Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="sipsi";30029954]Vuodessa on 52 tai 53 viikkoa. Jos niistä yhden lapsi viettää hyvässä hoidossa, esim. mummolassa/ serkkulassa, niin en usko hänen siitä pilautuvan. Yli 50 viikkoa kuitenkin ollaan sitten vanhempien kanssa.

Ja harva asiahan tässä maailmassa on pakollista/ välttämätöntä. Äkkiseltään tulee mieleen vaan kuolema, ja sekin sitten tehdään kerran :) Mutta, haluan edelleen korostaa, että nämä ovat mielipideasioita. Toki jokaisella on oikeus lomamatkailla vain ja ainoastaan lasten kanssa - ja yhtälailla sitten lomailla kahdestaan puolison kanssa. Tai yksin. Minun mielestäni.[/QUOTE]

No joo, enpä ole ajatellut, että olen näin harvinainen tämän ajatuksen kanssa, ettei alle kouluikäisestä noin vain huvikseen olla erossa viikkoa tai jopa enemmänkin. Olen luullut, että se on ihan päivänselvää useimpien mielestä.

No kukin tehköön miten tekee, mutta jotenkin hassua nämä mustavalkoiset ajatukset, että ei ole muita vaihtoehtoja, kuin olla kotona 18 vuotta, matkustaa lapsen kanssa turistirysiin syömään lihapullia tai matkustaa puolison kanssa viikoksi ulkomaille.

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Kyllä se että mistä lapset tykkää tai nauttii kuuluu tähän. Kuuluu erittäin paljon. Ne kun voi tykätä vaikka tulla mukaankin.

Tai mä testaisin sitä asiaa ensin 1-2 etelänlomalla lasten kanssa. Jos ne on sen jälkeen ihan evvk niin jatkossa reissaisin miehen kanssa vain.

Keneltäkään semmoiselta lapselta en asiaa kysyisi joka ei edes ole ollut etelässä koskaan, semmoinen ei välttämättä osaisi edes hahmottaa millaisia reissuja ne ovat kun ei ole niissä ollut.

Mut nyt nukkumaan...

Miten se aikuisten lomailuun liittyy, mistä lapset nauttii ja mitä ne haluaa tai ei halua.

Meinaatko että pariskunnan pitää noudattaa lasten ruoka- ja juomavaliota ja nukkumaanmenoaikoja keskenäisellä lomalla.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30029971:
Siksi että mainostitte lapsen oppivan ja kokevan turistirysissä jotain ihmeellistä, josta ilman jääminen olisi vakava riski.
Itse en toki ole tätä mieltä.

Ai missäs minä tällaista mainostin? En nyt mitenkään pääse kärryille tästä, mitä haet tällä "lapset turistirysässä"-oletuksella. Noin sadannen kerran kysyn, miksi turistirysä on lapselle ikävämpi paikka, kuin aikuisille? Miksi aikuiselle on hyväksi mennä turistirysään kokemusmaailmaansa avartamaan, mutta lapsen kohdalla se on jotenkin huono juttu eikä siitä voi saada mitään irti?

Onneksi ei ole piireissä mammakamuja, jotka heristelevät sormea aivan täydellisistä aikuismatkoistamme ja sitä myöten surkeasta vanhemmuudestamme! Nousee karvat pystyyn kun vain ajattelenkin kaikkia lähiökerhoja ja pelkkien symbioottisten perhematkakuulumistenne vaihtoja. "Meidän Macarena-Petrina 1v ja Marco-Josefiina 3v tässä kuvassa uimassa hotellin lastenaltaassa... M-P maistoi ekaa kertaa turkkilaista vauvanruokaa!.. M-P ratsastaa norsulla ja M-J kirahvilla!... Jäi nähtävyydet näkemättä enkä nukkunut silmäystäkään. Syömisistä puhumattakaan, mutta pääasia, että mussujen parhaat hetket on ikuistettu <3"

