Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029866:
Kiitos illan huumoriosiosta.

Sut olisi pitänyt viedä edes johonkin Kanarialle tai Espanjaan joskus 10-vuotiaana, mun mutulla siinä kohtaa voisi olla hyvä herkkyyskausi. Olisit saanut katella kaikkia ihmeellisiä juttuja, uida meressä ja katella jätskiä syöden huikeaa auringonlaskua. Olisit ollut jossain Aurinkomatkojen tenavakerhossa, polskinut ulkovesipuistossa tms.

Olisi Suomi unohtunut aika nopeaan - ja nyt saattaisit kaivata semmoista reissua uudestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029862:
Mikä tarve sulla kaikkeen matkailuun sisällyttää lapset.
Aikuiset kun voivat matkustaa myös ilman jälkikasvua.
Niin se vain on oikeessa maailmassa.

Et ole ilmeisesti lukenut ainuttakaan kommenttiani kunnolla. Tässä keskustelussa ihmettelen ainoastaan sitä, miksi aikuiselle on muka joku pakko tehdä pitkiä matkoja ilman lapsia. Itse en mitään pakkoa viikon matkoille löydä koska a) rentoutua voi lyhyemmilläkin matkoilla b) pienten lasten pitkä hoito vieraiden nurkissa ei ole ihanteellista ja c) isommat lapset ovat pidemmillä matkoilla melko vaivattomia.

Mielestäni olen melko hyvin omalta osaltani näkökantani perustellut, mutta perusteluja pitkälle lomalle ulkomaille ovat ainoastaan joku käsittämätön vapauden kaipuu ja se, ettei lapset nauti tauskista ja lihapullista (toisin kuin aikuiset?).

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029874:
Kyllä lapsesta täytyy tulla kouluampuja, jos vanhemmat käy matkalla 10 kertaa 18 vuodessa.
Ihan hirveetä, byäääää. :'(

No tähän voisi ihan yhtä fiksusti vastata, että niistä vanhemmista tulee varmaan sarjamurhaajia, jos eivät pääse ilman lapsia matkalle, byäääää.

No ehkä sä joskus pääset hyvällä porukalla huippulomalle, josta saat jotain irtikin (muuta kun krapulan ja nolot muistot) Tule sitten keskustelemaan lisää aiheesta :)

Kauniita unia, loman kuvia kaikille :heart:

Juu paitsi että mä luulen että Nisäkkäälle voisi käydä kuin mun miehelle jos se pääsisi tuommoiseen reissuun vasta aikuisena: se ei saisi niin paljon siitä irti kuin lapsena, lapsen mieli imee kaikki vaikutteet vielä voimakkaampina. Mun mies on kiinnostunut niistä asioista joiden äärelle hänet vietiin lapsena, mutta muista jutuista hän ei saa niin paljon kicksejä.
Mutta ehdottomasti suosittelen silti Nisäkkäälle nykyisinkin ulkomaanmatkaa. :kiss:

Sut olisi pitänyt viedä edes johonkin Kanarialle tai Espanjaan joskus 10-vuotiaana, mun mutulla siinä kohtaa voisi olla hyvä herkkyyskausi. Olisit saanut katella kaikkia ihmeellisiä juttuja, uida meressä ja katella jätskiä syöden huikeaa auringonlaskua. Olisit ollut jossain Aurinkomatkojen tenavakerhossa, polskinut ulkovesipuistossa tms.

Olisi Suomi unohtunut aika nopeaan - ja nyt saattaisit kaivata semmoista reissua uudestaan.

Kiitos huolenpidosta mutta olen uinut meressä, katsellut auringonlaskua ja -nousua, polskinut vesipuistoissa, ollut ulkomailla jnejne.

Oliko vielä muita huolenaiheita?

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029897:
Kiitos huolenpidosta mutta olen uinut meressä, katsellut auringonlaskua ja -nousua, polskinut vesipuistoissa, ollut ulkomailla jnejne.

Oliko vielä muita huolenaiheita?

Se Tenavakerho jäi nyt sitte sulta ainaiseksi kokematta. :D

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Juu paitsi että mä luulen että Nisäkkäälle voisi käydä kuin mun miehelle jos se pääsisi tuommoiseen reissuun vasta aikuisena: se ei saisi niin paljon siitä irti kuin lapsena, lapsen mieli imee kaikki vaikutteet vielä voimakkaampina. Mun mies on kiinnostunut niistä asioista joiden äärelle hänet vietiin lapsena, mutta muista jutuista hän ei saa niin paljon kicksejä.
Mutta ehdottomasti suosittelen silti Nisäkkäälle nykyisinkin ulkomaanmatkaa. :kiss:

:laugh:

Enhän mä toki ulkomailla oo käynyt ennen kuin löydän itseni turistirysästä LASTEN kanssa.

