Onko se oikein, että lapseni ei pääse päiväkodin järjestämään teatteriretkeen, koska meillä ei ole varaa maksaa lippua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä maksoi samanlainen reissu 3e/lapsi. Tosin asutaan isossa kaupungissa.

Vaikka kalliilta kuulostaa mieti jos teini haluaa leffaan tai tarvitsee parikymppiä johonkin koulun matkaan. Musta vanhemmilla pitäisi olla tällaisia rahoja varmuudelle. Entä jos puhelin hajoaa?

Mutta vähän erikoiselta kuulostaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Taas syyllistetään;29842823:
Mikään koulutus ei pelasta yt-neuvotteluilta, oletko edes sattunut vilkaisemaan uutisia. Sieltä näitä kovapalkkaisia miestyöläisiä ensimmäisenä irtisanotaan...

Oletat automaattisesti että sossun elättejä ollaan kun ei ole varaa kustantaa teatterireissuja lapsille, olen kylläkin osaaikatyössä, kokopäivätyöhön ei ole työnantajalla varaa. Mies on työtön, joka ei vieläkään saanut työttömyysrahojaan ruuhkien takia.

Viekää te porvarit lapsenne teatteriin itse, älkääkä pakottako meitä muita elämään kädestä suuhun sen takia että lasten pitää päästä sellaisiin rientoihin mihin ei muutenkaan olisi osalla varaa.

Ja on valtiossakin vikaa jos nuorelle työtätekevälle ei työtä löydy, ja sen takia pitäisi kärsiä ja jättää lapsetkin tekemättä. Jep, taas joku hyväosainen jaksaa valittaa...

Edelleenkin kuka tahansa saattaa joutua työttömäksi ja rahat saattaa sillon olla oikeesti tosi tiukassa, sitä en kiistä. Mutta ensinnäkin esimerkiks meijän perhe on kaukana porvarista, työttömyyttäkin koettu, mutta silti on aina rahat riittäny tämmösiin asioihin. Ja ketään ei olla pakottamassa, siinäpä se. Te valittajat yritätte päin vastoin kieltää kaikilta ne menot, mikäs helkkarin järki siinä on?! Ja edelleenkin, sitä rahaa niihin retkiin voi yrittää kerätä myös kimpassa esimerkiks myyjäisten, tapahtumien tms. kautta, kun vaan itse nostaa perseen penkistä ja tekee jotain muuta kuin vain valittaa.

[QUOTE="Hömelö";29843253]Edelleenkin kuka tahansa saattaa joutua työttömäksi ja rahat saattaa sillon olla oikeesti tosi tiukassa, sitä en kiistä. Mutta ensinnäkin esimerkiks meijän perhe on kaukana porvarista, työttömyyttäkin koettu, mutta silti on aina rahat riittäny tämmösiin asioihin. Ja ketään ei olla pakottamassa, siinäpä se. Te valittajat yritätte päin vastoin kieltää kaikilta ne menot, mikäs helkkarin järki siinä on?! Ja edelleenkin, sitä rahaa niihin retkiin voi yrittää kerätä myös kimpassa esimerkiks myyjäisten, tapahtumien tms. kautta, kun vaan itse nostaa perseen penkistä ja tekee jotain muuta kuin vain valittaa.[/QUOTE]

Ja kyllä, minusta sitä lasten hankintaa kannattaa todellakin harkita jos ei pysty elättämään edes itseään. Ainakin kannattaa harkita, tekeekö niitä lapsia samantien oikein liudan. Homma on toinen jos työpaikka ja joku ammattikoulutus on ennen kun niitä lapsia alkaa tekemään, koska kelle tahansa saattaa tulla isojakin vastoinkäymisiä ihan yllättäen, mutta jos on jo valmiiks työtön, niin pitääkö niitä lapsia tehdä oikein suurperheen verran?

[QUOTE="minna";29842842]No musta on arvokkaampaa omistaa nuo neljä ihanaa lasta kuin yksi että hän pääsee teatteriin. Päiväkodin retkille ja luokkaretkille kyllä pääsevät. Mutta tuo ylimääräinen teatterieretki jätetään väliin ja menevät siksi päiväksi mummulaan.[/QUOTE]

Tämäkin nyt on valintakysymys. Ja jos teille on ok että lapset menee mummolaan niin eiks asia oo kaikille ok eikä ongelmaa ole? Minä ite en kuitenkaan ylipäätään näe asiaa niin, että mitä enemmän lapsia niin sen parempi. Kaikki tavallaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mitäh?;29842912:
Kuule tervetuloa vuoteen 2014, rahan arvo on ihan eri kuin joskus meidän lapsuudessamme...

