Itsekin muistan että eksä ei edes tajunnut miksi lapsi tarvitsee uudet saappaat joka vuosi... no ei voi ehkä sitten sellaista oivallusta mieheltä vaatia, että hei se koipi kasvaa, kaiken lisäksi toinenkin.
Itse olen ollut kaikissa parisuhteissani enemmän tienaava osapuoli. Ikävä kyllä mieskään ei suostunut jäämään kotiin lapsia hoitamaan, eikä hän olisi osannutkaan - hän pykäsi kehnosti kannattavan yrityksen, joka oli hänen lelunsa, ja johon sitten upposi "yhteisetkin" rahat. Mainittakoon että yhteinen tili oli se johon meni minun palkka ja miehen mukamas-tulot menivät hänen omalle tililleen. Elintasoni ja elämisentasoni parani huomattavasti kun otin lapset kainaloon ja lähdin yksinhuoltajaksi - ja ei, elareita mies ei ikinä maksanut vaikka semmoisista kyllä puhuttiin. Toinen mies kuvitteli aina maksavansa yhteisistä menoista enemmän, vaikka tosiasiassa hänelläkin hupsahti omiin kuluihinsa rahansa, kuluja vaan oli enemmän kuin tuloja. Se suhde ei kauaa kestänyt.
Nykyisin olen kolmannessa pitkässä parisuhteessa. Meillä on avioehto, mutta asumme yhdessä, ja asuntomme omistus on jaettu tasan puoliksi. Minä en puutu miehen menoihin ja ajankäyttöön eikä hän minun. Meillä kerätään kuitit ja merkitään nimillä, ja seurataan taloudenpitoa sillä tavalla. Nykyiseni on toistuvasti ollut yllättynyt, kun kuittipurkissa tahtoo edelleen löytyä enemmän minun maksamia yhteisiä asioita - ja saisin varmaan tässäkin suhteessa elättää sekä miestä että sen aikuisia lapsia, jos siihen höynään vielä menisin. Miehen harrastukset ovat tyyriitä, ja mikäs siinä, olkoot, mutta maksakoot ne itse.
Ei miestä ole varmaan tarkoitettu ajattelemaan tämmöisiä talousasioita. Eikä ottamaan vastuuta. Enpä tiedä onko niistä muuhun kuin molonkantotelineiksi...