Onko vuokranantajasi laupias samarilalainen vai hän ei noudata 4% vähimmäisvaatimusta vuoktatuotossa? Paljonko sun vuokra on, millainen kämppä ja millainen laina sun pitäisi ottaa?Alkuperäinen kirjoittaja mä väitän;30068487:Niin en ole hän jolle kommentoit. Mutta asun vuokralla, helsingissä ja mulla ei ole varaa ostaa saman kokoista tai riittävän suurta asuntoa tältä samalta alueelta. Pienempää ja huonokuntoista en halua ostaa.
Miten niin "kaikki mulle heti" - ei suinkaan, vaan "jotain mulle, ei kaikkea". Eli joko ostaa asunnon ja tinkii alueesta tai muista toiveista, tai sitten asuu vuokralla ja saa asua sellaisella alueella tai asunnossa kuin haluaa. Ja voihan olla, että ei olisi sitten varaa asua vaikka siellä Arabiassa - mutta jos kuitenkin asuu siellä vuokralla ja elämä on mukavaa, niin väliäkö tuolla? Silloin on saanut sellaisen asumisen kuin on halunnut.Eli ensiasunnon ostajille on siis vaatimus "mulle-tänne-kaikki-heti"?
Jos ei siis ole oikeasti varaa asua tietyllä alueella (ostaa asuntoa), niin se kyllä yleensä tarkoittaa myös, ettei oikeasti olisi varaa asua siellä edes vuokralla.
Omistusasunnoilla ja vuokrilla on nimittäin suhde toisiinsa. Yleensä vuokraloordit haluaa väh 4% vuokratuoton pääomalleen. Se tarkoittaa lähinnä sitä, että samalla vuokralla, mitä nyt maksaa, pitäsi löytyä sitten myös samalla hinnalla asunto, jota maksaa.
Luuletko, että kukaan antaa asua vuokra-asunnossa, jos kaikki sen kuluja ei kata?
Kyllä se vuokra yleensä kattaa vuokraloordin vivutuksen (lainan) + kaikki asunnon kulut ja se voitto vielä päälle.
No sä et varmaan ajattele, että vuokra-asuminen olisi halvempaa kuin vastaavantasoinen omistusasuminen?Totta munassa ostaisin kämpän ja maksaisin lainaa saman summan mitä vuokraa mut mistäs perseestä mä sen summan pierasen millä lainan sais. Varsinkin saikulla ku kouluki kesken.
Vuokraaja on Helisngin kaupunki, olen talossa varmaan ns kiintiö keskituloinen. Kuten aiemmin sanoin, lainaa saisin samoilla menoilla ja tuolla n 250e vastikkeella sen 120 000e. Silloin olisi siis suunnilleen samat kulut kun nyt. Oman rahan kanssa olisi sitten se 140 000e ja sillä saisin pienen kaksion, rempattavan. Kolmioon tarvitsisin samalta alueelta noin 170 000e minimissään. Vuokra+ vesi + sauna + autopaikka on noin 830 e/kk. Talo on rempattu just, eli uuden veroinen.Onko vuokranantajasi laupias samarilalainen vai hän ei noudata 4% vähimmäisvaatimusta vuoktatuotossa? Paljonko sun vuokra on, millainen kämppä ja millainen laina sun pitäisi ottaa?
Eikä moni kehäkolmosen ulkopuolella käsitä että näissä asuu pk-seudulla moni ihan tavallinen duunari, jotkut akateemisetkin jotka eivät huipputienestejä tienaa. Eli eivät ole pelkille narkkareille ja surguille suunnattuja asumismuotoja vaan ihan tavallisille töissäkäyville.Minkä takia aloittaja on siinä käsityksessä, että kaikkilla on yksityinen vuokranantaja? Oletko kuullut kaupunginvuokra-asunnoista, VVO:sta, Satosta jne.? Näissä ei makseta vuokria tuon sinun laskelmien perusteella.
Niin no, onko sitten järkevää jättäytyä työttömäksi ja muuttaa jonnekin perähikiälle, missä saa ehkä ostettua asunnon, mutta elelee sitten työttömyysorvauksilla? On kyllä ihan perusteltua kritisoida pääkaupunkiseudun asumisen hintatasoa, mutta kritiikin suunta on tässä nyt vähän omituinen.Se on ihan normaalia, mutta sitten ei ole myöskään varaa asua Helsingissä vuokralla.
Se vuokra kattaa vuokraloordin kulut asunnosta. Luuletko, että hänellä on pienemmät kulut kuin sun asuntlainassa?
