Millainen paikka on oikein Forssa? Mietin ehkä muuttoa sinne

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja forssaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

forssaan

Vieras
Onko täällä kokemuksia Forssasta? Millainen paikka se on?

Mietimme muuttoa perheen kanssa jonnekin idylliseen pieneen kaupunkiin, josta olisi mahdollista käydä töissä PK-seudulla.

Tuo Forssa näyttää aika idylliseltä, koska siellä on kauniita vanhaajan tehdasrakennuksiakin yms.

Millainen paikka tuo Forssa siis oikein on? Mietin siis muuttoa johonkin historialliseen kauniiseen ok-taloon keskustassa.

Kokeile ennemmin vaikka Hämeenlinnaa. Ei tunnu isolta kaupungilta, kaunis paikka, erittäin hyvät palvelut jne, tosin talot kalliimpia myös, mutta sitä historiallista ja kaunista miljöötä on, toisin kuin ankeassa Helvetin tulirotkossa. Forssa on pieni paikka, kulkuyhteydet näennäisesti hyvät joka suuntaan, mutta ajallisesti saa ajaa aika hyvän tovin ja ei siellä oikein ole mitään kiinnostavaa, mutta on se mainettaan parempi paikka silti. 1,5h Helsinkiin ainakin menee ajellessa. Onneksi pääsi pois sieltä, mutta jos nyt olet ihastunut, niin ei siellä nyt mitään erityisempää vikaakaan ole. Plääh-kaupunki.

[QUOTE="juuei";29874114]Kokeile ennemmin vaikka Hämeenlinnaa. Ei tunnu isolta kaupungilta, kaunis paikka, erittäin hyvät palvelut jne, tosin talot kalliimpia myös, mutta sitä historiallista ja kaunista miljöötä on, toisin kuin ankeassa Helvetin tulirotkossa. Forssa on pieni paikka, kulkuyhteydet näennäisesti hyvät joka suuntaan, mutta ajallisesti saa ajaa aika hyvän tovin ja ei siellä oikein ole mitään kiinnostavaa, mutta on se mainettaan parempi paikka silti. [/QUOTE]

No Hämeenlinnassa olisi kyllä juna, se olisi iso plus. Mainettaan parempi? Mitä tämä tarkoittaa? En siis koskaan ole kuullut mitään Forssasta. Mä olen tälläinen peruskaupunkilainen, joka on aina asunut stadissa.

Musta toi Forssa näyttää vaan tosi idylliseltä ja mieluummin asun pienessä paikassa kuin Hämeenlinna,joka taas vaikuttaa kaupungilta jo.

Forssalla on hirveän huono maine, mielestäni syyttä. Tokihan jokaisessa pienessä kaupungissa on omat juttunsa, mutta silti. Junan puuttuminen on miinusta, mutta muutoin voin kyllä suositella kaupunkia.
Päättäjissä on pölvästejä, siinä mielessä naapuri Tammela on parempi paikka, joskin pienempi vielä.
Tarvittavat palvelut löytyy Forssasta.

No Hämeenlinnassa olisi kyllä juna, se olisi iso plus. Mainettaan parempi? Mitä tämä tarkoittaa? En siis koskaan ole kuullut mitään Forssasta.

Forssan synonyymejä ovat tunnetusti olleet Helvetin tulirotko ja Forssa = Sodoma^2

Juoppoja ja narkkeja, örvellystä jne. Ei nyt niin paljoa kuin väitetään, mutta kyllä mua on siellä kyllä kertaalleen jahdannut narkkari keskellä kaupunkia, ilman mitään syytä. Se on vähän kuolevaa aluetta muutenkin.

Hämeenlinnan asuinalueet ihan oikeasti ovat enemmän sitä mitä saatat hakea ja kyllä täällä tuntuukin turvallisemmalta, vaikka onkin isompi paikka ja maaseutua yms. on ihan samassa suhteessa kaupunkiin nähden kuin Forssakin, muutama minuutti keskustasta ja olet keskellä peltoa. Keskusta on kuitenkin pieni alue ja syrjemmät laitakaupunginosat ovat kuvankauniita, romanttisia ja rauhallisia. Asukasluku on iso koska niin laaja alue (Tuulos, Lammi, Renko, Kalvola yms.), mutta eihän siellä nyt oikeasti suhteessa niin paljon porukkaa asu.

