Täällä parturi-kampaaja, haluatko kysyä jotain?!

• Viestiketjun aloittaja hiusmuotoilua :)
  • Ensimmäinen viesti
"kuikka"
miten saa liiallisen rasvoittumisen kuriin?

(kampaajani sanoi pesevänsä hiuksensa vain 5 päivän välein ja kehoitti kokeilemaan samaa! jos en kerran päivässä pese, en ilkeä kotoa minnekään lähteä)

"kampaaja"
[QUOTE="kuikka";29752261]miten saa liiallisen rasvoittumisen kuriin?

(kampaajani sanoi pesevänsä hiuksensa vain 5 päivän välein ja kehoitti kokeilemaan samaa! jos en kerran päivässä pese, en ilkeä kotoa minnekään lähteä)[/QUOTE]

Oho ehditkin ekana :) Ei kukaan pärjää viittä päivää ilman hiusten pesua?! Apua, vaihda kampaajaa... Mutta aloitan tuotteiden valinnasta eli täytyy kysyä millä peset hiuksesi? Laitatko hoitoaineen ennen vai jälkeen shampoon? Käytätkö poishuuhdeltavaa vai jätettävää hoitista vai molempia? Entä käytätkö muotoilutuotteita?

Käytä syväpuhdistavaa shampoota kerran viikossa. Älä hiero hoitoainetta ollenkaan hiusten tyveen, vaan pelkkiin latvoihin. Välillä voit jättää huuhdeltavan hoitiksen pois ja siuhkauttaa vain jätettävää. Kuivashampoo ja hiuspuuteri toimii toisena päivänä. Hiukset on hyvä pestä joka toinen tai viim. joka kolmas päivä. Älä käytä liian hoitavia tuotteita vaan syväpuhdistavan rinnalla volume shampoota tms.

Ja EHDOTTOMASTI FÖÖNAA hiukset pesun jälkeen kuivaksi kohottaen tyvestä pyöröharjalla. Alle lämpösuojasuihke / lämpöaktivoituva muotoilutuote. Jos itse annan tukan kuivua päätä myöten on varmasti heti kohta taas lätässä ja likainen.

"Lillie"
Minun kysymykseni ei varsinaisesti liity hiuksiin vaan kampaajien asiakaskohtaamisiin. Jotkut kampaajat nimittäin pälättävät (usein omia asioitaan) kaiken aikaa kun taas toiset ovat hiljaa ja leikkaavat vaan menemään, jos asiakas ei osoita halua jutella. Miten tästä asiasta opetetaan kampaamokouluissa, vai käsitelläänkö sitä ollenkaan? Itse en tykkää jutella kampaajalla vaan haluan rentoutua omissa mietteissäni, ja olen useamman kerran lakannut käymästä tietyllä kampaajalla kun tämä on halunnut jutella kaiken aikaa.

"kampaaja"
Pitkät hiukset.
Mikä niissä on niin älyttömän vaikeaa niin kamalan monelle kampaajalle?
Tarkenna ihmeessä mikä on vaikuttanut vaikealta? Leikkaus, föönaus, värjäys...?

Pitkiin hiuksiin voi pyytää uutta ilmettä muotolinjaa muuttamalla (eli latva leikattu pyöristyväksi / kulmikkaasti tasamittaan / graafiseksi / rikotuksi / eteenpäin piteneväksi tai lyheneväksi...)

Kerrostusten kanssa kannattais olla hyvin varovainen, tällä hetkellä muoti ei oikein suosi sellaista rankkaa kerrostusta. Ja se on tosiaan haasteellisempi taitavasti toteuttaa.

"kuikka"
[QUOTE="kampaaja";29752283]Oho ehditkin ekana :) Ei kukaan pärjää viittä päivää ilman hiusten pesua?! Apua, vaihda kampaajaa... Mutta aloitan tuotteiden valinnasta eli täytyy kysyä millä peset hiuksesi? Laitatko hoitoaineen ennen vai jälkeen shampoon? Käytätkö poishuuhdeltavaa vai jätettävää hoitista vai molempia? Entä käytätkö muotoilutuotteita?

