Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ihan oikeasti, lapset eivät mene rikki jos vanhemmat käy lomailemassa yhdessä vaan ovat onnellisia siitä, että saivat vanhemmistaan lomaa.

Tähän minun reilu 16v yhtyy varmasti täydestä sydämestään :)

Ja pienempänä lähti mukaan matkalle mielellään, mutta jäi hyvin mielellään myös serkkulaan samanikäisen poikaserkun kaveriksi kun olimme 4 pv kaupunkilomalla.

[QUOTE="sipsi";30031127]No tuota noin... Kyllä minä eväsin yhden reissun lapseltani tälle kesälle, ja itsekkäästi lähden itse syksyllä matkaan :) Syystä siitä, että kyllä minä kuitenkin ajattelen tienaamallani palkalla nyt lähteä ihan itsekkäästi itse. Lapselle on paljon muuta mukavaa luvassa kuitenkin.

Matkustaminen ei minun mielestäni ole elämän perustarve, vaan ylimääräistä hyvää. Ja kyllä minun mielestäni aikuisella on oikeus niitä omia tulojaan joskus käyttää vain itseensä, kun huolehtii arjesta ja perustarpeista.

Lapsi saa sitten omilla palkoillaan aikanaan huvitella niin paljon kuin haluaa, minulle ei tarvitse elämyksiä tarjota.

*Avaa sateenvarjon ottamaan vastaan paskamyrskyn*[/QUOTE]

Mä en syle paskaa niskaan. Ymmärrän kantasi.

Itse tosin muotoilen asiaa enemmän niin että meillä on varojen riitettävä molempien "huvituksiin". Niin lasten kuin aikuisten. Eli toisaalta käymme lomalla johon mahtu muutama hyuvipuistopäivä, laivamatka, eläintarha etc. Mutta tuosta tingimme jo sen verran että rahamme riittivät taannoisen Prahan matkaan jossa olimme keskenämme.

Toki, olisimme voinneet käyttään Prahaan meneet rahatkin lapsiin. Mutta korvaako määrä laatua? Olisiko yksi "elämyspuisto" keikka tuon kaiken muun päälle ollut tarpeen? Minusta ei. Koska suurin osa lomaa pyhitetään olemiselle. Eikä aina vaan juoksemiselle.

[QUOTE="sipsi";30031145]Tähän minun reilu 16v yhtyy varmasti täydestä sydämestään :)

Ja pienempänä lähti mukaan matkalle mielellään, mutta jäi hyvin mielellään myös serkkulaan samanikäisen poikaserkun kaveriksi kun olimme 4 pv kaupunkilomalla.[/QUOTE]

Nyt kun nuorisotalot meni keväällä kiinni ja kesätoiminta alkoi niin juttelin paljon vartsujen ja nuorten kanssa lomailusta ja kyllä ihan kolmannesta luokasta asti nuoret puhuvat siitä, että vanhempien kanssa on ihan kiva matkustaa mutta ei voi olla vapaasti ja tutustua sellaiseen mikä itseä enemmän kiinnostaa ja siksi olisi kiva lähteä jonkun muun kanssa matkoille. Oma 13v tuossa viimeviikolla ilmoitti, että nyt riittää meidän naamat ja pakkasi kamansa ja lähti reissuun. Tulee kotiin kun tahtoo. Esikoinen myös sanoo, että mun kanssa on kiva mennä mutta ei voi samoin kun matkustaa vaikka kavereiden kanssa kuten vitosella ollessaan lähti Puolaan.

Nyt kun nuorisotalot meni keväällä kiinni ja kesätoiminta alkoi niin juttelin paljon vartsujen ja nuorten kanssa lomailusta ja kyllä ihan kolmannesta luokasta asti nuoret puhuvat siitä, että vanhempien kanssa on ihan kiva matkustaa mutta ei voi olla vapaasti ja tutustua sellaiseen mikä itseä enemmän kiinnostaa ja siksi olisi kiva lähteä jonkun muun kanssa matkoille. Oma 13v tuossa viimeviikolla ilmoitti, että nyt riittää meidän naamat ja pakkasi kamansa ja lähti reissuun. Tulee kotiin kun tahtoo. Esikoinen myös sanoo, että mun kanssa on kiva mennä mutta ei voi samoin kun matkustaa vaikka kavereiden kanssa kuten vitosella ollessaan lähti Puolaan.