Forssalla on hirveän huono maine, mielestäni syyttä. Tokihan jokaisessa pienessä kaupungissa on omat juttunsa, mutta silti. Junan puuttuminen on miinusta, mutta muutoin voin kyllä suositella kaupunkia.
Päättäjissä on pölvästejä, siinä mielessä naapuri Tammela on parempi paikka, joskin pienempi vielä.
Tarvittavat palvelut löytyy Forssasta.

No minnekään normikylään en halua, koska sitten olen mieluummin kaupungissa (meren rannalla) tai menen vaikka sitten Kirkkonummelle meren rannalle.

Tuo Porvookin on ihan väärällä suunnalla työmatkoihin.

[QUOTE="juuei";29874219]Forssan synonyymejä ovat tunnetusti olleet Helvetin tulirotko ja Forssa = Sodoma^2

Juoppoja ja narkkeja, örvellystä jne. Ei nyt niin paljoa kuin väitetään, mutta kyllä mua on siellä kyllä kertaalleen jahdannut narkkari keskellä kaupunkia, ilman mitään syytä.
[/QUOTE]

Hämeenlinnaan mä en halua, koska se on liian iso paikka jo. Ihan sama sit asua PK-seudulla meren rannalla.

En ole kyllä tiennyt Forssan maineesta mitään. Ihmetyttää, miten siellä voi olla narkkeja yms?

Mä olen ajatellut, et haluan asua idyllisessä paikassa, mutta en halua minnekään metsän keskelle toijottamaan puita.

[QUOTE="juuei";29874422]Miksi, oi miksi, sitten harkitset Forssaa :D[/QUOTE]

No se oikeeasti näyttää idylliseltä, pieneltä, historialliselta paikalta. Vähän kuin vanha Porvoo ulkopuolisen silmin. Vanhoja kauniita puutaloja joen varrella. Kauniit punatiiliset historialliset ruukit joen varrella.

Valiomon_pato.jpg

Yhtionpuisto2.jpg

Itsekin muutin aikoinaan Forssaan juuri siksi, että se näyttää niin idylliseltä enkä ole katunut. Forssaa väitetään sisäänpäin lämpiäväksi, mutta hyvin olen ihmisiin tutustunut, paremmin, kuin monessa muussa paikassa. Narkkareita ja pultsareita tai muita tämäntyyppisiä ei ole yhtään sen enempää, kuin muissakaan paikoissa, missä olen elänyt. Kyllä tämä idyllinen paikka on. Ainoa, mikä harmittaa/ärsyttää on se, kun paikalliset ja etenkin täältä pois muuttaneet itse haukkuvat paikkaa ja vähättelevät sen ansioita sekä liioittelevat sen ongelmia. Turvallisemmaksi mä koen täällä itseni, kuin Stadissa. Kannattaa tulla katsomaan ja kokemaan eikä uskoa liikaa näitä "pysy pois" -mustamaalaajia. Forssassa on ihan oikeasti hyvä asua!

Vanha viestiketju, mutta ehkä sattuu jollekin silmään.

Puoli sukuani on Forssasta kotoisin ja vanhempia sukulaisia ja tuttavia asuu siellä yhä. Lapsena tuli luonnollisestikin käytyä Forssassa melkeinpä viikoittain, teininä viikonloppuja ja nyt myöhemmin puolison kanssa sukuloimassa. Itse en ole koskaan ymmärtänyt miksi Forssaa haukuttaisiin!

Mielestäni Forssa on kiva pikku kaupunki. Tarvittavat palvelut löytyvät läheltä: on cittari ja prisma ja lukuisia pienempiä ruokakauppoja, vaatekauppoja, kirjakauppoja, apteekkeja, optikko, kahviloita, ravintoloita, pikaruokapaikkoja, muutamia baareja, huoltsikoita, rautakauppoja, hyvä kukkakauppa, kalusteliikeketjuista ainakin oma lemppari Jysk, on terveyskeskus ja postin piste, nostoautomaatteja käteistä haluaville, eläintarvikeliike, elektroniikkaliike, kirkko, kuntosaleja, uimahalli, koulu, joitain opiskelupaikkojakin ja urheiluopisto lähellä.. jne jne jne. En ainakaan omassa arjessani keksi kaipaavani mitään, mitä Forssasta ei saisi.