Käytä syväpuhdistavaa shampoota kerran viikossa. Älä hiero hoitoainetta ollenkaan hiusten tyveen, vaan pelkkiin latvoihin. Välillä voit jättää huuhdeltavan hoitiksen pois ja siuhkauttaa vain jätettävää. Kuivashampoo ja hiuspuuteri toimii toisena päivänä. Hiukset on hyvä pestä joka toinen tai viim. joka kolmas päivä. Älä käytä liian hoitavia tuotteita vaan syväpuhdistavan rinnalla volume shampoota tms.

Ja EHDOTTOMASTI FÖÖNAA hiukset pesun jälkeen kuivaksi kohottaen tyvestä pyöröharjalla. Alle lämpösuojasuihke / lämpöaktivoituva muotoilutuote. Jos itse annan tukan kuivua päätä myöten on varmasti heti kohta taas lätässä ja likainen.[/QUOTE]

Olen kokeillut kaikki kampaamoista löytyvät rasvoittuvan hiuksen shampoot, kaikki luontaistuoteshampoot ja kokeilut myös no poo-eli ilman shampoota eli pessyt ruokasoodalla. hoitoainetta en käytä ollenkaan. kuivashampoo tekee hiukset harmaiksi ja hiuspuuteri tahmaiseksi vaikka käyttäs vain pikkiriikkisen. syväpuhdistavaa käytän kerran viikossa.

pitääkin kokeilla tuota föönausta, olen antanut kuivua puolikuivaksi ja sitten muotoillut volyymiharjalla.

vieras..
Mitä tehdä hiuksille jotka on kerroksittain leikattu. Pituus olkapäiden yli. Juuresta noin 15 cm suoraa lopuissa permanentti. Hiukset on tosi paksut ja painavat eli menee päätä myöten tuolta juuresta. Hyvänä päivänä saa laitettua ok, yleensä ei yhtään mitenkään. Etuhiukset on myös pitkät.

En halua mallia mitä pitää kuukauden välein käydä leikkaamassa. Nykyinen malli oli ok ennen kuin tuo "juurikasvu" oli noin pitkä. Toisaalta sama malli ollu vuosia.. Itsellä ei mitään ideaa mitä näiden kanssa tekis.

"kampaaja"
[QUOTE="Lillie";29752294]Minun kysymykseni ei varsinaisesti liity hiuksiin vaan kampaajien asiakaskohtaamisiin. Jotkut kampaajat nimittäin pälättävät (usein omia asioitaan) kaiken aikaa kun taas toiset ovat hiljaa ja leikkaavat vaan menemään, jos asiakas ei osoita halua jutella. Miten tästä asiasta opetetaan kampaamokouluissa, vai käsitelläänkö sitä ollenkaan? Itse en tykkää jutella kampaajalla vaan haluan rentoutua omissa mietteissäni, ja olen useamman kerran lakannut käymästä tietyllä kampaajalla kun tämä on halunnut jutella kaiken aikaa.[/QUOTE]

Tosi mielenkiintoinen aihe joka varmasti mietityttää monia kampaajia. Itse ainakin mietin ja jopa joskus jännitän kun tapaaminen alkaa että miten voisin lukea asiakkaan ajatukset siitä haluaako hän jutella, miten kysyä oikeat kysymykset, voinko olla hiljaa (joka on helpointa leikkaamisen kannalta koska saan keskittyä työhöni). Eihän ole tapana kysyä että haluatko muuten jutella vai tykkäätkö että en puhu mitään?!

Itse en harrasta omien asioideni puhumista koska jo ammattikoulussa ja myöhemmin koulutuksissa on aina painotettu että asiakkaan maksama aika on häntä varten. Jopa niin että jos asiakas kysyy mitä kuuluu? Miten loma meni? Vastataan lyhyesti ja heti kysytään asiakkaalta samaa, jotta hän pääsee halutessaan puhumaan itsestään / omasta elämästään. Udella ei saa kuitenkaan.

Toisaalta on opetettu että täysin tuppisuuna ei saa olla vaan alussa täytyy yrittää jutustella jotta tunneelma olisi mukava ja jotta saisi selville onko asiakas puhelias vai ei. Toiset asiakkaat nimittäin harmistuu siitä jos kampaaja ei keksi mitään puhuttavaa, kuulemma on meidän tehtävä aloittaa keskustelu.