Parhaiten nautin pitkästä matkasta jonkun toisen äiti-ihmisen kanssa, joka osaa arvostaa myös oman vapauden riemuja! Kaikki eivät osaa ikävöidä heti vielä viikonkaan päästä lapsiaan ja silti olemme ihan täyspäisiä vanhempia, jotka rakastavat lapsiaan. Voimme olla näet varmoja, ettei lapsemme kärsi mitenkään hyvässä hoidossa! En ymmärrä siten ollenkaan sädekehä kiiltää-itkemistä, että "tulisi niin ikävä Macarenaa, etten voisi olla päivääkään rennosti"... Vaikea ymmärtää tuollaista, mutta ai niin, minultahan puuttuukin kokonaan äidinvaistot! Olen varmaan hullu psykopaatti, jonka lapsesta kasvaa isona kouluampuja!

...Pakko kuitenkin tuottaa pettymys, olen lähipiirinkin mielipiteen mukaan äärimmäisen hyvä äiti. Onneksi tunnen järkevästi ajattelevia ihmisiä, joiden seura on todellista mannaa sielulle. Kenenkään muksu ei ole kasvanut kieroon millään tapaa äitien ja isien reissailujen aikana. Kierompaan ovat kasvaneet symbioottisten perheiden ylemmyydentuntoiset lapset, jotka vanhempansa ovat kietoneet pikkurillinsä ympärille. Niille lapsille annetaan yleensä kaikki maan ja taivaan väliltä. Lapset ovat projekteja, jonka ympärillä oma mieli koko ajan askartelee. Oma minuus on lapsen myötä kuihtunut. Olen varmaan liian kummallinen haahu olemaan tavismittapuun mukainen äiti!

[QUOTE="Huhhuh";30029991]Onneksi ei ole piireissä mammakamuja, jotka heristelevät sormea aivan täydellisistä aikuismatkoistamme ja sitä myöten surkeasta vanhemmuudestamme! Nousee karvat pystyyn kun vain ajattelenkin kaikkia lähiökerhoja ja pelkkien symbioottisten perhematkakuulumistenne vaihtoja. "Meidän Macarena-Petrina 1v ja Marco-Josefiina 3v tässä kuvassa uimassa hotellin lastenaltaassa... M-P maistoi ekaa kertaa turkkilaista vauvanruokaa!.. M-P ratsastaa norsulla ja M-J kirahvilla!... Jäi nähtävyydet näkemättä enkä nukkunut silmäystäkään. Syömisistä puhumattakaan, mutta pääasia, että mussujen parhaat hetket on ikuistettu <3"

Parhaiten nautin pitkästä matkasta jonkun toisen äiti-ihmisen kanssa, joka osaa arvostaa myös oman vapauden riemuja! Kaikki eivät osaa ikävöidä heti vielä viikonkaan päästä lapsiaan ja silti olemme ihan täyspäisiä vanhempia, jotka rakastavat lapsiaan. Voimme olla näet varmoja, ettei lapsemme kärsi mitenkään hyvässä hoidossa! En ymmärrä siten ollenkaan sädekehä kiiltää-itkemistä, että "tulisi niin ikävä Macarenaa, etten voisi olla päivääkään rennosti"... Vaikea ymmärtää tuollaista, mutta ai niin, minultahan puuttuukin kokonaan äidinvaistot! Olen varmaan hullu psykopaatti, jonka lapsesta kasvaa isona kouluampuja!

...Pakko kuitenkin tuottaa pettymys, olen lähipiirinkin mielipiteen mukaan äärimmäisen hyvä äiti. Onneksi tunnen järkevästi ajattelevia ihmisiä, joiden seura on todellista mannaa sielulle. Kenenkään muksu ei ole kasvanut kieroon millään tapaa äitien ja isien reissailujen aikana. Kierompaan ovat kasvaneet symbioottisten perheiden ylemmyydentuntoiset lapset, jotka vanhempansa ovat kietoneet pikkurillinsä ympärille. Niille lapsille annetaan yleensä kaikki maan ja taivaan väliltä. Lapset ovat projekteja, jonka ympärillä oma mieli koko ajan askartelee. Oma minuus on lapsen myötä kuihtunut. Olen varmaan liian kummallinen haahu olemaan tavismittapuun mukainen äiti![/QUOTE]