Minulle matkustaminen = vien lapset mukavalle matkalle. En osaisi nauttia matkasta,kun harmittelisin vain sitä kaikkea, mikä lapsilta jää kokematta. Näkisin vain joka paikassa asioita, joista lapset olisivat pitäneet. Mutta minä olen tällainen ja sinä olet sellainen kuin olet. En paheksu ketään omista valinnoistaan, mutta en ihan täysin ymmärräkään.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30029892:
No tähän voisi ihan yhtä fiksusti vastata, että niistä vanhemmista tulee varmaan sarjamurhaajia, jos eivät pääse ilman lapsia matkalle, byäääää.

Paitsi että minä en ole missään ollut kieltämässä perhematkailua. Lasten kanssa on kivaa sillon kun on kivaa, mutta aikuisten seikkailut eivät kuulu lapsille.

Lapseni ovat kyllä sillä tavalla terveitä. Riippuu mistä vinkkelistä katsoo... Kyse on vain neurologisista poikkeavuuksista, jotka saavat kokemaan tiuhaan muuttuvat tilanteet ja kovan hälinän hieman väsyttävämmin kuin monet muut lapset kokevat. Yksityisyydentarve on hyvin voimakas jne. Mutta jos puhutaan erityislapsista, joilla vaikkapa fyysinen vamma niin voi olla jopa ihan iisiä matkustaa jos muuten nauttii vilskeestä! Riippuu mitä laatua se erityisyys on...

Suoraan sanottuna en itse edes osaisi innostua lainkaan rantalöhöilystä ja turistirysistä! Se on hyvin merkittävä motiivi omakohtaisesti ulkomaanmatkassa päästä juuri sellaisiin paikkoihin, jotka ovat kaukana turistirysistä. Ei olisi mitään mieltä matkassa jos sen joutuisi viettämään sitten sellaisella tavalla ja sellaisessa paikassa, joka tuntuisi teeskentelyltä. Ei tuntuisi rahan arvoiselta lainkaan. Kukin varmasti haluaa käyttää rahansa kuitenkin sellaisiin asioihin, jotka edes vähän sykähdyttävät omaa sisintä.

No, mä tekisin sen päätöksen niiden lasten erityisyyden perusteella. Jos miettii ei-turistirysiä, niin niissäkin on varmasti jotain joka lapsia kiinnostaa myös. Ainut jos lähdette joillekin pitkille patikkaretkille tai museokierroksille niin niissä ei kaikki terveetkään lapset viihdy.

Eli rakentaisin sen matkan siten että jokaiselle jotakin.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029907:
:laugh:

Enhän mä toki ulkomailla oo käynyt ennen kuin löydän itseni turistirysästä LASTEN kanssa.

No jaa, kyllä etelä on eri asia kuin joku Euroopan kaupunkikohde. Molemmat on siis kivoja, mutta eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029912:
Paitsi että minä en ole missään ollut kieltämässä perhematkailua. Lasten kanssa on kivaa sillon kun on kivaa, mutta aikuisten seikkailut eivät kuulu lapsille.

Onko joku sanonut, että olet kieltänyt perhematkailun? Miksi haluat jakaa matkustelun lasten ja aikuisten matkusteluun? Miksi on vain turistirysät ja jotkut mystiset "aikuisten seikkailut"?

Edelleenkään et ole vastannut, miksi oletat, ettei lapsi voi nauttia turistirysästä lihapullineen, mutta aikuiset nauttivat niistä vallan suunnattomasti, jos pääsevät niihin ilman lapsia.

Yksinkertaisena ihmisenä varmaan ajattelenkin yksinkertaisesti :)

Mutta minusta kukaan ei ole toista huonompi vanhempi, vaikka matkustaisi kahdestaankin puolisonsa kanssa - tai jopa yksin.

Eikä kukaan ole toista parempi vanhempi, vaikka matkustaisi lastensa kanssa monta kertaa vuodessa ulkomailla esittelemässä maailmaa lapsilleen.

