Täällä parturi-kampaaja, haluatko kysyä jotain?!

• Viestiketjun aloittaja hiusmuotoilua :)
  • Ensimmäinen viesti
"kampaaja"
Mitä tehdä hiuksille jotka on kerroksittain leikattu. Pituus olkapäiden yli. Juuresta noin 15 cm suoraa lopuissa permanentti. Hiukset on tosi paksut ja painavat eli menee päätä myöten tuolta juuresta. Hyvänä päivänä saa laitettua ok, yleensä ei yhtään mitenkään. Etuhiukset on myös pitkät.

En halua mallia mitä pitää kuukauden välein käydä leikkaamassa. Nykyinen malli oli ok ennen kuin tuo "juurikasvu" oli noin pitkä. Toisaalta sama malli ollu vuosia.. Itsellä ei mitään ideaa mitä näiden kanssa tekis.
Anteeksi että vastaan hitaasti!

Hmm, kuulostaa hieman haastavalta tilanteelta. Kasvonmuotojasi näkemättä ehdottaisin leikkaamista bob / long bob tyyliin (eli lyhyempi tai pidempi polkkamitta riippuen mikä sopii). Saisit permanentin kuivattamat ehkä liiankin kerrostetut latvat pois ja voisit joko suoristella latvat aamuisin tai viimeistellä kiharaksi (trendit suosineet pitkään latvoista taipuisaa / aaltoilevaa / jopa ihan kiharaa hiusta tyven ollessa suora).

Tämä mikäli et halua uutta tyvipermistä lähiaikoina ottaa.

Suosittelen myös tyven kohottamista föönaamalla / tukihiusten leikkaamista oikeisiin kohtiin tyven lähelle jotta saat paksuuden hienosti esiin!

Juu mää tuolla kierrän sen, että tarvis sanoo suoraan. Emmää jotenki kehtaa sanoo, etten halua jutella, vaikka ei kait siinä mitään pahaa ole.
Viimeksi kun kävin kampaajalla, eli viikko sitten, yritin syventyä lehteen. Se ei toiminut. Otin tabletin käteeni ja aloin sitä lukea (YK:n ihmisoikeusjulistusta, hehe), mutta ei sekään oikein auttanut. Minä katsoin lehteä/tablettia ja kampaaja juttelee ja kyselee että onko lapsia, missä asutaan, bäläbälä.

Niin siihen kysymykseeni. Minulla on pitkät hiukset, hyväkuntoiset, hiuksia on paljon ja ne on lasimaisen liukkaat ja kuitenkin sellaiset vahvat. Vaikeat ehkä käsitellä? En halua juuri kerrostuksia, koska ne ei toimi minun päässäni. En halua, että hiuksia lyhennetään paljoa, koska ei niitä koskaan tarvitse kerralla kymmentä senttiä lyhentää, ja lähes aina kampaaja näyttää liikaa. "Ei se tässä pituudessa tunnu" on vakiolause. Kyllä muuten tuntuu, kyllä minä huomaan pienenkin eron hiusteni pituudessa.

En kaipaa mallinmuutosta, vaan haluan pitää hiukseni siisteinä. Joskus tuntuu, ettei kampaaja tiedä, miten minun hiuslaadun kanssa oikein ylipäätään ollaan - ehdotukset on niin poskettomia.

"kampaaja"
Mitä tehdä hiuksille jotka on kerroksittain leikattu. Pituus olkapäiden yli. Juuresta noin 15 cm suoraa lopuissa permanentti. Hiukset on tosi paksut ja painavat eli menee päätä myöten tuolta juuresta. Hyvänä päivänä saa laitettua ok, yleensä ei yhtään mitenkään. Etuhiukset on myös pitkät.

En halua mallia mitä pitää kuukauden välein käydä leikkaamassa. Nykyinen malli oli ok ennen kuin tuo "juurikasvu" oli noin pitkä. Toisaalta sama malli ollu vuosia.. Itsellä ei mitään ideaa mitä näiden kanssa tekis.
Otsiksen voisi kasvattaa pois ja heittää kasvatusvaiheessa sivuun (fööni ja lakka auttaa asiaa) tai tietty leikata takaisin malliin, esim just kulmakarvojen yläpuolelle. Kasvatusvaiheessa voi otsista muotoilla vähän vinoon ja keventää, pysyy paremmin siellä missä halutaan :)

"Anneli"
Mulla on paksu tukka, jota yleensä tupeeraan. Kun menen kampaajalle, kampaaja ei selvitä hiuksia kämmenensä sisällä, vaan raastaa niin, että sattuu. Hiuksethan kärsii semmosesta. Miksi näin joka paikassa? Eikö koulussa enää opeteta edes alkeita?

