[QUOTE="bbbbbb";30031313]Olen minäkin nähnyt tämänlaisen perheen ihan vierestä. Kirjoituksesi on juuri kuin tämän perheen vanhempien suusta. Heillä lapset alkoivat pyörimään nutalla jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Vanhemmat oli niin
daaaa että ainoa mitä niiltä tarvittiin, oli rahaa säännöllisesti. Vanhemmat sitä myös antoivat, sillä saivat rauhassa katsella vaikka lauantaina leffaa kaksistaan ja juoda viiniä. Lapset kun olivat
Tsyden, Karon ja [/i]Timin[/i] kanssa hengaamassa jossain. Useimmiten ne oli kai siellä nutalla, mutta välillä ostarilla, mutta sanoivat ainakin olevansa nutalla. Kesällä lapset "lähetettiin" heidän omasta tahdostaan aina jollekin kielikurssille tai muulle reissulle maailmalle. Mitä pidempi reissu, sitä paremmin se tuntui sopivan vanhemmille. Heillä jäi aikaa taas kaikelle muulle, kun ei ollut ketään ruinaamassa ruokaa tai viihdykettä.
No sanomattakin oli selvää että
jostain syystä, joka minulle on tuntematon, mutta tämän perheen lapset löysivät tupakan ja alkoholin muita nopeammin. Heillä oli tyttärellä selvästi vanhempi poikaystäväkin jo alta kuudentoista. Jotain oli koulun kanssakin hankaa, kun kuraattori oli "kiusaamassa" vanhempia näissä kasvatusnäkemyksissään.
No mutta toivon että teillä tämä vapaa kasvatus toimii. Onhan se perheidylli makaronilaatikkoineen, kreikan pakettimatkoineen ja mummola-vierailuineen niin älyttömän
leimiä ja vanhanaikaista. Ja kun lasta ei halaa, se ei muuten edes kaipaa sitä halia... näin opetti mun kerran eräs fiksu vanhempi aikoinaan.[/QUOTE]
Nyt meni ohi ja ujelsi kovaa? Aukaisetko hieman lisää? Miten tämä liittyy aiheeseen, jossa lapset ovat turvallisessa hoidossa esim. viikon vuodessa, kun vanhemmat lomailevat kahdestaan?
Maalaisena osa termistöstäsikin vilisi minulta ohi, mutta esim. oman tyttären koulukavereista se ainoa, jonka elämä alkoi mennä alamäkeä jo yläkoulussa, oli perheestä, jossa lasten kanssa varmasti oltiin ihan koko ajan ja tekemisiä vahdittiin. Ehkä sitten liikaakin.
Ja perusteletko hieman, mikä esimerkkitapauksessasi teki vanhemmasta fiksun? Minulle riittää, kun oma lapsi sanoo, että olet ihan hyvä ja fiksu äiti. Ihan maalaisena omana itsenäni