Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30030989:
No kerro nyt mikä ero tuossa on? En ymmärrä tahallaan väärin, vaan ihan tasan sen mitä sinä kirjoitat. Lapsilla ei ole oikeutta lomiin, paitsi jos vanhemmat ovat tosi kilttejä.

Ainoat sun tietämät lomat on viikko etelässä. Jep jep. Muu ei ole lomaa ollenkaan.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Itse sä tahallaan ymmärrät väärin. En jaksa sunlaisen kanssa.

Ei, vaan hän ymmärsi ihan oikein, samoin minä :/ noinhan sen sanoit.
Eli lapsi olkoon ilman lomamatkaa kun ei tienaa. En ymmärrä!! Siis menet hyvillä mielin lomalle ilman lapsia ja perustelen sen vielä noinn että matkustakoot aikuisena, ei oo mun tehtävä maksella heidän matkojaan?

Jäitkö itse lapsena lomista paitsi vai mistä moinen asenne?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30030966:
Sanoit näin:

"Jokaisella on aikuisena mahdollisuus järkätä itselleen semmonen elintaso et voi matkailla mutta ei kellään oo sitä oikeutta vaaatia omilta vanhemmilta."

Todellakin sain tuosta sen käsityksen, ettei lapsilla ole oikeutta minkäänlaisiin matkoihin.
Minä taas ymmärrän tämän niin, että jos ei lapsena pääse matkoille, niin sen voi tehdä sitten aikuisena. Minunkaan vanhempani eivät koskaan käyneet etelässä eikä naapurimaita kauempana. Itse lähdin reissuun Eurooppaan 18-vuotiaana ja sen jälkeen on tullut matkustettua useammassa paikassa. Äidin kanssa tehtiin lapsena pari pikku matkaa naapurimaihin ja voin sanoa, etten olisi jäänyt mitään vaille, vaikka ne matkat olisi jäänyt tekemättä. Niistä äidin kanssa tehdyistä matkoista en edes paljoa muistakaan.

Olen samaa mieltä sen kanssa, mitä muutkin ovat sanoneet, että aikuisten matkat ovat eri juttu kuin perhematkat. Mun mielestä lapsia ei tarvitse eikä tule ottaa kaikillle matkoille, ellei välttämättä halua. Se ei ole mitään epätasa-arvoa tai erilaista elintasoa vanhempien ja lasten välillä, vaan sitä etää jokainen saa tarpeidensa mukaisesti.

[QUOTE="hmm";30030998]Ei, vaan hän ymmärsi ihan oikein, samoin minä :/ noinhan sen sanoit.
Eli lapsi olkoon ilman lomamatkaa kun ei tienaa. En ymmärrä!! Siis menet hyvillä mielin lomalle ilman lapsia ja perustelen sen vielä noinn että matkustakoot aikuisena, ei oo mun tehtävä maksella heidän matkojaan?

Jäitkö itse lapsena lomista paitsi vai mistä moinen asenne?[/QUOTE]

Mikä ihme oikeus teillä on pakottaa muita ottamaan lapsia johonkin etelänlomalle mukaan?

Ainoat sun tietämät lomat on viikko etelässä. Jep jep. Muu ei ole lomaa ollenkaan.

Mistäs tämän revit? Tätähän minä olen koko ajan sanonut tässä ketjussa, että eihän niiden lomien ole pakko olla juuri niitä viikon etelänmatkoja.

Itse puhuit matkailusta ylipäätään, johon lapsilla ei mielestäsi ole oikeutta. Tarkoititko tuossa kohdassa nyt itse nimenomaan viikon etelänlomaa, vai kaikkea muutakin?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30031015:
Mistäs tämän revit? Tätähän minä olen koko ajan sanonut tässä ketjussa, että eihän niiden lomien ole pakko olla juuri niitä viikon etelänmatkoja.

Itse puhuit matkailusta ylipäätään, johon lapsilla ei mielestäsi ole oikeutta. Tarkoititko tuossa kohdassa nyt itse nimenomaan viikon etelänlomaa, vai kaikkea muutakin?

Taukki. Lapsilla on koko kesä lomaa. Ei niiden tarvitse lähteä mihinkään, kun ei niillä ole huolia yhtään mistään eikä niillä ole parisuhdetta eikä lapsia hoidettavana.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30030957:
Tuossa kommentissani tarkoitin, että se hoitoon vieminenhän tuossa matkailussa se suurin ongelma onkin (ainakin minun mielestäni) eikä mikään muu asia, kuten se, ettei lapselliset ihmiset jonkun ihmemoraalikäsityksen mukaan saisi pitää hauskaa tai poistua kotoaan. Jostain syystä asiat nyt halutaan ymmärtää ihan väärin.