"kampaaja"
Viimeksi kun kävin kampaajalla, eli viikko sitten, yritin syventyä lehteen. Se ei toiminut. Otin tabletin käteeni ja aloin sitä lukea (YK:n ihmisoikeusjulistusta, hehe), mutta ei sekään oikein auttanut. Minä katsoin lehteä/tablettia ja kampaaja juttelee ja kyselee että onko lapsia, missä asutaan, bäläbälä.

Niin siihen kysymykseeni. Minulla on pitkät hiukset, hyväkuntoiset, hiuksia on paljon ja ne on lasimaisen liukkaat ja kuitenkin sellaiset vahvat. Vaikeat ehkä käsitellä? En halua juuri kerrostuksia, koska ne ei toimi minun päässäni. En halua, että hiuksia lyhennetään paljoa, koska ei niitä koskaan tarvitse kerralla kymmentä senttiä lyhentää, ja lähes aina kampaaja näyttää liikaa. "Ei se tässä pituudessa tunnu" on vakiolause. Kyllä muuten tuntuu, kyllä minä huomaan pienenkin eron hiusteni pituudessa.

En kaipaa mallinmuutosta, vaan haluan pitää hiukseni siisteinä. Joskus tuntuu, ettei kampaaja tiedä, miten minun hiuslaadun kanssa oikein ylipäätään ollaan - ehdotukset on niin poskettomia.
No mutta kuulostat super helpolta asiakkaalta kun tiedät mitä haluat: parin sentin tasoitusleikkauksen latvoihin. Ei oo vaikea toteuttaa! Eihän kampaajalta oo pakko kysyä ehdotuksia jos tietää mitä haluaa.

[QUOTE="kampaaja";29752467]No mutta kuulostat super helpolta asiakkaalta kun tiedät mitä haluat: parin sentin tasoitusleikkauksen latvoihin. Ei oo vaikea toteuttaa! Eihän kampaajalta oo pakko kysyä ehdotuksia jos tietää mitä haluaa.[/QUOTE]

Juju onkin siinä, että se pari senttiä on yleensä neljä senttiä ja väriksi ehdotetaan aina jotakin punaista. Miksi? Minulla on punertava iho, pisamiakin. En halua punaista päätä.

Ihmettelen tätä kaikkea siksi, että kampaaja räpeltää hiuksiani siinä ja ehdottaa kaikkea sellaista, josta itse tiedän ettei se toimi. Punertava väri ei sovi, kerrosleikkaus ei ole hyvä, olen juuri ystävällisesti sanonut että haluan pitää mallin helppona ja sitten kampaaja ehdottaa otsahiuksia! Sitten sanon että ei, en halua laittaa hiuksiani aamulla jollain suoristusraudalla ojennukseen, sillä sitä se otsis vaatii. En edes föönaa hiuksiani kuin kerran kuussa. En harjaa niitä kovakouraisesti kun ne on märät, toisin kuin kampaajat. En upota niitä tökötteihin aamuisin, enkä aio aloittaakaan. Ja sitten minua katsotaan hoomoilaisena että aijaa, okei..

"kampaaja"
Imetän ja hiukset lähtee päästä. On ohentunut huomattavasti. Auttaako muu kun imetyksen lopetus
Näin kävi muuten mullekin, mutta onneksi hiukset ovat taas tuuhentuneet uudestaan. Imetin taaperoksi asti ja nyt kun lapsi 5v on hiukset taas ihan ennallaan! Useimmilla näin käy kun hivenainetasot ym. palautuvat normaaliksi. Imetyksen aikana lapsi vie osansa ja hiukset ja kynnet reagoivat usein näkyvimmin puutoksiin.

Biotiinia ja sinkkiä suosittelen.

Myös hormonaaliset syyt aiheuttavat ohenemista, tähän ei aina löydy apua edes priorin tms. kapseleista mutta älä ollenkaan heitä toivoa vielä, melko suurella todennäköisyydellä hiukset paranevat kyllä :)

Tuli myös mieleen että synnytys on suuri stressi elimistölle joten 3-6kk stressipiikistä hiukset tippuvat ja kun uudet kasvavat tilalle on tilanne normalisoitu. Kasvuvaihe kestää toki vuosia jotta hiukset saavuttavat mitan joka mallissa on.