Tämä on varmaan vitsi mitä kerrot?

Että 13-v päättää itse milloin lähtee, minne lähtee ja milloin palaa? ja laskit 5.lk kavereiden kanssa keskenään ulkomaille?

[QUOTE="hmm";30031165]Tämä on varmaan vitsi mitä kerrot?

Että 13-v päättää itse milloin lähtee, minne lähtee ja milloin palaa? ja laskit 5.lk kavereiden kanssa keskenään ulkomaille?[/QUOTE]

Kyllä. Tuo 13v menee syksyllä Britteihin kolmeksi viikoksi ja kun menee rippileirille niin suorittaa sen ajan Israelissa. Niin ja olihan tuolla matkalla missä esikoiseni oli aikuisia mukana ja asuivat perheissä mutta kuitenkin.

Minä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia jos tärkeintä on vain päästä sen puolison kanssa kahdelteen lomalle:O
Lapset on tosi vähänaikaa pieniä joku 15v menee todella nopeaan jolloin voi vallan hyvin tehdä vaikka sen miniloman jo sinne pariisin kahvilaan ruokamatkalle pidennetyllä viikonlopulla,jotkut lähtee jopa 16v pois kotoa opiskelemaan muualle päin Suomea ja asuu jo pois kotoa tai ajatella 3v päästä joudut pahimmillaan auttamaan lasta pakkaamaan kamansa kasaan kun haluaa muuttaa tulevan puolisonsa kanssa yhteen ;)
Joten on se kumma kun niitä lapsia halutaan (heti kaikki minulle nyt) ja sen että laitokselta päästään ollaan lasta lykkäämässä hoitoon jotta päästään bailaamaan ja muutama vuosi lisää ollaan lapsi nakkaamassa pidemmiksi ajoiksi hoitoon kun ei minun epävakaa parisuhteeni muuten kestä jos en pääse 2-3 yöksi kotoa pois

:laugh::laugh:

Joo, on tässä keskustelussa joitain muitankin ollut, jotka eivät selvästikään pidä lapsia tasavertaisina perheenjäseninä.

Minun maailmassani lapset ovat aivan yhtä arvokkaita perheenjäseniä, vaikka eivät vielä tienaakaan itse elantoaan. Ensin huolehditaan, että perusasiat on kaikilla perheenjäsenillä kunnossa, mutta jos rahaa jää extraan, kaikilla perheenjäsenillä on siihen yhtäläinen oikeus. Eihän sitä tietenkään mitään tarkkoja laskelmia tehdä, eikä oikeasti välttämättä mene tasan koska perheenjäsenten kiinnostuksen kohteet voivat olla erilaisia ja erihintaisia (esim. harrastukset), mutta noin ajatuksen tasolla.

Aikuiset lapset ovat asia erikseen, heille ei vanhemmilla ole enää velvollisuutta tarjota matkoja tai muutakaan. Vaikka kyllä monet niin tekee ja sekin on ihan ok.

Se että lapsi on "tasavertainen perheenjäsen" tuskin tarkoittaa sitä että lapselle annetaan samat oikeudet (ja velvollisuudet) kuin vanhemmille.

Oho. Meillä ei tuon ikäinen tulis mulle ilmottelemaan että milloin lähtee ulkomaille ja tulee kotia kun huvittaa.

No tuo mun Eilat-esimerkki oli Nisäkkäälle tarkoitettu, hän kun ihmetteli että mikä niissä etelänlomissa voisi lapsille olla erikoista. :)

Mutta mun The Point tässä ketjussa on siis se, että menköön vanhemmat kahdenkeskinen etelään jos he taas sit jollakin toisella reissulla ottavat lapsetkin mukaan.

