En vaan tajua tota omat rahat -juttua.

• Viestiketjun aloittaja --*
  • Ensimmäinen viesti
Veit tämän kyllä uusiin ulottuvuuksiin, muut puhuu siitä, miten raha-asiat menee parisuhteessa, sinulle kaverinkin rahat on sinun :D
Vippaan kavereille jatkuvasti jotain silloin kun olen rahoissani ja he mulle silloin kun mä tarviin. Mutta ymmärrän että kun on lapsia ja asuntolainaa niin se ei ihan samoin voi mennä. Mutta nyt sinkkuna ne menot on niin tärkeitä ettei niistä halua luopua eikä kavereiden luopuvan rahan takia:p

rikasrakas
sellaset jotka ei osaa sopii raha-asioista, niillä on yhteiset rahat. meillä sovitaan kuka maksaa mitäkin ja hyvin menee. sitäpaitsi ukko tienaa tuplasti enemmän ku mä ja sil on varaa ostaa mitä haluu ite ja silti jää ylimääräistä säästöön. köyhät ne tappelee rahoista.

[QUOTE="...";29748534]Missä sun kaverit oli kun tarvit rahaa taksiin?[/QUOTE]

No jos mahdollista sopia muuten niin en halua opiskelija-kavereitani laittaa maksamaan reilun parinkympin laskua, mutta jos ollaan jossain yhdessä niin ystävät on heti maksamassa jos tilanne sitä vaatii aivan kuten minäkin heidän tarpeitaan. Ihan automaatio.

Älkää olko hölmöjä
Voi hitto, oikeesti. Tajuutteko, kehenkään ei ikinä voi täysin luottaa. Se unelmien luotettava kultamussukka saattaa äkkiä pelata perheen rahat ja lähteä nuoremman matkaan, vaikka eihän teidän miehet ikinä tietenkään. Ei yhden tutunkaan miehen olisi ikinä voinut kuvitellakaan tekevän mitään sellaista, mutta niin vaan pelattiin talot ja metsät ja korviaan myöten veloissa myös vaimon perintörahat. Kiva siinä sitten tyhjätaskuna yrittää uutta elämää rakentaa... Opetus: ei ikinä kaikkia rahoja yhteisiä. Kiinnitin huomiota siihenkin, miten joillakin omat tilit, mutta pankkitunnukset toisenkin tiedossa. EI, ei ikinä henkilökohtaisia tunnuksia anneta kenellekään.

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Älkää olko hölmöjä;29748560:
Voi hitto, oikeesti. Tajuutteko, kehenkään ei ikinä voi täysin luottaa. Se unelmien luotettava kultamussukka saattaa äkkiä pelata perheen rahat ja lähteä nuoremman matkaan, vaikka eihän teidän miehet ikinä tietenkään. Ei yhden tutunkaan miehen olisi ikinä voinut kuvitellakaan tekevän mitään sellaista, mutta niin vaan pelattiin talot ja metsät ja korviaan myöten veloissa myös vaimon perintörahat. Kiva siinä sitten tyhjätaskuna yrittää uutta elämää rakentaa... Opetus: ei ikinä kaikkia rahoja yhteisiä. Kiinnitin huomiota siihenkin, miten joillakin omat tilit, mutta pankkitunnukset toisenkin tiedossa. EI, ei ikinä henkilökohtaisia tunnuksia anneta kenellekään.
Tuo on tietysti totta, mutta mä aattelen niin, että jos mies tekis tommosen tempun, niin kärsisin niin paljon, että huono rahatilanne tuntuis siihen päälle ihan loogiselta jatkeelta. En jaksa murehtii tommosia etukäteen. Tunnen voivani luottaa.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
säpäle harmaana
Loppukuusta saa joskus olla pa mutta sitä en hyväksyisi että kieltäytyy töistä, enkä lainaisi sellaisella mielelläni rahaa tai tarjoaisi mtn. Joko opiskelua tai töitä täytyy hoitaa, yksi kaveri on tällä hetkellä kuka ei edes hae huonompia töitä :O Eikä ole kouluun päässyt. Siinä menee jo luotto hänen tulevaisuuteen (tässä tapauksessa maksukykyyn:/)
Jaaa.. siiis.. tämän perusteella hän ei voi olla sinun ystäväsi? Miten maksukyky ja työllisyystilanne vaikuttaa ystävyyteen?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;29748619:
Jaaa.. siiis.. tämän perusteella hän ei voi olla sinun ystäväsi? Miten maksukyky ja työllisyystilanne vaikuttaa ystävyyteen?
Siis saahan sitä olla köyhä, mutta yrittää pitää tai hakea apua sitten. :O Olen sanonut tuhat kertaa tälle toimettomalle kaverille että noin pitkä työttömyys vain passivoittaa ja hänellä ei ole varaa valikoida työtä ja rankata toisia "paskaduuneiksi". Parempi sekin kun ei mtn!! Vaikeaa saa olla mutta loputtomiin on masentavaa katsella ihmisen luovuttamista.:/

