[QUOTE="Scarlett harmaana";29869952]Mä en kysyny sulta minkäänlaasta mielipidettä vaan ku itte tiän miten mun asiat on niin tiän, että vakuutuksesta olis ollu paljo hyötyä ja olis tulevaisuudeski hyötyä. Piste.[/QUOTE]
Mutta eikö sulle olisi ollut enemmän hyötyä, jos vanhemmat olisi laittaneet ne vakuutusrahat sinulle säästöön? Siis siitähän tulisi noin keskimäärin nykyhinnoilla sellaiset 5 tonttua 20 vuodessa ja et kai voi reilulla tonnilla tarkoittaa yli viittä tuhatta euroa? Sitä paitsi, eihän 20-vuotiaille kuitenkaan vanhemmat yleensä vakuutuksia maksele, joten tod.näk. olisi käynyt niin, että vanhempasi olisivat maksaneet vakuutusta 18 vuotta turhaan, itselläsi ei olisi ollut sitä enää rahaa juuri täysi-ikäistyneenä maksaa ja olisit kuitenkin ollut vailla vakuutusta sairastuessasi. Itse ainakin olin parikymppisenä köyhä opiskelija, jolla ei ollut varaa edes kotivakuutukseen (vuokranantajatkaan ei silloin vaatineet sitä).
Jos minä olisin lapselleni ottanut lapsivakuutuksen, olisin jo tähän mennessä maksanut reilusti yli tuhat euroa täysin turhaan. Lääkärillä on tosiaan tarvinnut käyttää lasta kahdesti, toisella kerralla kiiruhdettiin päivystykseen eikä yksityinen olisi ollut edes vaihtoehto, toisella kerralla olisin ehkä voinut yksityiselle viedäkin, mutta oikeasti terveyskeskus oli parempi vaihtoehto, koska se sijaitsee lähempänä ja ajankin sai juuri sopivasti.
Lapsi on ollut kieltämättä poikkeuksellisen terve, kun on jo pian 5-vuotias, eikä yhtään antibioottikuuriakaan ole elämässään tarvinnut. Mutta enpä minä odottanut kovin allergista ja sairastelevaa lasta saavanikaan, kun vanhemmillakaan ei ole allergioita tai perussairauksia ja imetin pitkään, kuten olin suunnitellutkin. Jos oltaisiin itsekin kovin sairastelevaisia tai allergisia, niin ehkä silloin olisin harkinnut vakuutusasian toisin. Siitä syystä, että suurin osa muistakin tekee tällaisen riskiarvion vakuutusta ottaessaan, vakuutusmaksut määräytyy sairastelevamman populaation mukaisesti ja päälle tietty vakuutusyhtiön kate, joten tavanomaisesti tai edes hiukan normaalia enemmän sairastavan lapsen kanssa ei kannata.