[QUOTE="random";30153472]Ei, en todellakaan. Minulla on kyllä henkilökohtaisesti varsin hyvä käsitys siitä, milloin pukeutumiseni on asiallista, viehättävää, rentoa, kasuaalia, nukkavierua tai jopa tyrkkyä. Mutta ongelma on nyt siinä, että minun käsitykseni eivät ole universaaleja, kuten eivä sinunkaan - tai kenenkään muunkaan.
Ja koska näin on, on ilmeisesti aika turha alkaa antaa naisille neuvoja siitä, milloin he pukeutuvat kauniisti, milloin pukeutuminen on jo tyrkkyä. Sinäkään et taida sitten kuitenkaan pystyä siihen?
Toki ääripäissä näin voi tehdä, kuten itsekin sanot, mutta se liukumo siinä välillä... Juuri siitä minä nyt olen koko ajan puhunut, jos et ole sattunut huomaamaan. Sinä olet se, joka jatkuvasti palaa noihin ääripäihin. (Kenen ajattelu se nyt sitten loppujen lopuksi olikaan turhan binääristä?)[/QUOTE]
Ongelmahan on juuri se, että enemmistölle suomalaisnaisia ongelma todella ON binäärinen. Joko "mä pukeudun kuin haluan" tai sitten "mua rajoitetaan". Oma viisaus, harkinta, moraali, vastuu ovat hukassa: "nainen saa olla vaikka alasti eikä saa koskea". Eli eletään rankassa, myyttisessä hybriksessä vapaudesta itseisarvona. Hieman sama olisi verkkarit päällä häihin "ku mää ny saan olla kuinka mää taharon".
Et voi väittää, että tää ajattelu olisi harvinaisuus. Itse asiassa se, että pyysit minun _määrittelemään_ jonkin pukeutumisrajan pitää jo sisällään näkemyksen, että naisen vapautta pukeutua ei sinusta saa kyseenalaistaa.
On kyse siis tuosta omasta vastuusta, omasta järjen käytöstä, sen tajuamisesta, ettei vapaus ole vain siististi cool juttu. Ja ulkomailla hallitsevat muuten tämän usein paremmin OSAKSI siksi koska miesten valta on isompaa. Mutta ehkä myös osaksi harkitumman vapauskäsityksen ja tiukemman käytösnormiston takia, joka ei siis ole vain paha asia kuten täälläkin toitotetaan (mm. kepsis, Scarlett) että lokeroidaan, kamalaa.