Yökuivaksi ooppimisesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en tiedä ??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Samma här";29961785]Tähän pitää kyllä todeta omaan lapseen liittyvän empirian mukaan, että lapsi tosiaan tekee pissan vaippaan, kun sellainen hänellä on. Monesti silloin, kun vaippa oli, hän pissasi vaippaan sillä hetkellä, kun jo oli hereillä aamulla, muttei vaan jaksanut nousta pissalle heti. [/QUOTE]

Tuollaistakin voi toki esiintyä, mutta lähinnä pienillä lapsilla jotka eivät ole vielä päivisinkään olleet pitkään ilman vaippaa. Jos aamulla herättyään pissaa vaippaan, niin kyse ei olekaan yökastelusta.

Meilläkin 2-vuotias joskus vastusti aamuisin potalle menoa niin kovasti, että pissasi sitten vaippaan joka vielä yön jälkeen oli kuiva. Mutta ei uhmaiän ohittaneet jo pitkään päiväkuivina olleet lapset enää tällaista tee.

ja taas toinen väittää että lapsi herää pissahätään ja toinen, että ei herää. Voiskohan niitä olla sen verran monenlaisia lapsia, että toiset herää ja toiset ei. Ihmeellisen fanaattista porukkaa täällä on, kai se on jostakin kehitettävä jotain kinasteltavaa, ettei olisi tylsää.

Yökuivaksi oppiminen ei ole oppimiskysymys, toisin kuin päiväkuivuus. Joten vaipan käyttäminen ei prosessia hidasta. Ihan rauhassa voi siis vaippaa käyttää, jos se arkea helpottaa.

Minä olen siinä mielessä huono vastaamaan, että meillä lapsesta tuli 99% yökuiva jo ennen kuin oli täysin päiväkuiva eli melko tasan 2-vuotiaana. Vaippaa pidettiin kuitenkin varmuuden vuoksi öisin n. 2,5-vuotiaaksi eli siihen asti, kun muutenkin vaipoista kokonaan luovuttiin. Lapsi kun nukkui parisängyssämme, jossa ei ollut mitään suojavirityksiä, joten sängyn kastuminen olisi ollut melko ikävä juttu. Vaippa kastui kuitenkin vain muutamia kertoja tuossa puolessa vuodessa ja sen jälkeen kun se jätettiin pois, öisiä vahinkoja sattui 2, nekin alle 3-vuotiaana.

Kaikilla tilanne ei ole näin onnekas, vaan lapsi kypsyy huomattavasti hitaammin yökuivuuteen. Asia ei kuitenkaan ole mikään merkittävä ongelma kuin vasta kouluikää lähestyttäessä (5-6-vuotiaana), kun lastakin alkaa kastelu harmittaa. Siinä vaiheessa prosessia voi koittaa nopeuttaa erinäisin konstein, mutta silti yökastelu voi olla sitkeässä. Se on pitkälti perinnöllistä ja voi jatkua jopa murrosikään asti.

Lapsen pitäminen iltaisin janossa on minusta julmaa, kyllä minä ennemmin laittaisin vaipan kuin sellaista tekisin. Itsekin olen usein janoinen iltaisin ja juonkin paljon. Sitten täytyy käydä yöllä vessassa, mutta en minä silti itsekään janossa kärvistelisi illalla/yöllä, saati janoiselle lapselle kieltäytyisi juomista antamasta. Meillä kun lapsi on jo oikeasti yökuiva, niin hänkin kyllä herää yöllä käymään vessassa, jos poikkeuksellisesti silloin hätä iskee.

Yöllä vessaan herättely voi aina siltä yöltä sängyn kastelun estää, mutta sekään ei varsinaisesti lasta yökuivaksi "opeta", joten yhtä hyvin voi antaa vaan ajan kulua ja käyttää vaippaa. Isommalle lapselle saattaa toki vessaherätykset olla mukavampi juttu kuin vaipan käyttö, mutta tuskin vielä alle 4-vuotiasta yövaippa harmittaa.