No huhhuh! Mistä nämä kouluampujajutut tulevat? :O

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30029997:
No huhhuh! Mistä nämä kouluampujajutut tulevat? :O

Siitä tietysti, että jokainen täydellinen palstamamma ajattelee kaikkien yksin matkustelevien vanhempien olevan jotain tunteettomia psykopaatteja. Pakkohan heidän pari viikkoa mummiloissa notkuvista muksuistaan on sitten kouluampujia kasvaa!

[QUOTE="Huhhuh";30030000]Siitä tietysti, että jokainen täydellinen palstamamma ajattelee kaikkien yksin matkustelevien vanhempien olevan jotain tunteettomia psykopaatteja. Pakkohan heidän pari viikkoa mummiloissa notkuvista muksuistaan on sitten kouluampujia kasvaa![/QUOTE]

Ainiin, unohdin. Täydellinen palstamammahan ei ymmärrä sarkasmia...

[QUOTE="Huhhuh";30030000]Siitä tietysti, että jokainen täydellinen palstamamma ajattelee kaikkien yksin matkustelevien vanhempien olevan jotain tunteettomia psykopaatteja. Pakkohan heidän pari viikkoa mummiloissa notkuvista muksuistaan on sitten kouluampujia kasvaa![/QUOTE]

Ja tuossa sinun omassa ajatuskuviossasi ei ole mitään vikaa? Niin, kaikki lasten kanssa matkustavathan kilvan kehuvat niitä matkakuviaan ja touhujaan lasten kanssa ja näiden perheiden lapset ovat ylemmyydentuntoisia kakaroita, jotka ovat kietoneet vanhempansa pikkusormensa ympäri ja tekevät heidän elämästään täyttä helvettiä. :D Ihanan mustavalkoista!

• Tykkää
Reactions: Data
[QUOTE="Huhhuh";30030002]Ainiin, unohdin. Täydellinen palstamammahan ei ymmärrä sarkasmia...[/QUOTE]

Tuosta nyt oli vähän vaikeaa huomata, kumpaan suuntaan se sarkasmi oli tarkoitettu.

Meillä reissataan kerran, kaksi vuodessa ja lapset (8, 10, 14) pääsevät vaihtelevasti mukaan, kohteesta ja rahatilanteesta riippuen. Yleisesti ottaen voisin sanoa että ilman lapsia on vapaampi reissata, voi lähteä ja tehdä ex tempore juttuja ilman että täytyy huolehtia kolmesta kiviriipasta ja niiden nälästä, väsymyksestä tai paskahädästä. Lasten kanssakin on mukavaa kokea ja nähdä, mutta joka reissuun en niitä huoli, ihana myös harrastaa äänekästä lomaseksiä ja satunnaista parinvaihtoa kostean illan jälkeen :) yksi hyvä ratkaisu on myös jättää lapset hotellille hoitoon, maksaa vähän mutta on sen arvoista! Egyptissä pyramidit oli upeita ja lapsille riitti mainiosti kun toin hotellille takaisin namuja ja pienoispyramidit :)