No niin on koko tää meidän yhteiskunta, että ehkä kannattaa pikkuhiljaa se koko markka-aika jättää taakse...

Pienellä kauhulla jo odotan lasten kouluaikaa, kun edessä on näitä maksullisia retkiä ja tapahtumia. Vaikka olisi varaa ne maksaa, niin jo periaatteena vaan niin kovin huono idea. Aina on joukossa joku, jonka rahapussille maksu on liikaa tai hinta-laatu-kohteenarvostus ei maksajan mielessä kohtaa, jolloin maksu tuntuu kohtuuttomalta. Saattaisin joissain tapauksissa olla se henkilö itsekin.

Ajatus myyjäisistä ym. talkoista on myös niin älytön. Toinen toiselle ylihintaisen tavaran tai ruoan myyntiä. Käyn töissä tienatakseni rahaa, jolla maksan haluamani elämykset lapselle. En halua jäljelle jäävää arvokasta yhdessäoloaikaa käyttää rahankeruuseen. Josta saadusta rahasta joku vie vielä välistä (esim. tavarantoimittaja).

Parasta olisi, että jokainen vie omaa lastaan niihin tapahtumiin, retkille ja matkoille, jotka itselle sopivat. Ja koulusta/päiväkodista tehdään vain sellaisia retkiä, joihin saadaan budjetti. Nykyisissä säästötalkoissa moista tuskin kummemmin on, mutta siltikin.

Jokainen vähän vakavaraisempikin voi kuvitella tilanteen, jossa ulkopuolinen taho on päättänyt oman lapsesi luokan osallistuvan joogaretriittiin Mumbaissa. Ja sinulle ollaan tyrkyttämässä laskua puolesta matkan hinnasta. On lentoa, hotellia, valvojien matkakuluja, ruokamenoja, osallistumismaksua jne. Oletteko vielä sitä mieltä, että kyllä niitä oman talouden ruokamenoja voi sinä kuukautena hiukan kiristää, jotta lapsi pääsee matkalle , jonne "kaikki muutkin menevät".

Tämähän olikin suoraan verrannollinen 20 euroon... Ja kertoo kyllä ihmisestä jotain joka sanoo että talkootyö on älytön. Eikö niitä talkootöitäkin voi tehdä yhdessä lasten kanssa? Minusta myöskään tää "kaikki tehköön maksullisia juttuja vanhempiensa kanssa" -perustelu ontuu jo ihan senkin takia, että kaikki vanhemmat ei halua/jaksa/osaa järjestää lapsilleen esimerkiks jotain kulttuurielämyksiä. Eikö niitä lapsia kohtaan ole yhtä epäreilua että he eivät sitten ikinä pääse esimerkiks teatteriin jos se kielletään päiväkodissa ja koulussakin? Miksi niiden lasten, joiden vanhemmat ei pysty tai halua maksaa oman lapsen retkestä, paha mieli on vielä ikävämpi juttu kuin niiden lasten paha mieli, jotka ei pääse vanhempiensakaan kanssa mihinkään vastaavaan?

Aivan. miksi siis kukaan valittaa, jos toiset retkelle tahtoo ja menee, kun voi omansa jättää menemättä -ei ole välttämätöntä?

Tiedät kyllä itsekin, mikä tässä on ongelma. Kaksi tapaa hoitaa asia:

1. tapa: Lapset retkeilevät perheen ym. läheistensä kanssa, sen mitä kodin talous antaa myöden. Päiväkodissa ja koulussa keskitytään niiden tarkoitukseen. Jos on yhteistä budjettia, voidaan se käyttää ratkeilyyn.

2. tapa: Päiväkodista/koulusta järjestetään retkiä, joille muutama ei sitten pääsekään talous- tai muista syistä osallistumaan.

Kummassakin tavassa lapset pääsevät tai ovat pääsemättä retkelle. Mutta kumman tavan ajattelet lapsesta tuntuvan pahemmalta? Sen, missä muu luokka ryhmänä menee ja sinä et. Vai sen, jossa joku käy siellä ja toinen täällä, jolloin yhtä reissua ei ihmeemmin muistella porukalla myöhemmin.