Kuka sanoi että lasta pidetään janossa?! Kyse on siitä, ettei tarjota hirveesti nestettä sisältävää just ennen nukkumaan menoa. Minä tarjoon lapselle joskus iltakuudelta vettä tai maitoo että neste kerkee suurimmaksi osaks tulla ulos ennen nukkumaan menoa. Toki iltapalalla saa maitoa, mutta ei isoo lasillista ja jos nukkumaan mennessä janottaa, juodaan tasan sen verran kun on pakko, ei varmuuden vuoks puolta litraa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961797:
No jopas oli väittämä. Että ihan vanhemmista johtuu jos tykkää mieluummin olla ilman vaippaa kuin vaipan kanssa. Kuka on häpeämisestä puhunut yhtään mitään? Ainoastaan sinä itse. Kyllä mielestäni aliarvioit lapsia.

Kysyitkö lapselta, miksi hän ei halua pitää öisin vaippaa? Hiostiko tai kiristikö se vai mikä muu syy paitsi halu olla iso tyttö/poika voi olla vastahakoisuuden syynä? Ja jos tuo jälkimmäinen, niin eiköhän alle 4-vuotiaalla asenne johdu vanhemmista. Olethan sinä itse monessa kohtaa tuonut esille, että vaippa pitää jättää pois jotta lapsi oppisi yökuivaksi, en usko etteikö näkemyksesi olisi mitenkään lapseen heijastunut.

No jopas oli väittämä. Että ihan vanhemmista johtuu jos tykkää mieluummin olla ilman vaippaa kuin vaipan kanssa. Kuka on häpeämisestä puhunut yhtään mitään? Ainoastaan sinä itse. Kyllä mielestäni aliarvioit lapsia.

Tällaisten viestien jälkeen alkaa tuntua, että on yliarvioinut niitä aikuisia...

Terveyskirjastosta kopioitu, kastelusta:

Itsehoito:
Ennen nukkumaanmenoa lapsen olisi hyvä käydä virtsalla ja juoda melko vähän. Yöllisiä käyntejä voidaan helpottaa jättämällä WC:n valo palamaan koko yöksi. Yövaippojen käyttö ei vaikuta kuivaksi tulemiseen, mutta voi helpottaa lapselle ja vanhemmille tilanteesta koituvaa huolehtimista – ja vähentää pyykin määrää. Lasta tulisi kehua silloin, kun yö on mennyt hyvin. Tärkeää on että yökasteluun suhtaudutaan ymmärtäväisesti eikä lasta rankaista. Kyse on biologisesta kypsymisviiveestä, johon vanhemmat voivat hyvin vähän vaikuttaa. Erilaiset elämänmuutokset, kuten päivähoidon tai koulun alkaminen, voivat tilapäisesti aiheuttaa yökastelua lapselle, joka on jo oppinut kuivaksi. Päiväkastelijoilla pyritään usein ennalta sovittuihin virtsaamisaikoihin (aluksi 2 tunnin välein) ja näin totuttamaan virtsarakko säännölliseen toimintaan.

Milloin hoitoon
Jos 4–5-vuotiaalla lapsella on jatkuvaa päiväkastelua tai 5–6-vuotiaalla jatkuvaa yökastelua on syytä ottaa yhteys lääkäriin . Lapsen yökastelun hoito on aiheellista, kun kastelu aiheuttaa lapselle itselleen harmia. Alle 5-vuotiailla näin ei yleensä ole asianlaita. Jos kyse on "yksinkertaisesta" yökastelusta, lääkärin tutkimus ja virtsa-analyysi useimmiten riittävät diagnoosin tekoon. Päiväkastelijoiden osalta perusselvitysten lisäksi voidaan tarvita nk. urodynaamisia tutkimuksia, jotka tapahtuvat sairaalan poliklinikalla.