Luonto on lähellä ja asunnoissa (toki kerrostaloja lukuunottamatta) näyttää olevan paljon ulkotilaa, terassia tai pihaa. Vanhoja monet taloista kyllä ovat, mutta hinnat ovat sitten myös edullisia.

Koskaan en ole kokenut oloani turvattomaksi Forssassa - ja aika paljon tuli nuorempanakin heiluttua ympäriinsä ihan keskenäni. Lehtien ja kuulopuheiden mukaan kuulemma maahanmuuttajaongelmia - itse en ole koskaan törmännyt Forssassa ongelmaan maahanmuuttajan kanssa. Nuoriso (oli kotoisin mistä vain) välillä juhlii ja riekkuu baarissa tai hengailee kauppojen tietämillä - mutta kuinka moni meistä ei niin muka ole tehnyt? Ei se minua ainakaan häiritse.

Ainoa oma miinukseni Forssalle on, että junalla ei pääse. Bussi toki kulkee ja esim pääkaupunkiseudulta Forssaan on tullut ajeltua varmasti useita kymmeniä kertoja. Nykyään onneksi sitten omalla autolla kätevästi isoja teitä pitkin.

Kunhan oma ja puolisoni elämäntilanne töiden suhteen antaa myöten, aiomme muuttaa omakotitaloon Forssaan.

Toivottavasti moni muukin muuttoa harkitseva päätyy valitsemaan Forssan! :)

Forssa on mukava paikka asua ja elää. Kaikki tarvittava löytyy täältä, isoihin kaupunkeihin sopiva matka. Asuntojen hinnat kohtuullisia, todella hyviä ulkoilu alueita, frisbee golfia, uimarantoja yms. Vieremän kaupungin osa perheellisen ja koiran omistajan unelma. Turvallinen paikka kokonaisuudessaan. Ongelmaton. Työpaikkojakin syntynyt viimeaikoina.

Forssa on pahasti taantunut ja jyrkässä syöksykierteessä, palvelujen lakkaaminen on tosiasia.

Huono maine on ansaittua, juoppoja ja narkkeja hämmästyttävän paljon. Idyllinen puutaloalue on huonokuntoisia homeista hökkeliä, ei mitään samaa kuin Porvoon, Rauman tai Pietarsaaren vauraissa ja kunnostetuissa kortteleissa.

Ilmapiiri hyvin sairas, olipa sitten kyse Saksankadun tapahtumista, kaupunginjohtajan riehumisesta ravintolassa, lottapatsas skandaalista tai mistä tahansa monista sekoiluista.

Työpaikkojen määrä vähenee, koska Hämeen huonomaineisin paikka yrittäjäbarometrissä. Kaikki asiat politisoutuneita ja kaikesta käydään poliittista lehmänkauppaa, kuntalaisen etu ei voita ikinä.

Asuntojen arvo laskee vaikka jo nyt pohjamudissa. Ison kerrostaloasunnon saa samalla hintaa kuin autopaikan hallista Helsingistä.

Palkat huonoja johtuen suuresta työttömyydestä, ei koske virkamiehiä.

Täällä vapaussota on mukana kaikessa ja katkeruudessa oikein hekumoidaan. Tulet kuulemaan miljoona kertaa Forssan kokouksesta, Mustialan opiskelijoiden teurastamisesta ja muista paikallisen SDP:n tähtihetkistä.

Kannattaa oikeasti kuunnella aiempia, mieti vaikka sitä hämylinnaa.

ISISin vankileirikin on huomattavasti viihtyisämpi ja houkuttelevampi paikka kuin Forssa. Kuka hemmetti edes harkitsee vapaaehtoisesti muuttoa moiseen tulehtuneeseen persereikään? Melkoinen masokisti saa olla.

Yhteistyössä