Eih... Kirjoitin jo tuossa aiemmin, että pidän tätäkin toimintaa ihan älyttömänä. Miksi minua työssäkäyvää vanhempaa kiinnostaisi viettää kallisarvoista vapaa-aikaa tuossa touhussa sen sijaan, että viettäisin sitä lapseni kanssa? Tuloksena on rahaa, mutta välistävetäjät ovat vieneet siitäkin osan (tavarantoimittajat, ruokakaupat, kirpputoripaikka yms). Myisimme tavaraa usein toinen toisillemme ja painostaisimme sukulaisia ja tuttavia ostamaan. Harva kai tässä pelissä nauttii - edes se lapsi.

.

Minusta sun asenne on älytön. "Minusta kukaan ei saa tehdä mitään, ellen minä saa ilmaseks tekemättä yhtään mitään!". Tapoja on monia tienata sitä rahaa, jos ite vaan yhtään viitsii tehdä mitään asian eteen että OMA lapsi sais niitä mukavia kokemuksia kavereiden kanssa. Ja edelleenkin tuota voi tehdä yhdessä sen oman lapsen kanssa. Eikä ketään tarvitse painostaa. Mun mielestä jotain on menny pahasti mönkään jos sille tielle lähtee.

[QUOTE="Minna";29843163]En todellakaan ala vapaa-aikanani järjestämään mitään toimintaa että lapseni pääsisi retkille päiväkodissa. Päiväkoti on lapsen hoitopaikka, eikä mikään vanhemman vapaa-ajan työleiri.[/QUOTE]

Miksi se retki pitää sitten kiistää kaikilta muiltakin?

Niin, "pitäisi" olla rahaa varalla, mutta mitä jos ei ole?

Ei lastensuojeluilmoitusta tehdä jos perheellä ei ole säästössä rahaa. Se nyt ei ole mikään osoitus siitä, että lasta pidetään huonosti. Kuka tahansa älykäs tai syvemmin ymmärtävä ihminen sen tajuaa. Jos perheellä syystä tai toisesta ei riitä rahat perusmenoihin, niin haetaan toimeentulotukea. Itse asiassa lastensuojelustakin ohjattaisiin ensin tekemään niin. Ei sielläkään turhia ilmoituksia haluta käsitellä, töitä varmasti on tarpeellisissa ilmoituksissakin. Mutta ei toimeentulotukea saa teatteriretkeen. Eri asia sitten, pitäisikö saada.

Eli mistä raha? Tai miten välttää se, ettei pienille lapsille synny eriarvoisuuden kokemusta paikoissa kuten päiväkoti tai koulu? (eri asia on se, että pääseekö naapurin lapsi vaikka joka viikko teatteriin kun itse pääsee vaan kerran vuodessa. Tällainen eriarvoisuus on normaalia, mutta päiväkodit ja muu julkinen palvelu on kaikille samanarvoista).

Ja te, jotka kommentoitte 19 euron retken puolesta. Oletteko te itse koskaan olleet pienituloisia silloin kun teillä on ollut itsellänne lapsia? Tai ylipäätään? Onko teillä yhtikäs mitään kokemusta asiasta tai talouden hallinnasta kun on pienet tulot?

[QUOTE="Hömelö";29843306]Tämähän olikin suoraan verrannollinen 20 euroon... Ja kertoo kyllä ihmisestä jotain joka sanoo että talkootyö on älytön. Eikö niitä talkootöitäkin voi tehdä yhdessä lasten kanssa? Minusta myöskään tää "kaikki tehköön maksullisia juttuja vanhempiensa kanssa" -perustelu ontuu jo ihan senkin takia, että kaikki vanhemmat ei halua/jaksa/osaa järjestää lapsilleen esimerkiks jotain kulttuurielämyksiä. Eikö niitä lapsia kohtaan ole yhtä epäreilua että he eivät sitten ikinä pääse esimerkiks teatteriin jos se kielletään päiväkodissa ja koulussakin? Miksi niiden lasten, joiden vanhemmat ei pysty tai halua maksaa oman lapsen retkestä, paha mieli on vielä ikävämpi juttu kuin niiden lasten paha mieli, jotka ei pääse vanhempiensakaan kanssa mihinkään vastaavaan?[/QUOTE]

Suoraan verrannollinen se on silloin, jos jollakulla 20 euroa laittaa talouden tiukille. Myönnän, itsestänikin tuo 20 euroa ylitsepääsemättömänä kuluna kuulostaa uskomattomalta, mutta en ylimielisyyksissäni lähtisi sitä kyseenalaistamaan. Olen siinä onnekkaassa asemassa, että sellaiseen summaan ei talouteni kaatuisi.

