En vaan tajua tota omat rahat -juttua.

• Viestiketjun aloittaja --*
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748873:
Ai? Minun kaverini eivät ainakaan koko aikaa valita, vaikka olisikin rahahuolia ja me osaamme olla yhdessä ilman maksullista tekemistäkin.
Sinulla varmaan on perheellsiä työssäkäyviä kavereita? Mun tuo kaveri on parikymppinen, työtön ja itsetunto-ongelmainen, eli kyllä se vaikuttaa hänen koko elämäänsä, ettei ole harrastuksiin, baarimenoihin juuri varaa. Sama oli hänen vanhemmillaan. Tosi asenteellinen käsitys työnteosta.

Toihan kuulostaa ihan entisaikojen hulivilien vekselikierteeltä. Ootko aatellut, että kun yhden kuukauden eläisitte omillanne vaikka suolivyötä kiristäen, niin seuraavassa kuussa ei olis sitä vippien takaisin makselua ja kukin pärjäis omillaan seuraavaan palkka- tai tukipäivään asti.
Eihän ne ole kuin n.5euron, linikkamatkan yms maksuja. Kenenkään taloutta ei siis kaada:D

No jaa jokainen pari tekee niin, kuin näkee parhaaksi.
Mikäs siinä, jos toimii.
Meillä on molemmilla omat tilit, mutta periaatteessa yhteiset rahat.
Molemmat maksaa laskuja ja ostaa ruokaa ja isot ostokset päätetään yhdessä.

säpäle harmaana
Sinulla varmaan on perheellsiä työssäkäyviä kavereita? Mun tuo kaveri on parikymppinen, työtön ja itsetunto-ongelmainen, eli kyllä se vaikuttaa hänen koko elämäänsä, ettei ole harrastuksiin, baarimenoihin juuri varaa. Sama oli hänen vanhemmillaan. Tosi asenteellinen käsitys työnteosta.
Luuletko, ettei minulla ole koskaan ollut opiskelijaystäviä?

Ja luitko ollenkaan viestiäni? Oletatko, että maksuttomat ajanvietteet ovat vain työssäkäyvien ulottuvilla?

Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella?

nohh
100-prosenttisesti luotan mieheeni. Silti pidän järkevimpänä vaihtoehtona sitä, että jokaisella olisi sukan varressa omia säästöjä sen verran, että hätätilanteessa pärjäisi yksinkin.

säpäle harmaana
Minä sanoisin kyllä, että jos ei ole vippaamatta varaa 5 euron linkkamatkoihin, niin ei ole kyllä aihetta ihmetellä, miksei toisella ole varaa baari-iltoihin.

Mitä jos ystävä ei jostain syystä lainaisikaan rahaa?

Minua ainakin ahdistaisi tuollainen että jatkuvasti olisi itse velkaa Pirjolle kympin ja Marjatta on minulle kolme euroa velkaa ja Tuula neljä. Eikö tuossa vaiheessa kannattaisi perustaa se yhteinen tili? :D

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748903:
Luuletko, ettei minulla ole koskaan ollut opiskelijaystäviä?

Ja luitko ollenkaan viestiäni? Oletatko, että maksuttomat ajanvietteet ovat vain työssäkäyvien ulottuvilla?

Mitä tarkoitat tuolla viimeisellä lauseella?
Opiskelijaystävät voivat nostaa hyvää opintolainaa tai tehdä hyvin töitä tai saada porukoilta rahaa kuukausittain. Ajattelin vain että kun olet itse perheellinen niin että kaverisikin ovat ja heillä on talous vakaa.

Noh yksilöllä vaikuttaa siihen elämään kaikilla osa-alueilla se jos tulevaisuus on kuin harmaa pilvi.. Nuorella se pitää olla toivoa täynnä. Siksi tuo mun kaveri alkaa olla masentunut kun hän ei löydä paikkaansa ehkä yhteiskunnasta, ja SE vaikuttaa muuhunkin kuin tilipussiin jos ymmärrät.

