Mitkä on sinun 2010-luvun statussymbolit?

• Viestiketjun aloittaja kyykkyvatkaaja! harmaana
  • Ensimmäinen viesti
Tietystä perspektiivistä sitten minunkin ajankäyttöni ( ja- hallintani) on aristokraattista:saint:

Mistä muuten tulee ilmaisu oravanpyörä? Miten sen ymmärätte?

Itselle tulee siitä mieli/kielikuvana mieleen sellainen hamsterien juoksupyörä, jossa eläin voi juosta ts.ihminen juoksee sellaisessa pyörässä aina vaan, ja pysyäkseen pystyssä on vaan juostava, koska kyydistä ei uskalleta / voida hypätä.

Mutta miksi oravanpyörä? Liittykö se jotenkin oravannahkoihin? Eihän oravat missään pyörässä juokse. Olenko käsittänyt koko sanonnan ihan väärin...:ashamed:

Mun mielestä nykyajan statussymboli on asunto. Mitä rikkaampi on, sitä isompi ja hienompi asunto. Harva rikas downshiftaa asuntoaan tai ajattelee ekologisesti neliömäärää jos siihen ei ole rahallista painetta.

[QUOTE="mies1";29828587]Kahdeksasta neljään -rutiinia ja eräänlaista oman mukavuuden/halun _liiallista_ kieltoa.[/QUOTE]

Mä taas katson hypänneeni oravanpyörästä kun siirryin 8-16 työhön ilman esimiesstatusta ja 24/7 tavoitettavuutta. Oli varsin helpottavaa tiputtaa hanskat tasan klo 16 eikä kukaan soittele perään

• Tykkää
Reactions: Ultramariini
Vapaa-ajan määrä, eli juurikin downshiftaus. Mahdollisuus muuttaa elämä hetkellisesti. Ehkäpä myös terveelliset elämäntavat. Tietoisuus tuotteiden valmistuksesta, lähituotetun ja kierätetyn suosiminen.

Mikään elektroniikka ei ole enää statussymboli, lähes joka taloudesta löytyy älypuhelimet, taulutv:t ja audiolaitteet sekä useampi tietokone/tabletti.

"mies1"
Oravanpyörä taitaa tulla siitä että oravia käytettiin ennen häkkieläiminä, joilla oli juoksupyörä häkissä eli mekaanisen suorittamisen merkkinä.

Mä yritän yhdistää tuon statuksen ja vapauden :) Inhoaisin varmasti työtä, joka on hirveän byrokratisoitua ja suorittavaa eli jossa omat sooloilut on tosi vähissä.

[QUOTE="mies1";29828633]Oravanpyörä taitaa tulla siitä että oravia käytettiin ennen häkkieläiminä, joilla oli juoksupyörä häkissä eli mekaanisen suorittamisen merkkinä.

Mä yritän yhdistää tuon statuksen ja vapauden :) Inhoaisin varmasti työtä, joka on hirveän byrokratisoitua ja suorittavaa eli jossa omat sooloilut on tosi vähissä.[/QUOTE]

ok. Kiitos, tätä en tiennytkään.

"joo"
Kyllä se on vapaa-aika ja mahdollisuus viettää esim. sapattivuotta, tehdä lyhyttä työvkoa jne. Siihen liittyvä itsensä toteuttaminen.

Esim. mainittu asuntobuumi on mennyt ohi jo ajat sitten, samoin siihen liittyvä status-sisustus lehtien tyyliin.

kyykkyvatkaaja! harmaana
Mun mielestä nykyajan statussymboli on asunto. Mitä rikkaampi on, sitä isompi ja hienompi asunto. Harva rikas downshiftaa asuntoaan tai ajattelee ekologisesti neliömäärää jos siihen ei ole rahallista painetta.
Olen ehdottomasti eri mieltä. Aika monet sijoittajat esim asuvat vaatimattomasti, kuitenkin samalla omistavat 1-10kpl sijoituskämppiä.

Varsinkin nuorten rahatilanne paranee huomattavasti vuosittain, kun toinen pariskunnasta valmistuu ja alkaa käydä töissä, sitten toinen myös valmistuu: tuplatulot, sitten palkka kehittyy vuosittain ja ura. Pitäisikö heidän sitten muutta joka vuosi? Ei se asunto monesti heijasta rahatilannetta.

Kyllä useimmilla ihmisilla on joku hifistelyn aihe, tajusi sen tai ei. Tuossa Hesarin artikkelissa mm eräällä yrittäjälle statussymboliksi oli muodostunut vapaa-ajan ottaminen arkena. Downshiftaaminenkin voi siis olla statussymboli. Harvalla siihen on varaa, jos pitää tienata.
No sit se on just tää downshiftaus. Itse mä kyllä koen sen enemmän arvovalintana kuin statussymbolina, mutta mä nyt vaan mieluummin lakkaan kynteni itse ja ajan 300 euron autolla ja olen talvella muutaman kuukauden lämpimssä kun ajan hienolla autolla (sitäpaitsi kun ei tarvi talviautoa kun on sen talven pois) tai käyn kosmetologilla. Ei siis rahaa tarvita yhtään enempä, eli kyse ei siinämielessä ole statussymbolista.

Yhteistyössä