Talkootyö tässä yhteydessä on mielestäni älytön, ei muissa elämäntilanteissa. Perustelut jo aiemmissa kirjoituksissani (tehoton rahallisesti sivukulujen vuoksi, ajankäytön mielekkyys). Lastenkin kanssa voisin käyttää sen ajan mielekkäämmin esimerkiksi siellä teatterissa tai järkevämmissä talkoohommissa. ;)

Voidaan tuo kommenttisi kääntää toisinkin päin: Miksi niiden lasten, jotka eivät vanhempiensa halun/jaksamisen vuoksi pääse mihinkään, paha mieli on ikävämpi kuin niiden, joiden vanhemmat eivät pysty/halua maksaa? Paha mieli molemmilla vanhempien vuoksi. Miksi tämä pitäisi kilpailuttaa?

Kaikkien lasten vanhemmat eivät halua viedä jälkikasvuaan ulkomaille, vaikka se olisi tehokasta kulttuurikasvatusta. Ei tällöin olla kuitenkaan päiväkodeissa/kouluissa tästä syystä ulkomaanmatkoja järjestämässä. Taas näin ääriesimerkkinä. Edelleenkään en aja retkeilykieltoa kouluihin ja päiväkoteihin, vaan jättäisin nämä lisäkustanteiset vähemmälle. Tehdään vain niitä retkiä, joihin budjetti antaa myöden, jotta näitä yksilötason ongelmia ei tulisi. Eivätkä vanhemmat saisi syytä kinata keskenään, kuinka paljon kukakin osallistui matkakustannuksiin tai myyjäisten järjestämiseen.

Ja te, jotka kommentoitte 19 euron retken puolesta. Oletteko te itse koskaan olleet pienituloisia silloin kun teillä on ollut itsellänne lapsia? Tai ylipäätään? Onko teillä yhtikäs mitään kokemusta asiasta tai talouden hallinnasta kun on pienet tulot?

Kyllä on, ja rahat on aina riittäny. En kiistä etteikö asiat olis voinu olla huonomminkin, ja etteikö ne varmasti joissakin talouksissa ole vaikka vanhemmat on siihen tilanteeseen itse syyttömiä. Mutta jos retkestä ilmotetaan etukäteen, niin miksi on ihan mahdoton ajatus säästää sitä rahaa etukäteen vaikka muutamankymmenen sentin verran päivässä? Tai pyytää että kaveri tai isovanhempi antais synttärilahjaksi ne retkirahat? Tai kuvitella edes jollain tavalla osallistuvansa niihin yhteisiin keräystalkoisiin?

Ap:n tapauksessa toi varotusaika oli minustakin kohtuuttoman lyhyt (jos siis OIKEESTI ap ei mitenkään voinu retkestä tietää aikasemmin), summa oli oikeesti varsin iso ja hoitajat muutenkin käyttäyty vähän tökerösti. Mutta eikö hän kieltäytyny ihan periaatteesta maksamasta siitä lapsensa retkestä vaikka olis voinu lainata ne rahat? Sillonhan hän teki itse valinnan asiasta.

[QUOTE="Hömelö";29843322]Minusta sun asenne on älytön. "Minusta kukaan ei saa tehdä mitään, ellen minä saa ilmaseks tekemättä yhtään mitään!". Tapoja on monia tienata sitä rahaa, jos ite vaan yhtään viitsii tehdä mitään asian eteen että OMA lapsi sais niitä mukavia kokemuksia kavereiden kanssa. Ja edelleenkin tuota voi tehdä yhdessä sen oman lapsen kanssa. Eikä ketään tarvitse painostaa. Mun mielestä jotain on menny pahasti mönkään jos sille tielle lähtee.[/QUOTE]

Voi hömelöä... Noh, lue vielä äsken postaamani vastaus tähän liittyen. Ja tässä lisää. Ei tässä maailmassa kukaan saa ilmaiseksi mitään, joten en ole minäkään niin kuvitellut. Olen kirjoituksissani puhunut sen puolesta, että matkoja tehdään, jos budjetti antaa myöden. Ei kinuamalla vanhemmilta lisärahoitusta. Näissä lisärahoitusasioissa tulee aina yksilötasolla vähintään epämukavuutta ellei suoranaisia vaikeuksia. Budjetithan tulevat lopulta verotuloista, joten olen minäkin korteni kantanut kekoon. Jopa vähemmän tienaavien puolesta. Kannatan tätä mallia mieluummin, jolloin kukaan luokalta ei joudu retkeltä pois jäämään rahan vuoksi. Toisaalta, budjettien on syytä pysyäkin pieninä (kun olisi nyt edes jotain), sillä retket eivät ole näkökulmastani sitä koulun/päiväkodin oleellista osaa.