Kysyttiinkö aloituksessa, että saatko lainaa? Ei kysytty. Kysytiin, että miksi jotkut väittää että vuokralla asuminen on halvempaa kuin samantasoissa omistusasunnossa.Minulla on tuo sama, eli ei ole säästöjä tarpeeksi, jotta saisi lainan.
Mä odotan edelleen vastausta sille että miten omistusasuminen on edullisempaa tai vähintään saman hintaista kuin samantasoisessa ja samalla alueella olevassa kaupungin asunnossa asuminen?Kysyttiinkö aloituksessa, että saatko lainaa? Ei kysytty. Kysytiin, että miksi jotkut väittää että vuokralla asuminen on halvempaa kuin samantasoissa omistusasunnossa.
Menneitä vuosina aikakin pankit ovat jaelleet lainaa jopa sen 100%. Ei toki enää, onneksi.
Nykyisistä verotuksellisistä syistä, jotta pääsee edes siihen 4% tuottoon, pitää ns vivuttaa eli ostaa se asunto lainalla, ei omalla rahalla. Katsos voitto yritetään minimoida kulujen toivossa.Alkuperäinen kirjoittaja mä väitän;30068481:Mutta etkös sinä ymmärrä, että se vuokralordi yleensä sijoittaa siihen asuntoon rahaa, eli hän ottaa paljon vähemmän lainaa, kun mitä minä ottaisin. Vaikka asunkin ns "huonompi maineisella alueella" täällä nyt myynnissä oleva halvin asunto on 140 000 e ja se on paljon pienempi kun mun nykyinen vuokra-asunto. Vastike ja vesimaksu olisi reilut 300e /kk. Talo on 1980 rakennettu ja remppoja alkaa tulla. Eli voisin hiukan nykyistä suuremmilla kuluilla ostaa tuon, muuttaa itse olohuoneeseen ja maksaa sitä eläikään. Haluanko? En.
Ajattelitko, että sellainen puolen miljoonan asunto olisi hyvä? Paljonko maksat vuokraa nykyisestä samantasoista asunnosta?Mutta ei ole tilillä makaamassa sitä 50 000 joka pitäis olla omasta takaa että olis se 10% rahaa asunnon hinnasta mikä pitää olla lainaa varten.
Ja miten tämä vastasi aloituksen kysymykseen? En nyt ole yllättynyt, että jollakin ei ole 200 000e tai 1000e/kk maksaa.En saa ostettua, kun en saa 10% säästöön, koska täällä kämpät maksaa 200-350t En mä nyt yksiötä ala ostamaan! Ja joo. vuokrataso on ihan kamala (900-1200), ja jos me muutettaisiin kauemmaksi, jouduttaisiin ostamaan 2 autoa, ja siinä se säästö menee... Hehe. Eli ei ole VIELÄ varaa ostaa.
Kyllä toi mun aloitus pitää ihan paikkaansa. 377 000e:n asunnosta ei kukaan täysjärkinen liiketoimintaa harjoittava vuokranantaja peri 880e:n vuokraa.Tässä maksaa asunto 377 000e, meillä on vuokra 880e .ei nyt toi sun ajatus pidä ihan paikaansa
Kaupungilla on edulliset vuokrat.Kyllä toi mun aloitus pitää ihan paikkaansa. 377 000e:n asunnosta ei kukaan täysjärkinen liiketoimintaa harjoittava vuokranantaja peri 880e:n vuokraa.
Toi on hyväntekeväisyyttä. Ei taida edes tuo vuokra kattaa hoitovastiketta ja vesimaksuja.
Olenko jossain väittänyt, että kaikki ihmiset saisivat asuntolainan?On mulla varaa vuokraan Helsingissä. Joka kuukausi jään plussan puolelle. Kaupungin vuokraamassa asunnossa asun.
Kerrotko vielä logiikkasi, miten mulla olis tilanteessani varaa ostaa?
Olen jo monta kertaa sulle vastannut vuokran määrän ja sen, millaista lainaa sillä maksaisin.Tällainen asunto tällä alueella maksaa noin 170 000e, ilman remppaa. Tämä vuokra-asunto on just rempattu, siis myös putket ja julkisivut + parvekkeet. Samalla kk maksulla voisin ottaa 120 000e lainaa ja maksaa sitä 25 vuotta.Nykyisistä verotuksellisistä syistä, jotta pääsee edes siihen 4% tuottoon, pitää ns vivuttaa eli ostaa se asunto lainalla, ei omalla rahalla. Katsos voitto yritetään minimoida kulujen toivossa.
Ei siis se vuokraloordi ota yhtään vähempää lainaa kuin sinäkään. Jos moista luulet, olet tietämätön.
Luuletko, että asunnon myydään listahinnalla? Ei myydä. Paljonko sä muuten maksat vuokraa ja mitä on sun asunnon hinta?