Ei vanhempien ole mikään pakko viedä lapsia etelään, vaikka jankuttaisit asiaa jouluun asti.
Vanhempien ei myöskään tarvitse ostaa lapsille tupakkaa tai alkoholia.
Ilmeisesti sun mielestä pitäisi, jos itsekin juovat tai polttavat.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi ja Data
Minä en tajua miksi niitä lapsia pitää hankkia jos tärkeintä on vain päästä sen puolison kanssa kahdelteen lomalle:O
Lapset on tosi vähänaikaa pieniä joku 15v menee todella nopeaan jolloin voi vallan hyvin tehdä vaikka sen miniloman jo sinne pariisin kahvilaan ruokamatkalle pidennetyllä viikonlopulla,jotkut lähtee jopa 16v pois kotoa opiskelemaan muualle päin Suomea ja asuu jo pois kotoa tai ajatella 3v päästä joudut pahimmillaan auttamaan lasta pakkaamaan kamansa kasaan kun haluaa muuttaa tulevan puolisonsa kanssa yhteen ;)
Joten on se kumma kun niitä lapsia halutaan (heti kaikki minulle nyt) ja sen että laitokselta päästään ollaan lasta lykkäämässä hoitoon jotta päästään bailaamaan ja muutama vuosi lisää ollaan lapsi nakkaamassa pidemmiksi ajoiksi hoitoon kun ei minun epävakaa parisuhteeni muuten kestä jos en pääse 2-3 yöksi kotoa pois

Kuka väitti missään, että se puolison kanssa matkaaminen olisi tärkeintä??! Tärkeämpää kuin lapset! Miten te väännätte kaiken noin. :O Vanhemmillakin saa olla omia juttuja välillä. Tietysti voi lapset kasvattaa niinkin, että ovat koko ajan kylki kyljessä ja minnekään ei uskalla liikahtaa. Oma valinta. Joko symbioosi tai totaalihylkääminen. Ok...

Jos joku ei halua pois kotoa ja hetkenkään hajurakoa lapsista niin sallittakoon se hänelle. Jos toinen haluaa ja järjestää lapselle mukavan hoitopaikan niin onko se iso särö lapsuuteen?

Oho. Meillä ei tuon ikäinen tulis mulle ilmottelemaan että milloin lähtee ulkomaille ja tulee kotia kun huvittaa.

Kyllä hän matkustaa ihan Suomessa. Mutta loma se on hänelläkin ja meillä kun ei ole nyt suunnitelmia niin hyvin voi lähteä. Tänään juuri soitti, että oli mahtava Juhannus ja mitä kaikkea teki ja mitä nyt tekee :) Antaa nauttia elämästään ja lomastaan, kohta alkaa koulu taas ja täytyy pitää kiinni koulusta ja treeneistä. Meillä kuunnellaan aina nuorten toiveita ja jos mahdollista niin myöskin mietitään ratkaisuja niin, että nuori saa asioista enemmän irti. Oli kyse kielimatkat, reilaaminen tai kavereiden kanssa meneminen.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30031281:
Ei vanhempien ole mikään pakko viedä lapsia etelään, vaikka jankuttaisit asiaa jouluun asti.
Vanhempien ei myöskään tarvitse ostaa lapsille tupakkaa tai alkoholia.
Ilmeisesti sun mielestä pitäisi, jos itsekin juovat tai polttavat.

Näin juuri. Lasten kanssa voi tehdä muutakin kuin viedä sinne etelään suomalaisten juoppojen joukkoon. Mielestäni jos vanhemmat lähtee muutamaksi viikoksi aikuisten lomalle ei ole millään tavoin lapsilta pois. He saavat nauttia elostaan muualla toisin ja voipi todellakin olla heillä kivempaa kuin vanhempien kanssa siellä etelässä.