"joku"
Mitä mieltä olet luontaistuotekaupan shampoista ja hoitoaineista? Käytän sellaisia tällä hetkellä ja hiukset on hiukan kuivan oloiset, mutta ainakaan niihin ei jää silikonikalvoa.

"kampaaja"
Juju onkin siinä, että se pari senttiä on yleensä neljä senttiä ja väriksi ehdotetaan aina jotakin punaista. Miksi? Minulla on punertava iho, pisamiakin. En halua punaista päätä.

Ihmettelen tätä kaikkea siksi, että kampaaja räpeltää hiuksiani siinä ja ehdottaa kaikkea sellaista, josta itse tiedän ettei se toimi. Punertava väri ei sovi, kerrosleikkaus ei ole hyvä, olen juuri ystävällisesti sanonut että haluan pitää mallin helppona ja sitten kampaaja ehdottaa otsahiuksia! Sitten sanon että ei, en halua laittaa hiuksiani aamulla jollain suoristusraudalla ojennukseen, sillä sitä se otsis vaatii. En edes föönaa hiuksiani kuin kerran kuussa. En harjaa niitä kovakouraisesti kun ne on märät, toisin kuin kampaajat. En upota niitä tökötteihin aamuisin, enkä aio aloittaakaan. Ja sitten minua katsotaan hoomoilaisena että aijaa, okei..
No kampaajan on pakko selvittää eli kammata läpi märät hiukset jotta voi föönata - ei ole aikaa odotella että hiukset luonnollisesti kuivuu :) Laitan kyllä ensin selvittävää hoitista pituuksiin ja usein käytän tangle teezeriä joka ei katko / revi märkiäkään hiuksia. Kovakouraisuus on ikävä juttu.

Käytkö aina samalla kampaajalla? Ehdotan että etsin vakikampaajan joka oppii pian muistaa mistä tykkäät eikä ehdottele turhia. Ja muutosta halutessasi rajaat itse heti pois kaiken mitä et halua tyyliin: Mitä ehdottaisit kun en halua otsista enkä mitään punasävyistä?

"Mary"
Miten saisin kampaajan ymmärtämään, että haluan raitoja muuallekin kun päälle? Mulla on tosi pitkä paksu raskas tukka, jota leikkautan noin pari kertaa vuodessa. (Siinä olen samanlainen kuin Phoebsi, että en föönää, käytä tököttejä tai harjaa märkinä). Haluaisin välillä, etenkin keväisin vaaleamman luukin. Tätä tukkaa on kuitenkin turha vaalentaa kokonaan vaan raidat on parempi ratkaisu mielestäni, etenkin juurikasvun kannalta, kun käyn niin harvoin tekemässä tälle mitään. Joka kerta kampaaja haluaa laittaa raitoja vain pari-kolme kerrosta ja vetoaa siihen, että ei niitä kannata enempää laittaa, kun ei ne sieltä näy. Eikä ne usko, vaikka selitän, että haluan, että lähes koko tukassa olisi se vaaleampi efekti. Ja pidän hiuksia osittain tai kokonaan kiinnikin usein, ja silloinhan se näkyy.

[QUOTE="joku";29752525]Mitä mieltä olet luontaistuotekaupan shampoista ja hoitoaineista? Käytän sellaisia tällä hetkellä ja hiukset on hiukan kuivan oloiset, mutta ainakaan niihin ei jää silikonikalvoa.[/QUOTE]

Mua kiinnostaa kans. Mää käytin aiemmin luontaistuotekaupan palasampoota, ja hoitoainetta en käyttänyt lainkaan. Tukka kun tottui niin pysyi ihan hyvänä ilman hoitoainettakin; mulla on tosin ihan lyhyt tukka. Nyt käytän taas "keinotekoisempia" tuotteita kun on värjätty tukka.

[QUOTE="Mary";29752536]Miten saisin kampaajan ymmärtämään, että haluan raitoja muuallekin kun päälle? Mulla on tosi pitkä paksu raskas tukka, jota leikkautan noin pari kertaa vuodessa. (Siinä olen samanlainen kuin Phoebsi, että en föönää, käytä tököttejä tai harjaa märkinä). Haluaisin välillä, etenkin keväisin vaaleamman luukin. Tätä tukkaa on kuitenkin turha vaalentaa kokonaan vaan raidat on parempi ratkaisu mielestäni, etenkin juurikasvun kannalta, kun käyn niin harvoin tekemässä tälle mitään. Joka kerta kampaaja haluaa laittaa raitoja vain pari-kolme kerrosta ja vetoaa siihen, että ei niitä kannata enempää laittaa, kun ei ne sieltä näy. Eikä ne usko, vaikka selitän, että haluan, että lähes koko tukassa olisi se vaaleampi efekti. Ja pidän hiuksia osittain tai kokonaan kiinnikin usein, ja silloinhan se näkyy.[/QUOTE]

Juu ja tämä raitajuttu on tuttua!