Miten niin on? Herranen aika, tietenkin eri jos kyse on imeväisestä joka viedään viikoksi pois kotoa. Mutta itse esim. puhun lapsista jotka on ollut sen 3,5-4v kun ovat olleet ensimmäiset pitkät viikon loput poissa kotoa.

Se on just niin suuri ongelma kuin aikuinen vaan asiasta haluaa tehdä. Lapsi ei kärsi tutun ihmisen hoivissa. Ylläri, saattaa jopa tykätä siitä. Mutta tätähän ei saa sanoa. Lapsi kärsiin aina kun on erossa vanhemmista. Tämä on se mustavalkoinen totuus.

Olimme kuukasi sitten Prahassa. Pitkän viikonlopun. Haimme lapsia mummolasta niin he eivät olisikaan halunneet tulla kotiin. Kun mummolassa on kivemmat (toisin sanoe löysemmät) säännöt. Kumpiki lapsi suorastaa "huusi" kilpaa kuinka olivat käyneet eläintarhassa ja ongella. Ja kuinka olivat leiponeet mummon kanssa ja ja ja. Mun on todella, todella vaikea nähdä että heillä olisi paha olla. Saati kokea huonoa omaatuntoa viedä lapsia hoitoon koska he silmin nähden nauttivat mumman ja ukin läsnäolosta.

[QUOTE="hmm";30031032]Ei tietenkään ole pakko ottaa yhtään minnekään ( eikös lomamatka voinut olla muutakin kuin se viikko etelässä :D ).

Teettekö lomamatkoja (ulkomaille jos menette sinne myös aikuistenkin kesken) myös lasten kanssa?[/QUOTE]

Mitä jos emme tekisi? Mitä sitten?

• Tykkää
[QUOTE="hemuli";30031025]Miten niin on? Herranen aika, tietenkin eri jos kyse on imeväisestä joka viedään viikoksi pois kotoa. Mutta itse esim. puhun lapsista jotka on ollut sen 3,5-4v kun ovat olleet ensimmäiset pitkät viikon loput poissa kotoa.

Se on just niin suuri ongelma kuin aikuinen vaan asiasta haluaa tehdä. Lapsi ei kärsi tutun ihmisen hoivissa. Ylläri, saattaa jopa tykätä siitä. Mutta tätähän ei saa sanoa. Lapsi kärsiin aina kun on erossa vanhemmista. Tämä on se mustavalkoinen totuus.

Olimme kuukasi sitten Prahassa. Pitkän viikonlopun. Haimme lapsia mummolasta niin he eivät olisikaan halunneet tulla kotiin. Kun mummolassa on kivemmat (toisin sanoe löysemmät) säännöt. Kumpiki lapsi suorastaa "huusi" kilpaa kuinka olivat käyneet eläintarhassa ja ongella. Ja kuinka olivat leiponeet mummon kanssa ja ja ja. Mun on todella, todella vaikea nähdä että heillä olisi paha olla. Saati kokea huonoa omaatuntoa viedä lapsia hoitoon koska he silmin nähden nauttivat mumman ja ukin läsnäolosta.[/QUOTE]

No niin. 3,5-4 -vuotiaat ja pitkä viikonloppu. Ihan eri asioista puhumme jälleen.

Pointtini oli vastaus otsikon kysymykseen, mikä tökkii. Ainoa asia, mikä tökkii, on hoitoon vieminen, joka sekään ei töki jos lapset ovat tarpeeksi isoja ja hoitoaika sopiva.

Ei töki: "vanhempien kuuluu olla neljän seinän sisällä", "lasten on oltava aina kaikessa mukana", "lomailu on turhaa", "lomailu on tylsää ilman lapsia", jne.

Siis suhteutettuna muihin "ongelmiin" hoitoasia on suurin. Mutta ei välttämättä ylitsepääsemätön tai ylipäätään ollenkaan ongelma.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30031053:
No joo, minä puhuin tuolla lomasta, vaikka tarkoitin matkustelua. Eli "lapsilla ei ole oikeutta matkoihin, jos vanhemmat eivät ole tosi kilttejä."

Minä ymmärsin taas tuon niin että vanhemmat saavat päättää järjestävätkö lapsilleen matkustelua vai ei. Kriteerit he saavat itse päättää vaikka kävisivät itse matkoilla. Tuo elintaso viittaisi jo että lapset olisivat vaatimassa vanhempiaan tekemään ylitöitä jotta pääsisivät mukaan matkalle, mutta en usko Peyoten tarkoittaneen tätä.

