nuo vääristävät putkilasit päästäsi, saatat huomata koko sen elävän elämän kirjon etkä vain niitä ääripäitä...

"jaahas"
[QUOTE="random";30153602]
Sinulle tuntuu olevan mahdotonta päästä irti noista syvälle juurtuneista ennakkokäsityksistäsi, joilla ei ole juurikaan kosketuspintaa todellisuuden kanssa, joten osaltani päätän tämän hedelmättömän jankkaamisen tähän. [/QUOTE]

Näinhän se on, että ellei todellisuus vastaa ennakkokäsityksiä, niin korjataan sitten sitä todellisuutta.

vieras-
Sinun reaktiosi ei ole kaikkien reaktio. Sinua väärin kohdelleiden miesten reaktiot sinun vastaan pistämiseen ei ole kaikkien raiskaajien reaktioita.

On vaarallista lähteä vannomaan että "tämä tekee autuaaksi". Sillä syntyy enemmän uhreja.

Se oli koko kirjoitukseni henki, asiaa kohtaan joka kumpusi selkeästi muutamien kirjoittelijoiden teksteistä.
Eiköhän se ole jokaiselle selvää, ettei harrastelulla ketään itseä voimakkaampaa piestä, ei mies eikä nainen. Mutta niillä kursseilla opetetaan esim. otteita, joilla voi irrottautua, kun joku käy kiinni. Ei yhtään huono taito osata, sillä pelaa itselleen paremman mahdollisuuden päästä karkuun, ei tarkoitus olekaan jäädä ketään näytöstyyliin heittelemään.

mies1harm.
[QUOTE="random";30153602]"Ongelmahan on juuri se, että enemmistölle suomalaisnaisia ongelma todella ON binäärinen. Joko "mä pukeudun kuin haluan" tai sitten "mua rajoitetaan". Oma viisaus, harkinta, moraali, vastuu ovat hukassa"

Ei. Tämä binäärisyysongelma on vain sinun päässäsi, missään reaalimaailmassa en ole tuohon törmännyt kuin korkeintaan äärimmäisen msrginaalina.[/quote]

Olet yksinkertaisesti väärässä: jopa tällä palstalla tuo näkemys on minunkin silmiini osunut kymmeniä kertoja.

Todellisuus ei ole aivan niin helppoa kuin ajattelet... :) Mutta kiitos, samoin!

Yhteistyössä