Kyllä hän matkustaa ihan Suomessa. Mutta loma se on hänelläkin ja meillä kun ei ole nyt suunnitelmia niin hyvin voi lähteä. Tänään juuri soitti, että oli mahtava Juhannus ja mitä kaikkea teki ja mitä nyt tekee :) Antaa nauttia elämästään ja lomastaan, kohta alkaa koulu taas ja täytyy pitää kiinni koulusta ja treeneistä. Meillä kuunnellaan aina nuorten toiveita ja jos mahdollista niin myöskin mietitään ratkaisuja niin, että nuori saa asioista enemmän irti. Oli kyse kielimatkat, reilaaminen tai kavereiden kanssa meneminen.

Aa... eli siis hän on suomessa jossain sukulaisilla ja ystävillä?

Kuka väitti missään, että se puolison kanssa matkaaminen olisi tärkeintä??! Tärkeämpää kuin lapset! Miten te väännätte kaiken noin. :O Vanhemmillakin saa olla omia juttuja välillä. Tietysti voi lapset kasvattaa niinkin, että ovat koko ajan kylki kyljessä ja minnekään ei uskalla liikahtaa. Oma valinta. Joko symbioosi tai totaalihylkääminen. Ok...

Jos joku ei halua pois kotoa ja hetkenkään hajurakoa lapsista niin sallittakoon se hänelle. Jos toinen haluaa ja järjestää lapselle mukavan hoitopaikan niin onko se iso särö lapsuuteen?

Palstan akat ovat niin yksisilmäisiä että kaikki nämä ketjut, ml. miehen omat reissut menevät aina samalla kaavalla.

Se menee näin:

Kysymys:Olisko teille OK jos mies menee Rodokselle kavereinsa kanssa valokuvailemaan ja bilettämään viikoksi.

Vastaus: Ei olis OK, en katselis miestä joka AINA VAAN ryyppää. Miksi edes haluta perhettä jos se ei pätkän vertaa kiinnosta ja KAIKKI vapaat ja KAIKKI rahat käytetään kaverien kanssa olemiseen. Onneksi oma mies ei koskaan tekis niin.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Taitaa perhematkaavat palstamammat myöhästyä tänä kesänä Kanarian lennoiltaan kun täällä on mukavampaa moralisoida. Mikäs siinä. Menee loma näinkin rattoisasti. ;)

Me käydään mieheni kanssa 2xvuodessa 2viikon etelänlomilla ja lapsille on kesällä kesälomaa kavereilla mummoloissa kummeillaan serkuillaan jne. joko minä tai mieheni otamme viikon hiihtolomaksi aina vapaata ja jompa kumpa meistä aina lasten kanssa sen viikon lomalla joko etelässä tai Levillä laskettelemassa joten kyllä ne lapsetkin saa sitä laatuaikaa.
En ymmärrä valitusta!
Kateellisia olette kun me hoidetaan parisuhdettamme :)

Olen minäkin nähnyt tämänlaisen perheen ihan vierestä. Kirjoituksesi on juuri kuin tämän perheen vanhempien suusta. Heillä lapset alkoivat pyörimään nutalla jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Vanhemmat oli niin daaaa että ainoa mitä niiltä tarvittiin, oli rahaa säännöllisesti. Vanhemmat sitä myös antoivat, sillä saivat rauhassa katsella vaikka lauantaina leffaa kaksistaan ja juoda viiniä. Lapset kun olivat Tsyden, Karon ja [/i]Timin[/i] kanssa hengaamassa jossain. Useimmiten ne oli kai siellä nutalla, mutta välillä ostarilla, mutta sanoivat ainakin olevansa nutalla. Kesällä lapset "lähetettiin" heidän omasta tahdostaan aina jollekin kielikurssille tai muulle reissulle maailmalle. Mitä pidempi reissu, sitä paremmin se tuntui sopivan vanhemmille. Heillä jäi aikaa taas kaikelle muulle, kun ei ollut ketään ruinaamassa ruokaa tai viihdykettä.