Yleensä kysyn haluako asiakas lehden; melko varmasti jos haluaa lukea, ei halua jutella :) Joskus tosin lukeminen haittaa leikkaamista...

"vvieras"
Teetkö hiustenpidennyksiä? Miksi Suomessa ei myydä kunnon slaavilaita aitoa käsittelemätöntä hiusta, joka ei takkua, vaan aina vaan intialaista vaateväreillä valkaistua ja värjättyä hiusta?

"Lillie"
[QUOTE="kampaaja";29752330]Tosi mielenkiintoinen aihe joka varmasti mietityttää monia kampaajia. Itse ainakin mietin ja jopa joskus jännitän kun tapaaminen alkaa että miten voisin lukea asiakkaan ajatukset siitä haluaako hän jutella, miten kysyä oikeat kysymykset, voinko olla hiljaa (joka on helpointa leikkaamisen kannalta koska saan keskittyä työhöni). Eihän ole tapana kysyä että haluatko muuten jutella vai tykkäätkö että en puhu mitään?!

Itse en harrasta omien asioideni puhumista koska jo ammattikoulussa ja myöhemmin koulutuksissa on aina painotettu että asiakkaan maksama aika on häntä varten. Jopa niin että jos asiakas kysyy mitä kuuluu? Miten loma meni? Vastataan lyhyesti ja heti kysytään asiakkaalta samaa, jotta hän pääsee halutessaan puhumaan itsestään / omasta elämästään. Udella ei saa kuitenkaan.

Toisaalta on opetettu että täysin tuppisuuna ei saa olla vaan alussa täytyy yrittää jutustella jotta tunneelma olisi mukava ja jotta saisi selville onko asiakas puhelias vai ei. Toiset asiakkaat nimittäin harmistuu siitä jos kampaaja ei keksi mitään puhuttavaa, kuulemma on meidän tehtävä aloittaa keskustelu.

Yleensä kysyn haluako asiakas lehden; melko varmasti jos haluaa lukea, ei halua jutella :) Joskus tosin lukeminen haittaa leikkaamista...[/QUOTE]

Kiitos vastauksesta! Varmaan onkin hankalaa tietää, kuka haluaa jutella ja kuka ei. Minullekin tarjotaan usein lehtiä luettavaksi, ja jos en niitä halua, kampaaja taitaa usein tulkita, että haluan mieluummin jutella. Mutta tosiaan aika harvoin haluan, ja noin 10 vuoden takaa jäi mieleen kaksituntinen käytni, jonka aikana kampaaja kävi läpi tuttavien ja sukulaisten joululahjahankinnat sekä suunnitteli sukujoulun menun :D Aika vaikea asia tosiaan, mutta tuntuu, että joiltakin puuttuu hienotunteisuus tässä asiassa miltei kokonaan, eikä asiakaskaan tietysti kehtaa sanoa että mietiskelisin mieluiten omiani.

"kampaaja"
[QUOTE="kuikka";29752309]Olen kokeillut kaikki kampaamoista löytyvät rasvoittuvan hiuksen shampoot, kaikki luontaistuoteshampoot ja kokeilut myös no poo-eli ilman shampoota eli pessyt ruokasoodalla. hoitoainetta en käytä ollenkaan. kuivashampoo tekee hiukset harmaiksi ja hiuspuuteri tahmaiseksi vaikka käyttäs vain pikkiriikkisen. syväpuhdistavaa käytän kerran viikossa.

pitääkin kokeilla tuota föönausta, olen antanut kuivua puolikuivaksi ja sitten muotoillut volyymiharjalla.[/QUOTE]

Ok olet kokeillut siis monia tuotteita, ehkä et vaan ole vielä löytänyt sitä sun hiuksille sopivaa. Onko sulla lyhyet hiukset vai pidemmät? Moni asiakas on löytänyt avun Bio+ rasvoittuvan hiuspohjan shampoosta ja hiuspohjan talin eritystä ehkäisevästä hoitonesteestä. Samoin Loreal volume pesutuotteet on aika loistavia.