Kastelu :: Terveyskirjasto

Sinä se vaan jaksat loukkaantua joka sanasta vaikka täällä nätisti asiaa käsitellään. Mene itseesi.

[QUOTE="juuri";29961746]Anteeksi, ei ollut tarkoitus loukata ketään. Kuitenkin jokainen voi miettiä miltä tuntuisi joka yö tulla herätetyksi sikiunesta niin ettei välttämättä edes pissata. Eli ei ehkä ole se lapsilähtöinen tapa.[/QUOTE]

Onko lapsilähtösempää pakottaa vaippaan tai antaa pissata sänkyyn? Eihän tota herättelyä minusta ole tarkoituskaan viikkotolkulla jatkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961817:
ja taas toinen väittää että lapsi herää pissahätään ja toinen, että ei herää. Voiskohan niitä olla sen verran monenlaisia lapsia, että toiset herää ja toiset ei. Ihmeellisen fanaattista porukkaa täällä on, kai se on jostakin kehitettävä jotain kinasteltavaa, ettei olisi tylsää.

Se että alkaa herätä pissahätään, on osa yökuivaksi kypsymistä. Kukaan ei vauvana siihen herää, 2-vuotiaanakin harvat, mutta kouluikäisistä jo lähes kaikki. Se koska tämä muutos tapahtuu, ei ole lapsesta kiinni. Housuihin laitettavilla hälyttimillä joskus koitetaan prosessia nopeuttaa, mutta vasta paljon isommilla lapsilla, ei 4-vuotiailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskakolmonen;29961854:
Sinä se vaan jaksat loukkaantua joka sanasta vaikka täällä nätisti asiaa käsitellään. Mene itseesi.

Kuka sanoi, että loukkaannuin. Minähän suorastaan raivostun, kun täällä väitetään vanhempien kiusaavan lapsia kun niitä pissalle kärräävät, poikkeuksetta. ja toinen väittämä että manipuloin lastani, jotta hän ei käyttäisi vaippaa, vaan häpeäisi sitä. Niin kovasti palstamammojen mielestä hän vaippaa tarvitsisi kun on niiiiiin pieni vielä. Pah sanon minä. Onneksi meillä ei ole tarvinnut tehdä asiasta ongelmaa.Ongelma olisi tullut, jos tänne olisi tullut lukemaan "ammattilaisten" lainauksia nettiteksteistä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961881:
Kuka sanoi, että loukkaannuin. Minähän suorastaan raivostun, kun täällä väitetään vanhempien kiusaavan lapsia kun niitä pissalle kärräävät, poikkeuksetta. ja toinen väittämä että manipuloin lastani, jotta hän ei käyttäisi vaippaa, vaan häpeäisi sitä. Niin kovasti palstamammojen mielestä hän vaippaa tarvitsisi kun on niiiiiin pieni vielä. Pah sanon minä. Onneksi meillä ei ole tarvinnut tehdä asiasta ongelmaa.Ongelma olisi tullut, jos tänne olisi tullut lukemaan "ammattilaisten" lainauksia nettiteksteistä.

:D

Rauhoitu nyt hyvä ihminen! Ihan asiallisia vastauksia olet saanut. Luet niitä vaan jollain apinanraivolla. Vika on sinussa, ei kirjoittajissa.

Yöllä nukutaan, ei siis tehdä tietoisesti sitä pissaa yhtään mihinkään! Se ero siinä on. Jos pissahätä ei lasta herätä yöllä vaan lapsi lorottaa nukkuessaan, niin vaipan pitää olla silloin paikoillaan ettei kastele itseään ja sänkyään ja sitä kautta herää. Kun lapsi on siihen valmis (siis hormonaalisesti!!), niin yöllä ei tule pissaa ja jos yöllä tulee pissahätä, niin lapsi herää hyvissä ajoin että ehtii viedä sängystä potalle/pöntölle kyllä.