Edelleenkin haluan tehdä OMAn lapseni kanssa niitä asioita vapaa-ajalla, jotka koemme mielekkäiksi. Ja lapsen kavereiden kanssa.

Etkö sinä halua tehdä lapsesi kanssa retkiä ja ottaa vaikka kavereitakin mukaan, vaan sysäät sen koululaitokselle? ;)

[QUOTE="Hömelö";29843325]Miksi se retki pitää sitten kiistää kaikilta muiltakin?[/QUOTE]

Miksi päiväkodissa pitää tehdä kalliita retkiä? Päiväkoti on tarkoitettu lasten hoitopaikaksi kun vanhemmat ovat töissä, eikä tuomaan lisätyötä ja lisäkustannuksia päivähoitomaksun lisäksi vanhemmille.

Miksi päiväkodeissa ei voida tehdä vain asioita joihin kaikki voi osallistua? On ainakin ennen voitu. Mutta nykyään lasten pitää näköjään hoidossakin saada leipää ja sirkushuveja...

Meidän kunnassa päiväkodit eivät saa pyytää vanhemmilta rahaa mihinkään. Retket jne. tehdään päiväkodin varoilla (eli tosi vähän nykyisin) tai vanhempaintoimikunnan varoilla, jos päiväkodissa on aktiivisia vanhempia. Asiassa on hyvät ja huonot puolet mielestäni. Hyvä puoli on se, ettei kukaan lapsi ole eriarvoisessa asemassa perheensä taloudellisen tilanteen vuoksi, huono puoli se että retket jne ovat nykyisin harvinaista herkkua päiväkodeissa.

Suoraan verrannollinen se on silloin, jos jollakulla 20 euroa laittaa talouden tiukille. Myönnän, itsestänikin tuo 20 euroa ylitsepääsemättömänä kuluna kuulostaa uskomattomalta, mutta en ylimielisyyksissäni lähtisi sitä kyseenalaistamaan. Olen siinä onnekkaassa asemassa, että sellaiseen summaan ei talouteni kaatuisi.

Talkootyö tässä yhteydessä on mielestäni älytön, ei muissa elämäntilanteissa. Perustelut jo aiemmissa kirjoituksissani (tehoton rahallisesti sivukulujen vuoksi, ajankäytön mielekkyys). Lastenkin kanssa voisin käyttää sen ajan mielekkäämmin esimerkiksi siellä teatterissa tai järkevämmissä talkoohommissa. ;)

Voidaan tuo kommenttisi kääntää toisinkin päin: Miksi niiden lasten, jotka eivät vanhempiensa halun/jaksamisen vuoksi pääse mihinkään, paha mieli on ikävämpi kuin niiden, joiden vanhemmat eivät pysty/halua maksaa? Paha mieli molemmilla vanhempien vuoksi. Miksi tämä pitäisi kilpailuttaa?

Kaikkien lasten vanhemmat eivät halua viedä jälkikasvuaan ulkomaille, vaikka se olisi tehokasta kulttuurikasvatusta. Ei tällöin olla kuitenkaan päiväkodeissa/kouluissa tästä syystä ulkomaanmatkoja järjestämässä. Taas näin ääriesimerkkinä. Edelleenkään en aja retkeilykieltoa kouluihin ja päiväkoteihin, vaan jättäisin nämä lisäkustanteiset vähemmälle. Tehdään vain niitä retkiä, joihin budjetti antaa myöden, jotta näitä yksilötason ongelmia ei tulisi. Eivätkä vanhemmat saisi syytä kinata keskenään, kuinka paljon kukakin osallistui matkakustannuksiin tai myyjäisten järjestämiseen.

Edelleenkin mä ymmärrän, että se 20€ voi olla iso summa heittää tiskiin heti, mutta jos retkestä ilmotetaan hyvissä ajoin, niin sillon en ymmärrä että miten ei semmosta summaa saa kertakaikkisesti mistään revittyä. Enkä kyllä ymmärrä pätkääkään mitä älytöntä on siinä, että saman hoitopaikan tai luokan lapset yhdessä vanhempiensa kanssa yrittävät ideoida tapoja kerätä rahaa yhteiseen retkeen. Aika monet retket on tuolla konstilla järjestetty, joten miksi se on älytön, ellei kyse ole viitsimisestä. Ja jos kyse on siitä ettei viitsi, niin minusta koko keskustelu on ihan turha, vanhempi on itse tehnyt sillon valintansa.