No sanomattakin oli selvää että jostain syystä, joka minulle on tuntematon, mutta tämän perheen lapset löysivät tupakan ja alkoholin muita nopeammin. Heillä oli tyttärellä selvästi vanhempi poikaystäväkin jo alta kuudentoista. Jotain oli koulun kanssakin hankaa, kun kuraattori oli "kiusaamassa" vanhempia näissä kasvatusnäkemyksissään.

No mutta toivon että teillä tämä vapaa kasvatus toimii. Onhan se perheidylli makaronilaatikkoineen, kreikan pakettimatkoineen ja mummola-vierailuineen niin älyttömän leimiä ja vanhanaikaista. Ja kun lasta ei halaa, se ei muuten edes kaipaa sitä halia... näin opetti mun kerran eräs fiksu vanhempi aikoinaan.

[QUOTE="bbbbbb";30031313]Olen minäkin nähnyt tämänlaisen perheen ihan vierestä. Kirjoituksesi on juuri kuin tämän perheen vanhempien suusta. Heillä lapset alkoivat pyörimään nutalla jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Vanhemmat oli niin daaaa että ainoa mitä niiltä tarvittiin, oli rahaa säännöllisesti. Vanhemmat sitä myös antoivat, sillä saivat rauhassa katsella vaikka lauantaina leffaa kaksistaan ja juoda viiniä. Lapset kun olivat Tsyden, Karon ja [/i]Timin[/i] kanssa hengaamassa jossain. Useimmiten ne oli kai siellä nutalla, mutta välillä ostarilla, mutta sanoivat ainakin olevansa nutalla. Kesällä lapset "lähetettiin" heidän omasta tahdostaan aina jollekin kielikurssille tai muulle reissulle maailmalle. Mitä pidempi reissu, sitä paremmin se tuntui sopivan vanhemmille. Heillä jäi aikaa taas kaikelle muulle, kun ei ollut ketään ruinaamassa ruokaa tai viihdykettä.

No sanomattakin oli selvää että jostain syystä, joka minulle on tuntematon, mutta tämän perheen lapset löysivät tupakan ja alkoholin muita nopeammin. Heillä oli tyttärellä selvästi vanhempi poikaystäväkin jo alta kuudentoista. Jotain oli koulun kanssakin hankaa, kun kuraattori oli "kiusaamassa" vanhempia näissä kasvatusnäkemyksissään.

No mutta toivon että teillä tämä vapaa kasvatus toimii. Onhan se perheidylli makaronilaatikkoineen, kreikan pakettimatkoineen ja mummola-vierailuineen niin älyttömän leimiä ja vanhanaikaista. Ja kun lasta ei halaa, se ei muuten edes kaipaa sitä halia... näin opetti mun kerran eräs fiksu vanhempi aikoinaan.[/QUOTE]

Nyt meni ohi ja ujelsi kovaa? Aukaisetko hieman lisää? Miten tämä liittyy aiheeseen, jossa lapset ovat turvallisessa hoidossa esim. viikon vuodessa, kun vanhemmat lomailevat kahdestaan?

Maalaisena osa termistöstäsikin vilisi minulta ohi, mutta esim. oman tyttären koulukavereista se ainoa, jonka elämä alkoi mennä alamäkeä jo yläkoulussa, oli perheestä, jossa lasten kanssa varmasti oltiin ihan koko ajan ja tekemisiä vahdittiin. Ehkä sitten liikaakin.