Olisi kyllä ahdistavaa jos ystävinä olisi ihmisiä joiden mielestä on oikeutettua "käydä mun kukkarolla", eli mun rahat olisivat myös heidän rahoja ja jos en sellaiseen suostuisi niin saisin lähteä.
No onneksi en ole koskaan tuollaisia ihmisiä tuntenut vaan kaikki ovat aina osaneet pitää huolta raha-asioistansa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748919:
Minä sanoisin kyllä, että jos ei ole vippaamatta varaa 5 euron linkkamatkoihin, niin ei ole kyllä aihetta ihmetellä, miksei toisella ole varaa baari-iltoihin.

Mitä jos ystävä ei jostain syystä lainaisikaan rahaa?

Minua ainakin ahdistaisi tuollainen että jatkuvasti olisi itse velkaa Pirjolle kympin ja Marjatta on minulle kolme euroa velkaa ja Tuula neljä. Eikö tuossa vaiheessa kannattaisi perustaa se yhteinen tili? :D
No jos toisella ei ole bussikorttia mukana tai jos kaverin pitää soittaa kalliiseen palvelunumeroon mutta hänellä on joku esto ettei voi... Tai hänellä tuet tulee viikon päästä ja tilillä 0euroa, mutta olisi kiva päästä baariin. Noitn on älyttömästi missä joustamalla ja auttamalla on kaikilla parempi mieli ja elämä :) Ei se vaikeuta vaan helpottaa puolin JA toisin.

säpäle harmaana
Opiskelijaystävät voivat nostaa hyvää opintolainaa tai tehdä hyvin töitä tai saada porukoilta rahaa kuukausittain. Ajattelin vain että kun olet itse perheellinen niin että kaverisikin ovat ja heillä on talous vakaa.

Noh yksilöllä vaikuttaa siihen elämään kaikilla osa-alueilla se jos tulevaisuus on kuin harmaa pilvi.. Nuorella se pitää olla toivoa täynnä. Siksi tuo mun kaveri alkaa olla masentunut kun hän ei löydä paikkaansa ehkä yhteiskunnasta, ja SE vaikuttaa muuhunkin kuin tilipussiin jos ymmärrät.
Voitko kuvitella, että minäkin olen joskus ollut nuori? :D Ja meinaatko, ettei perheellisillä voi olla talous epävakaa?

Ja nimenomaan, sitähän tuossa toivoinkin, ettet ole huolissasi vain hänen tilipussistaan. Sinähän tässä olet sanonut, että on kurjaa, jos ystävillä ei ole rahaa.

iu
Olisi kyllä ahdistavaa jos ystävinä olisi ihmisiä joiden mielestä on oikeutettua "käydä mun kukkarolla", eli mun rahat olisivat myös heidän rahoja ja jos en sellaiseen suostuisi niin saisin lähteä.
No onneksi en ole koskaan tuollaisia ihmisiä tuntenut vaan kaikki ovat aina osaneet pitää huolta raha-asioistansa.
No näinpä. Joskus akuutti hätä saattoi kaverin yllättää ja silloin tietysti autettiin, mutta mitään jatkuvaa vippailua ei edes nuorena opiskelijoina harrastettu. Jokainen tuli toimeen pääsääntöisesti omillaan, ja oli kaikin puolin toimiva ja reilu systeemi se.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748937:
Voitko kuvitella, että minäkin olen joskus ollut nuori? :D Ja meinaatko, ettei perheellisillä voi olla talous epävakaa?

Ja nimenomaan, sitähän tuossa toivoinkin, ettet ole huolissasi vain hänen tilipussistaan. Sinähän tässä olet sanonut, että on kurjaa, jos ystävillä ei ole rahaa.
Olen huolissani hänen koko elämästään ja asenteestaan, en siitä että hän tyytyy pieniin tuloihin ja on pa lähes kokoajan. En ole itsekään mikään rikas niin miksi valikoisin kavereitani sen perusteella. :D

säpäle harmaana
No jos toisella ei ole bussikorttia mukana tai jos kaverin pitää soittaa kalliiseen palvelunumeroon mutta hänellä on joku esto ettei voi...[]/b Tai hänellä tuet tulee viikon päästä ja tilillä 0euroa, mutta olisi kiva päästä baariin. Noitn on älyttömästi missä joustamalla ja auttamalla on kaikilla parempi mieli ja elämä :) Ei se vaikeuta vaan helpottaa puolin JA toisin.