Entäs jos lapsi herää yöllä pissahätään, muttei jaksa nousta ylös? Etenkin jos on vaippa päällä lapsi voi ajatella että mitäs se nyt haittaa tässä lorottaa kun ei sänkykään kastu. Ja hormoneista huolimatta rakkoja on erilaisia, osa pitää tyhjentää myös öisin. Onki vaikee ymmärtää ettei joka lapsen pää ja kroppa toimi samalla tavalla?

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskanelonen;29961881:

Nettiteksteistä? Terveyskirjaston sivut tehdään kyllä ihan lääketieteen asiantuntijoiden toimesta ja outoa, että joku ei sitä vielä tiedä. Sinun olisi todellakin kannattanut tutustua aiheeseen ennen kuin alat tekemään ihan turhia juttuja, ja kiusaamaan lastasi. Sillä kiusaamista se on, että herätellään kesken unien ja yritetään jouduttaa jotain tapahtumaa, johon lapsi ei itse voi edes vaikuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Äiti seiskakolmonen;29961891:
:D

Rauhoitu nyt hyvä ihminen! Ihan asiallisia vastauksia olet saanut. Luet niitä vaan jollain apinanraivolla. Vika on sinussa, ei kirjoittajissa.

Eikun vika on siinä, että mulle on ruvettu vastaamaan, vaikken ole alunperin mitään kysynytkään. :stick: Vikoja on kaikissa, joissakin enemmän joissakin vähemmän. Apinanraivo on pysyvä.

[QUOTE="Hömelö";29961895]Entäs jos lapsi herää yöllä pissahätään, muttei jaksa nousta ylös? Etenkin jos on vaippa päällä lapsi voi ajatella että mitäs se nyt haittaa tässä lorottaa kun ei sänkykään kastu. Ja hormoneista huolimatta rakkoja on erilaisia, osa pitää tyhjentää myös öisin. Onki vaikee ymmärtää ettei joka lapsen pää ja kroppa toimi samalla tavalla?[/QUOTE]

Hormoneiden lisäksi henkinen kypsyys täytyy olla, että yöt menee joko kastelematta tai siten, että lapsi herättää vanhemman kanssaan vessaan. Meillä tosiaan se tapahtui 2,5v iässä tuon esikoisen kohdalla, toinen taas on vielä vaipoissa kokonaan kun on niin pieni. Mutta minä nyt olen muutenkin "kummajainen", kun en päiväkuivaksikaan alkanut opettaa vuoden ikäistä vaan oli 2v3kk kun otin vaan päivällä vaipan pois. Viikon verran meni ja oli päiväkuiva, sen jälkeen kuukaus ja huomattiin ettei ole yöllä tullut aikoihin vaippaan mitään vaan aamulla kun vietiin sängystä suoraan potalle niin lorotteli isot pissat siihen. Ihan saman aion tehdä tuolle toiselle, jos ei itse vaadi päästä potalle ennen sitä.

Osa rakoista pitää tyhjentää öisin ja jos ei lapsi siihen herää tai jos herää eikä ymmärrä pyytää päästä pissalle, ei hän ole vielä valmis olemaan yöllä ilman vaippaa.

Nettiteksteistä? Terveyskirjaston sivut tehdään kyllä ihan lääketieteen asiantuntijoiden toimesta ja outoa, että joku ei sitä vielä tiedä. Sinun olisi todellakin kannattanut tutustua aiheeseen ennen kuin alat tekemään ihan turhia juttuja, ja kiusaamaan lastasi. Sillä kiusaamista se on, että herätellään kesken unien ja yritetään jouduttaa jotain tapahtumaa, johon lapsi ei itse voi edes vaikuttaa.

Johan minä olen sanonut, ettei meillä ole ollut tarvetta herätellä lasta pissalle. Mutta jos joku on niin tehnyt, niin en voi suoraan olettaa, että se on lapselle haitallista.Pitäisi tietää vähän enemmän, että sellaisen päätelmän voi tehdä.