Ja perusteletko hieman, mikä esimerkkitapauksessasi teki vanhemmasta fiksun? Minulle riittää, kun oma lapsi sanoo, että olet ihan hyvä ja fiksu äiti. Ihan maalaisena omana itsenäni :)

• Tykkää
[QUOTE="bbbbbb";30031313]Olen minäkin nähnyt tämänlaisen perheen ihan vierestä. Kirjoituksesi on juuri kuin tämän perheen vanhempien suusta. Heillä lapset alkoivat pyörimään nutalla jo ala-asteen viimeisillä luokilla. Vanhemmat oli niin daaaa että ainoa mitä niiltä tarvittiin, oli rahaa säännöllisesti. Vanhemmat sitä myös antoivat, sillä saivat rauhassa katsella vaikka lauantaina leffaa kaksistaan ja juoda viiniä. Lapset kun olivat Tsyden, Karon ja [/i]Timin[/i] kanssa hengaamassa jossain. Useimmiten ne oli kai siellä nutalla, mutta välillä ostarilla, mutta sanoivat ainakin olevansa nutalla. Kesällä lapset "lähetettiin" heidän omasta tahdostaan aina jollekin kielikurssille tai muulle reissulle maailmalle. Mitä pidempi reissu, sitä paremmin se tuntui sopivan vanhemmille. Heillä jäi aikaa taas kaikelle muulle, kun ei ollut ketään ruinaamassa ruokaa tai viihdykettä.

No mutta toivon että teillä tämä vapaa kasvatus toimii. Onhan se perheidylli makaronilaatikkoineen, kreikan pakettimatkoineen ja mummola-vierailuineen niin älyttömän leimiä ja vanhanaikaista. Ja kun lasta ei halaa, se ei muuten edes kaipaa sitä halia... näin opetti mun kerran eräs fiksu vanhempi aikoinaan.[/QUOTE]

No jaa, noita nuoria on nähnyt myös jotka nuotalla ei pyöri mutta viinaa ja tupakkaa mennyt siltikin kitusiin. On sitä vanhemmat antaneet rahaa tai ei. Meidän nuotalla käy aika laaja skaala kaikenlaisia nuoria, ei vain ongelmanuoria. Nuoria jotka menestyvät koulussa, käyvät kesätöissä, elävät tasapainoista ja hyvää elämää ja siltikin polttavat tupakkia nyt esimerkiksi.
Vapaa kasvatus on eri asia kuin vapaasti kasvanut. Kun nuo kaksi termiä sekoitetaan niin silloin ei tiedetä enää mistä puhutaan. Esikoiseni on jo 20v eikä hänellä ole tuollaisia ongelmia ollut koskaan, tosin ei nuorisotaloilla koskaan käynyt sillä meidän koti oli yksi nuorisotalo, kotimme oli myös turvapaikka monille nuorille ja on sitä tänä päivänäkin.

[QUOTE="sipsi";30031332]Nyt meni ohi ja ujelsi kovaa? Aukaisetko hieman lisää? Miten tämä liittyy aiheeseen, jossa lapset ovat turvallisessa hoidossa esim. viikon vuodessa, kun vanhemmat lomailevat kahdestaan?

Maalaisena osa termistöstäsikin vilisi minulta ohi, mutta esim. oman tyttären koulukavereista se ainoa, jonka elämä alkoi mennä alamäkeä jo yläkoulussa, oli perheestä, jossa lasten kanssa varmasti oltiin ihan koko ajan ja tekemisiä vahdittiin. Ehkä sitten liikaakin.

Ja perusteletko hieman, mikä esimerkkitapauksessasi teki vanhemmasta fiksun? Minulle riittää, kun oma lapsi sanoo, että olet ihan hyvä ja fiksu äiti. Ihan maalaisena omana itsenäni :)[/QUOTE]

Minulla meni myös hiukan ohi tuo mutta maalaisjärkeä saa vanhemmatkin käyttää, valitettavasti se järki on hukkunut jonnekkin kasvatuskirjojen uumeniin ja niillä kirjoilla yritetään nykyisin kasvattaa lapsia. Ehkä purkaus tosiaan oli enemänkin tuohon minun lasten mahdollisuuksiin vaikuttaa myös itse miten haluavat matkustaa tai että saavat itse päättää siitä myös. Mutta vaikka meillä lapsille joka kuukausi on ropsahtanut tilille rahaa ei poista sitä, että he myös ovat kovia tekemään töitä. Esikoinen meni tehtaaseen heti kun laillisesti oli mahdollista ja oli monta kesää siellä. Tuo poika taas suunnittelee hakevansa 14 vuotiaana vaikka lehdenjakajan hommia tai sitten 4H:n kautta jotain muuta jotta saa hankittua itselleen pärrän. Eli vaikka saavat osaavat kyllä itsekkin laittaa kortta ristiin.