Minusta nyt täytyy kuitenki muistaa myös se fakta, että kuka tahansa voi pahottaa mielensä mistä tahansa, kaikkia ei voi aina suojella loputtomiin pahalta mieleltä. Kuulemma siitäkin on aiheutunu pahaa mieltä kun hoitaja on kehunu ohimennen jonkun hoitolapsen mekkoa kauniiksi muttei ole sen jälkeen käyny perusteellisesti läpi jokaisen lapsen vaatetusta ja kehunu niitä maasta taivaaseen. Samoin suvivirrestä pahotetaan mieli. Saako kohta ketään hoitoryhmästä viedä vaikka joulukirkkoon jos ei jokaiselle eri uskontokuntaan kuuluvalle lapselle järjestä erikseen vastaavaa reissua? Meidän päiväkodissa ne lähtee keiden vanhemmat niin toivoo, loput jää päiväkodille.

Mutta kuten aikasemminkin sanoin, minusta jonkulainen kohtuullinen hintakatto on silti syytä olla tämmösille retkille jos ne maksatetaan vanhemmilla.

[QUOTE="Minna";29843424]Miksi päiväkodissa pitää tehdä kalliita retkiä? Päiväkoti on tarkoitettu lasten hoitopaikaksi kun vanhemmat ovat töissä, eikä tuomaan lisätyötä ja lisäkustannuksia päivähoitomaksun lisäksi vanhemmille.

Miksi päiväkodeissa ei voida tehdä vain asioita joihin kaikki voi osallistua? On ainakin ennen voitu. Mutta nykyään lasten pitää näköjään hoidossakin saada leipää ja sirkushuveja...[/QUOTE]

Monet lapset ovat päiväkodissa pitkiä päiviä (10h päivässä 5pv/vk) ja vähillä lomilla. Kyllä se kummasti piristää, kun joskus on jotain extraa peruspäiväkotipäiväänkin. Voin sanoa omien lasteni puolesta ja päiväkodissa työskentelevänä, että lapset nauttivat näistä päiväkodin "erikospäivistä" usein jopa enemmän kuin kotona toteutetuista. Ne ovat niin harvinaista herkkua ja niitä lapset muistelevat usein pitkiäkin aikoja. Suotakoon se heille silloin tällöin, toinen asia sitten kenen kustannuksella!

Mun mielestä on kiva, että päiväkodissa ja koulussa retkeilevät, ja oon siitä valmis maksamaan, sillä määrärahat ovat niin pienet että niillä ei tee mitään. Ensinnäkin, ryhmille teatteri ym. liput ovat paljon halvemmat. Musta ois kiva lähteä esim. sealifeen lasten kanssa mut se maksais meiltä lähemmäs 50e. Ryhmille se on 6e/lapsi. Toiseksi, monet lasten teatteriesitykset ovat juuri päiväsaikaan jolloin itse olen töissä. Ja iltaisin ollaan kaikki niin väsyneitä, ettei jakseta lähteä teatteriin tms.
Kolmanneksi, lapsista on kiva mennä porukassa, eikä mulla ole varaa eikä voimia ottaa naapurin lapsiakin mukaan teatteriin.
Toki mäkin teen asioita lasten kanssa, käydään leffassa, museoissa, retkillä yms viikonloppuisin, mutta nuo tapahtumat on niin mukavia kokemuksia lapsille, että mieluusti saavat niitä lisää päiväkodissa ja koulussa.

Mä vähän arvasinkin, ettei tälläkään palstalla juuri olis innokkaita mihinkään vapaaehtoistoimintaan. Se idea siinä on, että jos tällainen yhdistys tai toimikunta olisi ja keräisi niitä varoja, ei kenenkään lapsen tarvitsisi jäädä minkään ylimääräisen retken ulkopuolelle. Kaikilla olis samat mahdollisuudet.