[QUOTE="hemuli";30030919]Ja kyse ei nyt ole tuosta. Vaan siitä että en minä ainakaan osaa nautiskella esim viinistä vapaammin jos lapset on siinä vieressä. en tarkoita kännejä, vaan leensä kuitenkin pyrimme miehen kanssa siihen että toinen aikuinen on selvinpäin.

Saati että voisin vaan keskittyä syömiseen ja olemiseen (Olkoonkin leikkipaikka, kyllä lasten perään tarvitsee katsoa - vai eikö muka, okei näen kyllä näitänkin vanhempia...). Tai kun juuri saan lautasen eteen niin toinen toteaa: Äiti mua kakattaa...

EI kukaan ole lapsiamme katsonut pahalla edes suomessa. Kun osaavat käyttäytyä. Mutta minäkin haluan joskus nauttia sen kalliin ja ihanan aterian niin ettei tartte lähteä persausta pyyhkimään kesken. Ymmärtänet mitä tarkoitan? Ja ei, en ole mielestäni itsekäs. Koska toden tottakin meillä lapsetkin on mukana "harrasteessamme", mutta ei joka julmetun kerta.

Ja viikko, 6-7 päivää...onko se kamalan paljon enemmän kuin 3-4 päivän miniloma? ei.[/QUOTE]

Joo, no aloituksessa oli kyse pidemmästä kuin viikon matkasta ja viikon etelänmatkakin vie 7-8 päivää eli tuplaten tuon pidennetyn viikonlopun verran. On siinä minusta ihan merkittävä ero siis. Ei sillä, että viikonkaan matka ilman lapsia olisi kamala juttu, olettaen että yhteistä loma-aikaa jää myös ja lapsetkin pääsee reissuun joskus.

Minä en ole kokenut tuota ravintolaruokailua lapsen kanssa noin eri tavalla kuin sinä. Ja juu, ei lasta viime aikoina ole enää tarvinnut juurikaan vahtia, siis sillä tavalla että jatkuvasti täytyisi silmä kovana tarkkailla mitä hän leikkipaikassa tekee, koska hän on sen verran rauhallinen tapaus, että tiedän ettei hän saa mitään vaarallisia tai muita häiritseviä päähänpistoja. Jos jotain, niin täytyy käydä lasta rohkaisemassa että hän uskaltaa leikkiä. Toki lapset on erilaisia, mutta kun mainitsit että lapsesi ovat hyvinkäyttäytyviä, kuvittelin etteivät hekään kiusaa toisia tai hajota paikkoja heti silmän välttäessä.

Et ole itsekäs, mutta ehkä voisit myös lasten kanssa vähän relata, jotta pääsisit nauttimaan niistä illallisista myös heidän kanssaan. Ei tarvitse aina niin täydellisiä käytöstapoja heiltä vaatia (varsinkaan lomalla näissä rennommissa maissa) ja kyllä sen pari lasia viiniä voi ottaa, vaikka lapset olisi mukana.

En ole etelänlomista paljon meidän muksuille puhunut. Mutta jos kysyisin lapsilta vaikkapa mun lapsuudenkohteesta eli Israelin Eilatista:

"Mitä lapset olette mieltä, jos matkattaisiin lentokoneella vaikka Eilatiin, siellä oltaisiin hotellissa, siellä olisi lämmintä ja palmuja, hotellissa olisi uima-allas, sit uitaisiin meressä, sit Kuolleessameressä, sit käytäisiin semmoisessa linnoituksessa, sit meri-observatoriossa, sit voisitte kokeilla kamelilla ratsastamista, voitais ostaa tuliaisia loppumatkasta, jne."

Ennen kuin saisin lauseen loppuun niin muksut olisi pakanneet jo matkalaukut. :)

Ihan varmasti lapsi kuin lapsi riemusta kiljuen pakkaisi laukkunsa :)

Mutta jos lähtökohta on se, että ollaan kahdestaan lähdössä, ei silloin noin kysytäkään - ja tuoteta pettymystä sanomalla, että me sitten mennäänkin tuonne vain isin kanssa-

[QUOTE="sipsi";30031083]Ihan varmasti lapsi kuin lapsi riemusta kiljuen pakkaisi laukkunsa :)

Mutta jos lähtökohta on se, että ollaan kahdestaan lähdössä, ei silloin noin kysytäkään - ja tuoteta pettymystä sanomalla, että me sitten mennäänkin tuonne vain isin kanssa-[/QUOTE]

No tuo mun Eilat-esimerkki oli Nisäkkäälle tarkoitettu, hän kun ihmetteli että mikä niissä etelänlomissa voisi lapsille olla erikoista. :)

Mutta mun The Point tässä ketjussa on siis se, että menköön vanhemmat kahdenkeskinen etelään jos he taas sit jollakin toisella reissulla ottavat lapsetkin mukaan.