Minkälainen sun kasvojen ihotyyppi on, rasvoittuva tai sekaiho? Se vähän kulkee käsikädessä hiuspohjan kanssa.

Ruokavalio tietysti vaikuttaa myös paljon ja se urheileeko (=hikoileeko) jne.

[QUOTE="Lillie";29752353]Kiitos vastauksesta! Varmaan onkin hankalaa tietää, kuka haluaa jutella ja kuka ei. Minullekin tarjotaan usein lehtiä luettavaksi, ja jos en niitä halua, kampaaja taitaa usein tulkita, että haluan mieluummin jutella. Mutta tosiaan aika harvoin haluan, ja noin 10 vuoden takaa jäi mieleen kaksituntinen käytni, jonka aikana kampaaja kävi läpi tuttavien ja sukulaisten joululahjahankinnat sekä suunnitteli sukujoulun menun :D Aika vaikea asia tosiaan, mutta tuntuu, että joiltakin puuttuu hienotunteisuus tässä asiassa miltei kokonaan, eikä asiakaskaan tietysti kehtaa sanoa että mietiskelisin mieluiten omiani.[/QUOTE]

Mää otan joskus kännykän käteen ja näpellän sitä, vaikkei oikeesti oo mitään näpellettävää. Olen siis kans keskustelematonta sorttia.

ei enää niin ajankohtainen juttu, mutta kysyn kuitenkin. päänahka kutiaa ja hilseilee ajoittain melko voimakkaastikin pakkasilla. mitkään hilseilevään päänahkaan suunnatut tuotteet eivät ole auttaneet. olisiko jotain kotikonsteja hillitä hilseilyä?

toinen, mitä olen miettinyt on katkeilevat hiukset. en pahemmin rasita hiuksia käsittelyillä ja luonnostaan ne ovat melko paksut. kasvavat ihan hyvin, mutta katkeilevat tosi herkästi ja haaroittuvat myös. ärsyttää, kun on pää täynnä erimittaista ja kuntoista karvaa :)

mulla on perimä ilmeisesti jokin tosi sekasikiö hiusten suhteen, koska äidillä on yksittäisetkin hiukset tosi paksuja ja tönkköjä, isällä ohutta haiventa. mulla on näiden yhdistelmä. paksut hiukset ovat niitä, joissa vauriot näkyvät helpommin ja nopeimmin. onko muuta apua kuin "jatkuva" leikkaaminen?

"kampaaja"
[QUOTE="Lillie";29752353]Kiitos vastauksesta! eikä asiakaskaan tietysti kehtaa sanoa että mietiskelisin mieluiten omiani.[/QUOTE]

Niinpä, mutta mun näkökulmasta olisi aivan ihanteellista jos asiakas juuri sanoisi ääneen että jutellaanko ilmoista / kevään muodista / parisuhdeongelmista / uutisista tai vastaavasti sanoisi: En ole tänään juttutuulella, ollaanko vaan ihan hiljaa. Oi kun se olisi vapauttavaa ja ihanaa :)

"kampaaja"
[QUOTE="vvieras";29752351]Teetkö hiustenpidennyksiä? Miksi Suomessa ei myydä kunnon slaavilaita aitoa käsittelemätöntä hiusta, joka ei takkua, vaan aina vaan intialaista vaateväreillä valkaistua ja värjättyä hiusta?[/QUOTE]

Kampaajat on melko lailla tukun armoilla. Kun tilaamme hiuksia tukusta ei niissä useinkaan ole valinnanvaraa näissä asioissa.

[QUOTE="kampaaja";29752382]No toi onkin oikeesti hyvä konsti, siitä ainakin itse tajuan heti että ei tarvitse small talkia jutella ja keskityn vaan hiuksiin :)[/QUOTE]

Juu mää tuolla kierrän sen, että tarvis sanoo suoraan. Emmää jotenki kehtaa sanoo, etten halua jutella, vaikka ei kait siinä mitään pahaa ole.

"joku"
Onko permis palaamassa muotiin? Niitä oli viimeksi 80-luvulla. Kävin silloin kouluni ja vieläkin muistan, kun muotitietoiset kaverit otti aina elokuussa ennen koulujen alkua "koulupermikset"...

Yhteistyössä