Meillä on syksyllä eskarin aloittava poika ja edelleen vaippa käytössä öisin. Sanoisin että jos vahingot satunnaisia, en laittaisi vaippaa. Jos jatkuvia, laittaisin.
Sänkyyn toki hyvä suojus petarin alle, niin ei koko sänky lainehdi.

Yökuivuudessa on kyse fysiologisesta asiasta, ja valmius siihen kehittyy lapsilla hyvin yksilöllisesti, useimmiten 5 vuoden ikään mennessä. Sitä ei siis voi opetella eikä hoputtaa. Kun on lapsi on valmis yöllä kuivaksi, hän joko pystyy pidättämään koko yön tai sitten herää niin hyvissä ajoin, että ehtii vessaan pissalle.

Jos aletaan herätellä lasta ja "opetella" yökuivaksi, saadaan huonossa lykyssä vain aikaan unihäiriöitä. Voihan olla, että peti pysyy kuivana, mutta todellista yökuivuutta se ei ole ennenkuin siihen on fysiologinen valmius. Tämä nyt yhtään syyttelemättä, eivät kaikki ehkä tiedä asiasta riittävästi.

Oma tyttäreni täyttää kesällä 4 vuotta, ja on ollut päiväkuiva 2-vuotiaasta. Yhtään vahinkoa ei ole tapahtunut ainakaan vuoteen. Öisin hänellä saattaa olla vaippa kuivana kuukauden, kaksikin, sitten saattaa taas tulla viikko kun vaippa on märkä joka yö. En ole ollenkaan ymmärtänyt miksi ottaisin vaipan pois ja lapsi joutuisi nukkumaan pissassa, kun siitä pääsee helpolla -vaipalla. Kun menee 3-4 kuukautta kuivana tiedän, että hän on fysiologisesti valmis ja sitten meillä kokeillaan ilman vaippaa nukkumista.

Hormoneiden lisäksi henkinen kypsyys täytyy olla, että yöt menee joko kastelematta tai siten, että lapsi herättää vanhemman kanssaan vessaan. Meillä tosiaan se tapahtui 2,5v iässä tuon esikoisen kohdalla, toinen taas on vielä vaipoissa kokonaan kun on niin pieni. Mutta minä nyt olen muutenkin "kummajainen", kun en päiväkuivaksikaan alkanut opettaa vuoden ikäistä vaan oli 2v3kk kun otin vaan päivällä vaipan pois. Viikon verran meni ja oli päiväkuiva, sen jälkeen kuukaus ja huomattiin ettei ole yöllä tullut aikoihin vaippaan mitään vaan aamulla kun vietiin sängystä suoraan potalle niin lorotteli isot pissat siihen. Ihan saman aion tehdä tuolle toiselle, jos ei itse vaadi päästä potalle ennen sitä.

Osa rakoista pitää tyhjentää öisin ja jos ei lapsi siihen herää tai jos herää eikä ymmärrä pyytää päästä pissalle, ei hän ole vielä valmis olemaan yöllä ilman vaippaa.

Jos lapsi herää yöllä eikä jaksa nousta ylös pissalle koska ei ole tottunu siihen, ei sillä ole tekemistä välttämättä minkään henkisen kypsyyden kanssa. Kyllähän sen nyt aikuisena ihmisenäkin tietää miten ottaa pattiin nousta kesken unien vessaan. Jos lapselle ei ole tullu rutiinia siihen, että yölläkin lähetään vessaan kun tulee pissahätä, pitää sitä ehkä vähän harjotella vähän aikaa. Ei se auta mitään että joku tulee kiistämään että lapsi olis kykenevä yökuivaksi. Ja noi oppaatkin tehdään enimmäkseen keskiverron mukaan noin suunnilleen ja puhutaan yleisimmistä poikkeuksista. Muutenhan vois sanoo että sun lapses on joku friikki kun oppi kuivaks ihan omassa aikataulussa ja omalla tyylillä. Se että kuivaks oppiminen on ollu sun esikoiselle helppoo ei tarkota välttämättä sitä että se on sun ansiota ja eksperttinä voit tulla ehdottomia totuuksia muille latelemaan ja kertomaan kuinka toisenlaisten lasten vanhemmat kiusaa omia lapsiaan (vai olitkos se sinä joka puhui kiusaamisesta..?).