Meillä on kokemusta molemmista, niin perhematkailusta kuin kahden kesken vietetystä etelänmatkasta jossa lapsi jäi mummolaan. Molemmissa on todella puolensa, mutta lähtisin koska vaan miehen kanssa kahdestaan. Valitettavasti lomapäivät ja rahat ovat rajalliset, joten tulevat vuodet menevät perhematkailuun, mikäli yhteisiä lomia edes saadaan. Meillä on se onnekas tilanne jossa isovanhemmat pyytävät lapsia hoitaakseen ja hyvissä käsissä ovat, eipä tullut koti-ikävä kun sai monen vuoden tauon jälkeen nauttia miehen kanssa pitkää aamupalaa ja syödä myöhään ravintoloissa. Lapsen ehdoilla ollaan nukkumassa aikanaan, syödään perheravintoloissa päivällä ja aamuisin huolehditaan lapsen tarpeet aamiaisella, tietenkin. Uima-altaalla on aivan eri makoilla aikuisten kesken kuin uimataidottomien lasten. Rennoksi en itseäni tunne lomallakaan kun luonnollisesti huolehdin aina lapsen tarpeet omieni edelle, onhan se nyt hyvänen aika täysin eri olla vastuussa vain omasta hyvinvoinnistaan edes välillä. Teki hyvää pitkäksi aikaa, enkä ymmärrä miksi siitä pitäisi olla pahoillaan. Ehkä se on se kateellisuus mitä täällä on, kun ei itse pääse tai nauti miehensä seurasta, niin ottaahan se päähän kuulla että jollain muulla sellainen mahdollisuus on.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30029978:
Ai missäs minä tällaista mainostin? En nyt mitenkään pääse kärryille tästä, mitä haet tällä "lapset turistirysässä"-oletuksella. Noin sadannen kerran kysyn, miksi turistirysä on lapselle ikävämpi paikka, kuin aikuisille? Miksi aikuiselle on hyväksi mennä turistirysään kokemusmaailmaansa avartamaan, mutta lapsen kohdalla se on jotenkin huono juttu eikä siitä voi saada mitään irti?

Tajuatko sinä siellä, ettei se liity tähän mitenkään mitä lapset kokee missäkin, kun ei niitä lapsia haluta mukaan joka paikkaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja tiedoksi taas kerran, mulla ei ole yhtään mitään sitä vastaan että lapsetkin pääsee matkalle, vaikka turistirysään. Lapset varmasti nauttii matkasta turistirysään.
Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse siitä mistä lapset nauttii tai ei nauti, jos aikuiset haluaa keskenään lomalle.

Ei kyse varmaankaan ole kateudesta vaan puhtaasta tietämättömyydestä.
Te ketkä ette ymmärrä ulkomaille matkustelua, montako kertaa olette käyneet ulkomailla jossain muualla kun Aurinkomatkojen valmispakettimatkalla? En kysynyt että haluatteko mennä vaan kysyin montako kertaa olette käyneet.
Te ketkä ette ymmärrä että miehen kanssa on mukavaa viettää kahdenkeskeistä aikaa kauemmin kun iltaisin pari tuntia kotona, niin montako kertaa olette olleet miehen kanssa kaksin yli vuorokauden muualla kuin omassa kodissa? En taaskaan kysynyt että haluatteko tai onko se mahdollista vaan kysyin montako kertaa.
Te ketkä ette ymmärrä että äiti voi haluta joskus viettää aikaa ihan aikuisten juttujen parissa niin että ei tarvitse huolehtia kenestäkään muusta kun itsestään, paljonko te vietätte viikkotasolla aikaa omien harrastusten tai ystävien seurassa? Ja ihan siltä varalta ettei asia ole vielä mennyt perille niin toistan kolmatta kertaa, en kysynyt haluatteko vaan kysyin monestiko.

[QUOTE="Huhhuh";30029991]Onneksi ei ole piireissä mammakamuja, jotka heristelevät sormea aivan täydellisistä aikuismatkoistamme ja sitä myöten surkeasta vanhemmuudestamme! Nousee karvat pystyyn kun vain ajattelenkin kaikkia lähiökerhoja ja pelkkien symbioottisten perhematkakuulumistenne vaihtoja. "Meidän Macarena-Petrina 1v ja Marco-Josefiina 3v tässä kuvassa uimassa hotellin lastenaltaassa... M-P maistoi ekaa kertaa turkkilaista vauvanruokaa!.. M-P ratsastaa norsulla ja M-J kirahvilla!... Jäi nähtävyydet näkemättä enkä nukkunut silmäystäkään. Syömisistä puhumattakaan, mutta pääasia, että mussujen parhaat hetket on ikuistettu <3"