"kampaaja"
Pitääkö useimmat asiakkaat siitä, että päänahkaa hierotaan pestessä? Itse inhoan sitä, ja pyydänkin aina mahdollisimman nopeaa pesua ilman turhia hypistelyjä :D
Tässä taas palvelusta maksavan asiakkaan itseilmaisutaidot kunniaan: "Haluaisin hiuspohjan hieronnan / Ei kiitos päänahan hierontaa, pelkkä pesu". Molemmin puolin parasta, toki kampaaja pääsee helpommalla kun ei tarvitse hieroa ja on hyvillä mielin siitä että asiakas osaa kertoa minkälaista palvelua haluaa :)

Kaikista vaikeinta ja kamalinta tässä ammatissa on se jos asiakas ei uskalla kertoa mitä toivoo / haluaa / ajattelee oikeasti. Koska asiakkaalle ne hiukset tehdään ja hemmotteluhetki on asiakasta varten. Mutta kampaaja ei ole ajatustenlukija vaikka haluaisi todellakin olla :)

"pottu"
Mikä on syynä siihen, ettei lapsen tosi paksuja ja pitkiä hiuksia tunnu kampaajat saavan tasaiseksi? Ollaan kokeiltu eri kampaajia/kampaamoita ja aina sama tulos: hiukset on epämääräisen eri pituisia, varsinkin alta, siis ihan sellaisia tupsuja näkyy ja joutuu itse tasaamaan. Itse sen saan tehtyä, vie toki paljon aikaa.
Nyt kun tyttö on jo iso koululainen, haluaisi hän joskus jotain mallia hiuksiin, mutta en viitsi viedä kampaajalle, kun se aina vaatii kotona leikkaamisen kuitenkin et saa siistin näköiseksi.

[QUOTE="kampaaja";29752549]Tässä taas palvelusta maksavan asiakkaan itseilmaisutaidot kunniaan: "Haluaisin hiuspohjan hieronnan / Ei kiitos päänahan hierontaa, pelkkä pesu". Molemmin puolin parasta, toki kampaaja pääsee helpommalla kun ei tarvitse hieroa ja on hyvillä mielin siitä että asiakas osaa kertoa minkälaista palvelua haluaa :)

Kaikista vaikeinta ja kamalinta tässä ammatissa on se jos asiakas ei uskalla kertoa mitä toivoo / haluaa / ajattelee oikeasti. Koska asiakkaalle ne hiukset tehdään ja hemmotteluhetki on asiakasta varten. Mutta kampaaja ei ole ajatustenlukija vaikka haluaisi todellakin olla :)[/QUOTE]

Joo siksi juuri sanonkin aina, kun eihän sitä voi mitenkään tietää. Minusta aiemmin ei vain ollut niin yleistä tuo hieronta, niin oli sitten vaikea tietää, että aikooko se ylipäätään hieroa vai ei. Niin etenkään oudommalle kampaajalle ei aina tullut sanottua. Kaveripiirin haastattelun perusteella tuntuu myös, että useimmat pitävät hieronnasta. Niin hyvä palveluhan siinä on kampaajalla mielessä =)

"kampaaja"
[QUOTE="joku";29752525]Mitä mieltä olet luontaistuotekaupan shampoista ja hoitoaineista? Käytän sellaisia tällä hetkellä ja hiukset on hiukan kuivan oloiset, mutta ainakaan niihin ei jää silikonikalvoa.[/QUOTE]

Kampaamossa myytävissä shampoissa ja hoidoissa ei ole moneen vuoteen ollut mitään silikonin tyyppistä - marketista sitä saattaa löytää. Tästä olen melko varma.

En ole kovinkaan testaillut luontaistuotekauppojen aineita joten harmi kyllä en osaa niitä kommentoida. Olen ollut tyytyväinen kampaamolaatuisiin siitä asti kun alalle tulin, omat hiukset ovat vuosia olleet aivan erilaiset kuin ennen vanhaan kaupan parin euron shampoilla. Jotkut asiakkaat kehuvat body shopin shampoita, en ole niitäkään käyttänyt.

Kuivuutta voi hoitaa myös monilla öljyillä (oliiviöljy tms.) naamiotyyppisesti, kunhan ei hiero aivan päänahkaan, voi olla hankala pestä sieltä pois.