Kas kun tällaisissa tilanteissa ei soitella palvelunumeroihin tai mennä baareihin. No joo myönnetään, että noin kyllä toimittiin nuorempana, mutta se ei ollut mikään jatkuva käytäntö, vaan ehkä pari kertaa opiskeluaikana tuli tuollainen tilanne.

säpäle harmaana
Olen huolissani hänen koko elämästään ja asenteestaan, en siitä että hän tyytyy pieniin tuloihin ja on pa lähes kokoajan. En ole itsekään mikään rikas niin miksi valikoisin kavereitani sen perusteella. :D
No sinä nyt itse annoit ymmärtää, ettet halua olla ystävä sellaisen kanssa, jolla ei ole raha-asiat kunnossa. Eri asia, jos puhut ihmisestä, jolla nyt sattuu olemaan ongelmia silläkin puolella.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748951:
Kas kun tällaisissa tilanteissa ei soitella palvelunumeroihin tai mennä baareihin. No joo myönnetään, että noin kyllä toimittiin nuorempana, mutta se ei ollut mikään jatkuva käytäntö, vaan ehkä pari kertaa opiskeluaikana tuli tuollainen tilanne.
Todellakin mennään jos se fiilis on! Miksi hitossa kaveeraisin ihmisen kanssa kehen en voi luottaa! Ystävä hädässä tunnetaan tai oikeastaan hyvät ihmiset.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748961:
No sinä nyt itse annoit ymmärtää, ettet halua olla ystävä sellaisen kanssa, jolla ei ole raha-asiat kunnossa. Eri asia, jos puhut ihmisestä, jolla nyt sattuu olemaan ongelmia silläkin puolella.
Eikun suhde rahaan kunnossa, niin en halua sellaisen kanssa olla tekemisissä. Raha on välinearvo ja elämässä rahaa pitää osata myös käyttää kun ei niitä sinne hautaankaan viedä.

säpäle harmaana
Todellakin mennään jos se fiilis on! Miksi hitossa kaveeraisin ihmisen kanssa kehen en voi luottaa! Ystävä hädässä tunnetaan tai oikeastaan hyvät ihmiset.
Niin ihan samalla tavalla, kuin sinäkin haluaisit nyt heivata lähipiiristä tämän työttömän kaverisi.

Ja sanoinko, ettei voisi luottaa? Sanoin, jos ei jostain syystä lainaakaan. Jos ei vaikka ole rahaa mistä lainata.

Jos se fiilis on jatkuvalla syötöllä, niin että joka kuukausi pitää vippailla, niin ei todellakaan mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748982:
Niin ihan samalla tavalla, kuin sinäkin haluaisit nyt heivata lähipiiristä tämän työttömän kaverisi.

Ja sanoinko, ettei voisi luottaa? Sanoin, jos ei jostain syystä lainaakaan. Jos ei vaikka ole rahaa mistä lainata.

Jos se fiilis on jatkuvalla syötöllä, niin että joka kuukausi pitää vippailla, niin ei todellakaan mennä.
Luottaa hänen maksusuoritukseen kun hän siihen pystyy ja toisessa tapauksessa taas luottoon hänen puoleltaan mulle että maksan takaisin. Monien kanssa niistä ei pidetä kirjaa ja se on vastavuroista mikä on minusta ihanne.

Ei nyt koko aikaa, mutta kumminkin ainakin kerran viikkoon nykyään:)

iu
Monien kanssa niistä ei pidetä kirjaa ja se on vastavuroista mikä on minusta ihanne.
Tiedätkö, tuollaiset tilanteet luiskahtavat hirveän helposti hyväksikäytön puolelle. Se hyväntahtoisin ja luottavaisin lainaa eikä pidä kirjaa, ja muut sitten helposti "unohtavat" lainanneensa... Ei kannata olla liian sinisilmäinen, vaikka nuori ja idealistinen olisikin.

Ihan oikeasti todella saitoja ihmisiä on =) Voi olla vaikka ammatiltaan ylilääkäri ja silti äärettömän pikkutarkka ja pihi jokaisesta sentistä, se ei ole lähipiirillekään mukavaa saati sille itselleen :S
Mä olen teinien suusta kuullut asioita mitä sä täällä sönkötät elämästä, mutta kyllä sun pitäis jo alkaa ajattelemaan kuin aikuinen ihminen. Olet jotenkin henkisesti jäänyt teinitasolle.

Yhteistyössä