...Pakko kuitenkin tuottaa pettymys, olen lähipiirinkin mielipiteen mukaan äärimmäisen hyvä äiti. Onneksi tunnen järkevästi ajattelevia ihmisiä, joiden seura on todellista mannaa sielulle. Kenenkään muksu ei ole kasvanut kieroon millään tapaa äitien ja isien reissailujen aikana. Kierompaan ovat kasvaneet symbioottisten perheiden ylemmyydentuntoiset lapset, jotka vanhempansa ovat kietoneet pikkurillinsä ympärille. Niille lapsille annetaan yleensä kaikki maan ja taivaan väliltä. Lapset ovat projekteja, jonka ympärillä oma mieli koko ajan askartelee. Oma minuus on lapsen myötä kuihtunut. Olen varmaan liian kummallinen haahu olemaan tavismittapuun mukainen äiti![/QUOTE]

En mä tiedä miten sä asiat näet ja koet, mutta mun mielestä mun lapset ei ole ylemyydentuntoisia ja lellittyjä lapsia, vaikken minä kykenisikään jättämään niitä viikoksi jonkun toisen hoitoon.

Mun nähdäkseni sen "oman minuuden" tuleekin vähän muuttaa muotoaan siinä vaiheessa, kun perheessä on pieniä lapsia. Se ei tarkoita sitä, etteikö vanhemmilla saisi olla mitään omaa, mutta mun mielestä se on helvetin huono aloitus koko hommaan, jos vanhemmilla on kaikkein tärkeintä se, että niiden "oma minuus" on muuttumaton.

Itse toivon syvästi, että minun "minuuteni" muuttuu koko loppuelämän. Mulla ei ole tarvetta olla se tyyppi, joka olin 15 vuotta sitten. Toivon kasvavani ja aikuistuvani. Mä voin ihan hyvin luopua paljostakin, jotta oma jälkikasvuni saisi mahdollisimman onnellisen lapsuuden. Minä kerkesin olla itselleni tärkein elämäni ensimmäiset 30 vuotta, joten nyt voin väliaikaisesti luopua omista viikon lomamatkoista ja humputteluista. Siltikin, mulle on ihan se ja sama, jos joku muu haluaa niin tehdä. En mä sitä pahalla katso.

Viimeksi muokattu:
Eikö paras ole välillä käydä perhelomalla ja välillä taas pariskuntalomalla? Jotkut ehkä vielä haluavat käydä vain kaveriporukassa tai yksin. Jokainen päättää itse ja jos jotakuta tökkii matkustelu ilman lapsia, niin he matkustavat lasten kanssa. Tietysti jos puoliso haluaa pariskuntalomalle ja toinen ei halua lähteä minnekään ilman lapsia niin on keskustelun paikka. Mutta tuon voi hoitaa vaikka ottamalla hoitajan kuten isovanhemman lomalle mukaan jos isovanhempi suostuu.

Äitin ja isän ei kuulu nauttiman mistään ilman lapsia. Pitää olla kamala ikävä, itsetunnon tuskat. Huoli että lapsi ei pärjään, ilman minua, jumalaista äitiolentoa.

Ketä tuo ajatusmaailma palvelee? No ei ainakaan sitä lasta. Se on selvä. Se palvelee ihan jota kuta muuta ja hänen/heidän jotain taakse jätettyjä ongemiaan joita koitetaan väkisin korjata ripustautumisen kauttaa. Elämä ei ole mitään jollei ole jollekin totaali korvaamaton.