"Mary"
Joo siksi juuri sanonkin aina, kun eihän sitä voi mitenkään tietää. Minusta aiemmin ei vain ollut niin yleistä tuo hieronta, niin oli sitten vaikea tietää, että aikooko se ylipäätään hieroa vai ei. Niin etenkään oudommalle kampaajalle ei aina tullut sanottua. Kaveripiirin haastattelun perusteella tuntuu myös, että useimmat pitävät hieronnasta. Niin hyvä palveluhan siinä on kampaajalla mielessä =)
Minä taas nautin siitä hieronnasta, se on melkein parasta koko käynnissä. Ja kun harvakseltaan käy, niin olisi kiva saada se kunnollinen hierontahetki myös. En kyllä kehtaisi erikseen sanoa, että hiero sitten pitkään. :) Ja sitten on vähän pettymys, jos ihan ohimennen sutaistaan ja huuhdellaan.

"kampaaja"
Joo kyllä monet pitävät hieronnasta ja jopa pyytävät sitä. Riippuu myös kuinka sen osaa tehdä että miltä se tuntuu. Koulussa sitä opetettiin koska hoitoaineen tulisi vaikuttaa muutama minuutti ja siinä vaikutusajalla on luonnollista virkistää samalla hiuspohjan verenkiertoa hieromalla (stimuloi hiusten kasvua ja parantaa hiuspohjan hyvinvointia).

"kampaaja"
[QUOTE="Mary";29752581]Minä taas nautin siitä hieronnasta, se on melkein parasta koko käynnissä. Ja kun harvakseltaan käy, niin olisi kiva saada se kunnollinen hierontahetki myös. En kyllä kehtaisi erikseen sanoa, että hiero sitten pitkään. :) Ja sitten on vähän pettymys, jos ihan ohimennen sutaistaan ja huuhdellaan.[/QUOTE]

Ei mutta juuri tätä tarkoitin aiemmassa viestissä: pyydä ihmeessä kunnollinen hieronta! Se on osa palvelua ja kampaamokäyntiä ja meille voi tulla jopa pelkästään pesuun ja hierontaan. Ja voi tilata 5min tai vaikka 20min hieronnan. Toki ehkä vähän extraa laskutetaan jos hieronta on ihan oma ohjelmanumeronsa, mutta kyllä ihmeessä kannattaa pyytää pesun yhteydessä hyvä hieronta! Jos vain kampaaja osaa sen tehdä :)

Kaikki pitää kehdata sanoa mitä toivoo ja hyvä kampaaja on siitä vaan iloinen että sanot.

"kampaaja"
Onko niin hirveän huonokuntoista päänahkaa, ettei kampaaja halua siihen koskea?
On, mutta silloin kampaaja pesee / hoitaa pesupaikalla nahkaa sen verran että käsittely kyllä onnistuu. Eli ei. :) Ja suosittelee kotihoitotuotteet tai ohjaa ihotautilääkärille tarvittaessa. Ja kaikkeen tottuu, se mikä alussa ällötti on nykyään ihan perusjuttua joka ei hetkauta. Koska kaikkea on nähty täitä ja taliköhnää myöten. Ollaan meidän työssä lähellä ihmistä kuten vaikka lääkäri, joten oppii sitä ajan myötä suhtautumaan ammattimaisesti.

"joku"
Kertooko asiakas koskaan niin henkilökohtaisia juttuja, että kampaaja vaivautuu? Entä jos vaikkapa miesasiakas kertoisi kuinka veteli vaimoaan turpiin? Soittaisitko tai olisitko jopa velvollinen soittamaan poliisit?

[QUOTE="kampaaja";29752606]On, mutta silloin kampaaja pesee / hoitaa pesupaikalla nahkaa sen verran että käsittely kyllä onnistuu. Eli ei. :) Ja suosittelee kotihoitotuotteet tai ohjaa ihotautilääkärille tarvittaessa. Ja kaikkeen tottuu, se mikä alussa ällötti on nykyään ihan perusjuttua joka ei hetkauta. Koska kaikkea on nähty täitä ja taliköhnää myöten. Ollaan meidän työssä lähellä ihmistä kuten vaikka lääkäri, joten oppii sitä ajan myötä suhtautumaan ammattimaisesti.[/QUOTE]

Mites jos asiakkaalla oikeasti on täitä? Lähettääkö kampaaja kotiin hoito-ohjeen kanssa ja sanoo, että tervetuloa myöhemmin?

Yhteistyössä