[QUOTE="sipsi";30031332]Nyt meni ohi ja ujelsi kovaa? Aukaisetko hieman lisää? Miten tämä liittyy aiheeseen, jossa lapset ovat turvallisessa hoidossa esim. viikon vuodessa, kun vanhemmat lomailevat kahdestaan?

Ja perusteletko hieman, mikä esimerkkitapauksessasi teki vanhemmasta fiksun? Minulle riittää, kun oma lapsi sanoo, että olet ihan hyvä ja fiksu äiti. Ihan maalaisena omana itsenäni :)[/QUOTE]

Siis täällä keskustelu menee jatkuvasti ristiin. Toisaalta puhutaan siitä arvomaailmasta, jossa lapsi on osa yksikköä nimeltä perhe. Ja että se arvomaailma on sitä, että pääasiallisesti myös vanhemmat haluavat lomailla lastensa kanssa. Siihen arvomaailmaan ei kuulu termi: "ottaa omaa lomaa lapsista".

Sitä vastaan en ole huomannut voimakkaita puheenvuoroja, että jos vanhemmille tarjoutuu joskus reissu vaikka ystäväpariskunnan kanssa lähteä käymään Roomassa, niin siitä pitäisi ehdottomasti kieltäytyä ja että se tuhoaisi koko perheen.

Ongelma on kai kaiketi lähinnä se, että nykypäivänä perhe ei ole enää se yhtenäinen yksikkö. Se on kasa individuaalisia persoonia, jotka asuvat vain samassa talossa. Tässä mallissa jokaisen pitää saada tehdä vain omia juttujaan ja toisista otetaan tosiaan välillä lomaa, että taas jaksetaan... Tätä on vaikea selittää, jos sinulla ei ole halua ymmärtää. Ainahan perheenjäsenillä on toki myös niitä omia menoja ja harrastuksia. Ei tämä niin mustavalkoista ole. Mutta jos vertauskuvallisesti vaikka ennen vanhaan isä vei pojat jalkapalloharkkoihin ja kannusti kentän laidalla, niin nyt isä ostaa pojille mopoauton ja käskee menemään sinne itse. Samaan aikaan isä voi sitten mennä itse crossfittiin tai kuntosalille.

Ja tuo Bootyn kuvailema perhemalli vaikutti juuri tämänlaiselta. Se että annetaan alaikäisten lasten mennä mieluummin kavereineen sinnä ja tänne, tarkoittaa että perhemalli on juuri tällainen "moderni" tai millä nimellä sitä kutsuukin. Lapset ovat lapsia vain hetken aikaa. Lapsi on myös lapsi, ei pienikokoinen aikuinen. Ei lapsi osaa tehdä vielä kaikkia valintoja tai huolehtia itsestään. Se ei ole sama asia jos paikalla on aina joku ulkopuolinen aikuinen. Se ei ole lapsen perhe. Ei meidän 12-vuotias olisi edes uskaltanut lähteä ulkomaanreissulle "yksin" kaverin kanssa. Eikä ole tarvinnutkaan uskaltaa, koska reissaamme perheellä. Siellä isä voi auttaa jos loukkaa vaikka jalkansa uima-altaassa ja äiti voi halata jos tulee paha mieli.

Ja edelleen: nämä eivät ole mustavalkoisia asioita. Mutta on erotella ajatusmalli ja joku yksittäinen vanhempien reissu ilman lapsia.

[QUOTE="bbbbbb";30031391]Siis täällä keskustelu menee jatkuvasti ristiin. Toisaalta puhutaan siitä arvomaailmasta, jossa lapsi on osa yksikköä nimeltä perhe. Ja että se arvomaailma on sitä, että pääasiallisesti myös vanhemmat haluavat lomailla lastensa kanssa. Siihen arvomaailmaan ei kuulu termi: "ottaa omaa lomaa lapsista".