yhteiset rahat
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29746053:
No kaikki tietysti vastaavat tähän, että ihan loistavasti. Yhteisen tilin taloudessa ei koskaan ole riitaa rahasta ja kukin saa ostaa ihan mitä haluaa - ja ostaakin. Yhteisen tilin taloudessa sitä paitsi kukaan ei koskaan osta mitään tyhmää, vaan sen sijaan tukee täysillä puolison kaikkia hankintoja.

:xmas:
Minkä takia se on irvailun aihe, että meillä joillakin tämä mainitsemasi systeemi toimii? :)

[QUOTE="Mies78";29748477]
Jos mies tienaa enemmän, niin rahat ovat lähes aina yhteiset. Jos nainen tienaa enempi, rahat on omia. Lähes aina näin. Tätä kutsutaan tasa-arvoksi.[/QUOTE]

Tämä valitettavasti taitaa pitää paikkaansa. Siksipä sitä toivoisikin, että jokainen joutuisi joskus kokemaan tai edes oikeasti miettimään, millaista on kun joutuu aina maksamaan enemmän. Kuinka moni nainen olisi oikeasti valmis kustantamaan miehen vuosia kestävän opiskeluajan tai vaikka sen, että mies hoitaisi useamman vuoden lapsia kotona? Käytäisiinkö siellä toisen (eli, kröhöm, yhteisellä) pussilla oikeasti niin ahkerasti sitten kun osat taas jossain vaiheessa vaihtuisivat? Ehkä tämä vaatisi miehiltäkin heittäytymistä siihen, että oikeasti jäädään hoitamaan kotia ja vaimo lähtee tuomaan leipää pöytään.

Ken guru
Tämä valitettavasti taitaa pitää paikkaansa. Siksipä sitä toivoisikin, että jokainen joutuisi joskus kokemaan tai edes oikeasti miettimään, millaista on kun joutuu aina maksamaan enemmän. Kuinka moni nainen olisi oikeasti valmis kustantamaan miehen vuosia kestävän opiskeluajan tai vaikka sen, että mies hoitaisi useamman vuoden lapsia kotona? Käytäisiinkö siellä toisen (eli, kröhöm, yhteisellä) pussilla oikeasti niin ahkerasti sitten kun osat taas jossain vaiheessa vaihtuisivat? Ehkä tämä vaatisi miehiltäkin heittäytymistä siihen, että oikeasti jäädään hoitamaan kotia ja vaimo lähtee tuomaan leipää pöytään.
Minä olen valmis, ja meillä mies on hoitovapaalla nytkin. Seuraavastakin lapsesta tulee olemaan. Opiskelukaan ei olisi ongelma.

Koko ketjussa on hassua se, että todella moni pitää sitä omaa tapaa toimia ainoana oikeana ja täällä oikein tapellaa näistä asioista. Eikö se ole itsestäänselvää että ihmiset on erilaisia, ja ihmisillä on erilaisia tapoja toimia.

Ja sekin on mielestäni hassua että jonkun mielestä kaikkien pitäisi pelätä että toinen onkin joku pettäjähuijari ja elää sen mukaan. Kun kaikki ei todellakaan sellaisia ole, ja monet elää ennemmin elämänsä vapaasti ja pelotta kuin että miettisi uhkaa joka nurkan taakse.