Moni täällä viettää mieluummin aikaa sen perheensä kesken ja se on hyvä asia. Moni veisi mieluummin itse lapsensa ja samalla koko perheen johonkin teatteriin tms, ja se on hyvä juttu se. Mutta kaikilla lapsilla ei ole näin. Jos ei päiväkoti tai koulu koskaan järjestäisi mitään yhteistä kivaa, ei heillä sitä olisi sitten muutenkaan. Ei kaikki vanhemmat halua lähteä teatteriin, konserttiin, maatilalle tms, ei vaikka olisi siihen varaakin.

Nuo yhdistykset tulevat aika kullanarvoisiksi etenkin koulumaailmassa. Koululla kun ei ole varaa oikeastaan yhtään mihinkään, niin yhdistyksen panos auttaa mm. hankkimaan urheiluvälineitä, välitunneille palloja ja muita välineitä, avustamaan bussikuljetuksissa vaikkapa sinne luokkaretkille. Meidän koulussa on kerhoja, joita opettajat vetävät oppilaille, mutta koululta ei juurikaan saa materiaaleja. Yhdistys kustantaa askartelumateriaaleja yms.

Yksi iso ongelma yhdistystoiminnassa on se, että ihmiset oikeasti kuvittelevat sen vievän ihan tolkuttomasti aikaa. Kaipa se joissain paikoissa voi viedäkin, jos on pakko tehdä joka kuukausi jotain, mutta esim. meidän vastaavassa jokainen osallistuu sen verran mihin aikaa riittää. Jos ei jaksa tänä jouluna panostaa joulukalenterien myyntiin, ei ole pakko. Mitään ei ole pakko. Kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen.

Voi hömelöä... Noh, lue vielä äsken postaamani vastaus tähän liittyen. Ja tässä lisää. Ei tässä maailmassa kukaan saa ilmaiseksi mitään, joten en ole minäkään niin kuvitellut. Olen kirjoituksissani puhunut sen puolesta, että matkoja tehdään, jos budjetti antaa myöden. Ei kinuamalla vanhemmilta lisärahoitusta. Näissä lisärahoitusasioissa tulee aina yksilötasolla vähintään epämukavuutta ellei suoranaisia vaikeuksia. Budjetithan tulevat lopulta verotuloista, joten olen minäkin korteni kantanut kekoon. Jopa vähemmän tienaavien puolesta. Kannatan tätä mallia mieluummin, jolloin kukaan luokalta ei joudu retkeltä pois jäämään rahan vuoksi. Toisaalta, budjettien on syytä pysyäkin pieninä (kun olisi nyt edes jotain), sillä retket eivät ole näkökulmastani sitä koulun/päiväkodin oleellista osaa.

Edelleenkin haluan tehdä OMAn lapseni kanssa niitä asioita vapaa-ajalla, jotka koemme mielekkäiksi. Ja lapsen kavereiden kanssa.

Etkö sinä halua tehdä lapsesi kanssa retkiä ja ottaa vaikka kavereitakin mukaan, vaan sysäät sen koululaitokselle? ;)

En minäkään kannata sitä että aletaan tehdä paljon maksullisia retkiä, saati että ne maksais kovin paljoa. Mutta eri paikkakunnilla on erilaiset mahdollisuudet retkiin. Samoin kiristyneessä taloustilanteessa päiväkodin voi olla hyvin vaikeeta saada minkäänlaista rahaa mihinkään retkeen suoraan kunnalta, jos mietitään jo sitä, voidaanko päiväkotiin ostaa vaikka käsipyyhepaperia.

Kiitos kysymästä, minä puuhaan paljon jälkikasvuni kanssa kaikennäköstä, mutta ei se minusta korvaa sitä riemua, mikä lapselle tulee siitä että pääsee hoitoryhmän tai luokan kanssa yhdessä jonnekin.

[QUOTE="Minna";29843424]Miksi päiväkodissa pitää tehdä kalliita retkiä? Päiväkoti on tarkoitettu lasten hoitopaikaksi kun vanhemmat ovat töissä, eikä tuomaan lisätyötä ja lisäkustannuksia päivähoitomaksun lisäksi vanhemmille.

Miksi päiväkodeissa ei voida tehdä vain asioita joihin kaikki voi osallistua? On ainakin ennen voitu. Mutta nykyään lasten pitää näköjään hoidossakin saada leipää ja sirkushuveja...[/QUOTE]

Ei minusta kalliita retkiä tarvitsekaan tehdä, se ei ole koskaan ollu mun pointti. Ja jos vähän kalliimpi retki haluttaiskin yrittää tehdä, niin en ymmärrä mitä pahaa on siinä että yhdessä henkilökunta vanhempien kanssa miettis, että mitä se vois olla ja miten sen vois rahottaa.