Kyllä se hyvä vanhemmuus meikäläiselle edustaa jotain aivan muuta. Itse asiassa, ammoin luin Kodin Kuvalehdestä muistaakseni jutun tutkimuksesta, jossa nuoret aikuiset muistelivat lapsuuden onnellisimpia hetkiä. Mieleeni on jäänyt, kuinka tutkijat ihmettelivät, kuinka harva muisteli ulkomaan matkoja. Sen sijaan ruoan laitto ja leipominen vanhempien kanssa oli usealla mielessä, mökkeily, onkiminen jne.

Ja tällä en matkoja vähättele laisinkaan. Omaa perillistä on kuljetettu ympäriinsä pienestä saakka. Mutta sanottava on, että ihanaa on nyt matkustaa kaksinkin puolison kanssa :heart: Tuttavapiirissä on paljon kahdestaan matkustavia, lapsilla on hyvä hoito matkan ajan, joten miksi heitä paheksuisin? Ja kyllä me on kahdestaankin reissattu, kun tyttö on ollut leirillä tms.

Minusta tämä on niin mielipideasia kuin olla voi, enkä ymmärrä kuinka tästä ylipäätään voidaan "riidellä" ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30029927:
Onko joku sanonut, että olet kieltänyt perhematkailun? Miksi haluat jakaa matkustelun lasten ja aikuisten matkusteluun? Miksi on vain turistirysät ja jotkut mystiset "aikuisten seikkailut"?

Edelleenkään et ole vastannut, miksi oletat, ettei lapsi voi nauttia turistirysästä lihapullineen, mutta aikuiset nauttivat niistä vallan suunnattomasti, jos pääsevät niihin ilman lapsia.

En mä ole missään sanonut etteikö lapset nauttisi turistirysistä ja lihapullista.
Se ei kuulu tähän mitenkään, mistä lapset nauttii tai ei nauti. Jos vanhemmat menee ilman lapsia vaikka sinne turistirysälomalle, niin sillon lapset nauttii esim mummon lihapullista eikä rysän lihapullista.

[QUOTE="sipsi";30029930]Yksinkertaisena ihmisenä varmaan ajattelenkin yksinkertaisesti :)

Mutta minusta kukaan ei ole toista huonompi vanhempi, vaikka matkustaisi kahdestaankin puolisonsa kanssa - tai jopa yksin.

Eikä kukaan ole toista parempi vanhempi, vaikka matkustaisi lastensa kanssa monta kertaa vuodessa ulkomailla esittelemässä maailmaa lapsilleen.

Kyllä se hyvä vanhemmuus meikäläiselle edustaa jotain aivan muuta. Itse asiassa, ammoin luin Kodin Kuvalehdestä muistaakseni jutun tutkimuksesta, jossa nuoret aikuiset muistelivat lapsuuden onnellisimpia hetkiä. Mieleeni on jäänyt, kuinka tutkijat ihmettelivät, kuinka harva muisteli ulkomaan matkoja. Sen sijaan ruoan laitto ja leipominen vanhempien kanssa oli usealla mielessä, mökkeily, onkiminen jne.

Ja tällä en matkoja vähättele laisinkaan. Omaa perillistä on kuljetettu ympäriinsä pienestä saakka. Mutta sanottava on, että ihanaa on nyt matkustaa kaksinkin puolison kanssa :heart: Tuttavapiirissä on paljon kahdestaan matkustavia, lapsilla on hyvä hoito matkan ajan, joten miksi heitä paheksuisin? Ja kyllä me on kahdestaankin reissattu, kun tyttö on ollut leirillä tms.

Minusta tämä on niin mielipideasia kuin olla voi, enkä ymmärrä kuinka tästä ylipäätään voidaan "riidellä" ollenkaan.[/QUOTE]

En minäkään sinänsä sano, että lapsien kanssa pitäisi matkustaa, mutta minulla tökkii tuo, että itse lähdetään jonnekin, minne ei oteta lapsia mukaan. Sehän tarkoittaa sitä, että lapset pitää viedä hoitoon. He ovat erossa vanhemmista tuon ajan. Sanokaa vain tiukkapipoksi, mutta minusta pienten lasten kohdalla se ei ole hyvä juttu, jos puhutaan viikkojen reissuista. Vaihtoehtojahan on useita: lyhyempi loma, vanhempien lomailut erikseen, lasten mukaan ottaminen, matkan siirtäminen sellaiseen ajankohtaan, jolloin lapset ovat isompia.