Minä ymmärsin taas tuon niin että vanhemmat saavat päättää järjestävätkö lapsilleen matkustelua vai ei. Kriteerit he saavat itse päättää vaikka kävisivät itse matkoilla. Tuo elintaso viittaisi jo että lapset olisivat vaatimassa vanhempiaan tekemään ylitöitä jotta pääsisivät mukaan matkalle, mutta en usko Peyoten tarkoittaneen tätä.

No mitä ihmettä tuo elintaso sitten tarkoitti? Minä käsitin, että se elintaso tarkoittaa juuri sitä, että on varaa matkustaa, mutta onhan se hassua, että aikuisilla on varaa matkustaa, mutta perheen lapsilla ei.

Taukki. Lapsilla on koko kesä lomaa. Ei niiden tarvitse lähteä mihinkään, kun ei niillä ole huolia yhtään mistään eikä niillä ole parisuhdetta eikä lapsia hoidettavana.

Lapsilla voi olla vaikka minkälaisia huolia liittyen niihin asioihin, jotka heidän elämässään ovat keskeisiä eli kouluun, kaveri- ja perhesuhteisiin. Ne murheet eivät ole sen vähempiarvoisia kuin vanhempien mahdolliset työ- ja parisuhdemurheet. Yksi iso suru lapsen elämässä voi tietysti olla se, että joutuu kesällä olemaan yksin eikä pääse vanhempiensa kanssa matkalle. Mutta sinä et siitä piittaa.

Sinä todellakin taidat pitää lapsia aikuisiin verrattuna kovin arvottomina.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30031110:
No mitä ihmettä tuo elintaso sitten tarkoitti? Minä käsitin, että se elintaso tarkoittaa juuri sitä, että on varaa matkustaa, mutta onhan se hassua, että aikuisilla on varaa matkustaa, mutta perheen lapsilla ei.

No tuota noin... Kyllä minä eväsin yhden reissun lapseltani tälle kesälle, ja itsekkäästi lähden itse syksyllä matkaan :) Syystä siitä, että kyllä minä kuitenkin ajattelen tienaamallani palkalla nyt lähteä ihan itsekkäästi itse. Lapselle on paljon muuta mukavaa luvassa kuitenkin.

Matkustaminen ei minun mielestäni ole elämän perustarve, vaan ylimääräistä hyvää. Ja kyllä minun mielestäni aikuisella on oikeus niitä omia tulojaan joskus käyttää vain itseensä, kun huolehtii arjesta ja perustarpeista.

Lapsi saa sitten omilla palkoillaan aikanaan huvitella niin paljon kuin haluaa, minulle ei tarvitse elämyksiä tarjota.

*Avaa sateenvarjon ottamaan vastaan paskamyrskyn*

menkää hyvällä omallatunnolla nauttimaan toisistanne ja hoitamaan parisuhdetta. Älä välitä muiden mielipiteistä, kyllä ne lapsetkin ehtivät matkustella aikanaan. Me menimme aikuisten kesken talvella viikoksi etelään ja nyt kesällä menen lasten kanssa yksin.
Voisivat muutkin vähän hoitaa parisuhdettaan (ehkä ne miehetkin olisivat tyytyväisempiä, eikä sit mietitä parin vuoden päästä avioeropaperit kousrassa että missä meni vikaan)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30030982:
Siis olet ihan tosissasi :O :O :O :O :O :O Ja jos ostat jäätelöpaketin, syöt sen yksin. Lapset voivat sitten aikuisena tienata omat herkkunsa. Ei lapsilla ole oikeutta vaatia vanhemmiltaan jäätelöä.

Mitäs sää nyt sekoilet? :)

Meinaatko, että sun vanhemmat olis joskus, jopa silloin tällöin, halunneet matkailla kaksistaan esim. kaupunkeja katselleen ja rauhassa ruokia ja viinejä nautiskellen, niin sä rääkyisit jälkeenpäin että "vittuu kun hommasitte mulle traumat kun ette antaneet kaikkea"

Onko lapsilla oikeus vaatia aikuisten lopettamaan kaikki vain aikuisille soveltuvat matkat ja huvit? Kai vanhemmillakin on oikeuksia vanhemmuudesta huolimatta? Eikö heillä saa olla omaa elämää?

• Tykkää

Yhteistyössä