Voi pyhä jysäys taas tätä porukkaa täällä juntteus oikei taasen kukoistaa sivistyksestä puhumattakaan!!! sympatiat sulle ap todellakin!! Törkeää toimintaa päiväkodilta todellakin. ja tuollaista toimintaa ei edes saisi olla!! olen päikyssä muutamassakin ollut eikä IKINÄ ole vanhemmilta rahaa pyydetty, retkien varat on kerättty muilla tavoin !! Lapsia ei saa asettaa päiväkodin taholta jo eri asemiin eli parmpi ja huonompi osaisiin!! Eihän peruskoulussakaan saa vanhemmilta rahaa pytää!! Pitäisi kieltää päiväkodiltakin!!

Jos päiväkoti on kilpailuttanut hintoja ja tiedustellut ja odotellut vastauksia kyydeistä ja teatterista, niin eivät ole välttämättä itsekään tienneet retkestä tuota aiemmin. Meillä lapsen kunnallisessa päiväkodissa ei teatteri tms. retket ole koskaan maksaneet mitään, ainoastaan syksyllä pyytävät sen 4e pastillirahaa. Kalliilta tuo retki kyllä kuulostaa, oletko kysellyt muilta vanhemmilta mitä mieltä he ovat asiasta? Voisitko viedä lapselle omat eväät sinne, ei tarvitsisi kanttiinista ostaa 6 euron sämpylää ja mehua?

Kyllä mä itse tossa tilanteessa vaikka lainaisin sen rahan, lapselle tuommoinen reissu on kuitenkin hieno elämys ja harmittaa varmasti jäädä päiväkotiin kun muut lähtee + kuunnella kaverien hehkutusta reissusta. Ei itsellänikään rahatilanne kummoinen ole, mutta aina on "sukanvarressa" ylimääräisiä juttuja varten rahaa oltava, sen olen huomannut vuosien varrella.

[QUOTE="vieras.";29841437]Sinä olet nyt kaikkein hankalin koko sopassa. Ilmoitat tiukasti, rahaongelmiin vedoten, ettei lapsi lähde mukaan. Samaan hengenvetoon ilmoitat, että viet lapsen samaan teatteriin myöhemmin. Ja valitat siitä, että päiväkodin tarjotessa lapsellesi joka tapauksessa palvelujaan pienempien ryhmässä, ei sekään kelpaa sinulle. Lapsesi on tässä jutussa sinun lapsellisuudestasi johtuva heittopallo, jonka nimissä vetoat lapsen hyvinvointiin ja tunteisiin.

Rahaongelmanne on ymmärrettävää ja jos ei ole varaa, niin ei ole varaa. Sinä et voi sen takia lähteä riehumaan ja vaatimaan mitään muuta, koska viime kädessä vastaat lapsestasi ja hänen elämästään. Päiväkoti tarjoaa virkistysretken, olipa hinta nyt mikä vain, mutta he eivät voi pakottaa lastasi mukaan saati poiketa lapsesi suhteen säännöistä, joita muut kiltisti noudattavat.

Koska kritisoit niin ankarasti päiväkodin toimintaa, voit nyt oma-aloitteisesti miettiä etsitkö seuraavaa virkistysretkeä varten jonkun halvemman vaihtoehdon. Aloitteita voi aina vanhempanakin tehdä ja suositella lähialueelta jonkun harrastelijateatterin tuottamaan näytelmä päiväkodin tiloissa hintaan kaksi euroa per lapsi. Tämä ei ole mitään rakettitiedettä ja minua ihmetyttää, että miten ihmiset voivat elää niin etteivät käytä omaa päätään yhtään mihinkään. Jopa sinäkin voit lähteä esittämään kuperkeikkoja hassu hattu päässäsi ja täten suoda tasaveroisen aseman kaikille päiväkotilapsille virkistypäivän suhteen.[/QUOTE]

loistavaa puhetta! itse teit lapsellesi siitä teatterista numeron.l meidän perheellä ei ole yhtään sen enemmän rahaa, mutta pk:n retket nyt vaan kuuluu meistä elämiseen joten ne maksetaan mukisematta ja säästetään sitten muusta tai siirretään jotain laskua vähän eteenpäin.
mutta siis asenteesi on väärä: olisit enemmän iloinen että päiväkodissa on suunniteltu kevätretkeä ja yritetty tehdä lapsille elämys.

Yhteistyössä