Miksi heitit nuoruutesi hukkaan tekemällä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja nuoruus menee hukkaan
  • Ensimmäinen viesti
Ai ei voi tuhlata hankkimalla aikaisin lapset?? :D

Mun äiti sai mun veljen tosi nuorena ja minutkin suht nuorena ja kyllä se muistelee joskus että harmitti kun ei voinut osallistua opiskelijabileisiin ja jäi ulkopuolelle. Hän oli vielä yh. Nyt kun hänen kaverinsa on tulleet äideiksi niin se on ihan haltioissaan niistä vauvoista - tuskin nautti meistä yhtä paljon kun jäi muusta paitsi :D
Mutta nythän äitisi on sitten edelleen nuori ja villi ja vapaa... lapset aikuisia ja huolehtivat itse jo omista asioistaan eivätkä roiku nurkissa häiritsemässä...

Vai oliks se niin?

Mutta nythän äitisi on sitten edelleen nuori ja villi ja vapaa... lapset aikuisia ja huolehtivat itse jo omista asioistaan eivätkä roiku nurkissa häiritsemässä...

Vai oliks se niin?
Se on ollut jo monen monta vuotta villi ja vapaa ja kyllä on nauttinut:) Mutta kyllä se nyt paremmin "holhoaa" mitä silloin nuorena kun hermot oli aika kireellä.

ohita vapaasti
Tai jos tekee lapset aikaisin voi harmittaa se, että jäi välistä vaihto-opiskelut, reppureissaaminen ja miljoonat muut kokemukset. Eikö teidän elämässä ole mitään muuta kuin baari ja lapset, kun ette mitään muuta syytä keksi sille miksi joku ei halua nuorena lapsia?
Minä olen saanut lapseni melkein kolmekymppisenä, enkä ole koskaan baareista välittänyt. Minun puolestani jokaisen pitäisi hankkia ne lapset siinä iässä kuin se on itselle sopivinta, mutta pitäisi muistaa, että kun tekee yhdellä tapaa ei luonnollisestikaan voi tietää, miltä se toinen tapa olisi onnistunut ja tuntunut. Eikä siinä mitään. Niinhän se on.

ggggg
No mun mielestä sä teet itses tolla sairaaksi.

Nuoruutta ei voi tuhlata siten että hankkii lapsia, mutta tuollainen elämä tuhlaa nuoruuden ja tekee aikaisin vanhaksi.
Njaa, itse biletin 1-2 krt/vko varmaan jonkun 5-6 vuoden ajan, harvoin oli viikonloppua ettei käyty edes yhdellä. Opiskelijaelämää juunou. Eipä mulla mitään ihmeempiä vaivoja silti ole ilmaantunut, lapsetkin ihan luomusti sain kertalaakista molemmat, 33- ja 36- vuotiaana. Ei se yöelämä kaikille ole sitä pään täyteen vetämistä, osalle meistä se on ihan vaan pystybaarissa parilla käymistä (joskus tosin venähti...).

Ja nuoruuden voi kyllä ainakin mun näkökulmasta tuhlata siten, että hankkii lapsia. Mutta mulle nuoruuteen kuuluikin olennaisena osana täydellinen vapaus tehdä mitä tykkää silloin kun tykkää kysymättä keltään lupia.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Mä muutin pois vanhempieni luota 16-vuotiaana ja sain ekan lapsen 20-vuotiaana. Tuohon neljään vuoteen mahtui uskomattomia kokemuksia, reppureissaamista, reilaamista, yksi kesä Lontoossa tehden hanttihommia silloin tällöin ja majailemalla kaiken maailman torakkahotelleissa, Route 66 Ameriikanmaalla, festareita kotimaassa ja ulkomailla...

Nyt olen 43v ja nuorinkin lapsista on 19. Kyllä mä edelleen saatan käydä Amsterdamissa pössyttelemässä vaikka nykyään en missään torakkalinnassa majaile vaan kunnon hotellissa. Tai sit saatetaan ulkomailla ollessa hypätä junaan ja käydä katsomassa minne se menee.

Yökerhot ja dokaaminen ei ole koskaan ollut mun juttu, viihdyn paremmin rock-klubeilla. Kyllä mä koen eläneeni ennen lapsia, lasten aikana ja nyt kun ne on jo isoja. Ehkä mulla on joku sisäinen Peter Pan joka estää aikuistumisen ja mummoutumisen.

• Tykkää
Reactions: Ciervo
ggggg
Mun mielestä? Mitä ihmettä? Lue se kommentti uudestaan ajatuksella.
En tunne yhtäkään 30+ ikäisenä äidiksi tullutta, jonka suurin syy lapsen teon lykkäämiseen olisi ollut biletys, ja kaikki ystäväni ovat tulleet äidiksi vasta 30+ iässä. Korjaan, yksi sai esikoisensa 29-vuotiaana, muut 33 vuodesta eteenpäin. Eikä täällä palstallakaan ole osunut silmään näissä keskusteluissa, että joku 30+ iässä lapsensa halunnut olisi perustellut asiaa biletyksellä.