Ongelma on kai kaiketi lähinnä se, että nykypäivänä perhe ei ole enää se yhtenäinen yksikkö. Se on kasa individuaalisia persoonia, jotka asuvat vain samassa talossa. Tässä mallissa jokaisen pitää saada tehdä vain omia juttujaan ja toisista otetaan tosiaan välillä lomaa, että taas jaksetaan... Tätä on vaikea selittää, jos sinulla ei ole halua ymmärtää. Ainahan perheenjäsenillä on toki myös niitä omia menoja ja harrastuksia. Ei tämä niin mustavalkoista ole. Mutta jos vertauskuvallisesti vaikka ennen vanhaan isä vei pojat jalkapalloharkkoihin ja kannusti kentän laidalla, niin nyt isä ostaa pojille mopoauton ja käskee menemään sinne itse. Samaan aikaan isä voi sitten mennä itse crossfittiin tai kuntosalille.

Ja edelleen: nämä eivät ole mustavalkoisia asioita. Mutta on erotella ajatusmalli ja joku yksittäinen vanhempien reissu ilman lapsia.[/QUOTE]

Käsittääkseni en missään ole sanonut, ettei minulla ole halua ymmärtää... Ja tuota perhekäsitystäsi kyllä pidän aikamoisena yleistyksenä...

Itse olen seissyt jo yli 10v lapseni harrastuksen puitteissa siellä "kentänlaidalla." Viimeiset vuodet "harrasteväline" on ollut oma, joten olen ollut remmissä 5 - 7 pv/ vko. Kieltämättä olen helpottunut, kun välillä voin kehottaa menemään omalla kyydillä :) Mies kuskaa myös, ja kisoja on kierrelty perheenä. 12 veenä taisi lapsi olla ensi kertaa harrastevälineen kanssa valmennuksessa viikon täysin äärilaidalla maatamme. Ei ollut puhettakaan, että olisi halunnut meitä mukaansa.

En minä ole kenenkään kirjoituksista osannut lukea, että jotenkin olisivat lapsiin väsyneitä, ja haluaisivat lapsista lomaa?

Mutta siitä olen samaa mieltä, etteivät nämä asiat ole mustavalkoisia - todellakaan.

Edelleen peräänkuulutan sitä, että tehköön kukin itselleen/ perheelleen sopivimmalla tavalla.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30031261:
Se että lapsi on "tasavertainen perheenjäsen" tuskin tarkoittaa sitä että lapselle annetaan samat oikeudet (ja velvollisuudet) kuin vanhemmille.

Ei tietysti ihan samat, mutta jos lapsia pitää tasavertaisina perheenjäseninä, erot pitää minusta pystyä perustelemaan perheenjäsenten erilaisilla tarpeilla ja kehitystasolla. Ei sillä, että lapsella ei ole sananvaltaa, vain koska hän on lapsi tai sillä, että lapsella ei ole oikeutta lomamatkaan, koska hän ei itse lomarahoja tienaa. Puolison voisikin ehkä jättää lomalta pois, jos hänellä ei ole siihen varaa, koska aikuisella ihmisillä on sentään periaatteessa mahdollisuus tienata rahansa. Lapsella ei ole, mutta ei häntä voi siitä rangaista. (En minä puolison poisjättämistäkään kannata, mutta tältä näkökannalta se on huomattavasti perustellumpaa, kuin lapsen sivuuttaminen vain siksi, että lapsella ei omia rahoja vielä ole.)

Lapsia ei tietenkään tarvitse ottaa mukaan työmatkoille ja joskus heillä voi olla erilaisia lomasuunnitelmia kuin vanhemmilla. Mutta lähtökohtaisesti mielestäni lapsilla on samat oikeudet lomamatkoihin kuin perheen aikuisilla.

Yhteistyössä