• Tykkää
Reactions: Äiti seiskanelonen
[QUOTE="Hömelö";29961968]Jos lapsi herää yöllä eikä jaksa nousta ylös pissalle koska ei ole tottunu siihen, ei sillä ole tekemistä välttämättä minkään henkisen kypsyyden kanssa. Kyllähän sen nyt aikuisena ihmisenäkin tietää miten ottaa pattiin nousta kesken unien vessaan. Jos lapselle ei ole tullu rutiinia siihen, että yölläkin lähetään vessaan kun tulee pissahätä, pitää sitä ehkä vähän harjotella vähän aikaa. Ei se auta mitään että joku tulee kiistämään että lapsi olis kykenevä yökuivaksi. Ja noi oppaatkin tehdään enimmäkseen keskiverron mukaan noin suunnilleen ja puhutaan yleisimmistä poikkeuksista. Muutenhan vois sanoo että sun lapses on joku friikki kun oppi kuivaks ihan omassa aikataulussa ja omalla tyylillä. Se että kuivaks oppiminen on ollu sun esikoiselle helppoo ei tarkota välttämättä sitä että se on sun ansiota ja eksperttinä voit tulla ehdottomia totuuksia muille latelemaan ja kertomaan kuinka toisenlaisten lasten vanhemmat kiusaa omia lapsiaan (vai olitkos se sinä joka puhui kiusaamisesta..?).[/QUOTE]

Eikö kuitenkin olisi tarkoitus että yöt nukutaan, eikä juosta pissalla? Itselläni ainakin on erittäin poikkeuksellista että herään wc-hätään. Enkä siis enää pissaa sänkyynkään vaan käyn illalla ja sitten aamulla taas.

[QUOTE="Hömelö";29961968]Jos lapsi herää yöllä eikä jaksa nousta ylös pissalle koska ei ole tottunu siihen, ei sillä ole tekemistä välttämättä minkään henkisen kypsyyden kanssa. Kyllähän sen nyt aikuisena ihmisenäkin tietää miten ottaa pattiin nousta kesken unien vessaan. Jos lapselle ei ole tullu rutiinia siihen, että yölläkin lähetään vessaan kun tulee pissahätä, pitää sitä ehkä vähän harjotella vähän aikaa. Ei se auta mitään että joku tulee kiistämään että lapsi olis kykenevä yökuivaksi. Ja noi oppaatkin tehdään enimmäkseen keskiverron mukaan noin suunnilleen ja puhutaan yleisimmistä poikkeuksista. Muutenhan vois sanoo että sun lapses on joku friikki kun oppi kuivaks ihan omassa aikataulussa ja omalla tyylillä. Se että kuivaks oppiminen on ollu sun esikoiselle helppoo ei tarkota välttämättä sitä että se on sun ansiota ja eksperttinä voit tulla ehdottomia totuuksia muille latelemaan ja kertomaan kuinka toisenlaisten lasten vanhemmat kiusaa omia lapsiaan (vai olitkos se sinä joka puhui kiusaamisesta..?).[/QUOTE]