Sitten erikseen ne jotka eivät vaan muutoin omaa mahdollisuutta kahdenkeskisiin reissuhin tms. Matkustaminen ei ole halpaa, ja toisaalta yhtisen loman saaminenkin voi olla haaste monessa perheessä. Niinpä ne vanhempien väliset reissut on jätetty holdiin ja silloin kun satunnaiset yhteiset lomahetket on käsillä ne vietetään perheen kanssa. Tai samoin, jos varaa ei ole...Näin esim meillä. Lähtisin kiljuen miehen kanssa pidemmälle lomanlle. Pitkä viikonloppu tai viikkoa jossain. Tässä kohta kuitenkin talous ja ajan puute määrää. Onneksi olemme miehen kanssa teheet molemmat reissupainotteista työtä ennen lapsia joten sen vuoksi sinällään kuume ei ole kova. Ja tursitirysät jätämme väliin. Tuskastumme niissä ilman lapsiakin joten saavat jäädä kokematta.

En vaan todellakaan voi ymmärtää miksi vanhemmat jotka pitää kahden keskisiä lomia olisivat jotenkin huonoja vanhempia. Sen enempää kuin hekään jotka eivät niitä pidä. Ainoastaan vanhemmiksi "sopimattomina" pidän heitä joilla ripustautuminen on sitä luokaa että se oikeuttaa haukkumaan muut jotka toisin tekevät alimpaan kastiin. Sanoisin heille että kannattaisi kehittä omaa ajatusmaailmaa vähän laajemmaksi. Mutta kuten jo viestini alussa sanoin, Suomessakin on vanhemmuutta jossa vanhemmuus perustuu lapseen ripustautumiseen ja lapsi on tehty maailmaan täyttämään/korjaamaan jotain omaa puutosta/ongelmaa. Jokainen järjellinen tajuaa ettei lapsi mene tutu ihmisen hoidossa rikki. Eikä aikuinen kuole ikävään.

Eikö paras ole välillä käydä perhelomalla ja välillä taas pariskuntalomalla? Jotkut ehkä vielä haluavat käydä vain kaveriporukassa tai yksin. Jokainen päättää itse ja jos jotakuta tökkii matkustelu ilman lapsia, niin he matkustavat lasten kanssa. Tietysti jos puoliso haluaa pariskuntalomalle ja toinen ei halua lähteä minnekään ilman lapsia niin on keskustelun paikka. Mutta tuon voi hoitaa vaikka ottamalla hoitajan kuten isovanhemman lomalle mukaan jos isovanhempi suostuu.

Miten te oikein selviydytte arjessa? Kun sä vaikutat järkevältä ja joustavalta ja astro taas ehdottomalta ja fanaattiselta. Miten te ette jatkuvasti ole riidoissa?

[QUOTE="sipsi";30029954]Vuodessa on 52 tai 53 viikkoa. Jos niistä yhden lapsi viettää hyvässä hoidossa, esim. mummolassa/ serkkulassa, niin en usko hänen siitä pilautuvan. Yli 50 viikkoa kuitenkin ollaan sitten vanhempien kanssa.[/QUOTE]

Joo, mummolassa vietetty aika voi olla lapselle oikein mukavaa. Itsekin n. 6-vuotiaasta alkaen vietin mummoloissa 1-3 viikkoa joka kesä. Vanhemmat ei tosin sinä aikana reissanneet, vaan olivat töissä.

Koululaisella on 2,5 kk kesälomaa, vanhemmilla yleensä vajaa kuukausi. Useissa perheissä on joka tapauksessa aikamoista säätöä, että pienille koululaisille saadaan koko kesäksi ohjelmaa ja seuraa. Vanhemmat joko lomittavat lomansa, jolloin lapsi täytyy silti saada pariksi viikoksi jonnekin hoitoon eikä perheelle jää yhteistä lomaa. Yleisin vaihtoehto taitaa olla että vanhempien lomat ovat osin päällekkäin, yhteistä lomaa siis 1-2 viikkoa. Jos tämä koko aika meneekin vanhempien kahdenkeskiseen lomaan, niin onhan se paljon! Ei vuoden viikoista, mutta yhteisestä loma-ajasta. Jos vanhemmat pitävät lomansa samaan aikaan ja ovat siitä 1,5 viikkoa kahdestaan lomalla, yhteistä perhelomaa jää 2,5 viikkoa. Lapsen täytyy siis olla mummoloissa ja serkkuloissa hoidossa melkein 2 kuukautta, ei suinkaan vaan sitä vanhempien reissuaikaa. Vähän isomman koululaisen voi jättää päiviksi jo yksin kotiin, mutta eipä sekään kovin mukavaa ole jos kesästä valtaosa kuluu niin.