Minusta on vain outoa väittää, että viikon lomalle nyt vain on pakko lähteä, koska muuten ei voi tuntea itseään itsenäiseksi ja vapaaksi eikä lyhyemmillä lomilla tai kotimaassa voi tehdä niitä asioita, joita oikeasti haluaa tehdä. Juu tiedän, ei ole sama asia, mutta välttämättömäksi sitä ei voi sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Päivi Räsänen;30029936:
Perhematkailu ulkomaille on kiellettävä! Kaikki jäävät kotiin lapsentekoon ja mars aamulypsylle kuin olisi jo! Maaseutu asutuksi! Hurraa, täyttäkää (koti)maa!

Jesss! Meidänkin lähikorpi asutuksi vaan :) Siellä muuten kärmesten seassa voi harrastaa extreme- matkailua. Tällainen huononäköinen varsinkin, joka näkee jokaisen harmaan oksankänkerönkin kyykäärmeeksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30028790:
Haluan vielä kysyä echolta, säpäleeltä ja muilta hyperventilointimutseilta, että mikä se on se asia mitä lapset oppivat etelän turistirysässä, joka vilisee suomalaisia juntteja?
Oppivatko ne rakastamaan tauskia, vai syömään lihapullia ja perunamuussia?

:cool:

Miksi sitten kysyit tällaista asiaa?

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029938:
En mä ole missään sanonut etteikö lapset nauttisi turistirysistä ja lihapullista.
Se ei kuulu tähän mitenkään, mistä lapset nauttii tai ei nauti. Jos vanhemmat menee ilman lapsia vaikka sinne turistirysälomalle, niin sillon lapset nauttii esim mummon lihapullista eikä rysän lihapullista.

Kyllä se että mistä lapset tykkää tai nauttii kuuluu tähän. Kuuluu erittäin paljon. Ne kun voi tykätä vaikka tulla mukaankin.

Tai mä testaisin sitä asiaa ensin 1-2 etelänlomalla lasten kanssa. Jos ne on sen jälkeen ihan evvk niin jatkossa reissaisin miehen kanssa vain.

Keneltäkään semmoiselta lapselta en asiaa kysyisi joka ei edes ole ollut etelässä koskaan, semmoinen ei välttämättä osaisi edes hahmottaa millaisia reissuja ne ovat kun ei ole niissä ollut.

Mut nyt nukkumaan...

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30029945:
En minäkään sinänsä sano, että lapsien kanssa pitäisi matkustaa, mutta minulla tökkii tuo, että itse lähdetään jonnekin, minne ei oteta lapsia mukaan. Sehän tarkoittaa sitä, että lapset pitää viedä hoitoon. He ovat erossa vanhemmista tuon ajan.

Minusta on vain outoa väittää, että viikon lomalle nyt vain on pakko lähteä, koska muuten ei voi tuntea itseään itsenäiseksi ja vapaaksi eikä lyhyemmillä lomilla tai kotimaassa voi tehdä niitä asioita, joita oikeasti haluaa tehdä. Juu tiedän, ei ole sama asia, mutta välttämättömäksi sitä ei voi sanoa.

Vuodessa on 52 tai 53 viikkoa. Jos niistä yhden lapsi viettää hyvässä hoidossa, esim. mummolassa/ serkkulassa, niin en usko hänen siitä pilautuvan. Yli 50 viikkoa kuitenkin ollaan sitten vanhempien kanssa.

Ja harva asiahan tässä maailmassa on pakollista/ välttämätöntä. Äkkiseltään tulee mieleen vaan kuolema, ja sekin sitten tehdään kerran :) Mutta, haluan edelleen korostaa, että nämä ovat mielipideasioita. Toki jokaisella on oikeus lomamatkailla vain ja ainoastaan lasten kanssa - ja yhtälailla sitten lomailla kahdestaan puolison kanssa. Tai yksin. Minun mielestäni.

En ole etelänlomista paljon meidän muksuille puhunut. Mutta jos kysyisin lapsilta vaikkapa mun lapsuudenkohteesta eli Israelin Eilatista:

"Mitä lapset olette mieltä, jos matkattaisiin lentokoneella vaikka Eilatiin, siellä oltaisiin hotellissa, siellä olisi lämmintä ja palmuja, hotellissa olisi uima-allas, sit uitaisiin meressä, sit Kuolleessameressä, sit käytäisiin semmoisessa linnoituksessa, sit meri-observatoriossa, sit voisitte kokeilla kamelilla ratsastamista, voitais ostaa tuliaisia loppumatkasta, jne."

Ennen kuin saisin lauseen loppuun niin muksut olisi pakanneet jo matkalaukut. :)

Yhteistyössä