Eihän yökuivaksi oppiminen tarkoitakaan sitä, että yöllä opitaan käymään vessassa vaan sitä, että se rakko kestää yön ilman tyhjennystä! Meillä ei kukaan ravaa yöllä pissalla, yöt on nukkumista varten, enkä ymmärrä miksi ihmeessä opettaisin lapsiani siihen että yöllä pitää kerran-pari käydä pissalla kun helpompi ja mukavampikin tapa on; ei juoda illalla mahdottomia määriä, käydään pissalla juuri ennen nukkumaanmenoa ja seuraavan kerran aamulla. Kokonaista kaksi kertaa on tuo esikoinen käynyt yöllä pissalla, itse herännyt ja pyytänyt päästä vessaan ja sekin tapahtui silloin aika lähellä sitä kun otettiin tuo yövaippa pois, tilanteissa että olikin juonut hieman tavallista enemmän (kesäiltana ulkona naapuruston lasten kanssa pillimehua tai muuta epätavallista). Ja nyt tuo 3,5-vuotias herää aamulla ennen meitä, käy itse vessassa ja tulee sitten herättämään meidät jos satutaan vielä nukkumaan :) kaikki tämä on tapahtunut lapsen ehdoilla, mitään hoputtamisia ei olla tehty.

En tiedä, miten tuon seuraavan kanssa käy ja olen itsekin yllättynyt että tämä mun stressaamattomuuslinja on käynyt niin helposti. Sen kuitenkin tiedän, etten edes yritä ottaa vaippaa pois (en päivälläkään) ennen kuin lapseni on siihen valmis.

Ja mun mielestä se on lapsen kiusaamista, että herätetään yöllä kesken unien vessaan, jos lapsi itse ei pyydä sinne päästä.

Meilläkin 2-vuotias joskus vastusti aamuisin potalle menoa niin kovasti, että pissasi sitten vaippaan joka vielä yön jälkeen oli kuiva. Mutta ei uhmaiän ohittaneet jo pitkään päiväkuivina olleet lapset enää tällaista tee.

Oma lapsi uhmaa kyllä vielä ihan kiitettävästi (3v4kk) ja tekee juuri tuota, että aamuisin pissii vaippaan samalla kun leikkii huoneessaan.
Päiväkuivaksi oppi parissa päivässä 2,5 vuotiaana ja yövaipatkin ovat olleet täysin kuivia jo pitkään, vain aamuisin tekee tuon pissan sinne.
Miksi ei olla sitten otettu yövaippaa pois? Koska en muista ikinä ostaa niitä lakanansuojuksia. Nyt on enää muutama vaippa jäljellä ja sitten taidetaan jättää kyllä pois kokonaan.

Ei se mitään tuomitsemista ole, jos kerrotaan faktat. Tästäkin ketjusta näkee, ettei kaikki ole ymmärtäneet koko yökuivaksi oppimista, siis sitä ettei kyseinen toiminta ole mitenkään opetettavissa vaan sillä kiusataan sitä lasta ihan turhaan (ja myös aikuisia, kun pitää pyykätä tai heräillä muuten keskellä yötä pissareissuille). Jos lapsei ei ole vielä valmis yökuivaksi, ei siitä tarvitse itseä soimata mitenkään, eikä miettiä sen kummemmin. Vasta lähempänä eskaria ja kouluikää ne tosiaan siihen puuttuvat neuvolassakin. Tarkoitus ei ole syyllistää ketään :)

Samaa mieltä. Mutta yökastelu ei lopu edes neuvolan puuttumisella asiaan. Se loppuu itsestään kun on sen aika. Ja on hyvin yksilöllistä. Mun neljällä lapsella on tuo vaihdellut suuresti 1,5 vuotiaasta 7 vuotiaaseen. Neuvolassa toki poissuljettaan sairauksien mahdollisuus mutta jos mitään hoidettavaa ei löydy niin yökastelu ei lopu kuin ajan kanssa.

Eikö kuitenkin olisi tarkoitus että yöt nukutaan, eikä juosta pissalla? Itselläni ainakin on erittäin poikkeuksellista että herään wc-hätään. Enkä siis enää pissaa sänkyynkään vaan käyn illalla ja sitten aamulla taas.