Useimmat vanhemmat onneksi priorisoivat asiat siten, että vaikka kahdenkeskinen loma tuntuisikin hyvältä ajatukselta, ei perheen yhteistä lomaa uhrata sen toteuttamiseksi ainakaan säännöllisesti. Monet näinkin tekevät vaan tässä keskustelussa hurskastelevat suvaitsevaisuudellaan, vaikka oikeasti itse tekevät niinkuin kokevat oikeaksi eivätkä suinkaan pitkiä lomia kahdestaan harrasta lasten ollessa pieniä.

En mä tiedä miten sä asiat näet ja koet, mutta mun mielestä mun lapset ei ole ylemyydentuntoisia ja lellittyjä lapsia, vaikken minä kykenisikään jättämään niitä viikoksi jonkun toisen hoitoon.

Mun nähdäkseni sen "oman minuuden" tuleekin vähän muuttaa muotoaan siinä vaiheessa, kun perheessä on pieniä lapsia. Se ei tarkoita sitä, etteikö vanhemmilla saisi olla mitään omaa, mutta mun mielestä se on helvetin huono aloitus koko hommaan, jos vanhemmilla on kaikkein tärkeintä se, että niiden "oma minuus" on muuttumaton.

Itse toivon syvästi, että minun "minuuteni" muuttuu koko loppuelämän. Mulla ei ole tarvetta olla se tyyppi, joka olin 15 vuotta sitten. Toivon kasvavani ja aikuistuvani. Mä voin ihan hyvin luopua paljostakin, jotta oma jälkikasvuni saisi mahdollisimman onnellisen lapsuuden. Minä kerkesin olla itselleni tärkein elämäni ensimmäiset 30 vuotta, joten nyt voin väliaikaisesti luopua omista viikon lomamatkoista ja humputteluista. Siltikin, mulle on ihan se ja sama, jos joku muu haluaa niin tehdä. En mä sitä pahalla katso.

Entäs jos toiset tykkää pitää pienen osan siitä minuudestaan? Minä olen minä, enkä minä missään tapauksessa halua koskaan täysin muuttua elämäni aikana. Totta kai kasvan, mutta kasvaminen ei ole luopumista vaan ominaisuuksien lisääntymistä. Minä kuvan kasvamista.

Kahden keskiset lomat ei mielestäni kyllä ole mitään minuudesta kiinni pitämistä. Jos asian on ollut tärkeä ennen lapsi, miksi helvetissä se ei saisi olla tärkeä kun lapset syntyy. Jokainen järjellinen toki ymmärtää että lapset rajoittavat "minään" käytettävää aikaa ja meille suurimmalle osalle se tulee ihan luonnostaan. Lapsen etua ajatellaan aina ensimmäisenä, ja monasti se asia joka tuotti iloa ennen lapsia ei tuotakaan enää samanlaista tunnetta ilman lapsia.

Minusta juuri tämä minuudesta luopuminen on jotenkin ei niin tervettä. Se jos arvo järjestys ei muutu on asia erikseen. Minuudella ei todellakaan ole mitään tekemistä asian kanssa. Yhdelle on tärkeää satunnainen oma aika, toiselle se ettei ole hetkeäkään erossa lapsista.

Yhtäkaikki. Onnellisia ovat ne lapset joiden vanhemmat ovat onnellisia ja tietävät mikä tekee heistä onnelisen ja mitä se vaatii. Surullinen olen niiden lasten puolesta joiden vanhemmat on muiden asenteiden ja asettamien kirjoittamattomien sääntöjen marionetteja.