taasko
Juurikin näin. Kumppanuus ja ylipäätään rakkaus/ihmissuhteet ei voi perustua omahyväisyyteen ja jos on itse antelias luonne, ei ole reilua että toinen ei anna koskaan takaisin. Mun ystävänä ei todennäköisesti pysyisi ihminen joka ei olisi kiltti ja avokätinen ja se kyllä näkyy suhteessa rahaan ehkä jopa selvimmin.
Aika epälooginen ja mustavalkoinen olettama, että erilliset tilit/rahat tarkoittaa omahyväisyyttä tai pihiyttä. Meillä on ollut 15 vuoden suhteen aikana aina omat tilit, ja siitä huolimatta meille on ollut aina selvää, että jos yhdellä tulee tiukkaa, toinen maksaa eikä niistä pidetä mitään lukua. Erillisissä tileissä on se hyvä juttu, että raha-asioista ei pääse ikinä kehittymään mitään kaunaa toisen hampaankoloon. Vaikka rahankäyttö ei olisi holtitonta, esim. mulla on kallis harrastus, jonka maksaminen yhteiseltä tililtä olisi mun mielestä outoa ja mies voisi pitkällä aikavälillä joutua rahoittamaan sitä pitkän pennin. Kun on omat tilit, kumpikin on hyvin perillä omasta rahankäytöstään ja tietää, milloin pitää kiristää vähän vyötä niiden omien harrastusten tai luksusjuttujen osalta.

säpäle harmaana
Siis saahan sitä olla köyhä, mutta yrittää pitää tai hakea apua sitten. :O Olen sanonut tuhat kertaa tälle toimettomalle kaverille että noin pitkä työttömyys vain passivoittaa ja hänellä ei ole varaa valikoida työtä ja rankata toisia "paskaduuneiksi". Parempi sekin kun ei mtn!! Vaikeaa saa olla mutta loputtomiin on masentavaa katsella ihmisen luovuttamista.:/
No tuohan on ihan eri asia ja tuossa tilanteessa rahatilanteen pitäisi olla viimeisenä sinun mielessäsi. Toivottavasti et tsemppaa ystävääsi eteenpäin pelkästään rahatilanteen takia.

Miiii
Musta sen kuuluu mennä niin, että se maksaa kummalla on rahaa, ei lasketa, että sää maksoit eilen kauppaa 40 e ja mää viime viikolla 100 e :D Raha tulee ja menee, mitä sitä laskee, mitä kukin maksaa ku yhteinen talous.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
iu
Omat palkkatilit on meilläkin, ja sitten yhteinen laskunmaksutili, josta maksetaan kaikki yhteiseen talouteen ja lapsiin liittyvät kulut ja jonne siirtää rahaa se, jolla sitä kulloinkin enemmän on käytössään. Tilanteet ovat vaihdelleet: välillä oli vuosia, jolloin mulla ei ollut paljoakaan laittaa yhteisiin menoihin, ja nyt on mennyt puolestaan useita vuosia, että mä olen ollut se nettomaksaja. Molemmilla on silti riittävästi rahaa omiin tärkeisiin (ja vähemmän tärkeisiin) menoihin - ja jos ei ole, toinen jeesaa sitten. Ihan hyvin toimii, kun kommunikointi ja luottamus pelaa ja kummallakin on samansuuntainen käsitys järkevästä rahankäytöstä. :)

Toisin sanonen jos sulle ei suostu vippaamaan rahaa niin se ei ole sun kaveri. Eli niin kauan kuin kaverin piheys ei häiritse sun elämää niin hyvin menee.
Häiritsee todellakin jos ihminen ei voi leffaan/kahville/baariin/matkalle lähtiessä nauttia vaan pitää kokoajan stressata ja valittaa kun ei riitä rahat ja kaikki on kallista. Siinä menee muiltakin ilo. Kokemusta on.

säpäle harmaana
Häiritsee todellakin jos ihminen ei voi leffaan/kahville/baariin/matkalle lähtiessä nauttia vaan pitää kokoajan stressata ja valittaa kun ei riitä rahat ja kaikki on kallista. Siinä menee muiltakin ilo. Kokemusta on.
Ai? Minun kaverini eivät ainakaan koko aikaa valita, vaikka olisikin rahahuolia ja me osaamme olla yhdessä ilman maksullista tekemistäkin.

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
iu
Vippaan kavereille jatkuvasti jotain silloin kun olen rahoissani ja he mulle silloin kun mä tarviin.
Toihan kuulostaa ihan entisaikojen hulivilien vekselikierteeltä. Ootko aatellut, että kun yhden kuukauden eläisitte omillanne vaikka suolivyötä kiristäen, niin seuraavassa kuussa ei olis sitä vippien takaisin makselua ja kukin pärjäis omillaan seuraavaan palkka- tai tukipäivään asti.

Yhteistyössä