Tuo on kyllä yksilöllistä. Minä herään melkein joka yö pissahätään ja näin oli myös lapsena niin pitkälle kuin muistan. Minua ei lapsena koskaan herätelty yöllä vessaan ja olin yökuiva varhain, eli vanhempien syyksi ei voi laittaa sitä, että rakkoni tilavuus ei vaan koko yöksi riitä tai sitten virtsaa erittyy myös öisin keskimääräistä enemmän. Ei se vessassakäynti kerran yössä kuitenkaan mikään suuri haitta elämässä ole, joten en asiaa ole murehtinut. Korkeintaan jossain mökillä talvella on ikävää, kun keskellä yötä pitää lähteä ulkohuussiin.

Lapsi on tullut isäänsä, eikä ole herännyt elämässään kuin muutaman kerran käymään yöllä vessassa, silloinkin niin että on herännyt kun itse menen vessaan ja halunnut tulla myös, eli välttämättä pakottavaa tarvetta ei olisi ollut. Kerran lapsi nukahti poikkeuksellisen varhain ennen kuin laitettiin nukkumaan ja oli käynyt vessassa edellisen kerran joskus neljän maissa iltapäivällä. Silloin mietin, että pitäisiköhän lapsi herättää käymään pissalla ja että varmasti herää yöllä pissahätään. Mutta mitä vielä, nukkui kahdeksaan asti aamulla eikä silloinkaan ollut mikään kiire vessaan!

Mutta Hömelön kertoma tilanne, että lapsi herää yöllä pissahätään mutta ei viitsi mennä vessaan on onneksi varmasti aikanaan ohi menevä ongelma. Jos on varma, että tällaisesta on kyse, niin vaippa toki kannattaa jättää pois. Lähtökohtaisena olettamana kannattaa kuitenkin pitää, ettei päiväkuiva lapsi laiskuuttaan vaippaan tee asioitaan. Jos olisikin siitä kyse, niin ihan varmasti lapsi haluaa jossain vaiheessa ennen kouluikää itsekin vaipasta eroon, joten mitään pysyvää haittaa ei ole siitä, jos vaippa olisikin yöllä tavallaan turhaan. Varsinainen yökastelu on lapselle ikävämpi ongelma kovasti pitkittyessään, koska silloin ei voi vaan päättää mennä vessaan tarpeen vaatiessa.

No en nyt jaksanut lukea tota jänkkäämistä, ku tuntui, ettei oikein tullut vastausta siihen mihin halusin.

Lapsellahan siis oli ennen vaipan jättöä kuiva vaippa pidempään (tosin, jos en heti ottanut pois ku heräsi, niin mielellään siihen pissasi) ja pois jätön jälkeenkin pari viikkoa, kunnes nyt alkanut uudelleen pissaamaan. Jos vatsa ei oo toiminut käy päivälläkin useammin vessassa ja saattaa päikkäreillä pissata myös ja täten yöllä pissaa herkästi. Nyt on kuitenkin vatsa (hänen tyylillään) on toiminut ihan ok, joten sen en usko olevan syypää.
Ottaen huomioon pitkän ajan, kun kuivana pysyi, en kallistu sille että kyseessä olisi täydellinen kypsymättömyys hommaan.

Tyttöni tuskin vaipan käytöstä kieltäytyisi, mutta mietinkin että kuinka pitkään sitten tällä tilanteella sänkypissoja katselee, vai otetaanko vaippa nyt vaan suoriltaan takaisin. Neitipä kun ei edes yleensä herää vaikka sänky on märkä, vaan nukkuu tyytyväisenä aamuun asti. Ohhoh. Ehkä soitan neuvolaan, jos tässä nyt vain riidellään siitä, onko kyse hormoneista vai ei, saako lasta herättää vai ei. En aio omaani herätellä ja varmasti on biologinen juttu, mutta valmiudet hommaan kun kuitenkin on, niin siksi tässä nyt vaippa hommaa pohdiskelen..

Yhteistyössä