Joten oletin, että se on sun mielipide. Ainakin sen olet ihan itse keksinyt.

• Tykkää
vierasa
Eiköhän ne yleisimmät syyt sille miksi lapsia tehdään vanhempana ole niitä, että naiset haluavat opiskella ja tehdä töitä, miestä ei ole vielä löytynyt, ei haluta tehdä lasta heti suhteen alussa tai ei vain yksinkertaisesti ole iskenyt vauvakuumetta tai halua tehdä lasta.

Pin
En tunne yhtäkään 30+ ikäisenä äidiksi tullutta, jonka suurin syy lapsen teon lykkäämiseen olisi ollut biletys, ja kaikki ystäväni ovat tulleet äidiksi vasta 30+ iässä. Korjaan, yksi sai esikoisensa 29-vuotiaana, muut 33 vuodesta eteenpäin. Eikä täällä palstallakaan ole osunut silmään näissä keskusteluissa, että joku 30+ iässä lapsensa halunnut olisi perustellut asiaa biletyksellä.

Joten oletin, että se on sun mielipide. Ainakin sen olet ihan itse keksinyt.
En mäkään, ei mun lähipiirissä ole tapana jatkuvasti selitellä tuollaisia päätöksiä, kyseenalaistaa niitä tai varsinkaan sättiä toisia muka vääristä päätöksistä kun ei ole samalla tavalla tehty kuin itse koki parhaimmaksi OMALLA kohdallaan. Puhuin näistä keskusteluista täällä ja tosi usein törmään tuohon(kin) perusteluun.

Jos et nyt tahdo ymmärtää mun kommenttia niin en tämän enempää ihan oikeasti jaksa siitä jauhaa. Olen niin kyllästynyt siihen, että kommentoi ja sitten seuraavat viestit saakin ihan ärsyyntymiseen asti selitellä mitä ihan oikeasti tarkoitti, vaikka kuinka selkeästi sen olisi muotoillut.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
ggggg
En mäkään, ei mun lähipiirissä ole tapana jatkuvasti selitellä tuollaisia päätöksiä, kyseenalaistaa niitä tai varsinkaan sättiä toisia muka vääristä päätöksistä kun ei ole samalla tavalla tehty kuin itse koki parhaimmaksi OMALLA kohdallaan. Puhuin näistä keskusteluista täällä ja tosi usein törmään tuohon(kin) perusteluun.

Jos et nyt tahdo ymmärtää mun kommenttia niin en tämän enempää ihan oikeasti jaksa siitä jauhaa. Olen niin kyllästynyt siihen, että kommentoi ja sitten seuraavat viestit saakin ihan ärsyyntymiseen asti selitellä mitä ihan oikeasti tarkoitti, vaikka kuinka selkeästi sen olisi muotoillut.
Aika paljon itsekin olen täällä viimeiset 4 vuotta notkunut, enkä muista yhtään sellaista keskusteluja jossa biletys olisi nostettu suurimmaksi tekijäksi lykätä lapsentekoa. Siksi ihmettelin sun kommenttiasi ääneen. Ilmeisesti tein sitten suuren virheen, kun sun pitää heti alkaa ärsyyntyä. Vai onko se vain sun tyylisi?

• Tykkää
Pin
Sen ilmaisin varmaan epäselvästi, että puhuin palstasta. Pidin vaan itsestäänselvyytenä ettei tuosta muualla marmateta kun oma tuttavapiiri fiksua porukkaa, mutta tosiaan kyllähän noitakin kuulemma on jotka jauhaa tuosta jopa ääneen. Kummallista ajatellakin, että joku ystävistäni tulisi kauheasti kyseenalaistamaan haluani tulla nuorena äidiksi ihan perustellen miksi juuri hänen iässään oli paremmin ja väiteltäisi asiasta ajatellen asiaa vain itsemme kautta ilman minkäänlaista kykyä ajatella asiaa laajemmin.

Pin
Aika paljon itsekin olen täällä viimeiset 4 vuotta notkunut, enkä muista yhtään sellaista keskusteluja jossa biletys olisi nostettu suurimmaksi tekijäksi lykätä lapsentekoa. Siksi ihmettelin sun kommenttiasi ääneen. Ilmeisesti tein sitten suuren virheen, kun sun pitää heti alkaa ärsyyntyä. Vai onko se vain sun tyylisi?
Olen kiinnittänyt tähän huomiota juuri tuon takia, että nostetaan tuo biletys "ehdin bilettää tarpeeksi nuorena, ettei tanssijalka vipata enää kolmekymppisenä"-jutut ja sitten toisessa lauseessa kun joku nuorempi kommentoi tuohon biletyspuoleen, naureskellaankin kun nuori äiti ei näe nuoruudessa muuta kuin biletyksen.

Mutta eeeeeeeeen jaksa enää jauhaa tätä, tylsää. :D

vierasa
Olen kiinnittänyt tähän huomiota juuri tuon takia, että nostetaan tuo biletys "ehdin bilettää tarpeeksi nuorena, ettei tanssijalka vipata enää kolmekymppisenä"-jutut ja sitten toisessa lauseessa kun joku nuorempi kommentoi tuohon biletyspuoleen, naureskellaankin kun nuori äiti ei näe nuoruudessa muuta kuin biletyksen.