Nämä jotka ovat tätä ilman lapsia matkustamista vastaan eivät varmaan kaipaa näitä asioita:
- seksiä pitkin päivää
-myöhäisiä herätyksiä
-pitkiä illallisia ja pari pulloa viiniä
-drinkkien juomista
-altaalla makoilua (niin ettei tarvitse vahtia lapsia)
-voi syödä kun itse haluaa ja missä haluaa
jne.

Palstamamman aka Äiti Theresää´n mielestä

- drinkkejä ja viiniä käyttävät tai varsinkaan tarvitseva = alkoholisti
- pitkiä illallisia ei tarvita vaan on ihanaa viedä lapset klo 21 nukkumaan koska Lapset.
- kuka haluaa herätä myöhään lomalla, herätään heti klo 6 koska Lapset
- altailla makoilua ei vanhempi tarvitse koska on ihana vahtia lapsia ja katsella kun leikkivät
- seksiä ei vanhemmat tarvitse lapsien jälkeen ainakaan enempää kuin 1 krt/kk kotona joka tietysti "hoidetaan pois" yöllä klo 3.54 herätyskellon voimin.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30030230:
Tajuatko sinä siellä, ettei se liity tähän mitenkään mitä lapset kokee missäkin, kun ei niitä lapsia haluta mukaan joka paikkaan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja tiedoksi taas kerran, mulla ei ole yhtään mitään sitä vastaan että lapsetkin pääsee matkalle, vaikka turistirysään. Lapset varmasti nauttii matkasta turistirysään.
Tässä ei nyt kuitenkaan ole kyse siitä mistä lapset nauttii tai ei nauti, jos aikuiset haluaa keskenään lomalle.

Älä huuda. Itse kysyit, mitä lapset oppivat ja kokevat. :D

Palstamamman aka Äiti Theresää´n mielestä

- drinkkejä ja viiniä käyttävät tai varsinkaan tarvitseva = alkoholisti
- pitkiä illallisia ei tarvita vaan on ihanaa viedä lapset klo 21 nukkumaan koska Lapset.
- kuka haluaa herätä myöhään lomalla, herätään heti klo 6 koska Lapset
- altailla makoilua ei vanhempi tarvitse koska on ihana vahtia lapsia ja katsella kun leikkivät
- seksiä ei vanhemmat tarvitse lapsien jälkeen ainakaan enempää kuin 1 krt/kk kotona joka tietysti "hoidetaan pois" yöllä klo 3.54 herätyskellon voimin.

Niin tai sitten palstamammat eivät osaa rentoutua missään muualla kuin viikon mittaisella lomalla ja lapsetkaan eivät koskaan kasva isommiksi vaan ovat ikuisesti imetettäviä ja vaipatettavia ja tottakai heräävät kuudelta aamulla ja tarvitsevat aikuisen pitämään uima-altaalla kädestä kiinni.

.. Ja syytät toisia äitejä sädekehän kiilloittamisesta? :D Juurihan teit samaa! Voi tekopyhyys..

jokainen tehköön miten perheenä haluaa. Mutta on aivan turha väittää, etteikö lapset nauti matkustelusta, saa valtavasti hienoja kokemuksia ja muistoja - ja ennen kaikkea lapsi oppii miten eri tavalla ihmiset elävät maailman eri kolkissa. Mä olen ikuisesti kiitollinen äidilleni, että hän näytti meille lapsena maailmaa :heart: Niitä muistoja ei MIKÄÄN raha tai materia voi korvata.

Omille lapsilleni haluan tarjota ulkomaanmatkoja, mutta jos ei raha anna periksi niin sitten ei anna.. Mutta en kiistä tosiasioita - etteikö lapsen kokemusmaailmaa avarra matkustelu! Täytyy olla todella puupää jos uskoo noin :D Joku maajussi kuka ei ole nähnyt maailmaa eikä tiedä muista kulttuureista, saa luvan pitää tuon harhaluulonsa ja viedä ne muksunsa kerran vuodessa särkänniemeen, mutta elkää kateellisena tuomitko vanhempia ketkä haluavat antaa enemmän ;o

Yhteistyössä