Mutta eeeeeeeeen jaksa enää jauhaa tätä, tylsää. :D
Yleensähän ne on juuri niitä 19-vuotiaana äidiksi tulleita, jotka selittää että se oli täydellinen aika tulla äidiksi, ehdin kyllä ihan tarpeeksi bilettää ikävuosina 15-19.

sain24vlapsen
No olisin toki voinut odottaa sinne 30+ mutta en nähnyt mitään syytä. En ole sitä spontaania hullua ihmistyyppiä joka kaipaa yllättäviä menoja ja vapautta tehdä mitä vaan. Olen vain tälläinen tylsä tavallinen tallaaja, jonka elämäntyyliin sopii se että asiat sovitaan etukäteen ja ettei välttämättä pääsekkään muualle kun keinumaan.

Joten toki, olisin voinut odottaa mutta ei se minun elämäni silti olisi ollut sitä villiä vapaata nuoruutta sinne asti kunnes saan lapsia.

Vai onko lapset ainoa asia mikä lopettaa villin nuoruuden? Minun mielestäni ei.

vierasa
No olisin toki voinut odottaa sinne 30+ mutta en nähnyt mitään syytä. En ole sitä spontaania hullua ihmistyyppiä joka kaipaa yllättäviä menoja ja vapautta tehdä mitä vaan. Olen vain tälläinen tylsä tavallinen tallaaja, jonka elämäntyyliin sopii se että asiat sovitaan etukäteen ja ettei välttämättä pääsekkään muualle kun keinumaan.

Joten toki, olisin voinut odottaa mutta ei se minun elämäni silti olisi ollut sitä villiä vapaata nuoruutta sinne asti kunnes saan lapsia.

Vai onko lapset ainoa asia mikä lopettaa villin nuoruuden? Minun mielestäni ei.
Mitkä muut asiat lopettavat villin nuoruuden?

"wieras"
"No mun mielestä sä teet itses tolla sairaaksi.

Nuoruutta ei voi tuhlata siten että hankkii lapsia, mutta tuollainen elämä tuhlaa nuoruuden ja tekee aikaisin vanhaksi."

Minä olen elämässäni bilettänyt ihan törkeen paljon, usein useampana päivänä viikossa ja monia vuosia, mutta eipä se minua sairaaksi ole mitenkään tehnyt. Opiskelin monia vuosia ja liikuntaakin on tullut harrastettua hyvinkin paljon. Tollasista sairastumisista sun muista vastaavista puhuu ihminen, joka ei ole kyllä koskaan bilettänyt kunnolla.

Minkälaisia ihmisiä sä oikein tunnet? Kuulostaa tosi oudolta porukalta mitä enemmän kerrot näitä tarinoita...
Ei mulla oo kun yksi tosi hyvistä ystävistä äiti ja se sai lapsen 17-vuotiaana, lukio on vieläkin kesken ja mies rekkakuski, paljon poissa kotoa. Ei elämä hymyile. Huomaa et on katkera meille ketkä jatkettiin yliopistoon ja eletään vapaasti.

"huoh"
Kaikesta voi tapella. Mä en oo ikinä kaivannu mitää biletystä, en reppureissuja tai kuurojen avustamista Intiassa. Mä oon aina halunnu vaan olla onnellinen. Ja sitä mä olen, tapasin mieheni kun olin 17, sain ekan lapsen ku olin pikkusen vajaa 21. Tuo on kans yks mistä kuulee paljon, että nuorena äidiksi tulleet tekee lapsen heti ekalla tapaamiskerralla vahingossa, meillä se ei mennyt niin vaan lapsi oli harkittu ja toivottu. Mulla oli ammatti ennen kuin lapsi syntyi ja mies valmistui pian sen jälkeen. Minä olen "vain" ammattikoulun käynyt, mies yliopistosta valmistunut. Ihan vaan siksi kerron, ku aina ajatellaan että nuoret äidit valittaa ku ei oo rahaa ;) Hyvin on mennyt ja onnellisia ollaan, ei vipata mikään jalka kummallakaan, ainoastaan matkakuume vaivaa kroonisesti, ja siihen auttaa koko perheen yhteiset matkustelut. Yli kymmen vuotta ollaan yksissä oltu ja edelleen olen oikein tyytyväinen valintoihini, mun ei tartte katua mitään. Harmi jos jonku täytyy mielensä pahoittaa mun kivasta elämästä. Mua ei mitenkään haittaa, että suuri osa saa ensimmäisen lapsensa nyt, kun mun vanhin lähentelee 10v ikää. Jokainen kai tekee miten parhaaksi näkee/miten elämäntilanne antaa. Mä itse koen olevani onnellisessa asemassa kun löysin sopivan miehen niin nuorena, eikä lasten saannin kanssa ollut ongelmia.

Yhteistyössä